آژانس باید حقوق ایران را محترم بشمارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ارائه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران، گفت: مبنای ایران در ارتباط با آژانس این است که حقوق کشورمان باید محترم شمرده شود.

به گزارش مشرق، «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران، ضمن اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه عمان به تهران و دیدار وی با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان گفت که این سفر درباره روابط دوجانبه بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امروز نخستین بازی ایران در مسابقات جام جهانی قطر را شاهد خواهیم بود؛ برای مردان پر تلاش و سختکوش‎مان آرزوی موفقیت و پیروزی می‌کنیم.


قطعنامه ضد ایرانی با فشار بر شورای حکام تحمیل شد

«کنعانی» درباره موضع وزارت امور خارجه در رابطه با قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: موضع ما درباره این تحول دیشب منتشر و رسما اعلام شد؛ طبیعتا همانطور که اشاره شد اقدام ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام بود؛ قطعنامه ای که متاسفانه با اقدام سیاسی دولت آمریکا و سه کشور اروپایی در یک رویکرد سیاسی صورت گرفت.

وی افزود: عملا این قطعنامه را با فشار سیاسی بر شورای حکام تحمیل کردند؛ جزئیات اقدام به عمل آمده از سوی ایران متناسب با نیاز اطلاع رسانی خواهد شد؛ مواضع منتشر شده ما مورد اشاره قرار گرفته است؛ آژانس در این ارتباط در جریان قرار گرفت و اقدام به عمل آمده در حضور ناظران آژانس صورت گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران هم شفاف ترین برنامه صلح آمیز فعالیت هسته ای را در مقایسه با تاسیسات تحت نظارت آژانس دارد و هم بیشترین بازدید از تاسیسات ایران صورت گرفته است؛ انتظار این بود که در واکنش به همکاری سازنده ایران با آژانس از اقدامات سیاسی پرهیز شود و اجازه دهند همکاری خوب ایران و آژانس متعاقب دیدار هیئت ایرانی با مدیرکل آژانس انجام شده بود تا طرفین بتوانند به توافق برسند؛ این چهار کشور به دنبال این هستند که فعالیت‌های فنی ایران و آژانس را با خلل روبرو کنند؛ ایران همانطور که از قبل اعلام کرده بود، واکنش نشان داد.

وی تاکید کرد: مبنای ایران این است که تعهد در مقابل حقوق، تکلیف در برابر حقوق است؛ حقوق ایران باید رعایت شود و ایران هم به تکالیف خود پایبند است.


سیاسی کردن موضوعات حقوق بشری سازنده نیست

«کنعانی» در مورد استفاده ابزاری از حقوق بشر در رابطه با ایران، گفت: نگاه ایران این است که سیاسی کردن موضوع حقوق بشر به هیچ وجه سازنده نیست و استفاده ابزاری از آن نمی‌تواند به پیشبرد ارزش‌ها و اهداف جامعه جهانی در رابطه با حقوق بشر کمک کند؛ هر گونه تلاش کشورها به ویژه تعداد مشخصی از کشورهای غربی از جمله آلمان در طرح موضع علیه ایران در شورای حقوق بشر با رویکرد سیاسی است و ما آن را محکوم می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: کشورهایی در این ارتباط در حال پیشگامی برای استفاده ابزاری از حقوق بشر هستند که سوابق حقوق بشری آن‌ها بسیار تیره و تار است؛ آن‌ها در طول تاریخ جنایات زیادی علیه بشریت انجام داده اند و جان هزاران هزار انسان را در جنگ‌ها و تجاوزات مختلف قربانی امیال سیاسی خود کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: این‌گونه اقدامات از سوی این کشورها نشان دهنده یک رویکرد غیرسازنده است.

«کنعانی» به صورت ویژه به سوابق حقوق بشری سیاه آلمان اشاره کرده و گفت: دولت آلمان که تاریخ تیره و تاری از سوابق حقوق بشر دارد، نه جایگاه اخلاقی و سیاسی در این ارتباط دارد و نه حق این گونه اظهارات درباره کشورهای مستقل.


در برابر هرگونه اقدام غیر سازنده در شورای حکام اقدام متقابلی خواهیم داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رابطه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آن چه مهم است، این که ایران همانطور که قبلا اعلام کرده در مقابل تعامل سازنده، تعامل سازنده خواهد داشت؛ ما در برابر هرگونه اقدام غیرسازنده این کشورها در شورای حکام اقدام متقابل خواهیم داشت؛ کشورهایی که به دنبال فشار هستند، ازین رویکردهای غیرسازنده دست بردارند و اجازه سیاسی کردن سازمان‌های تخصصی را ندهند؛ آن‌ها باید اجازه دهند که این سازمان‌ها فعالیت و وظایف حرفه ای داشته باشند.


تعامل ایران با آژانس با توجه به شرایط جدید بررسی می‌شود

«کنعانی» در مورد واکنش ایران به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: متعاقب سفر هیئت عالی ایران به وین و مذاکرات خوبی که با آژانس صورت گرفت، توافقاتی برای همکاری سازنده دو طرف برای رفع اختلاف نظرها و کمک به حل و فصل موضوعات باقی مانده انجام شد و سفر آژانس به ایران هم جز آن بود، اما با توجه به شرایط جدید و قطعنامه سیاسی صادر شده علیه ایران، اقدامات بعدی با توجه به شرایط جدید صورت می‌گیرد.

وی در این رابطه افزود: در این ارتباط سازمان انرژی اتمی اقدامات را بررسی می‌کند.


اقدامات سیاسی و فعالیت رسانه‌های معاند مورد پیگیری حقوقی قرار می‌گیرند

«کنعانی» درباره فعالیت رسانه‌های معاند درباره تحولات اخیر در ایران گفت: هم اقدامات سیاسی صورت گرفته و هم اقداماتی که سبب شد تا رسانه‌های مذکور مانند اتاق عملیات عمل کنند، زمینه ساز اقدام حقوقی علیه آن‌ها شد؛ اقدامات سیاسی ما ادامه دارد و همچنین اقدامات حقوقی به صورت اولیه انجام شده و در چارچوبی متناسب با نیاز دستگاه دیپلماسی عمل خواهد شد.


عدم واکنش جدی نهادهای بین المللی به حملات رژیم صهیونیستی به سوریه عامل تداوم آن‌هاست

«کنعانی» گفت: یکی از دلایل استمرار حملات غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه سوریه و اقدام این رژیم علیه تمامیت سوریه عدم واکنش نهادهای بین المللی و عدم واکنش جدی کشورهای موثر در این زمینه است؛ هر گونه نقض حاکمیت سوریه قطعا نقض صریح مقررات بین المللی است.

وی افزود: سوریه و مردم این کشور به صورت متمادی قربانی تجاوزهای رژیم صهیونیستی بودند؛ ما در این ارتباط از هرگونه اقدام دولت سوریه برای حفاظت از تمامیت ارضی خود حمایت می‌کنیم.


دولت عراق و دولت محلی اقلیم باید به مسئولیت‌های خود عمل کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: انتظار ایران است که از خاک عراق هیچگونه تهدیدی متوجه ایران نشود و خاک عراق به عنوان نقطه تهدید مورد استفاده قرار نگیرد؛ ما به طور طبیعی این انتظار را داریم که دولت عراق و دولت محلی اقلیم به مسئولیت‌های خود و همچنین تعهداتی که در چارچوب مذاکرات دوجانبه دارند، عمل کنند؛ این اتفاق متاسفانه به رغم قول‌هایی که از مقامات دولت عراق و اقلیم دریافت کردیم، رخ نداده است؛ در نتیجه ایران بر مبنای حقوق قانونی خود برای تامین امنیت و دفع تهدید اقدام کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در یک‌ماه گذشته شاهد دو جلسه در تهران و بغداد میان مسئولان امنیتی دو کشور بودیم و انتظارات ایران در این جلسات بیان شد که نباید اقلیم کردستان عراق به محل صدور تسلیحات که تجهیزات برای داخل ایران باشد و آن‌ها را در اختیار آشوبگران برای سلب امنیت شهروندان ایرانی قرار دهد، تبدیل شود؛ تاکنون این انتظارات برآورده نشد؛ ایران حتما معتقد به تمامیت ارضی عراق است.

«کنعانی» تاکید کرد: در عین حال، گروه‌های تجزیه طلب در داخل عراق و مشخصا در اقلیم کردستان عراق، با اقداماتشان حاکمیت عراق را نقض کردند؛ امیدواریم دولت عراق با سلطه خود بر مناطق مرزی از ادامه اقدامات گروه‌های تجزیه طلب علیه امنیت ایران پیشگیری کند.


توجهی به تحولات داخلی آمریکا نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تاثیر تحولات داخلی آمریکا بر موضع این کشور در قبال ایران گفت: در سال‌های اخیر از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران کم نشده است؛ ما به تغییر و تحولات داخلی در آمریکا توجهی نمی‌کنیم؛ چیزی که برای ما مهم است، این است که دولت آمریکا فارغ از این که کدام یک از دو حزب در قدرت باشند، از اقدامات خصمانه خودشان علیه ایران دست بردارند و روند مناسبات بین المللی در مدار صحیح خودش حرکت کند.

وی تاکید کرد: ایران به مسیر مذاکره پایبند است و در این ارتباط مسئولانه عمل کرده و امیدواریم طرف‌های مقابل نیز مسئولانه عمل کنند.


رابطه ما با عمان نزدیک، دوستانه و سازنده است

«کنعانی» در مورد رابطه ایران و عمان و هدف از سفر اخیر وزیر خارجه عمان به ایران گفت: رابطه ما با عمان نزدیک، دوستانه و سازنده است؛ دو کشور موضوعات زیادی برای گفت‌وگو دارند؛ گفت‌وگوهای اخیر تهران هم‌ متمرکز بر این موضوعات بود.

وی تاکید کرد: امنیت منطقه ای برای دو کشور مهم است.


ما از هرگونه تحول مثبت در روابط با جمهوری آذربایجان استقبال می‌کنیم

«کنعانی» در مورد رویکرد ایران در قبال همسایگان گفت: اصل ما در مناسبات دوجانبه با همسایگان و مشخصا با جمهوری آذربایجان، مبتنی بر منافع مشترک است؛ ما از هرگونه تحول مثبت در روابط دو کشور استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ایران مبنای رفتارش تلاش و تمرکز بر منافع مشترک است و از تمرکز بر موضوعات منفی اجتناب می‌کند.


اظهارات مقام‌های رژیم صهیونیستی برای ما ارزشی ندارد

«کنعانی» گفت: اینکه مقامات رژیم صهیونیستی درباره همکاری‌های دو جانبه ما صحبت می‌کنند، ارزشی ندارد؛ رابطه ایران و بلاروس نیز نزدیک و دوستانه است؛ این‌‎که رژیم صهیونیستی اظهارنظر می‌کند، بی ارزش است.


ایران در عمل نشان داد که برای دستیابی به توافق خوب و پایدار به میز مذاکره پایبند است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد موضع کشورمان در مذاکرات وین گفت: این‌که ایران روند مذاکرات را به موضوع زمستان سرد اروپا گره زده باشد، گمانه زنی رسانه ای بوده و قابل تایید نیست؛ ایران در عمل نشان داد که پایبند به میز مذاکره برای دستیابی به توافق خوب و پایدار بود؛ ضمن این که اقدام مجدانه ایران در پاسخگویی به طرح‌های پیشنهادی در همین چارچوب بود.


آمریکا اهداف سیاسی را از ادعاهای مربوط به ایران در جنگ اوکراین دنبال می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این که مقامات دولت آمریکا یا رسانه‌های این کشور در ارتباط با جنگ اوکراین موضوعاتی را به ایران منتسب می‌کنند، ناشی از اهداف سیاسی آن‌ها و سرپوش گذاشتن بر جنگ طلبی این کشور است.

وی افزود: موضع وزیر امور خارجه درباره جنگ اوکراین حاوی مطلب جدیدی نبوده و بارها درباره همکاری‌های دفاعی با روسیه گفته شده و به پیش از جنگ اوکراین برمی‌گردد؛ اتهام زنی به ایران با انگیزه‌های سیاسی است.


اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس بی ارزش است

«کنعانی» گفت: اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس بی ارزش است.

آمریکا حامی دائمی رژیم صهیونیستی در منطقه است

«کنعانی» درباره کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی که اخیرا هدف قرار گرفت، اظهار کرد: طبیعی است که رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت علیه دولت و ملت‌های منطقه، دشمنان زیادی در این منطقه داشته باشد؛ دشمنانی که آمادگی دارند که انتقام بخشی از جنایات این رژیم را بگیرند؛ این که دولت آمریکا به دنبال تقویت نظامی گری و ثبات زدایی در آب‌های منطقه ای باشد، از نگاه ما بی ثبات کننده است.

وی افزود: حمایت دائمی آمریکا از رژیم صهیونیستی، حمایت آشکاری است و همواره منافع کشورهای منطقه قربانی رابطه نامشروع با رژیم صهیونیستی کرده است و معتقدیم بهترین روش در منطقه و آب‌های بین المللی تقویت همکاری باشد.


اجرایی شدن توافقات می‌تواند گامی برای ادامه مذاکرات با عربستان باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش میزان درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران با طرف عربستانی و همچنین استقبال ریاض از قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام گفت: اگر توافق‌های صورت گرفته در مذاکرات اجرایی شوند، می‌توانند گامی برای ادامه مذاکرات باشند؛ اقدامات کشورهایی که در آژانس علیه ایران رای دادند، سازنده نبود؛ آن‌ها باید اجازه دهند ایران با آژانس در چارچوب مذاکرات فنی مسائل خود را حل و فصل کنند؛ ما گمان می‌کنیم آن‌هایی که رای دادند اقدام سازنده ای نکردند.

وی در پایان گفت: امیدوارم ایران با میدانداری جوانان امروز شاهد نتیجه خوبی در رقابت با انگلیس باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ح IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    1 4
    اگر گفته شود به ازای هر روز اغتشاشات یک درصد به غنی سازی افزوده می‌شود. در کمتر از یک هفته کل این ماجرا فروکش می‌کند! و تروریست ها سرجایشان می‌نشینند!
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    1 2
    مگه چیزی ازاین مراکز مانده ازدست حسن کلیدساز وان وزیر خارجه وطن فروشش
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    1 0
    واقعا و وجدانا هر گامی که بر میدارید اولا محکم و قاطع باشه چون واسه کشور هزینه داره- حتما فکرش را بکنبن. مراقبت تون را زیاد کنین و ضمنا وطن فروش هاو خائنین را از دور خودتون خیلی دور کنین
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    3 4
    فقط غنی سازی ۹۵ درصدی
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      1 3
      ۱۰۰ کنید خیرش و ببینید
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    1 3
    غنی سازی 90 درصدی راشروع بکنید تا حساب به دست شان بیاید هرچه کوتاه بیایید دشمن پررو میشود
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • US ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    مگر نمی بینید و درک و فهم نمی فرمایید که حقوق ایران رو محترم نمی شمارند!!!این کجاش لاینحل هست برای شما سیاست مداران!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس