واکنش آمریکا به تمایل سئول برای تولید تسلیحات اتمی

سفیر آمریکا در کره جنوبی به اظهار تمایل یک مقام سئول درباره اجرای برنامه تسلیحات هسته‌ای واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، «فیلیپ گولدبرگ»، سفیر آمریکا در کره جنوبی، با زمزمه‌های مطرح شده در سئول درباره رفتن به سراغ توسعه مستقل تسلیحات هسته‌ای مخالفت کرده و این صحبت‌ها را «غیرمسئولانه و خطرناک» خواند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، فیلیپ گولدبرگ که کشورش تنها استفاده کننده از بمب هسته‌ای علیه کشوری دیگر در جهان است، به خبرنگاران در یک اجلاس برگزار شده از سوی یک سازمان رسانه‌ای کره جنوبی گفت چنین صحبت‌هایی کمکی به حل وضعیت متشنج در شبه‌جزیره کره نمی‌کنند.

این سفیر آمریکا که کشورش در ضمن مخالفت با تولید سلاح هسته‌ای از سوی کره جنوبی، متعهد به استفاده از به اصطلاح چتر محافظت هسته‌ای خود برای سئول شده، بیان کرد: «من همچنین معتقدم ما باید بر افزایش ندادن تهدید تسلیحات هسته‌ای – چه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و چه نوع دیگر – تمرکز کنیم و همچنین به لزوم خلاص کردن جهان از این سلاح‌ها بپردازیم.

این سفیر آمریکایی اضافه کرد: «بازدارندگی گسترش یافته به معنی ارائه تدابیر محافظتی از سوی آمریکا در تمامی حوزه‌ها از جمله در حوزه هسته‌ای است. ما تعهدی محکم به این کار داریم و کسی نباید تردیدی درباره آن داشته باشد.»

این صحبت‌های گولدبرگ بعد از آن مطرح شد که «چونگ جین سوک»، رئیس حزب حاکم «قدرت مردم» در کره جنوبی اخیرا لغو تعهد سئول به عدم تولید تسلیحات هسته‌ای را خواستار شد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، چونگ درباره پرتاب‌های موشکی کره شمالی گفت: «نباید از این غفلت کنیم که تحریکات موشکی اخیر کره شمالی نه فقط شامل موشک‌های بالستیک بلکه شامل شبیه‌سازی سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی بود. ما باید همه تدابیر لازم را در حوزه دفاع و امنیت اتخاذ کنیم.»

این مقام حزب حاکم کره جنوبی بعد از آنکه «یون سوک یول»، رئیس جمهور این کشور با ترک معاهده ان.پی.تی مخالفت کرد موضعش را تغییر داده و استقرار مجدد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی آمریکا در کره جنوبی را درخواست کرد.

آمریکا در زمان جنگ سرد، هنگامی که کره جنوبی عملا یک دیکتاتوری نظامی محسوب می‌شد، صدها سلاح هسته‌ای را در این کشور از جمله گلوله‌های توپخانه هسته‌ای مستقر کرد. کره جنوبی با نام رسمی «جمهوری دموکراتیک خلق کره» با اتحاد شوروی سابق همپیمان بود اما روابط خوبی نیز با چین داشت و یک برنامه هسته‌ای را در پیش گرفت که حاصلش تولید اولین سلاح هسته‌ای قابل استفاده در سال ۲۰۰۶، چند دهه بعد از پایان اتحاد جماهیر شوروی بود.

دو کره در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ در جنگی به سر بردند که تنها با یک آتش بس پایان یافت به این معنی که هنوز توافق صلحی بین کره شمالی از یک طرف و کره جنوبی و متحدش، آمریکا از طرف دیگر وجود ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    22 1
    مخالفه چون اگر سئول تسلیحات اتمی داشته باشه برای حفاظت مستقل از آمریکا میشه
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    14 1
    اگر کره جنوبی بمب هسته ای بسازه دیگر آمریکا تسلط زیادی به کره جنوبی نخواهد داشت چون با داشتن بمب اتم دیگه هیچ نیازی به پایگاه های آمریکایی و 4 تا اسباب بازی آمریکا نخواهد داشت. یک موشک اتمی = توان چند میلیون نظامی و هزاران جنگنده
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    11 1
    کره جنوبی مستعمره درجه 2 آمریکاس.مستعمرات رژیم سفاک و خونخوار آمریکا درجه بندی داره. مستعمرات اروپایی آمریکا که از نژاد سفید هستن مستعمرات درجه 1 محسوب میشن مثل آلمان و فرانسه و ایتالیا و ... 2 کشور آسیایی ژاپن و کره جنوبی مستعمرات درجه 2 هستند. کشورهایی مثل ترکیه و عربستان و امارات و قطر و بحرین و اردن و مصر و... مستعمرات درجه 3 آمریکا هستند. بنگلادش و سریلانکا و نپال و افغانستان و اغلب کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی (جمهوری های موز و شکر !) مستعمرات درجه 4 آمریکا هستن.
  • رویکرد IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    5 1
    الکی میگن خطر ناکه تا در چشم جامعه بین‌المللی مخالف بنظر بیان...ولی واضحه که بمب اتمی کره بمراتب حساسیت کمتری نسبت به انرژی صلح آمیز هسته‌ای ایران داره!!!!!! آمریکا و اسراییل دو رو دو رنگ بازی خوب بلدن
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    9 1
    فقط. امریکا حق دارد. با اتم. ادمها را بکشد و شهرها خراب کند چون او سابقه. از بین بردن. تمدنها را دارد وبلد است. ،، شما خراب میکنید
  • عبدالله IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 1
    قابل توجه خائن خائف ما که با پشت‌پا زدن به حکم قرآن (وَ أَعِدّو لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللّٰهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرينَ مِنْ دونِهِمْ لا تَعْلَمونَهُمُ اَللّٰهُ يَعْلَمُهُمْ ﴿الأنفال ٦٠﴾ هر چه مي‌توانيد از نيرو و مرکب‌های آماده، بسيج كنيد تا دشمن خدا و دشمن‌تان و ديگرانی جز ايشان را كه نشناسيد و خدا مي‌شناسد، بترسانيد) سلاح دست عدو را بر ایران حرام انگاشته. و السلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس