کد خبر 1435151
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
هراس تل آویو از نقش سرنوشت‌ساز پهپادهای ایران در جنگ احتمالی آتی

یک روزنامه عبری از هراس فزاینده رژیم صهیونیستی از نقش سرنوشت‌ساز پهپادهای ایرانی در جنگ احتمالی آتی و استفاده متحدان ایران از این پهپادها خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه عبری «جروزالم پست» در شماره امروز (شنبه، ۱۲ نوامبر) خود، با اشاره به نگرانی تل‌آویو از پهپادهای ایرانی نوشت که تل آویو بیم آن را دارد که حزب الله و متحدان ایران در سوریه، عراق و یمن در هرگونه جنگ احتمالی آتی علیه رژیم صهیونیستی از این پهپادهای ایرانی استفاده کنند.

این روزنامه در ادامه با تکرار ادعای استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین نوشت: «اسرائیل از پهپادهای ایرانی در دست حزب الله و متحدان تهران در سوریه، عراق و یمن به ویژه پس از استفاده روسیه از این پهپادها در اوکراین می‌هراسد».

مقام‌های اوکراینی و متحدان غربی آن که کی‌یف را مسلح می‌کنند، طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته برای توجیه شکست‌های اوکراین در عرصه میدانی، انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته و مدعی هستند که ایران در حال ارسال موشک و پهپاد به روسیه است.

جروزالم پست در ادامه مدعی شد که ایرانی‌ها از همان استراتژی جنگی که روس‌ها علیه اوکراین استفاده می‌کنند،در نبرد با «اسرائیل» استفاده خواهند کرد با این تفاوت که قطعاً شدت آن را چندین برابر خواهد بود، زیرا اوکراین ۲۷ برابر از «اسرائیل» بزرگتر است.

در ادامه گزارش این روزنامه صهیونیستی آمده است: «جنگ آینده در چند میدان است و این منطقه یک هدف کوچک، اساسی و متمرکز خواهد بود که روزانه با هزاران موشک، راکت و صدها پهپاد ایرانی مورد حمله قرار خواهد گرفت و در نتیجه این حملات، هر روز صدها سایت تخریب خواهد شد».

در ادامه این گزارش با تکرار چندباره کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین آمده است: «کمک ایران به روسیه در اوکراین، موجب خواهد شد که مسکو به تهران، اجازه حمله به اسرائیل را از طریق بلندی‌های جولان را بدهد. این در حالی است که بُرد پهپادهای ایرانی به هزار کیلومتر می‌رسد و ایران پهپادهایی نیز در دست دارد که برد آن‌ها به دو هزار کیلومتر می‌رسد».

بر اساس این گزارش، ظرفیت تولید صنعت پهپاد ایران، به طور سالانه چندین هزار است. در واقعیت، حدود ۴۰۰۰ پهپاد را می‌توان به قیمت یک جت جنگنده F-۳۵ خریداری کرد.

نویسنده این گزارش در ادامه تصریح کرد: «تل آویو باید با توسعه و تجهیز خود به ابزارهای دفاعی مؤثرتر از پدافند کنونی خود، برای رهگیری هر شیء هوایی دوربرد، به این تهدید پاسخ دهد. اسرائیل می‌بایست از جنگ پهپادهای ایرانی - روسی درس بگیرد و پاسخی سریع و موثر برای شکست این تهدید فراهم کند».

پیشتر نیز وبگاه عبری «واللا» با اشاره به استفاده روزافزون از پهپادها در جنگ اوکراین که سیستم‌های دفاعی این کشور را به چالش کشانده، نوشته بود: اسرائیل از نزدیک موضوع پهپادها را که بر هرگونه درگیری آینده با ایران یا متحدانش در منطقه تأثیر می‌گذارد، دنبال می‌کند».

چندی است که اوکراین، آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی مدعی استفاده پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شده‌اند. ادعایی که ایران همواره آن را رد کرده است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ اوکراین بر مخالفت با جنگ تأکید کرده بود و حتی در این خصوص نیز امیرعبداللهیان دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای همتای روسش بود. جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها گفته بود که ایران و روسیه همکاری دفاعی با هم دارند، ولی ایران برای جنگ اوکراین سلاحی برای روسیه ارسال نکرده است.

روز شنبه ۱۴ آبان ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایران به روسیه پهپاد ارسال کرده، ولی ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین. وی در این باره بیان کرد: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم. با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده در اختیار ما قرار دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس