کد خبر 1465564
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
‌

رزمایش مشترک روسیه، چین و آفریقای جنوبی با آزمایش موشک مافوق صوت در حالی برگزار می‌شود که دولت‌های غربی قرار است در سالروز آغاز جنگ اوکراین گردهم آیند.

به گزارش مشرق به نقل از اسکای نیوز، روسیه اعلام کرده در رزمایش مشترک دریایی با چین و آفریقای جنوبی در اقیانوس هند شرکت خواهد کرد و قرار است در این رزمایش موشک کروز مافوق صوت آزمایش شود.

این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که رهبران کشورهای غربی در سالگرد ۲۴ فوریه سالروز آغاز جنگ روسیه و اوکراین طی یک کنفرانس امنیتی گردهم می‌آیند.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

بر اساس گزارش مزبور، روسیه ناو مجهز به سلاح زیرکون را در رزمایش ۱۰ روز در ساحل شهر کیپ تاون پایتخت کشور آفریقای جنوبی مستقر کرده است.

اوایل این ماه، خبرگزاری تاس روسیه از برگزاری رزمایش مشترک با آفریقای جنوبی خبر داده بود که قرار است سلاح زیرکون آزمایش شود ولی وزارت دفاع آفریقای جنوبی این خبر را تکذیب کرده بود.

وزارت دفاع روسیه ماه گذشته به صورت شبیه سازی شده موشکی را آزمایش کرده است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور آن را غیرقابل توقف خطاب کرده بود.

تصمیم آفریقای جنوبی برای میزبانی مانور نظامی موسی۲ که از امروز جمعه آغاز می‌شود، انتقادات احزاب داخلی این کشور را برانگیخت.

دولت آفریقای جنوبی به ریاست سیریل رامافوزا، رئیس‌ جمهوری این کشور، می‌گوید همچمنان در قبال جنگ اوکراین موضع بی‌طرفی خود را حفظ خواهد کرد.

وزارت دفاع این کشور پیش از این رزمایش گفت: آفریقای جنوبی مانند هر کشور مستقل دیگر حق دارد روابط خارجی خود را در راستای منافع ملی خود گسترش دهد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    30 2
    ماشالله به دوستان و برادران خودمانایران یعنی چین و روسیه. به کوری چشم غربگراها
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 20
      به کوری شما شرقگداها هم اوکراین بر روسیه ی متجاوز پیروز خواهد شد
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 2
    چرا ایران در این ماجرا نیست؟
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 0
    ایران ناظرویژه این مراسمه
  • سعید IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    4 0
    احسنت . منتظر انجام مانور نظامی ایران و روسیه د و چین در آب های ونزوئلا هستیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس