اشتغال

رئیس اداره امور ازکارافتادگی سازمان تأمین اجتماعی گفت: هزینه‌های حوادث ناشی از رعایت نکردن مقررات حفاظت فنی از طرف کارفرما، توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت و از کارفرما مطالبه خواهد شد.

به گزارش مشرق، مریم چراغی گفت: طبق ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی، در صورتی که ثابت شود وقوع «حادثه ناشی از کار» به طور مستقیم ناشی از رعایت نکردن مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از رعایت نکردن مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما (یا نمایندگان این کارفرما) بوده است، سازمان تامین اجتماعی هزینه‌های مربوط به معالجه، غرامات و مستمری‌ها را پرداخت و طبق ماده ۵۰ قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در صورت وقوع حوادث ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده را به عمل آورده و مراتب را ظرف مدت سه روز اداری به صورت کتبی به اطلاع سازمان تامین اجتماعی برساند.

به گفته چراغی، در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه متحمل هزینه‌ شده باشد، سازمان تامین اجتماعی هزینه‌های مربوطه را هم پرداخت خواهد کرد.

رئیس اداره امور از کار افتادگی سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: همچنین طبق تبصره یک ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان مقصر می‌توانند با پرداخت معادل 10 سال مستمری موضوع این ماده به سازمان تامین اجتماعی، رفع تکلیف کنند.

چراغی توضیح داد: تعهدات این سازمان در مقابل حوادث ناشی از کار (که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد) بدون لحاظ مدت سابقه پرداخت حق بیمه ارائه می‌شود.

بیمه‌شده‌ای که در اثر حادثه ناشی از کار، از کارافتاده کلی، از کارافتاده جزئی یا مشمول دریافت غرامت مقطوع نقص عضو شناخته شود یا فوت کند، بدون در نظرگرفتن مدت پرداخت حق بیمه، حسب مورد، استحقاق دریافت تعهدات قانونی متناسب با آن را خواهد داشت.

«حوادث ناشی از کار» وقایعی را شامل می‌شود که در حین انجام وظیفه برای کارگر رخ دهد؛ به عبارت دیگر در شرایطی که بیمه‌شده در کارگاه، مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه کارگاه مربوطه مشغول به کار بوده و دچار حادثه شود، می‌تواند از مزایای بیمه‌ای ناشی از این طرح استفاده کند.

مطابق با قانون تامین اجتماعی، «هر فرد پس از آغاز بیمه‌پردازی، می‌تواند از تأمین‌اجتماعی خدمات بیمه‌ای و درمانی را در چارچوب ضوابط سازمانی مطالبه کند و اگر بیمه‌شده در روزهای اول اشتغال، دچار حادثه ناشی از کار شود، سازمان تأمین ‌اجتماعی بدون لحاظ سابقه بیمه‌پردازی از بیمه‌شده حمایت می‌کند» و مستمری ازکارافتادگی برقرار می‌شود.

همچنین اگر حادثه ناشی از کار، منجر به فوت بیمه‌شده شود، بازماندگان متوفی بدون توجه به مدت زمان پرداخت حق بیمه از جانب بیمه‌شده، تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته و مستمری دریافت می‌کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس