ماهواره بر قائم سپاه

تست موفق ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قائم نشان داد سپاه پاسداران با ترسیم یک نقشه راه برای جبران غفلت و رکود سالهای گذشته در صنعت فضایی، تلاش دارد به سرعت کشورمان را در پرتاب ماهواره‌های متنوع خودکفا کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، هرچند عمده کارآیی و ارزش افزوده فعالیت‌های فضایی در ماهواره‌ها و کارکرد آنها خلاصه می‌شود، اما با این حال زیربنای توسعه فضایی، ماهواره‌برها هستند چراکه تا ماهواره‌بر نتواند بدرستی عمل کند، اساساً ماهواره‌ای در مدار تزریق نخواهد شد. به همین دلیل پرتابگرها را می‌توان کلیدی‌ترین موضوع در بحث فضایی برشمرد که سرمایه‌گذاری و توسعه آنها امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است.

در کشورمان ایران بواسطه سال‌ها تجربه‌اندوزی و توسعه قدرت موشکی، انباشت قابل توجهی از دانش و تجربه در این حوزه وجود دارد که به برکت این دانش و تجربه جمهوری اسلامی ایران موفق شد طی سال‌های گذشته به فضا دسترسی پیدا کند و ماهواره‌هایی را که خود ساخته بود در مدار زمین تزریق کند. با این حال شکی نیست که توسعه فعالیت‌های فضایی در کشورمان نیازمند توسعه پرتابگرها است چراکه توسعه فعالیت فضایی که ارزش افزوده داشته باشد و از سوی دیگر برای کشورمان خدمات قابل توجهی داشته باشد در گرو ساخت ماهواره‌های بزرگتر و سنگین‌تر است و قرار دادن چنین ماهواره‌هایی در مدار هم طبیعتاً مستلزم برخورداری از پرتابگرهای با توانمندی و قابلیت اطمینان بالا است.

بیشتر بخوانید:

چهار ماهواره ایرانی در دست طراحی؛ ۵ ماهواره در صف پرتاب

یک زن مدیر پروژه ماهواره ای ناهید 1 است

گام مهم «ذوالجناح» برای رساندن ماهواره‌های ایرانی به فضا/ تست موفق "Hot staging" برای عملیاتی شدن موشک جدید ماهواره‌بر +عکس و فیلم

ورود چراغ خاموش و پرقدرت سپاه به صنعت ماهواره‌بر

جمهوری اسلامی ایران برنامه فضایی خود را با ماهواره‌برهای سوخت مایع آغاز کرد و «سفیر» نخستین ماهواره‌بر ایران بود که در ادامه راه این ماهواره‌بر بازنشسته و جای خود را به ماهواره‌بر سیمرغ داد؛ سیمرغی که موتور مرحله اول آن از کلاستر یا خوشه‌ای‌سازی چهار موتور مرحله اول سفیرــ‌۱ ایجاد شد، به این ترتیب حدود ۱۲۸ تن نیرو از بخش اصلی موتور و حدود ۱۵ تن نیرو از مجموع چهار محفظه کنترلی حاصل می‌شود. در مرحله دوم نیز چهار موتور مشابه دو موتور مرحله دوم سفیرــ‌۱ مورد استفاده قرار گرفت.

در عین حال با وجودی که برنامه توسعه ماهواره‌برهای سوخت مایع در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در یک نقشه راه متشکل از ماهواره‌برهای سیمرغ، سریر و سروش دنبال می‌شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز عزم خود را برای توسعه ماهواره‌برهای سوخت جامد به‌عنوان بسترهای ارزان‌قیمت و با قابلیت اطمینان بالا برای پرتاب‌های فضایی جزم کرده و در این مسیر توانسته برخی از فناوری‌های جدید را هم توسعه دهد. سلمان در پرتابهای ماهواره‌بر خود، بخوبی با عملکرد قابل توجه توانسته است به سرعت لازم برای فعال شدن مرحله سوم ماهواره‌بر برسد.

رفع گلوگاه پرتاب ماهواره با موتورهای فضایی سوخت جامد/ سلمان و رافع کلید قفل پرتاب‌های فضایی ایران

موتور فضایی سلمان

یکی از مهمترین تلاشهای مجموعه سپاه پاسداران در این حوزه، توسعه موتورهای فضایی سوخت جامد است که اولین محصول آن که در بهمن‌ ۱۳۹۸ رونمایی شد، موتور فضایی سلمان بود. دو ویژگی مهم در سلمان وجود دارد اول اینکه مجهز به سامانه تغییر بردار رانش بر اساس حرکت دادن خروجی (نازل) پیشران است. پیش از این موشک‌های خانواده شهاب و قدر، قیام و سجیل همگی از روش کنترل بردار رانش اما مبتنی بر بالک‌های نصب شونده در خروجی پیشران موشک استفاده می‌کردند. در این روش چهار بالک که از جنس‌های بسیار مقاوم و عموماً از گرافیت ساخته می‌شوند در خروجی پیشران قرار گرفته و کار ایجاد تغییر جهت گازهای خروجی و ایجاد نیروی لازم برای تغییر مسیر را به انجام می‌رسانند.

گام بلند و مهمی به نام "رافع"

دی‌ سال 1400 بود که سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلال یک سخنرانی، از تست جدیدترین موتور فضایی کشور با قابلیت ایجاد ۶۸ تن نیروی رانش (تراست) خبر داد. کمی پس از صحبت‌های سردار حاجی‌زاده، تصاویر مربوط به تست این موتور منتشر شد، موتوری که نامش «رافع» بود. از جمله ویژگی‌های بارز موتور رافع این است که مانند موتور فضایی سلمان، از بدنه کامپوزیتی بسیار سبک و سامانه کنترل بردار رانش (از نوع نازل متحرک) برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان مرحله نخست ماهواره‌برهای در دست توسعه نیروی هوافضای سپاه استفاده شود.

پیش از دستیابی به موتور «رافع»، در پرتاب‌های فضایی سپاه با استفاده از ماهواره‌بر قاصد، شاهد بودیم که در مرحله نخست از موتور سوخت مایع استفاده می‌شد که استفاده از چنین موتوری به‌دلیل آنکه نیروی رانشی که ایجاد می‌کنند در مقایسه با موتورهای سوخت جامد محدود است، نسبت به وزن محموله‌ای که ماهواره‌بر حمل می‌کند ایجاد محدودیت می‌کند. اما نیروی رانش ۶۵ تنی که رافع ایجاد می‌کند این امکان را می‌دهد که ماهواره‌برهای سپاه بتوانند T ماهواره‌هایی با اوزان بیشتر را در مدارهای بالاتری قرار دهند.

رفع گلوگاه پرتاب ماهواره با موتورهای فضایی سوخت جامد/ سلمان و رافع کلید قفل پرتاب‌های فضایی ایران

موتور فضایی رافع

می توان گفت از برخی جهات مهم، رافع پیشرفته‌ترین موتور سوخت جامدی است که تا کنون در کشورمان ساخته شده؛ پیشران‌های سوخت جامد پیش از این توسط وزارت دفاع ساخته شده بود که نیروی رانش بیشتری تولید می‌کنند مانند موتور سوخت جامد ماهواره‌بر ذوالجناح، اما برگ برنده موتور رافع که در حقیقت با احصا فناوری همراه بوده، توانمندی در دستیابی به موتور سوخت جامد با نازل متحرک است. در حقیقت با دستیابی سپاه به موتور فضایی سوخت جامد و نازل متحرک «رافع» می‌توان با قاطعیت ادعا کرد که گلوگاه پرتابگر در کشورمان رفع شده است و این مسأله خود فتح بابی برای بیشتر شدن تعداد پرتاب‌های فضایی ایران در سال، توسعه صنعت ساخت ماهواره و همچنین بالابردن قابلیت اطمینان پرتابگرهای فضایی کشورمان برای انجام پرتاب برای دیگر کشورها خواهد شد.

ماهواره بر جدید سپاه چه ویژگی هایی دارد؟

بر اساس اطلاعیه امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. در این آزمایش، موتور مرحله اول ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بود، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت. با عبور از این مرحله، در آینده‌ای نزدیک، ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره برداری از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قائم ۱۰۰ در مدار قرار می گیرد.

خوشبختانه پس از آنکه یخ عدم موفقیت و بروز مشکلاتی در تزریق ماهواره های ایرانی به فضا، توسط نیروی هوافضای سپاه شکسته شد و پس از آن، در تیرماه امسال وزارت دفاع با دومین آزمایش ماهواره بر ذوالجناح، شروع جدید و موثر در این بخش را نوید داد،  آزمایش موفق پروازی و زیر مداری موتور مرحله اول "رافع" در ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، جدیدترین گام برای غلبه بر رخوت و رکود ناشی از تصمیمات دولت قبل است.

پیام‌ها و پیامدهای مهم پرتاب موفق ماهواره‌بر جدید سپاه/ ترکیب «قائم» و «ناهید»، طلسم ارتباطات باند KU را می‌شکند +عکس

ماهواره بر قائم 100

اگر از علاقمندان به بحث سوخت های موشکی باشید، قطعا اطلاع دارید که سوخت های موشکی از نوع مایع دارای ترکیباتی هستند که کار کردن با آنها حساس و پر ریسک است. البته ذکر این نکته لازم است که این پیشران ها به دلیل برخی برتری ها، همچنان در بخش های مختلف نظامی و یا غیر نظامی حوزه فضایی و اصولا موشکی در خدمت در ایران و جهان باقی خواهند ماند ولی مشخصا اگر بتوان در جایی به سمت گزینه سوخت جامد رفت، قطعا انتخابی امن تر و کم ریسک تری خواهد بود. مسئله بعدی که باید به آن اشاره کرد، به نوعی دلیل رفتن سپاه به طرف پرتابگرهای با سوخت جامد کامل است.

به نظر می رسد تجربیات بیشتر مجموعه هوافضای سپاه در حوزه موشک های سوخت جامد و سرریز این دانش به بخش فضایی باعث شده که گزینه سوخت جامد، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. برای نمونه باید به این مسئله اشاره کرد که عمده پرتاب های ناموفق فضایی ما برای ماهواره‌بر های سوخت مایع بوده و سازمان فضایی وزارت دفاع نیز در پرتابگر نسل جدید خود به نام ذوالجناح نیز به سمت استفاده بیشتر از پیشران سوخت جامد رفته است. در نسل جدید پرتابگرهای سپاه به جای بهره گرفتن از بدنه های مرسوم فلزی، از موارد کامپوزیتی استفاده شده که باعث کاهش شدید وزن می شود و در نتیجه با نیرویی کم تر می توان محموله هایی برابر یا سنگین تر نسبت به ماهواره بر های عادی با قدرت بیشتر را نیز به مدار حمل کرد.

کدام ماهواره با موشک جدید به فضا می رود؟

طبق اعلام سازمان فضایی کشورمان در سال 1400، 2 ماهواره‌ با نام "ناهید"، در انتظار پرتاب به فضا هستند که ناهید ۱ با قابلیت ارتباط در باند KU (بخشی از طیف الکترومغناطیسی که برای ارتباطات ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد) و ماهواره ناهید ۲ با قابلیت مکالمه هم‌زمان تلفنی در باند KU از جمله ماهواره‌های حوزه مخابرات فضایی هستند که در آن زمان، در حال آماده سازی برای پرتاب قرار داشته اند و با توجه به اعلام امروز مبنی بر اینکه قرار است ماهواره بر جدید سپاه به نام "قائم"، ماهواره ای به نام ناهید را در مدار قرار دهد، لذا اگرچه مشخص نیست کدامیک از این دو ماهواره، به زودی عازم فضا خواهند شد، اما آنچه مشخص است اینکه این ماهواره، دریچه های جدیدی را برای صنعت فضایی کشورمان باز خواهد کرد که از جمله آنها ارتباط در باند KU است.

پیام‌ها و پیامدهای مهم پرتاب موفق ماهواره‌بر جدید سپاه/ ترکیب «قائم» و «ناهید»، طلسم ارتباطات باند KU را می‌شکند +عکس

ماهواره ناهید 1

ماهواره‌هایی که ماموریت دارند اطلاعات و داده (از قبیل صوت و تصویر) را به زمین مخابره کنند، عمدتا از لینک مخابراتی ku استفاده می‌کنند، لذا یکی از فناوری‌هایی که متخصصان ایرانی برای طراحی و ساخت ماهواره در مدار ژئو نیاز دارند، این است که در لینک مخابراتی ku، مسلط باشند. ضمن آنکه در مرداد سال 1398، خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام مسئول، اعلام کرده که علاوه بر باند مخابراتی فوق، از مهم ترین دستاوردها و فناوری‌های این پروژه می توان به طراحی، ساخت و تست پین پولر رهایش آرایه‌های خورشیدی، ساخت پنل‌های خورشیدی با سلول‌های گالیم آرسنایدی، توسعه داده پردازی ماهواره با قابلیت افزونگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تصویربرداری با سرعت و نرخ فشرده سازی بالا مطابق شرایط لینک مخابراتی و نرم‌افزار تخمین نرخ گسترش پانل‌ها اشاره کرد.

همچنین اعلام شده سازه ماهواره ناهید 1 از جنس آلومینیم سری 7000 بوده که فضای مناسب برای اجزای زیرسیستم‌های مختلف را فراهم می‌کند و از قطعات ماهواره در مقابل بارهای پرتابگر پشتیبانی سازه‌ای به عمل می‌آورد. ارسال سیگنال بیکن در باند S و UHF و ارسال داده‌های تله متری و تصاویر و دریافت فرمان در باند S به ‌صورت دو طرفه، در این ماهواره بدون نیاز به نشانه روی، انجام می‌شود. نکته جالب دیگر در این خصوص آن است که روز جمعه ۸ شهریور 1398، رسانه‌های غربی فضاسازی شدیدی در مورد ماهواره ناهید ۱ انجام داده و مدعی شدند موشک پرتاب کننده آن منفجر شده، تاجایی که دونالد ترامپ رییس جمهور وقت آمریکا نیز اسیر این خبرسازی شد و در توییتی، از شکست این پروژه خبر داد، لذا پرتاب این ماهواره، یادآوری این گاف رسانه ای و سیاسی دولتمردان و رسانه های آمریکایی نیز خواهد بود.

بنابر گفته فرماندهان سپاه و متخصصان حوزه فضایی، هدف نیروی هوافضا، توسعه پرتابگرهای فضایی تماما سوخت جامد است. در حقیقت این برنامه‌ای بود که سپاه پاسداران از سال‌ها پیش و با هدایت شهید بزرگوار سرلشکر حاج حسن طهرانی مقدم آن را دنبال کرده و در این راه به توفیقات قابل توجهی از جمله موتورهای فضایی سوخت جامد سنگین و فوق سنگین در پروژه قائم دست یافته است. توفیقاتی که گرچه تاکنون به آن صورت رسانه‌ای نشده‌اند، اما هر از چندگاهی با انتشار تصاویری مربوط به آزمون‌های این موتورها، نشان می‌دهد که عزم جدی برای توسعه موتورهای فضایی سوخت جامد در سپاه وجود دارد و اکنون به نتایج درخشانی رسیده است و با این نقشه راه، به زودی باید منتظر ورود به خدمت نسل جدیدی از ماهواره‌برهای سوخت جامد توسط سپاه باشیم که توان حمل محموله‌های سنگین‌ را در مدارهای بالاتر خواهند داشت؛ مسیری که از رهگذر آن می‌توان مسیر حرکت کشور به سمت فتح مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری زمین تسهیل کرد؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 156
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 21
  • هوشنگ IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    از کدوم کشور کمک گرفتین ؟ قطعاعتش مال کدوم کشوره ؟ فن آوریش مال کدوم کشوره ؟ امکان نداره ماهواره بسازی که تصاویر با کیفیت 4K ارسال کنه شک ندارم بدون کمک چین و روسیه هرگز نمی تونی بوقش هم بسازی خخخخخخخ
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      ماهواره را هم نتونن بفرستن فضا قیمت دلار و مایحتاج عمومی و حقوق خودشون را تا فضا بالا میبرن
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      هوشی جون حرص نخور. اینا همش آب مقطره که این ساندیس خورا ساختن! زیردریایی آب مقطری! _ ناو آب مقطری! موشک بالستیک آب مقطری! موشک کروز آب مقطری! ماهواره آب مقطری! تلسکوپ 3.5 متری آب مقطری! رآکتور اتمی آب مقطری! 6 مدل واکسن آب مقطری! شاه خدابیامرز!! با اون کراوات باکلاسش !! فقط می تونست آفتابه بسازه. سیم خاردار هم نمی ساخت. اونوقت «اینا» ادعای ساخت موشک دارن. دهکی. فقط آمریکا و انگلیس می تونن. ایرانی های خاکبرسر نمی تونن.( حالا آروم شدی جیگر؟ حالا برو زیر لحاف تا پرتاب بعدی موشک قاره پیمای 2موتوره با برد 5000 کیلومتر. اون موقع سکته رو زدی! فاتحه)
    • ساسان IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      حواسها باید به ترکیه باشه که با کمک اسرائیل و پاکستان داره برنامه موشکی راه میندازه ، باید از این مراحل عبور کنیم و موشک قاره پیما با توانایی حمل محموله های سنگین در حد کره شمالی داشته باشیم ، به قول دوستمون مهدی ساسانی زمان خیلی مهمه ۵ سال آینده سرنوشت سازه
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      معتقدین به نظریه «ناتوانی در تولید آبگوشت بزباش»!!! همان بهتر که از آلبانی نظر بدهند، بلکه چند صباحی لقمه ای جلویشان بیندازند تا کمتر پارس کنند.
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      مطلب شما ناشی از سوختن و دردی عمیق صهیونیست ها و جاسوس های موساد و سیا و منافقین نجس است . نمی توانید موفقیت دانشمندان ایرانی را ببینید و اول گفتید فتوشاپ است و بعدا به التماس افتادید . امروز هم این اراجیف را میزنید تا موفقیت های ایران را کوچک نمایی کنید . اما خو تان می دانید ساخت موشک و ماهواره در ایران ساخته شده و رو به پیشرفت است . نمی توانید باور کنید کشوری حاضر نباشد به شما بیشرف ها باج بدهد و این روحیه ایران موجب شده حتی گاوهای شیرده شما هم در مقابل شما سرکشی کنند.
    • امیر خان IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      9 164
      دنبال دندون سگ میگردی ؟؟؟!!!!
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      مثل اربابان وحشی و جنایتکارتون بدجوری به سوزش افتادین ! اربابان بی شرفتون هم یه زمانی با آنکه از پیشرفتهای نظامی ایران مطمئن بودند اما برای تهیه خوراک تبلیغاتی رسانه هاشون میگفتن پهپادها و موشکهای ایران فتوشاپه ,اما حالا همونها دم به ساعت ایران رو تهدیدمیکنن که اگه موشک و پهپاد به روسیه بدی , چنین و چنان می کنیم و ... !!!!
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      هوشششششششششششششننگ مشنگ
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      چین اگر کمکی میکرد تا حالا کرده بود در ژن شما فرهنگ نمی‌توانیم تزریق شده مانند دولت قبل که میخواست مدیر از خارج وارد کند و تا سال ۹۹ پراید می‌ساخت با قیمت ۲۰۰ میلیون آزاد
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      معلومه خیلی سوختی.این ماهواره بر و تکنولوژی اون در زمان شهید تهرانی مقدم شروع شد و بعد از شهادتش ادامه پیدا کرد.پروژه قاعم یک پروژه دوربرد هست که قراره به مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتر برسه.در این راه بخش اعظم کار توسط دانشمندان ایرانی صورت گرفته حالا ممکنه در زمینه هایی مختلف با کره شمالی و یا روسیه تبادل تکنولوژی صورت گرفته باشه که در دنیای کنونی چیز واضحی هست.الان روسیه هم داره از ایران پهباد میخره آیا میشه گفت روس ها ضعیف هستن؟خیر.ما در بخش نقطه زنی به کره شمالی کمک میکنیم خب شاید اونا در عوض در برد کمک میکنن.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      6 129
      فتوشاپه حتما مثل پهپادهاشون موشک هاشون.
    • DE ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      بدجور سوزش داری انگار
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      6 85
      کار خودشونه
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      هوشنگ؛ حرص نخور قشنگ؛ آب رو بریز همون جایی که می سوزه
    • رحیم IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      2 47
      ماهواره بوق نداره.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      7 77
      ایران بصورت کاملابومی وباقیمت مناسبترایجاداشتغال وبازدارندگی انجام میدهد مارتورم جهانیست وایران همزان رشداقتصادی وپایین اوردن تورم رادارد
    • شاکی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      دقت کنید . ku باند و فرکانس ارتباط ماهواره با ایستگاه های زمینی یا مراکز تعریف شده برای ماهواره هستش . 4K مربوط میشه به نوع سیستم کیفیت پخش تصاویر متحرک و پخش تلویزیونی
    • دلخور IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      زحمت و سعی و تلاش و ابتکار و نو اوری و میهن پرستی دانشمندان و نخبگان کشورمون رو بی اجر نکنید .
    • DE ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      9 98
      تو آلبان نشستی فهم نداری اونرا ازت گرفتند چون همه چیز را فتوشاپ کردند بتو یا دادن بگی نمیتوای
    • farhad SE ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      پوشگ جون این پهباد های ایران اسلامی که پشت ارباباتو لرزونده چی .ایران عزیز به کوری چشم نابینات خیلی چیز ها ساخته که تو کوری .ساختن ماهواره برای ایران کاری نداره که هوشی جون برو هوشتو بالا ببر انگاری چیزی زدی تو گ بی رگ
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      8 70
      ببین امریکا میگه رمز پیروزی روسیه پهباد های ایرانه
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      5 45
      خرید آواکس از اوجب واجبات هست آواکس آواکس آواکس واجب و اوجب شرعی و کفاعی
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      6 57
      تو چی از مخابرات میدونی آیه یاس! امثال تو بهتره آفتابه شون رو هم از خارج وارد کنن
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 64
      بچه های سپاه از مادر گرامی شما کمک گرفتن، خخخ؟
    • DE ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      8 86
      اف بر خود تحقیریت بدبخت
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      6 41
      از موفقیت ایران اربابهات ترسیدن. خیلی سوختی نه؟
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      6 43
      بالاخره این جماعت البانی نشین مشخص نکردن که ایا ما به روسیه پهباد و موشک می دهیم یا اونها به ما اینها را می دهند معلومه که حسابی از پیشرفت کشور می سوزن
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      3 0
      یعنی واقعا مشرق بیش از۱۰هزار کاربر دارد که مثبت زده اند؟!!!!
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 0
      اگه نیازمند روسیه ایم، پس چطور ادعا میکنید پهپاد و موشک بالستیک به روسیه دادیم؟! ذات خبیث منافقین و ضدانقلاب یعنی این
    • علی IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 0
      از سطح حرفت میشه بی عقلی رو در تو دید... اول اینکه این ماهواره نیست بلکه ماهواره بره دوم اینکه اون قبلی چون سنگین بود نمیتونستیم بفرستیمش سوم اینکه مثل روز روشنه که ما در صنعت موشکی داریم حرف اول رو میزنیم.باید همون ۸ سال پیش ماهواره بر میساختیم اما به هول قوه روحانی نشد و برای چاپلوسی امریکا بتن ریخت تو هرچی صنعته
  • هوشنگ IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    4 54
    خخخخخخخخ ساخت اسباب بازی که این همه خوشحالی نداره برو موشک ضد ماهواره ای بساز یا توپ لیزری ضد ماهواره ای اختراع کن تا باور کنیم اینی که ساختی ماهواره است نه اسباب بازی
    • آریا IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      نابوقه !!! بجای دلقک بازی برو کمی تحقیق کن ، آمریکا و اسرائیل و انگلیس قبول دارن که ایران به نهایت تخصص در ساخت موشک های بالستیک رسیده ( حداقل برو تو کاوش مدیا ، فیلم های مصاحبه های متخصصان غربی و اسرائیلی درباره صنایع دفاعی و موشکی ایران رو با اون چشمهای کورت ببین) توپ لیزری هم تو همین مانور یک ماه پیش استفاده شد ، ج ا هر ایرادی داشته باشه درباره صنایع دفاعی باعث پیشرفت ایران شده ، همه به این موضوع معترفن غیر از ابلهان و دلقک هایی مثل تو ...
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      احمق جون در مورد پهبادهای ایرانی هم گفتید فتوشاپه، اما به دریوزه گی افتادید، باش تا صبح دولتت بدمد آلبانی نشین،
    • ضد ماهواره ساز IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      6 90
      با ضد ماهواره چندتا ماهواره رو میشه زد؟10 تا 100 تا 1000 تا حاجی تعداد ماهواره ها داره با کوچک شدن به میلیون ها نانو ماهواره می رسه با لیزر نهایتا بشه فقط روزی ده تا از ماهواره های مدار لئو رو آنهم در صورت نصب لیزر روی یک هواپیمای پهن پیکر سوزوند چون از روی زمین اصلا نمیشه به دلیل هوای متراکم جو کره زمین تازه موقعیت اون سایت لیزری و هواپیما هم لو میره قطعا موشک هم مگر چندتا در سال میشه ساخت نهایتا سی تا پنجاه تا علمی تخیلی هم حساب کنیم سالی چند صدتا!!..اصلا هیچی نیست تازه با اولین شلیک لیزر یا موشک مکانش لو میره برای حمله هوایی موشکی کروز پهپادی حتی شاید بمباران مداری و فضایی!! قضیه ضد ماهواره تماما کلآ مگر شبکه ای از نانو ماهواره های قاتل در مدار قرار بدیم حداقل ده هزار تا نانو ماهواره
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      یه کارتونی بود به اسم گالیور. یه منفی باف توش بود به اسم گلامپ که همیشه می گفت «من میدونم. این کار نمیشه. شدنی نیست». میخای اسمتو بذاری گلامپ؟!
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      الاغ جان خود اربابت (آمریکا )میگه ایران در زمینه موشکی به مرحله رهایی رسیده ، برو از زلنسکی بپرس راته یا دروغ
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      4 70
      شما متوجه اقدام مشنگ نشدید اعصاب خردی نداره یک تو راست میگی بسه همین بحث تخصصی نمیخواد
    • نگار IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      5 89
      آقا هوشنگ بزودی قدرت ایران را خواهی دید. ما دنیا رو فتح خواهیم کرد.
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 39
      نگار عزیز // قرصهات رو نخوردی
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    6 190
    برای ما مردم عادی مگر آب و نون میشه؟؟
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      آخه مگه قراره همه چی نون بشه ساده لوح.ماهواره بر قراره ماهواره ببره فضا.واسه ارتباطات واسه اینترنت ماهواره ای که ایلان ماسک پزشو میده واسه نقشه برداری و ...برا مخابراط و هواشناسی و اقلیم شناسی و کنترل و....و همچنین اگه توان پرتاب داشته باشیم میتونیم ماهواره های کشورهای دیگه رو پرتاب کنیم و پول بگیریم.پرتاب هر ماهواره نزدیک به ۲۵ تا ۵۰ ملیون دلار ارز آوری داره.بله نون هم میشه.علم مفیده تو همه ی رشته ها.دوران تفکر عصر قجری دیگه گذشته.همین تفکر بود که باعث شد نفت غارت بشه باعث شد راکتور های اتمی و فعالیت های هسته ای بتن ریزی بشن باعث شد صنعت فضایی راکد وتعطیل بشه باعث شد هزاران نخبه هوافضا و صنایع هسته ای و ...ناامید بشن و مهاجرت کنن.الان آمریکا سالانه میلیارد ها دلار در صنعت فضایی و ناسا خرج میکنه.کشور های ابرقدرت مثل چین و روسیه و آمریکا بخش زیادی از قدرت و غرورشون رو مدیون فضا هستن.
    • مسلم IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      بله میشه و شده امنیت آب و نون میاره عزیزم
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      3 84
      امنیت؟
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      3 47
      نه نون و آب نمیشه . خودتو جای مردم عادی جا نزن. رجوی کارت داره یه خرده از پشت سیستم پاشو
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      2 40
      قطعا برای شما مردم درجه چندم کمپ آلبانی نون و آب نمیشه
    • احسان IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      2 34
      همین که این موشک ها و تجهیزات جلو حمله وحوش عبری عربی غربی را به ایران گرفته و شما در کمال امنیت این اراجیف رو می نویسی ( البته اگه ایران باشی) یعنی برای مردم نون و آب شده.
    • Kian 71 IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      0 0
      اینکه همچیو در شکم میبینی اذیتت نمیکنه؟! بالاخره یه لقمه نون پیدا میشه شما بخوری و از گرسنگی نَمیری، ذهنت ببر روی مسائل مهمتر و حیاتی‌تر که ازش بشه نون هم دربیاری! ‌کوچولو نباش.
  • حسین IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    انشالله
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    انشاءالله با این سعادت ارزشمند ورود به فضا تا ده سال آینده مقدار بالائی از نیازمندی های فضائی ما مرتفع میگردد و درون کشور ضمن بی نیازی بتواند به دیگران سرویس های ارزانتر با خدمات در دسترس خوب ارائه نماید همچنین آرزومندیم به تولید و صادر کننده انواع رسانه و نیم هادی و اقسام نیازمندی و زیر ساخت های الکترونیک و اینترنتی و رسانه ای و مخابرات و غیره و مجموعه های حاصل از آنها با روش هوش مصنوعی با کاربرد های مختلف مثل صنایع خانگی که همه این ها میتواند میلیون ها نفر را بکار گیرد تبدیل شویم
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 58
      نیازمندیهای فضایی؟
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 56
      انواع ماهواره شاید صدتا و بعدها مثل بقیه ایستگاه فضائی و رفتن به مریخ
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 36
      مریخ ؟ ایرانی ؟ 😂😂😂
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 0
      بله یک زمان میگفتن که ایرانی جماعت فقط میتونه تو آبگوشت بزباش رقابت کنه، همین تفکر الآن که پیشرفت های حال حاضر رو میبینن میگن که مثلاً ایران و مریخ؟. بله ایرانی جماعت با توکل بر خدا غیرممکن هارو ممکن میکنه، همون‌طور که تا حالا کم از این کارا نکرده.
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    امپراطوری باستانی ایران زنده شده است و این امپراطوری جهان را تکان خواهد داد. و این بار امپراطوری ایران برای شاه جهان مهدی فاطمه خواهد جنگید.
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 33
      قرصهات یادت نره
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      5 97
      اون ... سالمه ولی از رجوی بپرس قرص هاش رو خورده یا نه بدجور توهم زده
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 55
      چه ربطی به رجوی داره ؟
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 51
      درود بر نخبه های ایران اسلامی که حسابی دشمنان رو سوزوندن
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 63
      با این دیوونه که به همه مصرف قرصهاشونو یادآوری میکنه کاری نداشته باشین چیزی تو دلش نیست حیوونکی فکر میکنه همه قرص مصرف میکنن و لازم دارن یکی بهشون یادآوری کنه بعد خودش میره میخوابه.
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      0 0
      جیگر پیر پاتالهای خواهر مسعووود و اسقاطیل پشت رایانه از این گودوخ بازی ها درمیارند و باید قرص بخورم تا بتوانند شبها از اینهمه جنایت بتوانند بخوابند، افتاد یا بیشتر فشار میخواد
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      0 0
      کسی که فکر تشکیل امپراطوری در دوران مدرنیته میکنه ، بیشتر از قرص ، برق لازم داره که به سرش بزنن
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    هرچقدر ایران پیشرفت کند وقتی صدا سیما در جهاد تبیین فلج است و گاه حتی به طور مشکوک ترک فعل میکند چه
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      0 0
      آره صدا سیما فلجه و واسه اون همه منافقین و دشمن‌های داخلی و خارجی خواهان تعطیلی او هستند!!!
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    اکراین به صحنه درگیری امپراطوری ایران با امپراطوری ناتو تبدیل شده است. .
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    به یاری خداوهمت وغیرت سپاه چقدرطول می‌کشه تابرسیم به مدار۳۶٫۰۰۰سی وشش هزارکیلومتر؟
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 56
      خواب
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      3 54
      یه زمانی به پهپاد هامون هم می گفتید خواب اما اون خداب به واقعیت تبدیل شد این یکی هم قطعا می رسیم تا سوزش شما دوچندان بشه
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 65
      حالا تا اون موقع
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 56
    از ۵۰۰ کیلومتر و وزن ۱۰۰ کیلو چرا فراتر نمیریم
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      0 0
      چون باید پله پله جلو رفت یعنی اول باید راه رفت بعد دوید، اگر برنامه فضایی کشورهایی مثل امریکا، روسیه و چین را بخوانی متوجه میشوی عزیز
  • مهندس ساسانی IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    6 146
    ترکیه داره روی یک ماهواره بر سوخت جامد نیمه سنگین مشابه وگا کار می کنه با توان یک تن به مدار زمین برنامه پرتاب ها رو از سال 2025 قراره شروع کنن ایران بیش از حد روی ماهواره برهای سبک متمرکز شده و یه موازی کاری بین اونها رخ داده.. باید هر چه زودتر ایران روی ماهواره برهای کلاس سنگین متمرکز بشه این پنج سال پنج سال مهمی هست برای ایران
    • دکتر هوافضا IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      6 104
      با همین سرعت لاکپشتی جلو بریم قطعا ترکیه به ما میرسه تا پنج سال دیگه...شنیدم خط تولید بافتن الیاف کربنی رو هم خریدن از اسراییل!!..این ...لامصب به عربستان و پاکستان هم فناوری تولید موشک فروخته..
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      7 158
      تفاوت پیشرفتهای ایران و ترکها در اینه که ایران فعالیتهای علمی و تحقیقاتی در زمینه های مختلف را کاملا" مستقل از دخالت اجنبی و بیگانه پیگیری میکنه ,در حالی که کشورهایی مثل ترکیه غالبا" تحت اشراف شرکتهای آمریکایی و اروپایی و حتی اسرائیلی دنبال پیشرفت در بعضی زمینه ها هستند. در واقع غرب وحشی از خود راضی اجازه پیشرفت مستقل و آزادانه به چنین کشورهایی را نمی دهند!
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      6 200
      آخی ترکیه باز کاری خواسته بکنه؟ خب دیگه چه خالی هایی بستن روزنامه هاشون؟ راستی از فروش صنایع دفاعی ترکیه به شیوخ قطری چه خبر؟
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      9 306
      رجب دیگه چی ساخته؟ شنیدیم یک موشک ساخته رفته سیاره مشتری اونجا تحقیقات علمی کرده فهمیدن اولین آدم فضایی های جهان هم مغول بودن
    • تبریزی IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      0 0
      مهندس ساسونی ترکیه چند قرن دیگه هم نمیتونه از این کارها بکنه و پهپادهاش هم ترکیبی از قطعات کشورهای مختلف هست، این را به عنوان کسی که بیش از دو دهه برنامه های ترکیه را رصد میکنم میگم و این کارهایی که میگی خود کارشناسانی کار بلد ترکیه هم نمیگویند البته به غیر اردوغان متونم و بعضی اعضای کابینه اش. البته صنعت موشکی و فضایی مخصوصا سوخت جامد مثل خودرو برقی اوراقی ترکیه نیست که بتونی خالی ببندی چون آلمان و انگلیس که چند دهه سابقه دارند، ندارند ترکیه متوهم اردوغانی که جای خود داره
  • دکتر هوافضا IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    3 170
    این پرتاب همان زمان رونمایی از موتور فاتح باید صورت می گرفت نه با یک سال تاخیر!! خیلی کند جلو میریم چشم به هم بزنیم سال 2030 شده و از خاک ترکیه و امارات و اسراییل ماهواره های یکی دو تنی به فضا می روند
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 115
    چرا راکت های ایران این قدر باریک و کوچک هستن!؟ آیا یک برجام فضایی امضا شده کره جنوبی ماهواره بر نوری 2 اون قطری حدود 3.5 متر داره با توان سه تن به مدار زمین
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 115
    چه خبره چرا این همه راکت کوچک برای لئو!؟ دوتا راکت بزرگ بسازید برای ژئو این همه موازی کاری برای لئو چه معنی میده!!
  • اندیشکده ایران کهن IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 120
    احتمالا در صورت 4 مرحله ای کردن این راکت یعنی دو تا موتور سلمان پشت سر هم بتونه تا 100 کیلو رو هم به 800 کیلومتری ببره! البته بهتر هست روی پلتفرم ذوالجناح یا قائم 110 و 120 متمرکز بشیم برای چهار مرحله ای کردن چون خیلی کوچیکه این راکت
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 80
      خخخ اندیشکده حتما فکر کردی هر چی بزرگتر بهتر عجب اندیشکده ای هخخخخ
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 70
    آفرین بر توانمند سازان کشور. امیدواریم اقتصاد مردم مخصوصا بیمه شدگان تامین اجتماعی که از همه اوضاع بدتری دارند چون کارگر و نگهبان هستند خیلی رسیدگی بشه. والا الآن هم به ایرانی بودن خودمون با این پیشرفت ها افتخار میکنیم ولی نباید قانع بود و مردم ضعیف فراموش شوند.
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 68
    فناوری خود ماهواره هم مهمه ایران ماهواره های راداری و سار با توانایی دیدن افراد زیر پتو رو نداره متاسفانه
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 122
    با صحبت های سردار جعفری مشخص شد ما 4 قائم داریم 1-قائم 100 برای لئو تا 500 کیلومتری 2-قائم 105 برای لئو تا 1000 کیلومتری 3-قائم 110 برای لئو و مئو تا 10000 کیلومتری 4-قائم 120 برای ژئو تا 36 هزار کیلومتری اما سوخت جامد و ارزان قیمت
  • منتقد گمنام IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    3 97
    اسامی مذهبی مناسب موشک نیست به جایش از عدد و حرف استفاده کنید تا اگر پروژه با شکست مواجه شد روی اعتقادات اثر منفی نداشته باشد. معمولا اسامی مذهبی نماد عطوفت هستند. وقتی موشک جنگی به جایی اصابت کرده تلفاتی داشته باشد مظهر خشونت است که تضاد اساسی با نام موشک دارد.سلاح های خارجی اسامی مذهبی ندارند. مثلا جنگنده عقاب یا تانک ببر نه موشک موسی یا تانک یوشع ! تانک ذوالفقار ! موشک ذوالجناح ! نام عملیات هم وقتی مذهبی شد تاثیر منفی دارد مثل والفجر ها کربلا ها. عاقبت همه آنها به سر کشیدن جام زهر آتش بس ختم شد. نام عملیات آلمان علیه شوروی بارباروسا بود. عملیات متفقین برای رهایی غرب اروپا مارکت گاردن . هیچکدام ربطی به مذهب نداشت. به همین دلیل علی رغم شکست هر دو عملیات ضربه ای به مسیحیت وارد نشد. تقدس دادن به اشیا نظامی جایگاه دین را تخریب میکند.
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    6 199
    چرا کاری میکنید دشمنان مثل اسرائیل ناراحت بشوند درکشان کنید حداقل شبانه بفرستید تا بلکه یجورائی متوجه نشوند یکجورائی شرطی شدند و ضعف اعصاب انگار هر وقت آب هم بخورند باز یاد ایران میافتند برنامه طنز نتانیاهو را یادتون هست به این میگن شیلنگ به اون لیوان
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    8 280
    به نام خدا - سپاه عزیز با پرتاب موفق ماهواره‌بر جدید آنهم درست در پایان شکست اغتشاشات این پیام را ارسال کرد که چقدر عملکرد دشمنان در این فتنه منفعلانه و احمقانه بوده است و اینک باید با ترس و لرز منتظر عواقب خیانت های خود باشند. ضمن اینکه جمهوری اسلامی با این موفقیت انحصار شبکه های ماهواره ای را شکست و بنا دارد در این جنگ نرم صدای خود را به گوش مردم دنیا برساند.
  • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    8 244
    انشاالله سپاه عزیز موفق و موید باشند
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    8 251
    ماموریت "حسن انگلیسی" فروپاشی از درون و از بین بردن 3 مولفه قدرت ایران (1_صنایع موشکی 2_صنایع اتمی 3_ نفوذ منطقه ای) بود. حسن صنایع اتمی رو با سروصدا و صنایع فضایی رو بی سروصدا تعطیل کرد. لعنت به هرچی خائن نفوذی. هرچی مملکت ضربه می خوره از خائنین داخلیه.
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    6 247
    موتور سوخت جامد رافع امتحان خوبی پس داد ولی موتور سوخت مایع بسیار پرقدرت RD-250 رو هرطور شده باید بدست آورد. شاید یه وقت خواستیم به اشرار و زباله های BBC بی ناموس تو خود لندن یه سلامی کنیم!
  • NL ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 111
    ازین خبرا نیست.مسخره بازی به جایی نمی رسه.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      3 85
      سوختیا
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 95
    سلام.خبر خوب و عالی بود. انشالله که سرعت بازم بیشتر از بالا بره و نیاز به ماهواره برهای بالایی 36 هزار داریم.! و نکته بعدی، گزارش 20:30 تکمیل تر بود،در انجا گفته شده،این ماهواره بر می تواند چند ماهواره ! رو حمل کند! و چندبار نیز تاکید می کند! که در مقاله تحلیل بالا اشاره چندان به این مسئله نشده بود!
  • مهدی IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 118
    انشالله که پیروزی های بعدی هم در راه است.ولی باید تلاش مضاعف کرد خیلی عقبیم
  • حمید ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    5 189
    درود بر سپاهیان اسلام.وتبریک به دانشمندان فضایی کشورمان.
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    4 120
    درود بر «مردانی از سرزمین پارس» سپاهیان غیور و عزیز که ان‌شاءالله به فضل خداوند، پیش‌بینی پیامبر اکرم (ص) را محقق خواهند کرد
  • امین IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 116
    سعدی علیه الرحمه می فرماید: تو بر اوج فلک چه دانی چیست! چو ندانی که در سرایت کیست
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 100
    الحمدلله
  • شاکی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    3 127
    ماشاا.... . با این ابتکارات و نو اوری ها صاف زدید توی گوش حسودان و دشمنان این مردم و کشور
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 68
    چطور باور کنیم واقعا؟ اصلا تا به حال این ماهواره ها چه عملکرد واقعی برای مردم داشته است؟ شما یک خودرو ملی واقعی نولید کنید تا حداقل دل مردم خوش باشد و اعتمادشان افزایش یابد!
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 80
    ترکیه تا چند سال دیگه مثل پهپادی زمینی دریایی و لوازم خانگی قطب پرتاب منطقه میشه این خط این نشون دلارها رو آماده کنید که باید بدید ترک ها برای رفتن به فضا
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      4 148
      هنوز درگیر بیرقداری؟ اون رو که زلنسکی مصاحبه کرد گفت آشغاله، رئیس نمی دونم چی چی نظامی شون هم ماه پیش بود گفت توان نظامی نداره، چی شده عاشق کشور مونتاژی صددرصد بدهکار ترکیه فاشیست شدی؟
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      2 1
      نمیتونه قطب پرتاب بشه نه ترکیه نه امارات چون به آسمان کشور همسایهشون تعرض میشه ایرانم از طرف اقیانوس هند به هر مداری که بخواد دسترسی داره بعدم ترکیه 50 سال از ایران عقب تره تازه به 600 کیلومتر رسیده توانایی بیشترو داره اما جرئتشو نداره بسازه اما باز تا قاره پیما 50 سال عقبه خودشون میگن
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    3 127
    حیف این همه ارز که بابت ایت غارغارک هدر دادید
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      همین تفکر شما نزاشت که پیشرفت کنیم.امثال شما با رای دادن به عوامل غرب گرا باعث شدین صنعت فضایی و اتمی ایران ۸ سال عقب بیوفته.این ماهواره حداقل مربوط به ۸ سال پیشه.ما در سال ۹۲پروژه سپهر رو داشتیم که قرار بود ماهواره رو به مدار ۱۰۰۰ کیلومتری تزریق کنه.باور ۳۷۳ و قاهر ۳۱۳ و پروژه های فضایی و اتمی همه و همه قبل از روی کار آمدن دولت غرب زده حسن شروع شد.و با اومدنش قاهر ۳۱۳ و فضا و اتمی کلا تعطیل شد.الان صنعت نظامی و فضایی و پرتاب ماهواره خودش یک صنعت پول سازه.تزریق هر ماهواره به فضا چیزی حدود ۲۵ ملیون دلار ارز میاره.خدمات مخابراطی و اینترنت ماهواره ای و هواشناسی و تصویر برداری و نقشه کشی و مکان یابی و ....همه ثروت هستن.در مورد انرژی هسته ای هم که دیگه نگم از تولید رادیو دا وی درمان سرطان تا تصویر برداری پزشکی و تولید برق و تصفیه آب و تولید فلزات و عناصر مصنوعی و کم یاب تا بخش کشاورزی و پسماند و......ساده لوحی و نادانی هست اگر بگیم صنعت فضایی و هسته ای به چه درد میخوره.اینا مادر علوم هستن.
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 120
      این که ما در مادر علم پیشرفت کردیم همه داستان است که وجدان و عقل سلیم قبول نمیکند ایران از همه ابعاد زیر ساخت های ویران شده دارد که این بازیها جز بازی های سیاسی و هدر دادن سرمایه کشور چیزی نیست شاید بگوید سرمایه مملکت را مسافران عیاش ترکیه هدر میدهند که بماند بعضی ها به اصطلاح خوبان شما را هم هتل ترکیه یا دبی بودیم و برای چند روز و از این رو به آن رو شدند و زمان برگشت جا نماز اب گشیدن در هر صورت این بارگزی ها برای ۸۰ میلیون ایرانی و ایران نان شب نمیشود
    • مرگ بر منافقین US ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      7 126
      حیف اکسیژنی که شما وطن فروشها استفاده می کنید.
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      2 97
      فعلا که ارباباتون حسابی از این غارغارک ترسیدن
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 0
      یه عده هنوز دارن میگن واسه ایرانی ها نون و آب نمیشه.آقا جون من میگم اصلا کاری به کارکرد و عملکردش نداریم.حداقل هزاران نخبه در رشته های هوافضا و مکانیک و الکترونیک و انواع رشته های هسته ای و ...که مشغول به کار میشن.واسه اونا هم نون نمیشه آیا؟؟؟هزاران نفر در صنعت فضایی و هسته ای دارن کار میکنن بالاخره اونا که نون میخورن.یه عده که سر کار میرن.پس قطعا اگر حتی هزاران مزیت و قدرت این صنایع رو هم نادیده بگیریم بازم اشتغال آفرینی میکنه.من تعجب میکنم چرا هنوز این تفکر عصر قجری عده ای رو رها نمیکنه.داستان اینا همونیه که میگفتن نفت یه ماده سیاه بدبویی هست که باعث کثیفی میشه بزار هم خارجی ها ببرن تمیز شیم..
  • رامین IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 106
    همه حرفهای شما درسته دلار چنده
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      7 122
      در زمان شیخ حسن کل صنعت فضایی و هسته ای ما تعطیل شد آیا دلار ارزون شد؟کی میخاین یفهمین که دلار ربطی به ماهواره بر نداره.آخه مگه سازمان فضایی مسعول بانک مرکزیه.این چه تفکر مسمومیه که عده از از مردم دارن.اگه ما در ۸ سال اخیر صنعت فضایی مون تعطیل نمیشد الان اینترنت ماهواره ای ایرانی داشتیم.الان مخابرات و رسانه های ماهواره ای داشتیم.در جنگ رسانه ای کم نمی آوردیم.
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    6 138
    لعنت بر هر چی وطن فروش دون صفت و جیره خوار و نوکر صفت که انقدر مغزهای نخودیشون حقیر و زبون هست که تصور پیشرفت مقتدرانه کشور عزیزمون اونم به دست فرزندان پاک نهاد و دانشمند همین کشور براشون خیلی زجر آور و سخته فقط حیف که همین جماعت ذلیل فردا از برکات همین دست آوردها استفاده خواهند کرد و باز هم از زر زدن بر علیه همین جوانان عزیزمان دست بر نخواهند داشت. خااااک بر سرتون که انقدر بی ریشه و حقیر و دشمن پرست هستید. تنها کاری که از دستتون بر میاد یه قل دوسیب نعنا زدن و چند سیخ جوج به نیش کشیدن و سر کشیدن چند بطری الکل دست ساز مارکدارو بعد ریختن تو خیابونا و آتش زدن به اموال عمومی و فحاشی های ناشی از تربیت خانوادگی و جنایت های ریز و درشته. چون نه بصیرت دارید نه منطق. خداوند نگهدار این کشور محاصره شده توسط کفتارهای بیرون و درون باشه.
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      3 100
      احسنت
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 70
    بی مادری بد دردی است باکو و ارمنستان دستشان از دستان ایران رها شده و اینچنین همدیگر را می کشند و به کشورهای بیگانه باج می دهند تا از همدیگر در امان باشند
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    4 137
    خدا قوت
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    5 145
    خدا قوت سربازان وطن
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 76
    برای ما فلاکت وگرانی برای شما لقمه های چرب دلار چنده برادر دست بردار
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      3 115
      گرانی اخیر که نتیجه اغتشاش و بالا رفتن دلار بود ...چرا نعل وارونه میزنی ....میشه نتیجه گرفت اینا با عدم سرکوب براندازها باعث شدن گرانی پیش بیاید ....از این نظر باهات موافقم ....خون کف خیابون را که اون بسیجی میده....
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 95
      شما برای هر چیزی بهانه دارید که زیاد مهم نیست مشت شما چند سالی است که باز شده از ۵۷ به این ور ایران چه تاریخی تورم وحشتناک نداشته که این ایام تورم مربوط به اعتشاش باشد این مربوط به بی مغزی امثال شماست مادر بزرگ بی سواد من بهتر میتوانست کشور با ثروت بی حساب را اداره کند
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 93
      دلارها رو تو باید بشماری که از واسطه هات از سعودی گرفتی وطن فروش
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 59
    موازی کاری وزارت دفاع و سپاه آفت هست باید پروژه یکی شود
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 69
    پول مالیاتمون رو دود هوا نکنید
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      5 142
      از شما مفسدان اقتصادی سوزش بعید نیست
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 85
      پول اینها کی برمیگرده ؟
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 95
    هزار ماشا الله خدا قوت
  • لام IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 103
    ماهواره رو ول کن ...دلار چند!!!!
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      2 95
      دلارکه مابومی وتحریم هستیم وباخودکفایی تحمیل وباج دادن به جنگ افروزان ودلاربابالارتین امارتورم رانداریم انگارعقبی فدات شم دنیاداره طرف نظام چندقطبی بسرعت حرکت میکنه وایدئولوژی مذهبی سیاسی انقلاب اسلامی داره جهان روتصرف کامل میکنه
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    6 162
    با تشکر فراوان از سپاه پاسداران. البته امیدواریم بیشتر سرمایه گذاری کنید و پیشرفت با سرعت بالاتری انجام بشه.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 120
      سرمایه ، از کیسه خلیفه میخوای ببخشی ؟
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 119
    دلارو بچسبین مردم دارن میسوزن
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 118
      البته مردم مریم رجوی
  • سعید IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 100
    آهای اونی که میگی از کدوم کشور قطعاتشو گرفتی ، بدان و آگاه باش که این مرض خود کمتر بینی و جهل ، توسط یک جریان غربگرای ذلیل به مرور در میان ملت پراکنده شد و فقط افراد معدودی چون تو به آن دچار شدید . جهل ، کشنده ترین ویروس دنیاست . از خداوند متعال برای تو و امثال چون تو آرزوی شفای عاجل دارم .
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 149
    دمتون گرم باعث افتخارید
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 102
    فایده ای نداره ای کاش همون موشک های وزارت دفاع توسعه پیدا می‌کرد تا با واقعیت بتوان به موفقیت رسید نه توهم
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      1 92
      سوختیا که وراجی میکنی
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 80
    خدا ان ملتی را سروری داد. که تقدیرش به دست خویش بنوشت. به ان ملت سر وکاری ندارد که دهقانش برای دیگری کشت احسنت افتخار می کنم به فرزندان این مرز وبوم چشم بد ازتون دور
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 106
    پول مفت و دل بیرحم
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      3 98
      امارتورم جهانیست وایران وضع امیدبخشی داردواشتغال وامنیت دراین صنعت فضایی خوبه
    • ستاره US ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      2 68
      نه باید فضایی رو مثل هسته ای و ...تعطیل کنن سالی سه میلیارد دلار برن ترکیه ... سالی 50 تا 100 میلیارد دلار ارز از ایران داره توسط طبقه دلال متوسط و ثروتمند ایرانی مهاجرت داده میشه به ترکیه و کشورهای خلیجی حتی جدیدا اسراییل و پاکستان اتمی بعد امثال تو نگران سالی صد میلیون دلار هزینه در بخش های هوا-فضا هستن! جدیدا مثل اینکه اربابات عرب و ترک هم شدن بعد از غربی ها!!....اصلا کدوم خری گفته ایرانیان نباید در علوم فضایی هسته ای موشکی پهپادی دریایی و سایبری پیشرفت کنن! جدیدا فقط افریقایها مانده در پهپاد و موشک نساختن..
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      2 89
      آره واقعا پول مفت سعودی و دل بیرحم وطن فروشان
  • محمدهادی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 112
    اصن شکل ظاهری موشک و اون موتور تکی قدرتمند انتهای موشک مشخصه که برنامه پرتابگرهای فضایی دچار چه تحولات عظیمی شده موفق و سربلند باشن انشاله
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 82
    صهیونیست ها وحشت کردن
  • عیسی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 90
    پلاستیکیه،خخخخ
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 80
    دستمریزاد به نیروهای نظامی کشورم ایران اسلامی
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 90
    تکنولوژی موشک سبک دور برد
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 62
    درود بر سردار حاجی زاده درود بر دانشمندان موشکی فضایی
  • US ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 92
    بعضی از کامنت ها نشون میده اگر غرب دستش باز بشه راحت می تونه ایران رو برگرداند به زمان قاجار که دغدغه جوان ایرانی ......در قهوه خانه بود و دغدغه دختر ایرانی سیبیل گذاشتن و شبیه مردها شدن و فرهنگی با یک تلسکوپ برای ایرانی چیزی در حد معجزه می آمد
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 0
      بچه بازی و شاهد بازی...
  • محمد IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 82
    مسیرکاملا همواراست وخبرهای خوش هر روز به گوش میرسد
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    2 83
    حسابی دشمنان ملت رو سوزونده
  • من IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 0
    درود بر دانشمندان وطن دوست سرزمینم ایران اسلامی
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 0
    ان شاءالله. بإذن الله تعالی. بحق محمد وآل مطهرش.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    ماشششالا . دست دانشمندان و جوانان با غیرت ایران زمین درد نکنه درد بلاشون بخوره تو سره بد خواهان و چیره خوران امریکا و اسراییل که نمونهایی شون رو توی کامنتها میبینیم. چنان موشکی ساخته سچاه که ازمایشش هم ماتحت دشمنان و احمقها رو سوزونده . جنان که صدای شیون و فغانشون رو میشنویم و میبینیم . خدا پشت و پناهتون باشه .و دشمنانتون مثل امروز خار و خفیف .
  • عليرضا IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    گذشته از اهميت نظامي ساخت موشک قائم که بازدارندگي ايجاد مي کند مسأله مقابله به مثل و پايان تسلط رسانه اي غرب از طريق ايجاد شبکه هاي ماهواره اي گسترده به واسطه دستيابي به فناوري پرتاب ماهواره هاي تلوزيوني است که جهاد تبيين، پيام رساني جهاني انقلاب اسلامي، خنثي نمودن توطئه هاي رسانه اي و آماده سازي فکر و انديشه و همراه نمودن مردم جهان با انقلاب جهاني قائم آل محمد(ص) حضرت مهدي موعود(ع) از برکات آن خواهد بود.انشاءالله
  • sadid IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 0
    سلام و دورود بر متخصصان مؤمن، متعهد وغیور ایرانی. و درود وسلام پیوسته به طرفداران حقیقت، امنیت و استقلال و شکوفایی استعدادها در خدمت مردم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس