علی ماجدی سفیر پیشین ایران در آلمان

یک روز پس از ملاقات رئیس‌جمهور فرانسه با چند تن از عناصر ورشکسته اپوزیسیون و حامیان آشوب در ایران، روزنامه اعتماد نوشت: نباید عمداً از اروپا فاصله بگیریم.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه اعتماد با علی ماجدی سفیر پیشین ایران در آلمان گفت‌وگو کرده که به اجبار قانون منع بکارگیری بازنشستگان، بازنشسته شد.

ماجدی همچنین به خاطر مصاحبه‌هایی که پس از بازداشت آقای اسداله اسدی، علیه این دیپلمات مظلوم ایرانی انجام داد،‌ متهم به دیپلمات فروشی است.

روزنامه اعتماد ذیل تیتر «نباید عمداً از اروپا فاصله بگیریم» و در کنار تصویر آرشیوی دیدار ماکرون با آقای رئیسی از قول ماجدی می‌نویسد: اگر ما سیاست بی‌طرفی را درست‌تر اعمال می‌کردیم، در تأمین منافع ملی موفق‌تر بودیم.

وی می‌افزاید: چند مسئله در موضع‌گیری اروپایی‌ها علیه ایران مؤثر بود. یکی عدم توافق بر سر برجام مسئله دومی که رخ داد و به عقیده من بیشترین اثر را روی روابط ایران و اروپا داشت، جنگ اوکراین بود. اروپا در پی حمله روسیه به اوکراین دچار مشکلاتی شد، اما نه آن‌گونه که برخی در داخل عنوان می‌داشتند اروپا فلج شده. ماجرای ادعایی حضور پهپادهای ایرانی در جنگ دردسرساز شد.

به هر حال ما در مظان اتهام حمایت از روسیه قرار گرفتیم. سر و صدای زیادی به‌پا شد و به عقیده من این مساله بیشترین تاثیر را داشت. مسائل حقوق بشری هم مساله سوم بود. این مساله همیشه وجود داشت اما این اعتراضات در ایران باعث شد اروپایی‌ها واکنش‌هایی نشان دهند. این مساله یک عامل بود اما عامل اصلی در تعیین سیاست اروپا درقبال ایران نبود. این اعتراضات و فضایی که در ایران به وجود آمده قطعا بی‌تاثیر نبوده، آنها واکنش‌هایی به دلایل حقوق بشری داشتند.

واقعیت این است که ما باید جهان را بهتر بشناسیم و براساس شناخت درست عمل کنیم.

وقتی در زمان ترامپ ما با اروپایی‌ها صحبت می‌کردیم، اروپایی‌ها دل خوشی از رییس‌جمهور وقت آمریکا نداشتند. با این وجود، روابط فراآتلانتیکی که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته بود، روابطی قوی و مستحکم بود.

بعد از دوره ترامپ، آقای بایدن می‌خواست به برجام بازگردد و علناً این مساله را ابراز کرد. چه در اواخر دوره قبل و چه در دولت فعلی امکان احیای برجام وجود داشت، این اتفاق نیفتاد و این تاخیر به ضرر ما تمام شد. جنگ در اوکراین و اعتراضات در داخل ایران هم مزید بر علت شد تا به نقطه فعلی رسیدیم. ما نباید به تأخیر افتادن را می‌پذیرفتیم. نتیجه این سه عامل را می‌توانید در رفتارهای رییس‌جمهور فرانسه یا اقدام آلمان در برپایی تظاهرات در برلین یا اتفاقات دیگر در اروپا ببینید.

درباره این اظهارات باید از آقای ماجدی پرسید چرا اروپا سال‌ها قبل از جنگ اوکراین و توافق بر سر برجام (و بدون اغتشاشات اخیر) همین روند شیطنت‌آمیز را در پیش گرفت، به تصریح آقای ظریف «تعهد برجامی خود را زیر پا گذاشت و گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب را پناه داد؟!

ثانیاً درست در هفته‌هایی که سه دولت بدسابقه اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) دائماً مشغول تشدید شرارت و حمایت از اقدامات تروریستی در ایران بوده‌اند، یک دیپلمات سابق به جای محکومیت صریح این رویکردهای خباثت‌آلود، طرف ایرانی را سرزنش می‌کند؟ یا حتی چرا جرأت ندارد یک خط اعتراض کند که چرا با وجود انجام نقد و یکجای تعهدات ایران،‌طرف اروپایی تعهداتش را نقض کرد؟!

ثالثاً در شرایطی که بایدن از اقدام ترامپ بر خروج از توافق، به عنوان ابزار فشار بیشتر و باج‌خواهی‌های جدید از ایران استفاده می‌کرد و ضمناً حاضر به لغو مؤثر تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر نبود، چرا باید آقای ماجدی ادعا کند «بایدن می‌خواست به برجام برگردد و امکان احیای برجام وجود داشت»؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    6 0
    مصداق جاسوسی درکشورطبق قانون بهشون باهرپوشش فریبنده شناسایی ومجازات قانونی میشن
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      2 0
      کاش یک صدم دغدغه و نگرانی ای که اصلاح طلبان تـ...ع آور برای اربابان غربی خود دارند برای کشور و ملت خود داشتند!!!
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    4 0
    نباید ازاروپا فاصله بگیریم چون ما اصلاح طلبان هرچه در35 سال اختلاس کردیم همراه اقازادهای خلفمون به انجا فرستاده وسرمایه گذاری کردیم اگه بافرانس والمان ونروزو انگلیسوووووو خوب نباشیم هرچه رشته کردیمو پنبه میشه والانم که درایرانیم به امید دوباره رسیدن بقدرت وثروتهای بیحسابو کتاب مردم اعتماد ازدست داده ایرانیم که دوباره همان اعمال حرام وننگینمونو ادامه بدیم وگرینکارتهای رنگارنگ درجیبهامونه .ما نخاهیم مرد واگرم بمیریم ازملت طلبکاریم که چرا گاهی بعد از 30 سال بغیرما رای دادند چون ارباب صهیونیستمون حکومترو بما ارثیه داده وبما یادداده که ازهمه طلبکار باشیم واعمال ننگین وخیانتهامونو قبل ازهرچیزو هرکس بمنتقدینمون نسبت دهیم.هوچی .کودک .بی سواد .جهنمی .کاسب تحریم واراجیف ووووووووووووووووو شعرهای دیگرولذا ما ژن برتریم چون اربابامون معتقدن هرکاری کنندهرگز حدا مجازاتشون نمیکنه وماهم قبول داریم.
  • م ح IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    4 0
    به درک که در مظان اتهام هستیم... چطور اونا هر غلطی بخواند میکنند...اینقدر به خاطر بچه هاتون سنگ اروپای جنایتکار را به سینه نزنید...
  • US ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    ویران کننده مقطعی و احساساتی
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    برای این خود فروخته های سیاسی دنیا یعنی اروپا که خود اذعان به باغ وحش بودن می کند. و بقیه ی دنیا را جنگل موز می بیند.
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    حتما بچه هاشون در اروپا هستند، و مادر خرج شان، فقرای جمهوری اسلامی ایران.
  • ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    غرب گدایان بدبخت هیشه از کشورمان مایه می گذارند از نظر اینها هرچه اروپایی های اربشان بگوید درست است خاک بر سر چنین سیاست همیشه منفعلانه ای که نتیجه ای بجز بدبختی برای ملت ها نداشته است
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    از این "دیپلوماست" درجه 3 بپرسید اگر فروش چند پهپاد به روسیه «جرمی نابخشودنی» ست آنوقت اسم حمایت همه جانبه غرب از صدام (متجاوز و آغازگر جنگ) چیست؟
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس