به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاري دانشجو؛ دانشكده صدا و سيما با رسالت جذب و پرورش نيروي انساني متعهد و ارزشي در راستاي اهداف انقلاب و اين سازمان شكل گرفته كه در حال حاضر دانشجويان در اين دانشگاه در سه گروه ارتباطات، الكترونيك و توليد مشغول به تحصيل هستند، اما طي سال هايي كه اين دانشكده با بودجه هاي ميلياردي فعاليت كرده، توانسته خروجي مناسبي براي صدا و سيما داشته باشد؟
خروجي دانشكده صدا و سيما افرادي مانند اصغر فرهادي هستند
در اين دانشكده برخي گروهها عملكردهاي موفقيتتري داشتهاند؛ مانند گروه ارتباطات كه توانسته نيروهاي خوبي را تربيت كند، اما برخي گروهها مانند گروه توليد هنوز نتوانسته كارگردانهاي خوبي براي سازمان تربيت كند و در طي سالهاي فعاليت اين دانشكده خروجيهاي دانشكده صدا و سيما در عرصه توليد افرادي مانند اصغر فرهادي هستند كه هنوز مشخص نيست كه براي صدا و سيما چه كرده است.
آنچه كه جاي سوال دارد اين است كه دانشكده صدا و سيما چرا هنوز نتوانسته نيروي همتراز انقلاب اسلامي را تربيت كند.
از سال 88 با ايجاد تغييراتي كه در سطح مديريتي اين دانشكده صورت گرفت، تغييرات خوبي ايجاد شد و گزينه عقيدتي بودن و دغدغه انقلاب اسلامي داشتن در جذب دانشجو مهم شد، اما قبل از سال 88 دانشكده صدا و سيما نه تنها گزينهاي در خصوص دغدغههاي انقلاب در جذب دانشجو نداشت بلكه فقط مكاني براي كنسرتهاي موسيقي محسوب ميشد.
دانشجويان نمي توانند به بيشتر مسائل ورود پيدا كنند
وابستگي دانشكده صدا و سيما به سازمان فرصتي است كه ميتواند از امكانات آن استفاده كند، اما از طرفي ديگر تهديدي براي دانشجويان است؛ چرا كه فعاليتهايي كه در اين دانشكده صورت ميگيرد، محدود است و دانشجويان نميتوانند به بيشتر مسائل ورود پيدا كنند و مديران بخشهاي مختلف صدا و سيما به راحتي به مسائل دانشكده ورود پيدا ميكنند.
فضاي اداري و كارمندي كه در اين دانشكده حاكم مي باشد، دانشكده صدا و سيما را از حالت دانشگاه خارج كرده و تبديل به بخش كارياي از سازمان صدا وسيما كرده است.
30 درصد اساتيد دانشكده مديران سابق صدا و سيما هستند
جذب نامناسب اعضاي هيئت علمي در دانشكده صدا وسيما يكي از معضلاتي است كه در طي سالهاي اخير بيشتر نمود پيدا كرده؛ چرا كه خيلي از اين افراد درجات علمي را طي نكردهاند و فقط با اعمال نظر مديران به عنوان هيئت علمي منصوب شدند و در حال حاضر 20 يا 30 درصد اساتيد در اين دانشكده از مديران قبلي صدا و سيما هستند كه با نظر مديران ارشد به عنوان هيئت علمي دانشكده فعاليت خود را آغاز كردهاند.
دانشكده صدا وسيما در ابتدا دانشجويان را بعد از 4 و 5 مرحله گزينش پذيرش ميكند كه حدود 95 درصد اين دانشجويان استخدام رسمي سازمان صدا وسيما ميشوند؛ اين مسئله باعث شده رخوتي ميان دانشجويان ايجاد شود و علاقهاي به تحصيل در آنها نباشد كه پيشنهاد دانشجويان در اين خصوص اين است كه اگر جذب را سازمان صدا و سيما در انتهاي سالهاي تحصيلي دانشجويان مطرح كند و استخدام را منوط بر عملكرد خوب دانشجو قرار دهد، خروجيهاي بهتري در دانشكده حاصل ميشود.
رفاهزدگي دانشجويان در دانشكده صدا وسيما بشدت به چشم مي خورد
رفاهزدگي دانشجويان در دانشكده صدا وسيما به شدت پررنگ است؛ حجم تقديرها خيلي زياد است، امكانات زيادي در اختيار دانشجويان است (خوابگاههاي دانشكده با هتلهاي درجه يك ايران هيچ فرقي ندارد) كه هيچ دانشگاهي در ايران نيست كه فقط 20 درصد اين امكانات خوابگاهي را در اختيار دانشجو قرار دهد و اين باعث ميشود دانشجويان فضاي رفاهزدگي داشته باشند و نتوانند به فكر قشر ضعيف جامعه باشند.
وضعيت حجاب دانشكده صدا و سيما نسبت به ساير دانشكدههاي هنر بهتر است، اما همان آفاتي كه ساير دانشگاهها دارند دانشكده صدا و سيما هم دارد در بحث حجاب اين معضل كمتر است، با اين وجود معضل عفاف و بحث روابط نسبت به دانشگاههاي ديگر بدتر است و بيشتر افراد را به انحراف ميكشد، بنابراين انحرافهايي كه در دانشگاههاي هنري ممكن است باشد در دانشكده صدا وسيما هم ديده ميشود.
مشكلات فرهنگي دانشكده صدا و سيما از زيرمجموعه بودن اين دانشكده با صدا و سيما ناشي ميشود؛ چرا كه خيلي از مشكلات سازمان به دانشكده سرايت ميكند.
در اين دانشكده خيلي از نيروها محافظهكارند، دغدغهمند نيستند و تظاهر در آنها زياد است كه همه اينها به ساختار دانشكده بر ميگردد كه فضاي فعاليت فرهنگي به دانشجو داده نميشود و خيلي از تشكلهاي دانشجويي غيرفعالاند و عملكرد معاونتها نشان ميدهد كه اينها كار نمايشي، سطحي و … انجام ميدهند كه به چشم مديران بيايد اما هيچ گونه كار عميق فرهنگي صورت نميگيرد.
دانشكده فعال بودن تشكلها را براي خود خطر ميداند
فعال بودن تشكلهاي دانشجويي در دانشكده صدا و سيما براي مسئولان دانشكده يك خطر محسوب ميشود، به همين دليل تلاش شده در سالهاي اخير تشكلهاي دانشجويي را در اين دانشكده غيرفعال نگه دارند.
بعد از جريان فتنه 88، رويكرد دانشكده تغيير كرد و وروديها مشخصا نسبت به سالهاي قبل از آن بهتر شدند و بيشتر بچههاي حزباللهي به دانشكده ورود پيدا كردند، اما مشكل اين است كه اگر افراد دغدغهمند وارد اين دانشكده ميشوند اجازه فعاليت به آنها داده نميشود و بعد از مدتي دچار رخوت ميشوند.
نگاه تحقيرآميزي كه به دانشجو در اين دانشگاه مي شود اگر در دانشگاههاي معمولي باشد، حتما دانشگاه دچار تنش خواهد شد، اما جو عمومي دانشكده نسبت به ساير دانشگاهها بهتر است.
اساتيد دانشكده صدا و سيما سطح علمي بالايي ندارند و فقط نياز سازمان را برطرف ميكنند، بعضي از اعضاي هيئت علمي آن كارمندان هستند كه مدرك گرفتند و اكنون به عنوان اعضاي هيئت علمي مشغول به كار هستند.
دانشكده صدا وسيما تبعيدگاه مديران ناكارآمد است
يكي از چالشهايي كه در دانشكده صدا و سيما به چشم ميخورد، اين است كه اين دانشكده محلي براي تبعيدگاه مديران ناكارآمد اين سازمان شده و هر مديري كه كارآيي ندارد، به دانشكده ميآيد و اخيرا نيز چند مدير اخراجي به عنوان اعضاي هيئت علمي اين دانشكده منصوب شدند و در واقع به گفته خود مديران اين دانشگاه زبالهدان مديران سازماني است، بنابراين با اين وضعيت نميتوان انتظار كار عميق علمي از اساتيد داشت.
در دانشكده صدا و سيما نگاه دانشجويي نيست، بلكه نگاه به دانشجويان نگاه كارمندي است و هيچ گونه فعاليتي در راستاي دانشجويي بودن در دانشگاه انجام نميشود و اگر قرار است برنامهاي در دانشگاه برگزار شود، نميتوانيم مهمان خاصي از بيرون دعوت كنيم كه اين محدوديت مشكلات زيادي براي دانشجويان ايجاد كرده است.
ادغام بودن دانشكده علمي و كاربردي صدا و سيما با دانشكده باعث شده كه نظارت بر آنها ضعيف شود؛ چرا كه دانشجويان علمي و كاربردي هيچ گونه نظارتي بر روي آنها صورت نميگيرد.
وضعيت اعتقادي اساتيد نسبت به ساير دانشگاهها بهتر است
وضعيت اساتيد در دانشكده صدا وسيما به نسبت ساير دانشگاهها بهتر است؛ چرا كه اساتيد ظاهرا ارزشي هستند و ديده نشده كه حرفي مغاير با ارزشهاي انقلاب و اسلام در كلاسهاي دانشكده مطرح شود. اساتيد دانشكده صدا و سيما از نظر اعتقادي يك سر گردن بالاتر از ساير اساتيد دانشگاهها هستند.
يكي از چالشهايي كه در دانشكده صدا و سيما به چشم ميخورد، اين است كه اين دانشكده محلي براي تبعيدگاه مديران ناكارآمد اين سازمان شده و هر مديري كه كارآيي ندارد، به دانشكده ميآيد و اخيرا نيز چند مدير اخراجي به عنوان اعضاي هيئت علمي اين دانشكده منصوب شدند و در واقع به گفته خود مديران اين دانشگاه زبالهدان مديران سازماني است، بنابراين با اين وضعيت نميتوان انتظار كار عميق علمي از اساتيد داشت.