کد خبر 1427378
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
اوکراین

وزیر خارجه اوکراین بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران خواستار قطع روابط کامل با ایران شد.

 به گزارش مشرق، وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه نیز خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران  شده بود. «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه با ادعای استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در نبرد علیه کی‌یف، خواستار تحریم ایران شد.

به گزارش منابع خبری، وزیر خارجه اوکراین روز سه شنبه نیز گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ارائه کرده است.

کولبا همچنین گفت که درخواست رسمی به (رژیم) اسرائیل خواهد داد تا تجهیزات پدافند هوایی در اختیار کی‌یف قرار دهد و  در زمینه دفاعی با اوکراین همکاری کند.

کولبا ظرف دیروز و امروز مدعی ارسال کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه شد. این در حالی است که این ادعاها بارها از سوی مقامات ایرانی رد شده است.

این ادعاها در حالی مطرح شده که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی پنجشنبه ۱۴ مهر با همتای فنلاندی تاکید کرد ایران هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص بحران اوکراین گفت: «علیرغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.»

 «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز  ۱۱ مهر ماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین گفت: «جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.»

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز روز سه‌شنبه ادعای مقامات غربی درباره خرید پهپادهای انتحاری از جمهوری اسلامی ایران و استفاده کردن انها در جنگ اوکراین را رد کرد.

پسکوف در نشست خبری در کرملین، در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حملات روز گذشته به کی‌یف، تاکید کرد: «ما در عملیات‌های خود در اوکراین از تجهیزات روسی با نام‌های روسی استفاده می‌کنیم.»

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا روسیه در کل پهپادی از ایران خریداری کرده یا خیر، گفت: «ما در مورد گزارش خرید پهپادهای ایرانی اطلاعاتی نداریم و اینها مربوط به وزارت دفاع است».

گفتنی است، کشورهای عضو ناتو به ویژه آمریکا، انگلیس و آلمان علاوه بر تأمین تسلیحات اوکراینی‌ها، با فراهم کردن داده‌های اطلاعاتی به اوکراین در این بحران مداخله دارند. مسکو به این کشورها هشدار داده که کمک‌های آن‌ها به اوکراین موجب طولانی‌تر شدن جنگ و تلفات بیشتر آن خواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 30
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نیما IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    47 13
    الان که ایران از ترس قطع رابطه با اوکراین گریه کند وای نه اوکراین با ما قطع رابطه نکنه چه کشور مهمی
    • علی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      13 28
      منزوی شدن ایران به واسطه قطع ارتباط با دنیا ارزوی بزرگ روسیه است
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      0 1
      قطع کن بابا ما که آب از سرمون گذشته
  • علی افصحی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    برخلاف انتظار وزیر خارجه اوکراین ، قطع ارتباط با ایران و تحریم چندین باره اربابان مفلوک غربی اش، به خاطر توان پهپادی ایران ، مایه سرافرازی ماست مایی که تحت شرایط تحریم به چنین سطحی از تولید تجهیزات دفاعی رسیده ایم که دربرابرسیل عظیم تسلیحات غرب وحشی، فقط پهپادهای ما مسئله و دغدغه روسای اوکراینی و دلقک غرب زلینسکی شده مایه افتخار و مباهات است. هرچند هم جناب پوتین وهم مقامات ارشد ما ارسال سلاحرا تکذیبکرده اند.البته می دانیم این زمزمه ها برای به میان کشیدن پای ایران اسلامی به معرکه اوکراین است اما بایدگفت عقلانیت ایران عزیز خیلی فراتر از این محاسبات کودکانه غرب و حشی و دلقکشان زلینسکی است.
  • علی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    13 12
    همه میدانند که خبر ارسال پهباد به روسیه صحت دارد پس چرا رد میکنید .!؟ با شجاعت تمام اعلام کنید بله دادیم و این توانایی را داریم بگذار هر غلطی میخواهند بکنند ما که ۱۰۰ درصد تحریمیم دیگه فیلم بازی کردن چه معنایی دارد .؟
    • ناشناس IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      0 0
      اوکراینی های موزی با هواپیمای مسافریشون از ما برای آمریکا جاسوسی می کردن سپاه هم مجبور شد اون هواپیمای جاسوس رو علی رغم حضور هموطنانمون بزنه اون اوکراینی ها خودشون رو زدن به اون راه دست پیشو گرفتن حالا بخورن زدی ضربتی ضربتی نوش کن
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      0 0
      ایران گفته ما پهپادی برای جنگ با اوکراین به روسیه ندادیم. این به این معنی نیست که ما به روسیه پهپاد ندادیم ، ما به روسیه یک سری پهپاد فروختیم که باهاش کارهای دیگه انجام بده، حالا اگه روسیه از اونها در جنگ استفاده می کنه که ما مقصر نیستیم. هستیم آیا؟!!!!!!
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    26 11
    دیگه نصفت مال روسیه ست. مهم نیست قطع رابطه کنی یا نه :))))
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    5 4
    بهتر.خدایاشکرت.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    20 6
    خیلی هم عالی، زودتر با اردنگی این سفیر جاسوس اوکراین رو بندازین بیرون و سفارتشونو بدین به روسیه !!!
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      0 0
      روسیه که سفارت داره بدن به کارتون خوابها
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      0 0
      سفارتشون رو به بدین به روسیه!؟روسیه که خودش تو ایران سفارت داره!بهتر نیست چند تا از شهرهای شمالی رو مثل قدیم بدیم به روسیه خسارت جنگ رو هم بدیم تا بهمون حمله نکنه!تو اخبار خوندم روسیه اعلام کرده از ایران پهباد گرفته میدونین چرا اعلام کرده.چون روسیه دوست دراه ایران بیشتر تحریم بشه.ابرقدرتها خاور میانه رو بین خو.دشون تقسیم کردن عربا مال آمریکا ایران برای روسیه و چین.ما فکر کردیم داریم بر غرب پیروز میشیم در حالی که افتادیم تو دام شرق.نه شرقی نه غرب یادمون رفته.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    6 1
    حالا بودی
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    بقول یکی ک میگفت آب رو بریز اونجات ک میسوزه
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    اونوقت سخنگوی وزارت خارجه ما التماس می‌کنه میگه بیایید گفتگو کنیم بهتون ثابت کنیم ما به روسیه پهپاد ندادیم. ای خاک بر سر هرچه دلیل و حقیره! این بود دولت انقلابی؟ چرا دارید آبرو و عزت و اقتدار ایران رو زیر سوال می برید؟ این ما بودیم که باید قطع رابطه می کردیم حالا اونها ما رو تهدید می کنند به قطع رابطه. به درک. به جهنم که قطع رابطه می کنند. چرا اینقدر متفعل؟ چرا اینقدر ضعیف؟
  • هادی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    ایران تم تهدید کنه اگه روابط رو قطع کنی ما هم الحاق لوهانسک و به رسمیت می‌شناسیم. اونا خودشون ماست رو کیسه میکنن
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    اقا خریده ما هم فروختیم جنایت که نکردیم این همه اسلحه امریکایی و اسرائیلی که هر روز تو دنیا با هاش همو میکشن باید سازنده اش رو تحریم کنن
  • ش. AE ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    1 1
    ما خیلی وقت پیش که شما رو صهیونیست ها قلاده به گردن تون انداختن باید از ایران اخراج میکردیم
  • محمدی IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    شیطان بزرگ همیشه دروغ میگوید جای تعجب است که اوکراین باور کرده
  • حسن GB ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    قربونت فقط داری میری درو ببند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس