واکنش ایران به قطعنامه پیشنهادی اوکراین در مجمع عمومی

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در واکنش به قطعنامه پیشنهادی اوکراین در مجمع عمومی گفت: دولت ایران هرگونه اقدام و تصمیمی مبتنی بر بندهای اجرایی این قطعنامه را فاقد وجاهت حقوقی می‌داند.

به گزارش مشرق، «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در خصوص قطعنامه ایجاد مکانیسم ثبت خسارات و غرامت مخاصمه اوکراین تأکید کرد: اگر اراده‌ای برای ایجاد مکانیسمی در جهت ثبت و رسیدگی به موارد نقض حقوق بین‌الملل وجود دارد، باید به مکانیسمی جهان شمول توسل جست که تمام وقایع از جمله فراهم کردن تسلیحات کشتار جمعی و سلاح شیمیایی برای رژیم‌های جنایتکاری نظیر صدام را شامل شود.

در جریان یازدهمین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی اوکراین تحت عنوان «تمهیدات مربوط به جبران و غرامت تجاوز روسیه به اوکراین» را با ۹۴ رای موافق، ۱۴ رای منفی به تصویب رساند. ۷۳ کشور به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

این قطعنامه با محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین و شناسایی ضرروت احصا خسارت‌های وارده به اوکراین، پیشنهاد می‌کند با مشارکت دولت اوکراین مکانیسمی برای ثبت و آرشیو خسارت‌های وارده به اوکراین توسط روسیه ایجاد شود.

در جریان تصویب این قطعنامه که مورد حمایت کشورهای غربی قرار گرفته است، سفیر و نماینده دائم روسیه در نیویورک ضمن مخالفت قاطع با این مکانیسم، این اقدام را فاقد وجاهت حقوقی و تلاش غرب برای مشروعیت بخشی و مصادره اموال توقیف شده این کشور خواند.

وی گفت:هدف پنهان غرب برای حمایت از این مکانیسم، غارت اموال روسیه به ازای کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین است که عملا آتش ادامه جنگ و منافع کارخانه‌های تسلیحاتی آمریکا را تامین می‌کند.

بسیاری از کشورهای مستقل ضمن سیاسی خواندن قطعنامه مذکور، ایجاد مکانیسم منحصر به فرد برای مخاصمه جاری در اوکراین و نادیده گرفتن جنایات و اقدامات غیرقانونی کشورهای غربی را اقدامی ریاکارانه دانسته و مجمع عمومی را فاقد صلاحیت حقوقی برای ایجاد چنین مکانیسمی خواندند.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی سخنانی در مجمع عمومی این سازمان بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت احترام همگان به منشور ملل متحد و اصول حقوق بین‌الملل تأکید کرد.

وی با اشاره به ضرورت حفظ نقش مستقل سازمان ملل در مخاصمه جاری در اوکراین اظهار داشت: پیش نویس حاضر، به ادبیاتی فراتر از حوزه وظایف و دستورکار مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته است که در صورت تصویب، مشارکت واقعی در پایان دادن به مخاصمه مذکور به وجود نمی‌آید و صرفا به دستاویزی سیاسی در اختیار عده معدودی از کشورها تبدیل خواهد شد.

نمایند دائم کشورمان همچنین با اشاره به سابقه طولانی جنایات و جرایم جهانی اعم از اشغال نظامی، تحریم، غارت اموال، اشغالگری و آپارتاید، اظهار داشت: اگر اراده‌ای برای ایجاد مکانیسمی در جهت ثبت و رسیدگی به موارد نقض حقوق بین‌الملل وجود دارد، باید به مکانیسمی جهان شمول توسل جست که تمام وقایع از جمله در فراهم کردن تسلیحات کشتار جمعی و سلاح شیمیایی برای رژیم‌های جنایتکاری نظیر صدام را شامل شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان ضمن تأکید بر ضرورت احترام به اصول بنیادین حقوق بین‌الملل عرفی شامل مصونیت قضایی اموال دولت‌ها، مخالفت قاطع جمهوری اسلامی ایران با هرگونه سازوکاری که اصول بنیادین حقوق بین‌الملل را نادیده بگیرد را بیان کرد و افزود: دولت ایران هرگونه اقدام و تصمیمی مبتنی بر بندهای اجرایی این قطعنامه را فاقد وجاهت حقوقی می‌داند.

گفتنی است، علیرغم فشار سیاسی کشورهای غربی، به دلیل تردیدها و ملاحظات جدی در خصوص ماهیت حقوقی و اجرایی این قطعنامه، بخش قابل توجهی از کشورها از مشارکت در رای گیری اجتناب کرده و با رای ممتنع به این قطعنامه ایراد خود را اعلام کردند. علیرغم تصویب این قطعنامه، به جهت ماهیت سیاسی و غیرالزام آور قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل، محافل دیپلماتیک، حمایت کم رونق کشورها از این قطعنامه در مقایسه با قطعنامه‌های قبلی در خصوص وضعیت اوکراین را شکست سیاسی برای کشورهای غرب در خصوص مشروعیت بخشی به اقدامات برای توقیف اموال روسیه و اخذ غرامت از این کشور ارزیابی می‌کنند.

قطعنامه مذکور برای نخستین بار در تاریخ سازمان، به ایجاد مکانیسمی غیرشفاف برای ثبت خسارات جنگی از طریق مجمع عمومی مبادرت می‌کند که به زعم بسیاری از ناظران، ایجاد آن در صلاحیت مجمع عمومی سازمان ملل نبوده و ممکن است مورد سوءاستفاده کشورهای غربی برای پیشیرد اهداف سیاسی و نادیده گرفتن اصل مصونیت اموال دولت‌ها باشد. این مکانیسم فاقد ضمانت اجرایی بین‌المللی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خخخ IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    1 2
    خخخ
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    2 1
    بابا حالا فکر کنید
  • محمد IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    6 8
    چون اصالت مصوبه بعد سیاسی دارد و فاقد مستندات کارشناسی فنی است و بر خلاف نظر کشور متخاصم بوده و تصمیمات و نتایج حاصله مرتبط با وظایف مجمع عمومی نمی باشد لذا مصوبه مغایر حقوق بین الملل و ضبط اموال براساس نظریه مرجع غیر رسمی و غیر مرتبط برای تصمیم گیری توسط مجمع عمومی فاقد وجاهت قانونی و بی ارزش است و رای مثبت توسط اعضا به این مصوبه، صلاحیت نمایندگان و وجاهت بین المللی بودن مجمع را بدنبال خواهد داشت.
  • عبدالله IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    16 2
    غرامت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ١٠٠٠ ملیارد $ بوده که بالأخره باید گرفت: حساب حساب است و کاکا برادر. والسلام
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    8 13
    ایران به همراه ۱۳ کشور منفور دیگر جهان به قطعنامه رای دادند.
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      7 1
      درود بر ایران . مرگ بر شما قلاده به گردن آمریکا...
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      7 1
      تا جون توی اغتشاشگر معترف به بی ناموسی در بیاد
    • CA ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      3 0
      منفور اربابت آمریکاست که صدام رو تحریک کرد به ایران حمله کنه و از زمان بوجود آمدنش تا کنون فقط حدود ۲۰سال در جنگ نبوده و ازبعد از جنگ جهانی دوم در جنگ های مدرن به نام آزادی ۱۲ میلیون انسان رو کشته. منفور رژیم کودکش صهیونیستی‌ست. منفور انگلیس خبیث جنایتکارترین استعمارگره. منفور فرانسه‌ست که جنایات و نسل‌کشی‌هایی که در مستعمراتش به‌ویژه کشورهای آفریقایی انجام داد، هنوز هم وجدان جامعه جهانی را به درد میاره.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    12 3
    خوبه پس برای جنایات رژیم غاصب صهیونیستی به مردم بینوای فلسطینی چرا سکوت میکنه و جامعه جهانی در خواب به سر مببره و غرامت تعیبن نمیکنه
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    21 50
    نماینده ایران در سازمان ملل هم احتمالا تنها نماینده ای از دنباست که انگلیسی در حد محاوره بلد نبست و موقغ صحبت و دقاع از ایران هم باعث تمسخر بقیه کشورها می شود و هم توان دفاع از مواضع ما را ندارد
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      11 5
      تا بوده همین بوده در کشور ما متاسفانه همیشه ناشایست گزینی بوده
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
      1 3
      البته ظریف جونت انگلیسی صحبت کردن بلد بود که اون هم بخاطر لطف نظام ، در سن پایین به وزارت امور خارجه رفته بود!!ولی چرا این اواخر تا کمر برای امیر کویت خم شده بود!!؟؟
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    7 3
    جناب آقای رییس جمهور به پاس احترام به ملت ایران این سخنگوی بیسواد را که مایه ی آبروریزی ملت فرهیخته ایران است را در اسرع وقت برکنار کنید.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    9 3
    جمله های سنگینی گفته. ویدیوش هم میذاشتید بیشتر خوش میگذشت!!
  • استقلال بزرگ IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    2 1
    فقط مردم عزیز کمی صبور و قوی باشین،،واسه امنیت کشور خودمون بیشتر زحمت بکشین،،بخدا پدر اروپا داره در میاد،،امریکا هم یه تنه نمیتونه کاری انجام بده،،،
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    1 0
    ما باید مستقیم بزنیم خودمون اوکراین کثیف رو
  • US ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    0 4
    وزیر خارجه ایران را تعویض کنید وی کارایی و مهارت دیپلماسی در سطح وزیر بودن را ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس