سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین - نمایه

یک روزنامه آمریکایی با بررسی روابط تازه ایران با روسیه و چین و تأثیر آن‌ها بر تحولات خاورمیانه و فراتر از آن، بخشی از انگیره‌های مسکو و پکن برای تعمیق روابط با تهران را برشمرده است.

سرویس جهان مشرق - ایران طی دوره‌ای که از آخرین ماه‌های دولت روحانی شروع شد و در دولت رئیسی در حال رسیدن به اوج خود است، به جای تمرکز مفرط بر جلب‌نظر و برقراری روابط با کشورهای بلوک غرب (تقریباً به هر قیمتی)، به توازن روابط با بلوک‌های غرب و شرق و تمرکز بیش‌تر بر بلوک شرق (به طور خاص همسایگان نزدیک) روی آورده است. امضای قرارداد راهبردی ۲۵ ساله با چین در دولت روحانی و اجرایی شدن آن در دولت رئیسی و امضای ظاهراً قریب‌الوقوع قراردادی مشابه با روسیه، صرفاً دو نمونه از این چرخش کانون تمرکز در سیاست خارجی ایران هستند.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

(از راست) شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه؛ پیش‌بینی می‌شود (چنان‌که تا اندازه‌ای نیز اثبات شده) دولت ایران در دوران ریاست‌جمهوری رئیسی، بیش‌ازپیش روی برقراری روابط با شرق و به‌ویژه همسایگان نزدیک تمرکز کند (+)

اگرچه عده‌ای که عمدتاً دخیل بستن به درِ خانه‌ی غرب را راه‌حل همه‌ی مشکلات کشور می‌دانند، این چرخش به سوی شرق را به باد انتقاد گرفته‌اند و ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی دارد ایران را به مستعمره‌ی روسیه و چین تبدیل می‌کند، اما واقعیت این است که مسکو و پکن (بر خلاف آمریکا و اروپا که تقریباً هیچ هدف مشترکی در رابطه با ایران ندارند و این را در تجربه‌ی برجام نیز به‌وضوح نشان دادند) دست‌کم انگیزه‌هایی دارند که می‌توانند مشوق آن‌ها برای همکاری با ایران باشند. یکی از این انگیزه‌ها مقابله با هژمونی آمریکا و تلاش‌های این کشور برای سلطه بر خاورمیانه است. قطعاً تصور این‌که روسیه و چین اصطلاحاً «برای رضای خدا» به دنبال مقابله با آمریکا و غرب هستند، توهم بی‌جایی است، اما حداقل همراستایی اهداف آن‌ها با راهبردهای جمهوری اسلامی می‌تواند زمینه‌ای برای تقویت روابط راهبردی میان تهران، مسکو و پکن باشد.

مصاحبه‌ی «تیم اندرسون» کارشناس استرالیایی، درباره‌ی اهمیت ائتلاف‌سازی در بلوک شرق برای تحقق  «جهان پساواشینگتن» (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش روسیه و چین در دور زدن تحریم‌های آمریکا

روزنامه‌ی آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال، اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند[۱]» به قلم «مایکل دوران[۲]» مدیر ارشد شورای امنیت ملی در دولت جورج بوش پسر و عضو ارشد و کارشناس سیاست‌های بین‌الملل و مسائل امنیتی خاورمیانه در اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی هادسون» و «برایان کلارک[۳]» عضو ارشد و مدیر مرکز مفاهیم و فناوری دفاعی در همین اندیشکده، به بخشی از دلایل اقدام اخیر مسکو و پکن در تعمیق روابط با تهران و تقویت ایران پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید ترجمه‌ی گزارش وال‌استریت‌ژورنال است.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

گزارش روزنامه‌ی آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» تحت عنوان «چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند» درباره‌ی همکاری‌های ایران با روسیه و چین (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› روحانی اگر «میراث دیپلماسی» می‌خواهد به شرق رو کند


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


بحران اوکراین یکی از نقاط ضعف راهبرد پرزیدنت بایدن در قبال ایران را آشکار می‌کند. واشینگتن به گونه‌ای با پکن و مسکو همکاری می‌کند که گویی منافع بنیادین روسیه و چین در رابطه با ایران با منافع آمریکا مشترک است. این در حالی است که این دو کشور در حقیقت دارند در جهت تضعیف نظم جهانیِ تحت رهبری آمریکا با تهران همکاری می‌کنند.

گزارش رسمی پایگاه ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار رئیسی با پوتین

سفر سید ابراهیم رئیسی (راست)، رئیس‌جمهور ایران، به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین (چپ)، رئیس‌جمهور روسیه؛ چرخش تهران به سوی شرق در دستورکار دولت جدید ایران یکی از علائمی است که تغییر یارکشی‌ها در خاورمیانه را نشان می‌دهد (+)

دست‌کم مقامات ایران که دارند این را می‌گویند. محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران، اخیراً گفت: «در نظم نوین جهانی، مثلثی متشکل از سه قدرت ایران، روسیه و چین شکل گرفته است.» این مقام ایرانی درباره‌ی هدف این مثلث نیز به صراحت گفت: «این آرایش جدید، پایان هژمونی ظالمانه‌ی آمریکا و غرب را نوید می‌دهد[۴]

مصاحبه‌ی «اریک والبرگ» کارشناس کانادایی درباره‌ی افول هژمونی آمریکا (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

با این حال، گوشِ تیم بایدن به این حرف‌ها بدهکار نیست. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی آمریکا، اخیراً در ژنو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه، ملاقات کرد. لاوروف در این نشست، پیشنهاد توافق موقت برای خروج از بن‌بست مذاکرات هسته‌ای با ایران را ارائه کرد. آقای بلینکن بعد از این دیدار گفت: «روسیه هم احساس اضطرار ما را دارد و امیدواریم از نفوذی که... روی ایران دارد، برای انتقال این احساس اضطرار به ایرانی‌ها استفاده کند[۵]

همزمان با این صحبت‌های آقای بلینکن، روسیه داشت با چین و ایران در اقیانوس هند رزمایش مشترک دریایی برگزار می‌کرد[۶]. اتفاقاً روز قبل از آن، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هم در مسکو از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، پذیرایی کرده بود. رئیسی در سخنرانی‌اش در دوما [پارلمان روسیه] به «مقاومت» اشاره کرد[۷]؛ جنبشی به رهبری ایران که هدفش از بین بردن نظم تحت رهبری آمریکا در خاورمیانه است. رئیس‌جمهور ایران گفت مقاومت بوده که آمریکایی‌ها را از افغانستان و عراق بیرون رانده و «الگوی موفق همکاری میان ایران و روسیه در سوریه» را نیز به وجود آورده است. آقای رئیسی در همین چارچوب، اعتراض اصلی آقای پوتین درباره‌ی اوکراین را نیز تکرار کرد؛ گفت «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) «به دنبال نفوذ در مناطق مختلف جغرافیایی با بهانه‌های جدیدی است که منافع مشترک کشورهای مستقل را تهدید می‌کنند.»

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

سخنرانی سید ابراهیم رئیسی (پشت تریبون)، رئیس‌جمهور ایران، در پارلمان روسیه موسوم به «دوما»؛ رئیسی در این سخنرانی درباره‌ی محور مقاومت و اهمیت و دستاوردهای آن نیز صحبت کرد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش رسمی پایگاه ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار رئیسی با پوتین

کارزار آقای پوتین برای آوردن اوکراین تحت کنترل مسکو ارتباط مستقیمی با پروژه‌ی مشترک روسیه و ایران در حمایت از رژیم اسد در سوریه دارد[۸]. پایگاه‌های دریایی روسیه در شهر «سواستوپل» در کریمه (منطقه‌ای که آقای پوتین سال ۲۰۱۴ آن را از اوکراین جدا و به خاک روسیه ملحق کرد) و شهر طرطوس در سوریه، به عنوان مراکز عملیاتی حضور روسیه در مدیترانه عمل می‌کنند[۹]. یک اوکراین قوی و مستقل، تهدیدی برای توانایی مسکو در اِعمال قدرت در خاورمیانه است.

شاید آقای پوتین در این‌که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، با آمریکا هم‌عقیده باشد، اما همکاری نزدیک با واشینگتن برای دستیابی به این هدف، با اولویتِ مهم‌تر او، یعنی تضعیف نظم تحت رهبری آمریکا، تداخل دارد.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

ناوچه‌ی موشک‌انداز روسی «ولیکی اوستیوگ» (چپ) از بندری در شهر «طرطوس» در سوریه عازم مأموریت گشت‌زنی در دریای مدیترانه می‌شود؛ دو زیردریایی دیزلی-برقی روسی پروژه‌ی ۶۳۶/۳ کلاس «وارشاویانکا» (نسخه‌ای از کلاس «کیلو») نیز در سمت راست تصویر دیده می‌شوند؛ پایگاه دریایی روسیه در طرطوس، تنها پایگاه دریایی این کشور در خارج از کشورهای شوروی سابق است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› بازنویسی قواعد بازی در خاورمیانه توسط ائتلاف ایران-روسیه مقابل چشم آمریکا

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، نیز به نوبه‌ی خودش محاسبات مشابهی دارد. چین به لطف یکی از سریع‌ترین فرآیندهای تقویت نظامی در تاریخ[۱۰]، اکنون بزرگ‌ترین نیروی هوایی آسیا، بزرگ‌ترین ارتش جهان از نظر تعداد نیروهای در حال خدمت، و بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان از نظر تعداد شناور را در اختیار دارد. به گفته‌ی فرماندهان مقر «فرماندهی هند و اقیانوس آرام» آمریکا، ارتش چین تا سال ۲۰۲۷ آماده‌ی حمله‌ی موفقیت‌آمیز به تایوان خواهد بود[۱۱]. پنتاگون فقط دارد تلاش می‌کند از ارتش چین عقب نماند؛ دارد به سلاح‌ها و فناوری‌های جدید برای تأمین بازدارندگی مقابل چین دست پیدا می‌کند[۱۲]، اما تا پایان دهه‌ی حاضر [۲۰۲۰] نمی‌تواند آن‌ها را به طور کامل با سایر اجزای ارتش آمریکا ادغام کند[۱۳]. به این ترتیب، بهترین فرصت چین برای فتح تایوان بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ خواهد بود؛ زمانی که فرآیند مدرن‌سازی نظامی این کشور به اوج خود می‌رسد و نیروهای آمریکایی هنوز در حال تطبیق [دادن خود با واقعیت‌های جدید ارتش چین] هستند.

که دوباره ما را به موضوع ایران بازمی‌گرداند. در صورت وقوع جنگ در تایوان، چین برای تهدید حمل‌ونقل دریایی به تهران و نیروهای نیابتی‌اش روی خواهد آورد تا یک یا چند ناوگروه آمریکایی را در خلیج فارس نشان کنند. با این حال، ارزش جنبش «مقاومت» ایران برای چین به همین جا ختم نمی‌شود. پکن به‌شدت به واردات نفت از خاورمیانه وابسته است؛ بنابراین تلاش می‌کند از طریق سرنگونی آمریکا، به عنوان قدرت برتر در منطقه، از خطوط تأمین طولانی و آسیب‌پذیرش محافظت کند. در عین حال، از آن‌جایی که خودش به اندازه‌ی کافی قوی نیست تا بتواند مستقیماً آمریکا را به چالش بکشد، از ایران به عنوان پشتیبان استفاده می‌کند.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

(ساعتگرد از بالا چپ) «زدتی‌ای» غول مخابراتی، «هوآوی» غول مخابراتی، فناوری و دستگاه‌های هوشمند، «بانک کونلون» و «کاسکو شیپینگ» غول حمل‌ونقل دریایی چین، تنها برخی از شرکت‌ها و نهادهای چینی هستند که به بهانه‌ی دور زدن تحریم‌های ضدایرانی و تجارت با ایران، توسط آمریکا تحریم یا جریمه‌های سنگین شده‌اند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› کدام شرکت‌های بزرگ چینی به خاطر رابطه با ایران نقره‌داغ شدند؟

›› تحریم «هواوی»؛ چین تاوان دور زدن کدام تحریم‌های ایران را می‌دهد؟

علاوه بر این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران، اخیراً اعلام کرد توافقنامه‌ی راهبردی ۲۵ ساله‌ی ایران و چین[۱۴]، که سال گذشته منعقد شده بود، اجرایی شده است. محور اصلی این معامله، نفت در ازای کمک‌های امنیتی است. آیا چین دارد فعالانه ایران را تشویق می‌کند که نیروهای نیابتی‌اش را علیه متحدان آمریکا در خلیج [فارس] به کار بگیرد؟ تا جایی که ما می‌دانیم، نه. اما دارد ایران را تقویت می‌کند، بدون آن‌که هیچ کاری برای مقابله با شرورانه‌ترین رفتارهای این کشور انجام بدهد. پکن بدون شک متوجه شده که وقتی متحدان آمریکا برای کمک به واشینگتن رو می‌آوردند، با یک آمریکای خسته و پریشان مواجه می‌شوند که کم‌ترین تمایلی به بازدارندگی مقابل ایران ندارد. و این متحدان که روزبه‌روز بیش‌تر در معرض خطر قرار می‌گیرند، برای حفاظت از خودشان آرام‌آرام به سمت پکن متمایل می‌شوند.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

یک فروند پهپاد تهاجمی میان‌ارتفاع و بلندبرد «وینگ لونگ ۲» ساخته‌ی کمپانی چینی «گروه صنایع هواپیمایی چنگدو» در نمایشگاه هوایی دبی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹؛ چین طی سال‌های اخیر به بسیاری از متحدان سنتی آمریکا نیز تسلیحات و تجهیزات نظامی فروخته است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش اندیشکده آمریکایی درباره تفاوت ماهیتی «سند همکاری تهران-پکن» با «برجام»

به این ترتیب است که نفوذ چین در امور نظامی خاورمیانه به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. این کشور به اکثر متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا تجهیزات نظامی می‌فروشد[۱۵] و با مشارکت عربستان و امارات سلاح تولید می‌کند. پکن همچنین به سعودی‌ها کمک می‌کند به فناوری هسته‌ای تسلط پیدا کنند[۱۶]. بهار سال ۲۰۲۱، اطلاعات آمریکا پی برد که چین دارد مخفیانه یک سایت نظامی در بندر «خلیفه» در نزدیکی ابوظبی می‌سازد[۱۷]. ساخت این سایت تنها زمانی که متوقف شد که واشینگتن گوش چند نفر را پیچاند.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

شهر کوچک «العُلا» در شمال غربی عربستان؛ گفته می‌شود سعودی‌ها در حال ساخت تأسیساتی در یکی از بیابان‌های اطراف این شهر برای استخراج «کیک زرد» هستند (+)

طبق گزارش‌های موجود، توافق موقت در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ایران[۱۸]، که آقای لاوروف با آقای بلینکن درباره‌ی آن صحبت کرد، از ایران می‌خواهد در ازای لغو تحریم‌ها، ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش را کاهش دهد. اما چنین توافقی صرفاً به اقتصاد ایران کمک می‌کند و در عین حال به این کشور اجازه می‌دهد ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای در کوتاه‌مدت را حفظ کند. این یعنی جنگ‌های نیابتی ایران گسترش خواهند یافت و باج‌خواهی هسته‌ای این کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

در مجموع، چین و روسیه دارند ایران را تقویت می‌کنند. هر دوی این کشورها به شریکی در خاورمیانه نیاز دارند که خود را وقف «مقاومت» کرده باشد؛ وقف تضعیف قدرت آمریکا. اما [سؤال اصلی این‌جاست که] چرا تیم بایدن دارد با این برنامه همکاری می‌کند؟ رویکرد واشینگتن باید راهبردی‌تر باشد. ایران آسیب‌پذیرترین عضو در اتحاد جهانی کشورهایی است که خود را وقف نابودی نظم تحت رهبری آمریکا کرده‌اند. وظیفه‌ی آمریکا این است که نیشِ این کشور را بکشد [و آن را تضعیف نماید، نه این‌که با طرح‌هایی همراهی کند که به دنبال تقویت ایران هستند].

در همین‌باره بخوانید:

›› نه تحریم و نه بمباران نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد

›› ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت

 


[۱] Why Russia and China Build Up Iran Link

[۲] Michael Doran Link

[۳] Bryan Clark Link

[۴] Iran Forms New Power 'Triangle' With Russia, China, Hardliners Say Link

[۵] Secretary Antony J. Blinken at a Press Availability Link

[۶] Iran, Russia and China Begin Joint Naval Drill Link

[۷] ‘US At Its Weakest Point’, Iran’s President Tells Russian Duma Link

[۸] Russia, Iran Seen Coordinating on Defense of Assad Regime in Syria Link

[۹] Naval base in Syria cements Russia’s Mediterranean foothold Link

[۱۰] FAST THINKING: China’s stunning military buildup Link

[۱۱] Davidson: China Could Try to Take Control of Taiwan In ‘Next Six Years’ Link

[۱۲] Pentagon Eyes New Bombs for War With China, Not ISIS Link

[۱۳] Top general says JADC۲ cross-functional team to work for ۳-۵ more years Link

[۱۴] Iran Seeks Closer Ties With China as Nuclear Talks Drag On Link

[۱۵] China’s surprising drone sales in the Middle East Link

[۱۶] Saudi Arabia, With China’s Help, Expands Its Nuclear Program Link

[۱۷] Secret Chinese Port Project in Persian Gulf Rattles U.S. Relations With U.A.E. Link

[۱۸] Differences Splinter U.S. Team Negotiating With Iran on Nuclear Deal Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    63 20
    فکر کنم میخوان غربگداهای مارو دق مرگ کنن!! خخخخخخ
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      31 27
      نه عزیز دل، ایران را سپر بلای خود و وجه المصالحه با آمریکا کردن.امریکا مجبوره وقت و انرژی زیادی را صرف ایران کنه در حالی که رقیب اصلیش چین و روسیه هستند. اگر مجبور به تحریم و درگیری با ایران نباشه می‌ره سراغ چین و روسیه.
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      17 17
      جناب 17:07 ــ مگر تو از غربگداها بودی که به خود گرفتی!؟ یا این که ضمیر مرجعش را یافته است!؟
    • نقی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      3 7
      بنظر شما، اگر تئوری رسیدن به آبهای آزاد گرم، از یکطرف، و همچنین استراتژی کنترل قیمت انرژی حداقل در طول یک قرن جاری، نباشد، آیا حتی چین تمایلی به تقویت همکاری، حتی با وجود بازار 80 میلیونی ایران، دارد ؟
    • يحيا IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      23 6
      چون متوجه شده اند که ايران با سرعت و قدرت خيره کننده و غيرقابل باوري تمامي نظريه هاي پايان تاريخ و گفتمان هاي سياسي و نقشه هاي خاورميانه جديد و غيره را همچنان که تاکنون بر هم زده در آينده نيز بر هم خواهد زد. البته بدون بمب اتمي. قرن 21 قرن آسياست و ايران نيز قلب آسياست. به عبارتي ايران کدخداي حقيقي آينده جهان است.
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      6 1
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
    • ایرانی GB ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      5 3
      در زمان ریاست جمهوری نیکسون , هنری کسینجر تئوری ژاندارمی ایران رو ارائه داد تا ایران قدرت برتر منطقه باشه و حافظ منافع آمریکا ... به نظر میرسه دولت های چین و روسیه الان به این نتیجه رسیدند که تز ژاندارم بودن ایران در منطقه خاور میانه تز کاملا" درستی بوده چون علنا" با پول چین و سخت افزارهای نظامی روسیه , ایران جنبه ژاندارم بودن خودش در منطقه رو کاملا" تثبیت میکنه که هم به نفع ایران هست و هم به نفع هم پیمانان چینی و روسیه ای , یعنی در واقع علنا" روس ها و چینی ها با زرنگی تئوری آمریکایی دولت نیکسون رو علیه خود آمریکایی ها در منطقه خاور میانه پی جویی کرده و در حال انجامش هستند , شکی نیست در ده سال آینده , ارتش ایران بالاترین قدرت نظامی غرب آسیا و منطقه خاور میانه خواهد بود و موقعیت ارتش آمریکا در این مناطق بشدت تضعیف و موازنه قدرت طبق گفته رئیس جمهور چین در کفه ترازوی کشورهای شرقی سنگینی خواهد کرد
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      1 4
      شماها خیلی وقته دق مرگ هستید!!.هرهرهرهر
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      2 1
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • نیما IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    31 10
    دوران ایلات متفرقه آمریکا تمام شده است و نظم نوین جهانی وقتی درست می شود که امام زمان ظهور کند حکومت عدل جهانی به وجود آورد
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      5 0
      نیش ایران همان ندای انقلاب اسلامی اش هست که علیرغم تلاش های بی وقفه و وافر استکبار جهانی با همپالگی هاش . اکنون . به گفته تحلیگران اهل همین حوزه ، مردم ستمدیده و مظلوم کشورهای مسلمان و دیگر عقاید مذهبی . حتی دورتر از خاورمیانه معروف ، در دیگر قاره ها را تحت تاثیر قرار داده . یعنی عالم گیر شده و صحبت از محبت به ایران و مردم مقاوم و مفتخرش می کنند . و خود در محل زندگی با علاقه این عطر خوش و دل انگیز را بیشتر پراکنده می سازند و دامنه دار میکنند .. پس هیچ قدرتی توانائی مواجه شدن و بارای خنثی سازی علیرغم سعی ، را نداشته و نخواهد داشت ، ایران امروز ، به وسعت جهان است . نه اینکه آنرا بر نقشه جغرافیا میبینیم . چون در دلها جای دارد .
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      0 0
      ان شاالله به زودی
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    29 1
    حسن روحانی با قسم جلاله ای که خورد گفت صدروزه وضعیت اقتصادی را بهبود میبخشم اما بعد گفت ادم باید دیوانه باشد که وعده صد روزه بدهد قبل از انهم گفته بود که کلید حل مشکلات را دارد و اروپا اقا اجازه است باید با کدخدا امریکا ببندم وقتی با کدخدا بست کدخدا زد زیر میز و از توافق خارج شد اقای روحانی گفت خدا را شکر که یک مزاحم دیوانه کم شد تما م پیش بینی های بستن با کدخدا را دلسوزان واقعی مردم ایران به اقای روحانی بارها تذکر داده بودند اما اقای حسن روحانی گفت غیر از مذاکره هیچ راهی را نمیشناسم به اقای روحانی گفتند در کنار مذاکره عزتمندانه نگاه به شرق و کشورهای همجوار هم داشته باشد اما اقای روحانی دوباره در پایان دور دوم دولت خود باز وعده صد روزه داد و گفت چرا نمیگذارند بروم با کدخدا ببندم گویا در این هشت سال دولت ایشان بجز بستن با کدخدا و تودهنی خوردن از کدخدا کار دیگری بلد بوده که انجام دهد متاسفانه رئیس جمهوری داشتیم که هشت سال از بهترین سالهای زندگی ملت بزرگ ایران را بصورتی خفت مند بوسیله اقای حسن روحانی تلف گردید و کوهی از مشکلات را برای دولت بعد خود گذاشت و به ریش مردم ایران خندید در پایان خدا لعنت کند مسببین وضعیت موجود....
  • مسعود IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    23 2
    توازن در سیاست خارجی الزامی است تاکنون نگاه دولت ها فقط به امریکا و غرب بود و وقتی آنها تحریم مون کردند دچار مشکلات عدیده شدیم.
  • سامان IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    23 11
    چین و روسیه در شرایط تحریم بیشترین همکاری را با ایران دارند و دوستان روزهای سخت هستن توسعه روابط اقتصادی با کشورهای بلوک شرق بهترین راهکار خنثی سازی تحریم هاست.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    20 47
    تمام تلاش روسیه و چین این است که ایران، ونزوئلا و کره شمالی به خط مقدم جنگ غرب با روسیه و چین تبدیل شوند ولی خب بایدن سیاستمدار کهنه کاری هست و مستقیم به سراغ ام الفساد یعنی چین و روسیه رفته است
    • تبریزی IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      9 0
      بله مستر جویی سیاستمدار خیلی کارکشته ای هستند ولی اگه حافظه شون یااااری کنه..... از بس شکلات خوردن که بالاخونشون تاب سه پیچ برداشته..
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    26 16
    مثلث روسيه چین وایران هژمونی جدیدی که‌ به‌ يکه تازی آمريکا درجهان پايان خواهد داد وقدرت دوباره به‌ مهد تمدن خود باز خواهد گشت
    • SE ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      8 11
      شتر در خواب بیند پنبه دانه.....
    • ... IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      6 11
      کمونیست نجس کثیف
    • هاشمی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      2 5
      ایران نه بگو حکومت نوکر چین و روسیه
  • FR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    21 7
    امریکا جز کشیدن نیش ایران کاری در چند سال اخیر نداشته است که موفق هم نشده هر چند آسیب زده
    • تبریزی IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      8 0
      البته اگه بگیم توهم کشیدن نیش به نظرم بهتره
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    19 13
    چین هم با ماست البته به نفع خودش و هم با دشمنان ما و روسیه کلا ضد ماست و فقط از ما سوء استفاده میکنه
  • TR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    14 34
    جريان اون كاريكاتوريه كه روسيه و چين آينه گرفتن جلوي ايران و داره خودشو شير ميبينه ... بهر حال مسيولين اجنبي قدرتمند از ساده لوحان و خاينان سوء استفاده ميكنند
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      21 6
      زمان توافق مشعشع دکتر ظریف با غربیا خبری از این آینه ها نبود، الان یهویی این آینه ها براتون تداعی شد!
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      17 3
      جریان آن احمق در آن سوی مرزهای شمالی ایران هست که با پشتیبانی ترکیه توهم قدرتمند شدن بهش دست داده است! که: من آنم که رستم بود پهلوان !!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • تبریزی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      8 0
      عجب بچه هنرمندی!!!! نابغه ترشی نخوری یه چیری میشی آفررین اوشاخ باشتابدین یا یوخ بَبَه؟ افتاد یا نه ببم جان؟
  • کلیم IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    14 23
    چون در نقش کیسه بوکس، بسیار خوب عمل میکنه و جلو ضربات به روسیه و چین رو تا حدی میگیره....
  • محمد IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    8 18
    عکس این متن خیلی باحاله. آدمو یاد این جوک میندازه: یه روز مامورای پلیس آرنولد و فرانکی رو گرفته بودن داشتن میبردن. یه هو یه بابایی خودشو میندازه وسط آرنولد و فرانکی و میگه : ما سه تا رو کجا میبرین. حکایت این عکسیه که اینجا دکتر دکتر دکتر حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بت شکن سید ابراهیم رئیسی رو بین پوتین و شی جین پنگ گذاشتید.
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      15 5
      فکر میکنم اون زمان که دکتر ظریف شون انواع عکس های مختلف رو با غربیا می گرفت، بعضیا لال بودن که نمیتونستن از این جوکا و خاطره ها تعریف کنن یا بیاد بیارن ! اینم از معجزات آقای رئیسیه که موجب شفای بسیاری از افراد لال شده! البته بدور از عمله های ملکه و پیر و پاتالهای کمپ نشین!
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      10 1
      البته می توانی عکس رئیس جمهوران نیکاراگوئه، ونزوئلا، کوبا، سوریه، بولیوی، کره شمالی، بلاروس، شیلی و رهبران خزب اللّه لبنان و انصاراللّه یمن و جهاد اسلامی و حماس فلسطین و حشدالشعبی عراق را هم در ذهنت پهلوی این سه نفر تصور کنی و آن وقت شاید بیشتر حال کنی و فیلم های دیگری هم به یادت بیاید!!!!
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    7 2
    "روایت سازی" روش همیشگی رسانه های غرب وحشی در تعریف و تحریف واقعیات در جهت منافع خودی
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    21 13
    چین و روسیه ایران را تقویت نمیکنند بلکه به اقتضایی منافع ملی خودشان که حقشان هم هست ،ایران را می چاپند
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    11 4
    به این فکر میکنم که اگه ملتهای مسلمان عقلانی فکر می‌کردند و اختلافات رو کنار می‌گذاشتند و امت واحده اسلامی رو تشکیل میدادند و دانشمندان مسلمان در خدمت این امت می‌بودند با توجه به وسعت و ثروت این کشورها و قدرتهای علمی که الان جذب غرب می‌شوند ابرقدرتی تشکیل میشد که آمریکا انگشت کوچیکه آن هم نمیشد. اما حیف که به جای عقل بین امتهای اسلامی حسادت حاکم است.
    • شجاع IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      8 3
      احسنت آفرین کاملا درسته ولی غرب داره بین کشورهای مسلمان و خاورمیانه اختلاف می‌اندازد و جنگ ایجاد می‌کند تا این اتحاد هرگز شکل نگیرد آنها خوب می دانند که اتحاد بین مسلمانان یعنی شکست و ضعف آنان کاش بسیاری از سران کشورهای مسلمان آن این را می دانستند و به قدرت خود پی می بردند
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 0
      خوب این امت واحده یه رهبر میخواد ،رهبری این کشورها حتما با ایران باشه درسته انوقت عربستان امارات قطر ،مصر .....موافقط میکنن
  • انقلابی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    19 19
    تقویت میکنن یا می دوشن!!! انگار ایران هم مثل عربستان که گاو شیرده آمریکا ست ایران هم گاو شیرده چاق چله ی برای چین روسیه شده
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      12 4
      فقط یانکی‌ها و غربی‌ها هستند که دوست واقعی کشورها هستند مگه نه؟؟!
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      12 2
      طرف غربيه داره اعتراف میکنه، چرا بعضیا دردشون میاد! الان با توافق کذایی برجام دکتر ظریف شون ایران گاو شیرده شون نشد (چون همه چی آرومه و عمو سام استثناست) منافع برجام بر سر و کول ملت داره میریزه و ملت اونقدر از منافع برجام بهره مند شدن که تو نعمات برجام دارن غلط میزنن! اما وای بروزی که اسمی جز طرف غربی بیاد، تموم لال ها یهو شفا پیدا می کنن و از نظرشون ایران میشه در حد عربستان سعودی و حتی پایین تر، چرا؟ چون الان نونشون توی اینه، منافع ملت کیلو چنده! بد نیست بدونید عملگی ملکه از گاو شیرده بودن هم بدتره!
  • کمیل IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    8 4
    محض رضای خدا و اهداف بشر دوستانه.
  • احمد IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    8 9
    منظور از کمک که انشاا....چپاول اموال نسل‌های آینده که نیست؟ چون اینها قیافه کمک کردن ندارن.بیشتر مثل دزد هان.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    11 1
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.»
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    12 5
    ﭼﻴﻦ و ﺭﻭﺳﻴﻪ ﻓﻘﻄ ﺑﺮاﻱ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺎ اﻳﺮاﻥ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺳﻨﮕﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻫﺮﻓﻘﻄ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ اﻳﺮاﻥ ﺭا ﺭاﺣﺖ ﻛﻨﺎﺭ ﻣﻴﮕﺬاﺭﻧﺪ
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      5 0
      برادر یا خواهر گرامی. این سیاست (تقریبا) همه کشورهاست(متاسفانه) و فقط مربوط به چین و روسیه نمی شود. مگر آمریکا برای رضای خدا از آل سعود حمایت می کند؟ نه! منافع مشترک دارند. ما و چین و روسیه هم در حال حاضر منافع مشترک داریم و تا وقتی این منافع را داریم منطقی است که از یکدیگر حمایت کنیم و با یکدیگر کار کنیم. ما با آمریکا و غرب نمی توانیم منافع مشترک داشته باشیم و این بخاطر خوی استکباری آنهاست و استقلال طلبی ما. هیچگاه روسیه و چین از ایران نخواسته اند که اسراییل را تهدید نکند یا به گروههای مقاومت کمک نکند یا دست از دفاع موشکی خود بردارد تا با ایران رابطه اقتصادی داشته باشند. اما غرب و آمریکا می گویند یا نوکر 100% و حلقه بگوش و بله قربان گو یا تحریم و جنگ
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    5 2
    باید به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات فرسایشی و تمام تعهدات هسته‌ای برجامی را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حال تعلیق در خواهیم آورد و چنانچه تا شش ماه دیگر این سیاست قطعی نظام محقق نشود از برجام خارج خواهیم شد و صرفاً به مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن خواهیم پرداخت.
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      0 0
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    5 0
    آسیب پذیرترین؟! چی میگه؟! پس یعنی همه میتونن پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا رو بزنن؟! آمریکا داره از همه التماس میکنه موشکهاشون و توان دفاعیشون رو کنار بذارن؟! خوابن هنوز
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 4
    چون خودشون نمیخوان مستقیم جلوی امریکا باشند ایران قدرتمند رو میاندازند جلو ....
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    5 1
    اهداف آمریکا و اسرائیل در اکثر موارد منطبق بر هم هستند. یهودیان جامعه و دولت آمریکا را ب این توهم انداخته اند که راهکار تمام مشکلات در دست آنهاست. چنانچه می‌خواهند موفق باشند کارها بدست یهودی ها باید سپرده شود. لذا در خاورمیانه و آسیا یهودیان پرچمدار هستند. حرکت اسرائیل بطرف شرق و ایران منافع و استقلال ایران را نشانه گرفته و راهی وجود ندارد بجز نزدیکی با چین و روسیه چه آنها هم خطر را حس می‌کنند.
  • ابوالفضل IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    9 10
    زیرا ایران رو تبدیل کردین به یکی از استانهاشون وایران رو جزوی از خاک خودشون میدونن
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      6 1
      کاملا باهات همعقیده ام. چینی ها و روس ها دهها پایگاه نظامی تو ایران تاسیس کردن!! و صدها هزار سرباز چینی و روسی !! توی این پادگان ها مستقر کردن. این که شد عین زمان شاه!! شاه ایران رو به آمریکا و انگلیس فروخت اینا ایران رو فروختن به روسیه و چین!! 50 هزار مستشار چینی و 50 هزار مستشار روس توی همه وزارتخونه ها وول میخورن!! پس چی شد شعار نه شرقی نه غربی؟ مستعمره روس و چین شدیم!! ( ارادتمند: الاغ قدیمی BBC !! )
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    6 6
    وقتی ازطرف امریکا تحریم شدیم چین داشت بندری میرقصید و 20 میلیارد دلار را پس نداد- روسیه ه قشنگ استفاده کرد که حد و اندازه اش بالاست و همین دوتا باعث شدن دلار 30 برابر بشه وگرنه تحریم امریکا ده سال طول میکشید تا اثر بذاره نه ده روز!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • منتظر IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    5 4
    قطعا سرا نظام ما به بقای خودشان فکر می کنند ،نه بقای کشور ،زیرا کشور چین و روسیه قطعا از کشورهای پیشرفته دنیا هستند .با ملاحظه سوابق این دو کشور در رابطه با سایر کشورهاشاهد ان بودیم که حتی یک کشور از رابطه با این دو کشور پیشرفت چندانی ننموده واز کشورهای عقب مانده به حساب می آیند. از طرفی کشور چین چون دارای جمعیت بسیار بوده قطعا برای توسعه صنعت و تکنولوژی کشور خویش بخاطر داشتن نیروی کار ارزان و فراوان به هیچ وجه صنایع تبدیلی کشورش را در سایر کشورها احداث نمی کنند.و تا ایجاد کار برای مردم خویش فراهم سازند. و همیشه سعی در غارت منابع معدنی کشورها یی که رابطه دارند را در دستور کار خویش قرار داده اند . بدین منظور ما در قرار دادبا چین شاهد تکنولوژی کشور چین و ایجاد اشتغال در کشور نخواهیم بود هرچند من یقین دارم شما این نظر را چاپ نمی کنید
  • رضا IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    8 6
    تا وقتی منابع ایران در اختیار روسیه و چین هست خب معلومه حمایت هم میکنند دیگه.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    9 2
    بعضیا میگن ایران گاو شیرده چین و روسیه شده امان از حرف مردم بهتره توجه کنید که خود آمریکا بیشترین تبادلات تجاری رو با چین داره پس حتما یا چین گاو شیرده هستش یا آمریکا شما رو چه شده؟ رابطه نداشته باشی میگن ایران منزوی شد رابطه داشته باشی میگن گاو شیرده شد !! آخه چند چندین شما ها ... البته گروهی هم هستند که میگن نه آمریکا نه شرق چون نه شرقی و نه غربی آقا نه شرقی نه غربی یعنی نه کمونیست و نه سرمایه داری بلکه جمهوری اسلامی ربطی به تجاری ندارد لطفاً کمی فکر کنید.
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 2
    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • زرندی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 1
    باید باهمه رابطه خوب برقرار کنیم تا پیشرفت کنیم
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      1 0
      با همه کشورهایی که احترام متقابل را رعایت می‌کنند
  • مهدی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 2
    شرق گداها و غرب گداها کلاشون رو بذارن بالاتر معلومه چرا از ایران حمایت میکنن چون دارن ایران رو میچاپن
  • انقلابی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 2
    و حرف آخرم که رویای همیشگی منه حاضرم جانم رو بدم تا در دنیا صلح باشه با لبخند مهر مهربانی همدیگر بغل کنیم و با نهایت عشق همدیگر رو بپذیریم هر آن گونه که هستیم دیگر دین ها نژاد ها زبان ها مفهمومی نداشته باشه چرا نباید من تورک از مرگ یک کورد یک فارس یک ارمنی یک افغانی عزیز غمگین نشم!!! چرا من نباید از ویرانی خانه ها و مرگ عزیزانی در افغانستان عراق یمن سوریه آذربایجان ارمنستان و در همه جای دنیا غمگین نشم مگر ما بهتر برتر از آنهاییم که در آن کشورها بچه هاشون پدر مادر هاشون عزیزانشون جلوی چشمانشان میمیرن!!! ولی انگار شرارت ذات حقیقی انسانی ماست که برای ابدیت برای قدرت ثروت ظلم جنگ ویرانی تبعیض کشتار به نمایش بگذاریم و هیچ هیچ راه حلی برای صلح نیست جز مرگ تمام انسانها!!!
  • ... IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 1
    روس کمونیست عزیز و چین کمونیست عزیز!!!
  • سید IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 0
    نفت میخوان با جاش.شنیدی میگن آش با جاش....
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    چین قابل اعتماد است اما روسیه منافع خودش را میبینند العان ممکن است پشت ما دربیایند اگر سود جای دیگر باشد مثل دستمان کاغذی کثیف ما را دور می اندازند احتیلط شرط عقل است
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 0
    فقط در صورتی به چین و روسیه اعتماد می کنیم که چینی ها بجای بندر گواتر پاکستان بندر جاسک را تجهیز کرده و روس ها نیز منطقه قره باغ را تحویل مالک اصلی ایران بدهند.
  • محمد IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    مشرق با يه كار شما شديدأ حال ميكنم و دمتون گرم كه حتي تندترين و انتقادي ترين نظرات را هم منتشر مي كنيد واقعأ حال كردم
  • سیخونک IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 0
    تقویت!!!!! خواهشا جک نگین
  • از شهرستان سراب IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 1
    مطمئن باشید روسیه و ایران هرگز منافع رابطه با غرب و آمریکا و اسرائیل رو به رابطه با ایران نمیدهند مگر اینکه از ایران به عنوان برگ بازی و اهرم فشار بر غرب استفاده کنند تا غرب چند صباحی مشغول به ایران بوده و انها اسوده باشند وگرنه انها ایران قدرتمند را نخواهند پذیرفت چه خوب گفت امام نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    هر کسی دنبال منافع خودش هست.چه فردی و چه کشوری.این را همیشه باید اویزه گوشمان باشه
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 1
    فرصتی تاریخی برای ایران که با اتحاد با شرق خودش را تقویت کند و نیش آمریکا را بکشد و برای همیشه از خاورمیانه بیرونش کند و به زباله دان تاریخ پرتابش کند.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 0
    چون نمیخوان خودشون با آمریکا درگیر بشن
  • ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 1
    بقول مرحوم امام آمریکا شیطان بزرگه پس به حرف عمله ها و خودتحقیر کنهای شیطان پرست توجه نشه.چین و روسیه پتانسیل ایران رو خیلی بالا میدونند که مستقیم به پایگاه آمریکا موشک میزنه و آینده منطقه رو در دست هژمونی ایران میدونند
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    تحریم جنگ ترور کودتا سرقت وجنگ روانی ابزار غربیها در مواجهه با دنیا.
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 2
    ساده لوحان غربزده چشمشون را برجنایتهای آمریکا همچون تحریم، ترور سردار،سرنگونی هواپیمای مسافربری،کودتا۲۸مرداد بستند
    • سعید IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      2 0
      دوست خوبم مخالفت با سواستفاده شرقی ها هرگز به معنای موافقت با چاپیدن غربی ها نیست.منظور دوستان تعادل و تعامل در ارتباط با شرق و غربه تا وابسته به رابطه با یک طرف نباشیم
  • حواد IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    1 0
    دیری نپاید که جهان به موجودیت قدرت ایران پی برده و احترام گذارد
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 1
    ثقویت؟؟؟من آنم که رستم بود پهلوان.آآآآی نفس کش.ما چقدر قوی شدیم!!
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 1
    سوال خوبی بود، چون باج میدیم. همون طور که غرب غیر قابل اعتماد ه شرق هم همینه. هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    بهترین کار ممکنه چون غرب با جمهوری اسلامی مشکل اساسی داره.به امید روز های بهتر
  • محسن IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 0
    خبرها وتحلیل های سیاسی سایت مشرق با بسیاری از سایتهای دیگه خیلی فرق داره.دمتون گرم .صد خدا قوت.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    1 0
    چون‌ایران‌باید‌قوی‌باشه
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    0 1
    ایران عملا مستعمره روسیه و چین شده و تمام منابع و معادن و ثروت ایران به واسطه روسیه و چین در حال چپاول است همه مردم ایران می‌دانند الا یه عده جیره خوار حکومتی یا متعصب که تعصب تعقلشونو ضایع کرده
  • محمدی IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 1
    جبهه مقاومت شامل ایران ، سوریه ، حزب الله لبنان ، حشدالشعبی عراق ، انصارالله یمن و ... همه و همه زیر سلطه و رهبری روسیه هستن و در جهت پیشبرد اهداف استعماری و استبدادی روسیه در منطقه حرکت میکنن البته و متاسفانه با هزینه از جیب مردم ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس