کد خبر 1428268
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱
خبر ویژه

یک روزنامه زنجیره‌ای که در تحریک و تهییج به آشوبگری رادیکال نقش داشت، اکنون سرخورده از شکست اغتشاش که برای رد گم‌کنی می‌گوید: خیال‌پردازان، حرکت اعتراضی جنبشی را تهدید می‌کنند و...

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: یک روزنامه زنجیره‌ای که در تحریک و تهییج به آشوبگری رادیکال نقش داشت، اکنون سرخورده از شکست اغتشاش که برای رد گم‌کنی می‌گوید: خیال‌پردازان، حرکت اعتراضی جنبشی را تهدید می‌کنند و آن را به انحراف کشاندند.

روزنامه هم‌میهن وابسته به تیم کرباسچی و قوچانی نوشت: جنبش‌های اصلاحی و اعتراضی از آسیب «انحراف» در امان نماند. بنی‌صدر در میانه دوگانه مهدی بازرگان و مسعود رجوی، به بیراهه چپ‌روی افتاد و خام‌اندیشانه در رویای رهبری انقلابی در انقلاب رفت و کابوس آفرید.

خاتمی و موسوی نیز، با مجموعه بسترسازی‌هایی که از دو سوی رادیکالیسم چپ و راست صورت می‌گرفت، ناگاه با کنار نشستن جامعه مواجه شدند. جامعه‌ای که با رأی دادن، می‌خواست در دوم خرداد ۱۳۷۶ «فردایی بهتر» برای خود بسازد، در پس چند پیروزی انتخاباتی به تدریج «فردایی متفاوت» را مطالبه کرد.

آنچه در رویکردهای چپ روانه جریان «تحکیم وحدت/ تحریم انتخابات» در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ بروز یافت و گویی، با ابزار «۶۰ میلیون امضاء» (و به تعبیر سعید حجاریان: «کلیک، کلیک؛ بنگ، بنگ») می‌خواست از اینترنت نوپدید، دستاوردی فراتر از ظرفیت‌های صندوق رأی داشته باشد. خروجی آن «انحراف» از اصلاحات،‌اما انحراف بنیان‌کن و توسعه‌سوزی بود که در ظهور محمود احمدی‌نژاد رخ نمود.

این «انحراف» در جنبش ۱۳۸۸ بستر مهیاتری برای خود یافت. جنبش اعتراضی و مدنی و آرام «رأی من کو؟» که در ۲۵ خرداد نمایش درخشان و بی‌بدیل خود را به صحنه خیابان آورده بود؛ خیلی زود از خشم و «خس و خاشاک» خوانده شدن از سوی رادیکالیسم راست و در رویای «انقلابی دیگر» از سوی رادیکالیسم چپ، مطالبه محدود خویش وانهاد و تن به مجادله‌ای نافرجام داد که در نهایت با حصر ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ رو به خاموشی نهاد.

جامعه اما در انتخابات ۱۳۹۲ روزن و منفذی یافت تا بار دیگر به مطالبه محدود (و چه بسا محدودتر) خود در دوم خرداد ۱۳۷۶ بازگردد و در انتخابات سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ هم با تکرارهای خاتمی، بر آن پای فشارد و یکی دو گام به پیش بردارد. «انحراف» اما بار دیگر رخ نمود. شعارها و سخنرانی‌های انتخاباتی رادیکال حسن روحانی که در پی «پیروزی به هر قیمت» بود و پس از انتخابات گویی همه را به بایگانی سپرد، امیدها به «احیای اصلاحات با نمایندگی راست میانه» را زودود.

چنین بود که در سال ۱۳۹۸ گفتمان غالب به همان نقطه‌ای بازگشت که چهل سال قبل در ۱۳۵۸ بود. دیگر بار، «اصلاح‌طلبی» و «رفرمیسم» تبدیل شد به یک فحش و پیروان و حامیان و حاملان آن، عوامل ارتجاع و «ماله‌کشان» آن. موتور فحاشی چپ رادیکال بار دیگر روشن شد.

نویسنده با اشاره به اغتشاشات اخیر می‌افزاید: گویی، گفتمان آفریننده ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ زنده شده است. راه طی نشده ۱۳۶۰ را می‌خواهد در ۱۴۰۱ از سرگیرد. بنی صدرها و رجوی‌ها در لندن و پاریس و تورنتو نشسته‌اند و به ظهور موسی خیابانی‌ها در زاهدان و سنندج و جنوب تهران دل بسته‌اند.

موجی برخاسته و خیال‌پردازانی بر آن سوار شده‌اند و هر دم با شعاری رادیکال‌تر، در پی تندتر کردن موج هستند و از آن سو، نیروهای حامی وضع موجود هم با برخوردها و اقدامات هرروزه خود، ‌ژست حقانیت بلند پروازان انقلابی را تقویت می‌کنند و صداهای میانه را به حاشیه می‌رانند.

تلاش نویسنده برای القای فاصله‌گذاری با جریان برانداز در حالی است که در هیزم‌کشی و آتش‌افروزی فتنه اخیر، عناصر بدسابقه‌ای مانند خاتمی و عبداله نوری و برخی احزاب تندرو (اتحاد ملت و کارگزاران) و نشریات زنجیره‌ای، دوشادوش رسانه‌های وابسته به اسرائیل و رژیم سعودی، به تهییج و تحریک به اغتشاش می‌پرداختند و همین روزنامه هم میهن کانون انتشار دروغ‌های زنجیره‌ای برای ایجاد التهاب در مردم - و باز تولید رادیکالیزم کور- بوده است.

جالب این که رسانه‌های بی‌نقاب خارج کشور در زمینه دعوت به خشونت و جنایت، همکاران سابق احزاب و رسانه‌های اصلاح‌طلب در ایران بوده‌اند. چنان که رئیس اتاق فکر جنبش سبز در لندن، وزیر ارشاد اول خاتمی و سردبیر فعلی شبکه ایران اینترنشنال، معاون وزیر ارشاد دولت خاتمی است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    11 1
    از وادادگی قوه قضائیه . حالا دوست دارین اسمش رو بذارین رافت اسلامی بذارین :/
  • رزمنده IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 9
    از شما انقلابی ترم ولی هرکس را با رنگ خودش میبینم با عرض معذرت از خوانندگان بیشتر جانداران وقتی وارد جاده میش مثل انسان نیستند هر ماشین با رنگ خودش ببینند وحرکت کم زیاد بفهمند.ودر نتیجه برخورد میکنند واز بین میرن پس انسان باشیم همه را به تفکیک میبینیم ومسعود رجوی کثیف را با دیگر رزمندگان وزحمت کشان چونکه در قدرت نیستند یا حزب تو نمیگذاردکارکنند یکی ندانیم
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      10 0
      رزمنده جبهه انقلاب و ولایت تابع حزب و جناح نیست پس از طرف خودت و افکار مغشوش خودت نظر بده نه یک فرد انقلابی ، طلحه و زبیر و شمر که روزی به مصلحت به ظاهر انقلابی بودند در کنار ولایت جایی ندارند
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      2 1
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • کاووس IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    3 3
    بیغیرتان ناموس فروش فقط زن وبچه های خودلخت،کردید وروسیاه شدید پیش مردم،لعنت خدابرشمابادکه هم خون عزیزانمان ،هم سرمائه ملت ازبین رفت
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    4 3
    مجازات سیلبرتی و اغتشاشگران می‌شود
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    6 3
    اگر با این منافقان ومزدوران برخورد قاطع وسخت صورت نگیردخیانت است!
  • وحید IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 1
    اعتراضات مردم ایران برای حق و حقوقشون بسیار مهم هست لزا خواهشمندم در زمان مناسب و مکان مناسب با همفکری و تدبیر درست راه حل دوجانبه برای این موضوع طرح شود. چقدر خوب است که با خردمندی و عقلانیت جوانان و ملت رو شادمان و همین طور به خواسته های آنها گوش فرا دهیم و بخوایم با ما حرف بزنند و درد و دل کنند و ما هم گوش و عمل کنیم.
    • حوید IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 1
      اینکه بعد از شکست آشوب و فتنه گری مودبانه پیشنهاد می کنید باز هم جای شکرگزاری دارد. لزا بهتر بود اول همین می شد.
  • جواد IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    خداراشکرکه نقاب ازچهره منافقشون افتاداین حرمله های قاتل. این مزدورانی ک تشویق به اغتشاش کردن همشون درخونهای ریخته شده شریک هستن. چقدراحمق هستن کشورهای اطراف رامیبینن بازعبرت نمیگیرن.لیبی گرفته تامصرکه غرب شهربه شهراین کشورها نفوذداره ایاپیشرفتی کردن؟
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    4 3
    چرا قانون بازدارنده‌ای برای جلوگیری از رسانه‌های فتنه‌گر وجود ندارد گناه آنها کمتر ا. رسانه‌های غربی نیست
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    4 2
    مرگ بر فساد طلبان کثیف سردمداران انها
  • کاربر جدید IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    3 1
    چرت و پرت و زر زیادی
  • سید IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    4 2
    فعلاً برای تسکین دل صاحب مرده شان مجبورند در روزی نامه هایشان به نحوی با آسمان ریسمان بافتن خود را تسلی دهند!
    • حسین منصور حلاج IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      2 2
      به نظر شما کمال احترام را دارم . ولی نه رد میکنم نه تصدیق . ماشالله به شما سید. انشالله خدا بهتون آرامش عطا بفرمایند آمین.
  • حسین منصور حلاج IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    3 2
    هیچ نظری ندارم . خدایا شکرت چقدر حالم خوبه بی دشمن بی ترس با همه در صلح . به به
    • سید IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      2 3
      مصداق بزدل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • پیام IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      2 1
      خدایا به همه صبر و ادب عطا فرما .
  • محتبی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 3
    دوستان گرامی قبول کنید ایرانیان عوض شده اند و مطالبات جدید دارند رفتارهای این حکومت پایدار نمی ماند و باید تغییر کند را ه یکی است و آن هم لیبرال دمکراسی پاینده ایران
    • سید IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      3 2
      برای برخی گور هم جای خوبی برای آرزوهایشان هست!!!!
    • پیام IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      آقای سید لطف بفرما کم از گور و مرگ و نابودی حرف بزنید . انگار شما چیز زیباتری جز اینها را نمیشناسید. لطف بفرمایید اسما حسنی الله را کمی دقت کنید چیزهائیکه شما عرض میکنید فقط نفس شیطان را آبیاری میکند.
  • عباس IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    2 2
    پس چرا قوه قضاییه برخورد نمیکند با این روزنامه ها؟
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 1
    هیچ کجای این عالم به حزب یا طیفی که علنا علیه امنیت ملی کشورشان حرف بزند یا اقدامی کند رحم نمیکنند اما معلوم نیست در ایران چه خبر است که افساد طلبان عملا وعلنا غرب پرستی میکنند وهربار در هر آشوبی میدان دار هستند
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    هنوز اعتراض میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس