کد خبر 1436177
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
آمریکا درصدد کمک پهپادی به اوکراین در مقابل حملات روسیه

به گفته مقام‌های آمریکایی، واشنگتن در حال بررسی ایجاد تغییراتی در پهپاد مسلح «گِرِی ایگل» است تا بتواند آن‌ را با توجه به افزایش تقاضای اوکراین در اختیارش قرار دهد.

به گزارش مشرق، به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی، دولت بایدن تعداد زیادی بسته کمک نظامی جدید برای اوکراین اعلام کرده اما در همه آن‌ها تسلیحاتی که ارتش اوکراین مدت‌ها به دنبال آن بوده یعنی پهپاد چند منظوره گِرِی ایگل مسلح به موشک‌ هلفایر غایب است.

به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام آمریکایی، ایالات متحده تغییراتی را بررسی می‌کند که می‌تواند در این پهپاد مرگبار انجام شود و پتانسیل از دست دادن هر یک از آن‌ها را--با فناوری حساسشان--کم خطرتر کند و احتمال دریافت آن‌ها از سوی اوکراین را افزایش دهد.

یک مقام کنگره آمریکا گفت: ترفندها و خنثی‌سازی خاص و بسیار فنی وجود دارد که می‌توان در این‌ها انجام داد که ممکن است در کوتاه مدت این امکان را فراهم کند. اما این چیزها زمانبر و نسبتاً پیچیده است.

طبق این گزارش، یک مقام آمریکایی تایید کرد که ارتش این کشور تلاش‌ها برای بررسی این که چه تغیراتی در این نوع پهپاد امکان‌پذیر است را هدایت می‌کند. این پهپادها ساخت جنرال اتمیکس است و در ارتش آمریکا با عنوان MQ-۱C شناخته می‌شود.

ست جونز مدیر برنامه امنیت بین‌الملل در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: این‌ها واقعاً پهپادهای پییچیده‌ای هستند. اما بدون هیچ تغییری گری ایگل که می‌تواند چهار موشک هلفایر را حمل کند و در ارتفاع ۲۵۰۰۰ پایی برای حدود ۳۰ ساعت پرواز کند، احتملاً در فهرست‌های آتی کمک‌های نظامی اختصاص داده شده به اوکراین نخواهد بود.

در حالی که کشورهای غربی از ابتدای درگیری‌ها در اوکراین از هیچ تلاشی برای دامن زدن به خصومت‌ها کوتاهی نکرده و به تسلیح کی‌یف ادامه می‌دهند، چندی است که اوکراین، آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی مدعی استفاده پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین هستند. ادعایی که ایران همواره آن را رد کرده است. جمهوری اسلامی ایران بارها گفته که ایران و روسیه همکاری دفاعی با هم دارند، ولی ایران برای جنگ اوکراین سلاحی به روسیه نداده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه ۱۴ آبان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایران به روسیه پهپاد ارسال کرده، ولی ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین. وی در این باره بیان کرد: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم.

امیرعبداللهیان اخیراً هم با تأکید بر اینکه «ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و برای آتش بس تلاش می‌کنیم»، یادآور شد: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، منعی در صادرات و واردات سلاح نداریم، اما هیچ سلاحی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم. موضع ما مخالفت با گسترش ناتو در منطقه و مخالفت با جنگ در اوکراین است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    1 0
    به ما چه . فعلن که بیشتر هواپیماها و هلیکوپترهای ایران آمریکایی هست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس