کد خبر 1427822
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
‌

در پی تلاش گروهی از معترضان حامی هنگ کنگ در انگلیس برای حمله به کنسولگری چین، تنش و اختلاف دیپلماتیک بین دو کشوربالا گرفت.

به گزارش مشرق لندن بعد از مجروح شدن یک معترض اصالتا هنگ کنگی به دست کارمندان دیپلماتیک چین در حین تلاش برای حمله به کنسولگری چین در شهر «منچستر» اعمال برخی مجازات‌های دیپلماتیک علیه پکن را بررسی‌ می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، دولت انگلیس در تدارک برای تعیین چین به عنوان «تهدید» برای منافع انگلیس بوده و تهدید به پیگرد قضایی خلبان‌های سابق ارتش انگلیس در صورت مشاوره دادن آنها به نیروی هوایی چین کرده است.

«جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه انگلیس حادثه ضرب و شتم این معترض در روز یکشنبه را «کاملا غیرقابل قبول» خوانده و از احضار کاردار چین در شهر لندن از سوی وزارت خارجه انگلیس خبر داد. او همچنین اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه در واکنش به این حادثه را رد نکرده است.

وزارت امور خارجه چین در واکنشی متقابل اعلام کرد، به دلیل وقوع «اغتشاشات شرورانه» علیه کنسولگری خود به وزارت خارجه انگلیس اعتراض کرده است.

به نوشته اسپوتنیک، این معترض به نام «باب» یکی از چندین معترضی بود که تلاش کردند در زمان برگزاری تظاهراتی درحمایت از فعالان به اصطلاح «دموکراسی‌خواه» هنگ کنگی در مقابل ساختمان کنسولگری چین در شهر منچستر وارد حیاط این کنسولگری شوند.

برخی رسانه‌ها نوشتند، چند نفر «ظاهرا» از ساختمان کنسولگری بیرون آمدند تا به استفاده معترضان «از تصاویر و شعارهای بسیار توهین‌آمیز» اعتراض کنند.

«ژنگ شیوآن»، سرکنسول چین گفت، کارمندان او مورد حمله اوباشی که به دروازه کنسولگری «هجوم بردند» قرار گرفتند. وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با «رادیو چهار بی.بی.سی» امروز چهارشنبه گفت، منتظر اتمام تحقیقات پلیس شهر منچستر درباره حادثه قبل از تصمیم‌گیری درباره پاسخش به این حادثه است.

این وزیر انگلیسی در پاسخ به سوال درباره اینکه آیا برخی از کارمندان کنسولی چین ممکن است تحت پیگرد قرار بگیرند اظهار کرد: «نمی‌خواهم درباره کارهایی که ممکن است ما در پاسخ انجام دهیم گمانه‌زنی کنم.»

در یک ویدیوی منتشر شده از این حادثه مردی که ادعا شده سرکنسول چین است، بنرهای معترضان را ساقط می‌کند و می‌خواهد از بین معترضانی که دروازه کنسولگری را مسدود کرده‌اند عبور کرده تا دوباره وارد حیاط کنسولگری شود اما آنها او را هل می‌دهند و به او تنه میزنند. او به تلافی این برخورد «باب» را به داخل حیاط کنسولگری کشیده و او در آنجا توسط چند نفر ضرب و شتم می‌شود.

به نوشته اسپوتنیک، در ویدیویی دیگر و تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان داده می‌شود که معترضان در حال لگد زدن به سر یک کارمند کنسولگری چین که روی زمین افتاده هستند.

«وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، معترض مجروح شده «عمدا و به صورت غیرقانونی وارد حیاط کنسولگری چین و باعث وارد آمدن جراحات به پرسنل و به خطر انداختن امنیت این ساختمان دیپلماتیک شد.»

او اظهار امیدواری کرد، مقامات انگلیسی امنیت ساختمان‌های دیپلماتیک چین و کارمندانشان در انگلیس را در آینده تامین کنند.

این مقام چینی قبلا تاکید کرده بود سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشورها حق اتخاذ تدابیری برای تضمین آرامش ساختمان‌های خود را دارند.

به نوشته اسپوتنیک، دولت «لیز تراس»، نخست وزیر جدید انگلیس در تدارک است تا در ضمن بررسی سیاست‌های دفاعی و خارجی انگلیس، چین را یک «تهدید» علیه منافع انگلیس اعلام کند. سیاست فعلی دولت لندن، چین را یک «رقیب سیستماتیک» توصیف کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 0
    یکی میخواد بگه شما لیبرال‌های فاشیست انگلیسی یکی بیاد در سفارتتون تیربارونش میکنید که جنایاتی که شما علیه بشریت و مخصوصا ایران انجام دادید بیشتر از کمونیستها و نازی ها بوده بعد حرف از آزادی و دموکراسی میزنید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس