کد خبر 1426583
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۹
.

اقدامات تنبیهی اتحادیه اروپا علیه روسیه، به خودتنبیهی تبدیل شده و پیش‌بینی می‌شود دست‌کم ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه کاری روی دست اروپا بگذارد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: خبرگزاری بلومبرگ، از پیامدهای فاجعه‌بار تحریم روسیه برای اروپا به عنوان فاجعه و فروپاشی یاد کرده و نوشت: هزینه نجات بازار انرژی اروپا در زمستان امسال به راحتی از ۲۰۰میلیارد دلار خواهد گذشت. هر چند که این رقم ممکن است دقیق نباشد و مسلما یک تخمین تقریبی است. اما نشان‌دهنده محافظه‌کارانه‌ترین محاسبات بوده و فرض آن نیز بر اساس دانسته‌های ما تاکنون استوار است. درحالی که این تخمین، سناریوهای بدتری مانند قطع کامل گاز طبیعی روسیه به اروپا و زمستان سردتر از حد متوسط مورد انتظار را پوشش نمی‌دهد.

در واقع، کوه بدهی‌های شرکت‌های انرژی اروپایی که در آستانه فروپاشی هستند، هزینه‌های بسیار سنگین خرده‌فروشی انرژی برای شهروندان اروپا و کمک‌های مالی دولتی بسیار گسترده موردنیاز برای کاهش اثر بحران انرژی رقم ۲۰۰میلیارد دلاری تخمین زده شده را معقول می‌نمایاند.

در همین حال، سیاست شکست خورده تحریمی اروپا و غرب در قبال روسیه، با نخستین نقض آشکار تحریم‌ها توسط آلمان و کانادا که با اعتراض شدید رئیس‌جمهور اوکراین مواجه شد، نشان از آن دارد که مردمان کشورهای اروپایی و دست‌کم بخشی از سیاستمداران معقول و مستقل از آمریکای آنها، مانند شولتز و مکرون، حاضر به پرداخت هزینه‌های بسیار گزاف‌تری برای بازی در جنگی که هم در اقتصاد و هم در میدان به شکستی تحقیرآمیز منجر خواهد شد، نیستند.

تعداد بسیار کمی از سیاستمداران کلیدی این بحران و هزینه‌های ویرانگر را درک می‌کنند و به نظر می‌رسد تنها امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در میان تصمیم‌سازان برجسته به این حقیقت واقف‌اند. به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد یک برنامه صرفه‌جویی بزرگ انرژی است و قصد دارد کشورها را به تقسیم منابع بسیار محدود گاز با یکدیگر تشویق کند که این به معنای دعوت از بریتانیا، سوئیس و نروژ -کشورهای خارج از اتحادیه اروپا- به میز مذاکره در بروکسل است.

همچنین با ادامه روند صعودی قیمت گاز، تعداد بیشتری از شرکت‌های برق اروپایی و شرکت‌های خرده‌فروشی انرژی با مشکل مواجه خواهند شد. اگر آلمان را در نظر بگیریم، قیمت قراردادهای یک ساله برق در هفته گذشته به بالاترین سطح خود یعنی ۳۵۰یورو در هر مگاوات ساعت رسید که ۷۵۰ درصد گران‌تر از میانگین ۴۱یورویی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ است. همچنین قیمت گاز طبیعی برای تحویل در سال ۲۰۲۳ نیز در بازارهای اروپایی اخیرا به شدت افزایش یافته است.

در چنین شرایطی، تنها شانس بقای شرکت‌های تامین برق و انرژی این است که جهش عظیم قیمت‌ها را به مشتریان خود منتقل کنند. اما این تنها هزینه سنگین فاجعه انرژی در اروپا را بر دوش طبقه متوسط و طبقه کارگر کشورهای اروپایی که در حال حاضر نیز با صورت حساب‌های غیرقابل پرداختی مواجه شده‌اند و به کمک دولت نیاز دارند، خواهدانداخت.

شرکت یونیپر اس‌ای (Uniper SE) آلمان که بزرگ‌ترین خریدار گاز روسیه است، حالا در معرض فروپاشی قرار دارد. این شرکت اخیرا از دولت درخواست کمک مالی کرده و برآوردهای محافظه‌کارانه حاکی از نیاز این شرکت به ۱۰میلیارد یورو سرمایه برای جلوگیری از فروپاشی است. الکتریسیته دو فرانس، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید برق جهان، نیز به عنوان یک تولیدکننده قابل اعتماد برق با شکست مواجه شده است و به کمک‌های مالی نیز دارد. دولت فرانسه که در حال حاضر اکثریت سهام این شرکت را در اختیار دارد، احتمالا با خرید بقیه سهام شرکت به مبلغ ۸ میلیارد یورو، مجددا آن را ملی خواهد کرد.

اما یونیپر و الکتریسیته دو فرانس فقط نوک کوه یخ هستند و اکثر شرکت‌های تامین‌کننده برق و انرژی اروپا نیاز به کمک‌ها و وام‌های دولتی خواهند داشت و در بدترین سناریو نیز ممکن است بسیاری از آنها توسط دولت‌ها خریداری و ملی شوند.

در حال حاضر نیز دولت جمهوری چک ۳میلیارد یورو به شرکت زیرساخت انرژی دولتی خود وام داده است تا این کشور با ۱۰میلیون جمعیت آسیب کمتری از بحران ببیند. دولت آلمان نیز از طریق یک بانک تحت کنترل خود تاکنون به اپراتور بازار گاز آلمان برای خرید گاز و پر کردن انبارهای زمستانی ۱۵میلیارد یورو وام داده است. حال سؤال بزرگ این است که آیا این وام‌ها هرگز بازپرداخت خواهند شد؟ بسیاری از ناظران معتقدند که شرکت‌های اروپایی شاید هرگز نتوانند از عهده بازپرداخت چنین وام‌هایی بربیایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    توشش ماه اخیربوده انبارها ی سوخت وگندم وگازشون وباقیمانده پولشون ته کشیده شرکتهاوتوریسم مشترکشون هم ورشکسته واویزونشون شدن
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    اروپا از این بدترش رو هم تجربه کرده
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 1
    روسیه بیشتر تحت فشاره که چونو با جون سربازهاش داره هزینه جنگ رو میده ،
  • Nm IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    پوتین قبلا جواب داده چاپ یور حلال مشکلات هست همانطور که قبلا بوده....
  • CA ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    1 0
    تا همین حالا ضربه به اقتصاد ریزش 20-30 درصدی ارزش یورو و پونددر یکسال گذشته و کاهش ارزش بازارهای بورس بازارهای مالی و شرکتها قابل قیاس با چند صد میلیارد دلار هزینه مستقیم انرژی گرانتر نیست.
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
      0 1
      شما از کانادا ، بورس یورو رو رصد کردید یا فیلتر شکن زدی ؟
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
      0 1
      در یک تصادف ، دو طرف آسیب میبینن . از همین اعداد و ارقام به مقدار ضرر روسیه هم میشه رسید.
  • شماره تماس IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 2
    همچنین بنویسید خودزنی ایران با تحریم اینترنت بین‌المللی!!!
  • عوام IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    اگر با این وضعیت تنگه هرمز هم بسته شود به وسیله تعداد زیادی از مینهای دریایی چه میشود؟ اگر قرار است ایران دائماً درگیر توطئه و شرارت غربیها باشد نباید انها هم از این سختیها در امان باشند ارامش یا برای همه یا برای هیچ کس.
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      0 0
      این ینی اعلام جنگ به دنیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس