نگرانی دولت فرانسه از تبدیل اعتصاب پالایشگاهی به جنبش سراسری

دولت فرانسه از گسترش اعتصاب کارگران پالایشگاه ها به سراسر این کشور نگران است.

به گزارش مشرق از خبرگزاری رویترز؛ اعتصاب های کارگران پالایشگاه ها پس از نزدیک به سه هفته و رو به پایان رفتن ذخایر بنزین در جایگاه های توزیع سوخت، موجب تصمیم هایی برای اقدام های صنعتی اعتراض آمیز در دیگر بخش ها شده و برای مخالفان دولت فرصت مناسبی ایجاد کرده است.  

برخی کارگران نیروگاه های هسته ای نیز با الهام گیری از همکارانشان در پالایشگاه ها، برگزاری اعتصاب دوره ای برای درخواست افزایش دستمزد را آغاز کرده اند که موجب کاهش بیشتر میزان تولید برق هسته ای در این کشور شده است.

براساس این گزارش، اتحادیه کارگری سی اف دی تی مرکب از چهار اتحادیه فرانسه، خواستار برگزاری اعتصاب و اعتراض در روز سه شنبه برای افزایش دستمزد و حفاظت از حق خود برای دست کشیدن از کار، شده اند.

دولت با آغاز آسیب رساندن کمبود سوخت در فرانسه به کسب و کارها و مختل شدن زندگی روزانه شهروندان، در روزهای گذشته در اقدامی نادر، شمار اندکی از کارگران پالایشگاه ها را به کار فراخوانده تا عرضه سوخت به جایگاه ها قطع نشود. گرچه نظرسنجی ها حاکی از حمایت دو سوم شهروندان فرانسه از فراخوانی کارگران پالایشگاه هاست، اما این اقدام گذر از خط قرمز اتحادیه های کارگری تلقی می شود که آن را نقض حقوق خود در قانون اساسی برای برگزاری اعتصاب می دانند.

هم زمان دولت که اکثریت حاکم خود را در پارلمان در انتخابات ژوئن از دست داد، برای تصویب لایحه بودجه ۲۰۲۳ تلاش می کند. نمایندگان چپگرا، راست افراطی و حتی برخی از متحدان میانه روی مکرون، متممی را برای دریافت مالیات از سودهای بادآورده شرکت های بزرگ تصویب کرده اند که به همراه دیگر مصوبات، برنامه رونق کسب و کار دولت را تهدید می کند و چاره ای جز کاربرد قانون اساسی برای تصویب قانونی به منظور دورزدن مجلس و گذر از این مصوبات، نخواهد داشت.

احتمالا احزاب مخالف نیز با رای عدم اعتماد، واکنش نشان خواهند داد که گر چه احتمالا رد خواهد شد، اما تاثیر آسیب زایی بر دولت خواهد گذاشت که برای تصویب طرح اصلاحات در قانون بازنشستگی تلاش می کند.

 به گزارش فرانس اینفو، شماری از اتحادیه‌های صنفی مهم فرانسه اعلام کردند از هجدهم اکتبر (سه‌شنبه ۲۶ مهرماه) ضمن اعتصاب سراسری، تظاهرات برپا می‌کنند. این اتحادیه‌های صنفی در اعتراض به تلاش‌های دولت فرانسه برای وادار کردن کارکنان اعتصابی بخش انرژی به بازگشت به کارهایشان در بیانیه‌ای از اعضای خود خواستند از روز سه‌شنبه آینده ضمن اعتصاب سراسری، تظاهرات کنند و خواستار افزایش حقوق و دستمزد اعضای خود هستند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: "ما از کارگران و کارکنان عضو می‌خواهیم در حمایت از درخواست‌ها برای افزایش دستمزدها و نیز حمایت از حق سازماندهی اعتصابات، تظاهرات کنند."

این تظاهرات در واکنش به آنچه که مداخله دولت در حرکت مدنی کارگران صنعت نفت و دست اندازی در حق اتحادیه‌های صنفی برای اعتصاب عنوان می‌شود، برگزار خواهد شد.

این اعتصاب به دعوت کنفدراسیون عمومی کار، اتحادیه کارگران، فدراسیون سندیکاهای کار و اتحادیه کارگری سولیدرز برگزار خواهد شد. همچنین قرار است اتحادیه‌های حمل و نقل فرانسه از جمله شرکت ملی راه آهن SNCF و سازمان‌های جوانان فرانسه نیز به آن ملحق شوند.

سه چهارم کارکنان شرکت توتال‌ انرژی فرانسه به دعوت اتحادیه‌های کارگری و به ویژه کنفدراسیون عمومی کار (CGT) اعتصاب سه‌روزه خود را از ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) آغاز کردند و این اعتصاب از آنجا که در مهلت مقرر به نتیجه نرسید تا امروز ادامه یافته است. خواسته کارکنان توتال انرژی، افزایش ۱۰ درصدی دستمزد است.  

در این اعتصاب، کارکنان شرکت توتال با محاصره پالایشگاه‌ها از خروج و عرضه سوخت از پالایشگاه‌ها و بخش پتروشیمی‌ پیوسته به اعتصاب، جلوگیری کرده‌اند.

نخستین دور از مذاکرات میان این شرکت و رهبران اتحادیه‌های کارگری روز گذشته بدون دستیابی به توافق به پایان رسید.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    بله! تازه هنوز مونده! این اوّلشه! نوبت آمریکا و اسرائیل و آل سعود و نهیان و انگلیس خبیث هم خواهد رسید! دنبال تجزیه و نابودی ایران اسلامی بودید و هستید اما خداوند تجزیه و نابودی حتمی را برای شما شیاطین عالم تقدیر فرموده!
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    آقا خوب از اعتصاب گران حمایت کنین تا ان شاء الله این حرکت زودتر تبدیل به جنبش سراسری بشه، چرا نشستین؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس