کد خبر 1440621
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
علت باورنکرنی ورم پا

ورم پا عارضه ای است که شاید به آن توجه نکنید، اما گاهی ورم پا نشان دهنده وجود مشکلات جدی است که در این مقاله به مهم ترین علل ورم پا می پردازیم.

به گزارش مشرق، تورم پا علل مختلفی دارد و در نتیجه سبک زندگی نادرست است همچنین زنگ خطر برخی بیماری ها محسوب می شود. پاهای متورم می‌توانند موجب رنج و ناراحتی بسیاری از افراد شوند اما قبل از اینکه بدترین شرایط را در نظر بگیرید به این نکته توجه کنید که اعمال به ظاهر ساده و بی‌خطری مانند ایستادن برای مدت طولانی‌ نیز می‌توانند موجب تورم در پاها شوند، ورم در پاها زمانی ایجاد می شود که مایعات اضافی بدن در قسمت پایینی پاها جمع می شود که این شرایط می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند.

علل ورم پا:

۱. علت ورم پا: بی تحرکی طولانی مدت

اگر ایستادن‌های طولانی‌ مدت بخشی از شغل شماست، احتمال بیشتری وجود دارد که گرفتار تورم در پاهای خود شوید. زمانی که پاها حرکت نمی‌کنند، گردش خون در پاها کند می‌شود و در نتیجه، مایع اضافی در پاها باقی می‌ماند.

افرادی که ساعت های طولانی را در حالت نشسته سپری می‌کنند از این عارضه در امان نیستند. خمیده نگه داشتن پاها برای مدتی طولانی می‌تواند در گردش خون اختلال ایجاد کند، برای اجتناب از این نوع تورم باید پاها را پس از ۲۰ یا ۳۰ دقیقه بی‌تحرکی حرکت دهید، انداختن پاها روی یکدیگر نیز می‌تواند در بروز ورم در پاها نقش داشته باشد.

۲. علت ورم پا: پوشیدن کفش تنگ

زمانی که از کفش‌های تنگ استفاده می‌کنید، مواجهه با تاول‌ها تنها نگرانی شما نخواهند بود. کفش‌های تنگ موجب تورم در پاها نیز می‌شوند.کفش‌های تنگ گردش خون را محدود می‌کنند، که به تجمع مایع منجر می‌شود. از پوشیدن کفش‌های تنگ و نمونه‌هایی که با شکل پای شما مطابقت ندارند، پرهیز کنید.

۳. علت ورم پا: بروز عفونت ها

ورم پا می‌تواند به‌واسطه عفونت‌های قارچی و باکتریایی شکل گرفته باشد. تورم ناشی از عفونت‌ها به‌طور معمول با راش‌های پوستی (جوش های ریز پوستی که سراسر بدن را در بر می گیرد) و قرمزی پوست همراهی می‌شود.

۴. علت ورم پا: اضافه وزن

هنگامی که وزن شما افزایش می‌یابد، بدن باید برای پشتیبانی از وزن اضافه سخت‌تر کار کند. این فشار اضافه روی پاها موجب تورم می‌شود. در حقیقت، بانوان باردار به همین دلیل است که ورم در پاهای خود را تجربه می‌کنند.در این مورد، کاهش وزن در بازگرداندن اندازه عادی به پاها کمک حال شما خواهد بود. عادات غذا خوردن خود را تغییر دهید و انجام ورزش را آغاز کنید.

۵. علت ورم پا: خطر یک بیماری قلبی

این شرایطی است که بر نیروی پمپاژ عضلات قلب تاثیرگذار است. ورم پاها یکی از نخستین نشانه‌های نارسایی احتقانی قلب است.در صورتی که ورم پاها با علائمی مانند خستگی، خس‌خس سینه، سرفه، افزایش وزن، و تکرر ادرار، به ویژه در شب‌ها، همراهی می‌شود، مراجعه به پزشک اهمیت دارد.

۶. علت ورم پا: آسیب دیدگی

یک شکستگی یا آسیب‌دیدگی مفصلی می‌تواند موجب ورم در پاها شود. هنگام آسیب‌دیدگی، بدن خون را به ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته پمپاژ می‌کند تا به روند بهبودی کمک کند و این شرایط می‌تواند موجب بزرگ‌تر شدن پاها نسبت به حالت عادی شود. استفاده از کمپرس سرد روی ناحیه آسیب‌دیده یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش تورم و التهاب محسوب می‌شود.

۷. علت ورم پا: خوردن نمک

همان‌ گونه که ممکن است بدانید، مصرف زیاد سدیم احتباس آب در بدن را افزایش می‌دهد و این می‌تواند تورم در سراسر بدن و نه فقط پاها را موجب شود.بیش از ۲,۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنید. همچنین، برای کاهش مصرف سدیم باید مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید، زیرا سرشار از این ماده معدنی هستند.

در این شرایط فوری به پزشک مراجعه کنید

اگر درباره دلیل تورم پاهای خود و اینکه آیا یک عفونت زمینه‌ساز این شرایط شده است یا خیر مشکوک هستید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

منبع:بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس