کمپانی‌های چینی - نمایه

به‌رغم تحریم‌ها و جریمه‌های سنگین آمریکا علیه کمپانی‌های چینی به خاطر رابطه با ایران، نه تنها روابط تجاری و اقتصادی میان پکن و تهران قطع نشده، بلکه چین همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی است.

سرویس جنگ نرم مشرق - دولت ترامپ بیش از هر کشور دیگری به خصومت آمریکا علیه ایران و چین دامن زد. خروج از توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ و جنگ تجاری با چین دو مشخصه بارز سیاست خارجی ترامپ بوده‌اند که البته بی‌ارتباط به یک‌دیگر هم نبوده‌اند. در حالی که کمپین به‌اصطلاح «فشار حداکثری» واشینگتن علیه جمهوری اسلامی با هدف به زانو درآوردن ایران طراحی شده، یکی از ابزارهای مهم آن فشار به دولت‌ها و کمپانی‌های بین‌المللی برای قطع روابط اقتصادی و تجاری با تهران بوده است.

چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران، علاوه بر جنگ تجاری، به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا نیز بارها و بارها با تحریم‌ها و جریمه‌های مالی واشینگتن قرار گرفته است. در گزارش پیش رو ابتدا مهم‌ترین موارد تحریم‌ها و مجازات‌های آمریکا علیه نهادهای بزرگ چینی و سپس فهرستی از تحریم‌ها علیه برخی از کمپانی‌های دیگر چینی به بهانه نقض تحریم‌های ضدایرانی آمده است.

هوآوی: جریمه مالی و بازداشت مدیر ارشد مالی

کمپانی هوآوی [۱] بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات ارتباطاتی، مخابراتی و شبکه در جهان است؛ عنوانی که سال ۲۰۱۲ با پشت سر گذاشتن کمپانی سوئدی «اریکسون» آن را تصاحب کرد [۲] . این غول چینی [۳] همچنین سال ۲۰۱۸ با عبور از اپل آمریکا به دومین تولیدکننده گوشی‌های همراه پس از سامسونگ کره جنوبی تبدیل شد [۴] . محصولات هوآوی در حال حاضر در بیش از ۱۷۰ کشور جهان به فروش می‌رسد. این کمپانی که سال ۱۹۸۷ توسط «رِن جِنگ‌فِی» تأسیس شد، ماه دسامبر سال گذشته اعلام کرد درآمدش در سال ۲۰۱۹ به ۱۲۱/۷۲ میلیارد دلار رسیده است [۵] .

کمپانی هوآوی، هم در مرکز جنگ تجاری آمریکا و چین قرار دارد و هم قربانی خصومت آمریکا علیه ایران شده است (+)

اگرچه هوآوی یکی از موفق‌ترین کمپانی‌های چین و بلکه جهان طی سال‌های اخیر بوده، اما مسیر این موفقیت بدون مانع نیز نبوده است [۶] . غول چینی از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، یکی از اهداف خصومت‌های آمریکا بوده است. واشینگتن بارها این کمپانی را به دریافت حمایت از دولت چین، ارائه اطلاعات کاربران و مشتریان به پکن با اهداف جاسوسی، انجام اقدامات نامشروع سایبری و فروش تجهیزات و قطعات حاوی فناوری‌های آمریکایی به کشورهای تحت تحریم، از جمله ایران، متهم کرده است.

هوآوی بزرگ‌ترین بازیگر در حوزه استراتژیک نسل پنجم شبکه‌های همراه موسوم به 5G نیز هست. با عقد قراردادهای متعدد میان این کمپانی و بسیاری از کشورهای جهان، از جمله نزدیک‌ترین متحدان واشینگتن، برای توسعه زیرساخت‌های ۵G، دولت ترامپ هوآوی را به کار گذاشتن قطعات و حفره‌های امنیتی در تجهیزات صادراتی خود با هدف جاسوسی پکن متهم کرد. این در حالی است که حتی کمپانی آمریکایی مایکروسافت که یکی از شرکای هوآوی است، اذعان دارد که ادعاهای آمریکا علیه هوآوی ریشه در واقعیت یا اسناد متقن ندارند [۷] .

در همین‌باره بخوانید:

›› یک تیر و چند نشان ترامپ با تحریم «هواوی»/ چین تاوان دور زدن کدام تحریم‌های ایران را می‌دهد؟

آمریکا اکنون استفاده از قطعات هوآوی در تمامی دستگاه‌های متعلق به دولت فدرال این کشور و همچنین هرگونه فروش قطعات یا فناوری‌های آمریکایی به هوآوی را ممنوع کرده است، اما بسیاری معتقدند اصلی‌ترین ضربه آمریکا به این کمپانی چینی، چیز دیگری بوده است: دستگیری «مِنگ وانجو» دختر بنیانگذار هوآوی و مدیر ارشد مالی این کمپانی [۸] . منگ در اولین روز از ماه دسامبر سال ۲۰۱۸، در کانادا و به درخواست مقامات آمریکایی به اتهام نقض تحریم‌های ایران دستگیر شد [۹] . آمریکایی‌های خواستار تحویل منگ به واشینگتن شده بودند.

به گفته یکی از مشاوران نزدیک «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، دولت این کشور اعتقاد دارد جان بولتون، مشاور وقت امنیت ملی ترامپ، اصلی‌ترین طراح نقشه دستگیری منگ بوده است [۱۰] . منگ بعداً به کلاه‌برداری مالی و فریب نهادهای مالی بین‌المللی برای پنهان کردن روابط تجاری هوآوی با ایران [۱۱] و همچنین سرقت اسرار تجاری از آمریکا [۱۲] نیز متهم شد. وی در حال حاضر در کانادا به قید وثیقه آزاد است و تا زمانی که جلسات دادگاهی مربوط به استرداد او به آمریکا دارد برگزار می‌شود حق خروج از این کشور را ندارد. هم هوآوی و هم منگ نقض تحریم‌های ایران را تکذیب کرده‌اند، اما اگر اتهامات منگ در دادگاه ثابت شود، وی ممکن است به حبس تا ۱۰ سال مطابق قوانین آمریکا محکوم شود [۱۳] .

منگ وانجو، دختر بنیانگذار هوآوی و مدیر ارشد مالی این کمپانی در کانادا منتظر تصمیم دولت این کشور درباره استرداد احتمالی‌اش به آمریکاست؛ در این تصویر، دستگاه ردیاب بسته‌شده به پای چپ منگ دیده می‌شود (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «سگ هار» سیاست خارجی ترامپ کیست؟

 

زدتی‌ای: کمپانی‌ای که پس از تحریم آمریکا تا مرز ورشکستگی رفت

کمپانی «زدتی‌ای [۱۴] » (ZTE) دیگر غول فناوری ارتباطات چین و به نوعی رقیب اصلی هوآوی محسوب می‌شود. این کمپانی چندملیتی که سال ۱۹۸۵ توسط «هو وِیگویی» تأسیس شد، در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا زیرمجموعه دارد و به طور گسترده فعالیت می‌کند. عمده محصولات زدتی‌ای شامل گوشی‌های همراه، تجهیزات شبکه و خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مربوط به اپراتورهای همراه است. زدتی‌ای نیز طی دوره ریاست‌جمهوری ترامپ از خصومت‌های آمریکا بی‌بهره نبوده و به اتهامات مشابهی با هوآوی تحت تحریم و مجازات واشینگتن قرار گرفته است.

زدتی‌ای به خاطر ارتباط با ایران با سنگین‌ترین جریمه وضع‌شده توسط آمریکا علیه یک کمپانی به خاطر نقض محدودیت‌های صادراتی واشینگتن مواجه شد (+)

ماه مارس سال ۲۰۱۷ این کمپانی چینی طی توافقی با دولت آمریکا اعتراف کرد [۱۵] که بر خلاف مقررات تحریمی آمریکا اقدام به صادرات فناوری‌های آمریکایی به ایران و کره شمالی کرده است. طبق اعترافات زدتی‌ای، این کمپانی با عقد قراردادهای چندصد میلیون دلاری تجهیزاتی را برای ایران تولید کرده است که فناوری آن‌ها آمریکایی بوده است. به موجب توافق میان زدتی‌ای و واشینگتن، وزارت بازرگانی آمریکا جریمه‌ای ۱/۱۹ میلیارد دلاری علیه زدتی‌ای وضع کرد که بزرگ‌ترین جریمه وضع‌شده تا کنون علیه یک کمپانی به خاطر نقض محدودیت‌های صادراتی در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود [۱۶] .

زدتی‌ای در توافق با دولت آمریکا همچنین متعهد شد همه کارمندان دخیل در نقض تحریم‌های آمریکا را توبیخ و مجازات کند تا در عوض، اجازه تداوم همکاری با کمپانی‌های آمریکایی را پیدا کند. این در حالی است که وزارت بازرگانی آمریکا بعدها متوجه شد که زدتی‌ای این بخش از توافق خود با دولت آمریکا را نقض کرده و فقط ۴ نفر از مقامات ارشد خود را برکنار نموده است، در حالی که همچنان به ۳۵ کارمند دیگری که در نقض تحریم‌ها دست داشته‌اند، پاداش پرداخت می‌کند.

بر همین اساس، اواسط ماه آوریل سال ۲۰۱۸، وزارت بازرگانی آمریکا [۱۷] کمپانی‌های این کشور را به مدت هفت سال از صادرات محصول و فناوری به زدتی‌ای منع کرد [۱۸] ، در حالی که این کمپانی چینی برای تولید گوشی‌های همراه خود به فناوری‌های آمریکایی مانند پردازنده‌های «کوالکام [۱۹] » و همچنین خدمات همراه اندرویدی گوگل [۲۰] وابسته بود. در حالی که هوآوی مقاومت بیش‌تری مقابل تحریم‌های آمریکا از خود نشان داده و حتی گام‌های بلندی به سوی خودکفایی در فناوری‌های تحریمی، مانند ساخت تراشه، برداشته است، قطع واردات قطعات و فناوری‌های پیشرفته از آمریکا بخش تولید گوشی‌های همراه زدتی‌ای را به طور کامل تعطیل کرد [۲۱] و این کمپانی را در آستانه فروپاشی قرار داد [۲۲] .

سرنوشت زدتی‌ای به برگ برنده بزرگی برای دونالد ترامپ در جنگ تجاری با چین تبدیل شد. رئیس‌جمهور آمریکا پیروزمندانه پای صفحه توئیترش نشست و از وضع ۱/۳ میلیارد دلار جریمه علیه زدتی‌ای و اجبار این کمپانی به اخراج تمام مدیران ارشدش خبر داد [۲۳] . زدتی‌ای بار دیگر با دولت آمریکا توافق کرده بود [۲۴] ، اما این‌بار علاوه بر ۱ میلیارد دلار جریمه، ۴۰۰ میلیون دلار نیز تضمین ارائه کرد و به وزارت بازرگانی آمریکا اختیار داد تا رأساً اعضای یک «هیأت نظارت» را درون کمپانی زدتی‌ای انتخاب کند که قرار بود ناظر بر اجرای توافق با واشینگتن باشند [۲۵] .

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا ترامپ مدل «امتیاز صفر» تهران را روی پکن هم پیاده می‌کند؟

با این وجود، از آن‌جایی که ظاهراً منافع مالی ترامپ و دخترش ایوانکا نیز در قالب توافقات بر سر بازگشایی زدتی‌ای لحاظ شده بودند [۲۶] ، مجلس سنای آمریکا (که آن زمان تحت کنترل دموکرات‌ها بود) این توافق را توافقی میان شخص ترامپ و چین دانستند و آن را رد کردند [۲۷] . اعتراض سنا که در قالب الحاقیه‌ای به لایحه بودجه نظامی سال ۲۰۱۹ اضافه شده بود، اجازه برداشته شدن تحریم‌ها علیه زدتی‌ای را به ترامپ نمی‌داد. اگرچه ۱۳ جولای ۲۰۱۸ بالأخره توافق مذکور منجر به لغو تحریم‌های صادراتی علیه زدتی‌ای شد [۲۸] ، اما به موجب لایحه بودجه نظامی کنگره خرید، دولت فدرال آمریکا حق خرید قطعات و محصولات از زدتی‌ای را نیز، مانند هوآوی، ندارد [۲۹] .

خط تولید زدتی‌ای در شنجن چین؛ کمپانی زدتی‌ای در نتیجه تحریم‌های آمریکا تا آستانه ورشکستگی پیش رفت (+)

«کاسکو»؛ تحریم‌هایی که حمل‌ونقل دریایی جهان را مختل کرد

کمپانی «کمپانی حمل‌ونقل اقیانوسی چین» که به اختصار «کاسکو» یا «کاسکو شیپینگ [۳۰] » نامیده می‌شود، یکی دیگر از کمپانی‌های چینی بود که به اتهام نقض تحریم‌های ایران تحت تحریم و مجازات آمریکا قرار گرفت. این کمپانی غول‌پیکر چینی که سال ۲۰۱۶ با ادغام دو کمپانی «گروه حمل‌ونقل چین» و «گروه کاسکو» به شکل کنونی درآمد، هم‌اکنون با برخورداری از بیش از ۱۱۰۰ کشتی تجاری بزرگ‌ترین ناوگان حمل‌ونقل آبی جهان را در اختیار دارد.

یکی از دفاتر کاسکو در آمریکا؛ تحریم این کمپانی چینی موجب اختلال در حمل‌ونقل دریایی جهان شد (+)

نه تنها خود این کمپانی، بلکه بخش‌های زیرمجموعه آن نیز مستقلاً در جایگاه‌های بالای رتبه‌بندی جهانی قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه، بخش‌های «حمل‌ونقل بار فله خشک» (بار به صورت غیرکانتینری)، «حمل‌ونقل نفت» و «حمل‌ونقل بارهای عمومی و خاص» این کمپانی به خودی خود بزرگ‌ترین ناوگان دریایی در حوزه کاری خود را در جهان دارند [۳۱] .

به دلیل همین ناوگان‌های بزرگ متعلق به کاسکو بود که وقتی دولت ترامپ در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ دو واحد از کمپانی کاسکو را به اتهام حمل نفت صادراتی ایران و نقض تحریم‌های آمریکا به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد، هزینه حمل‌ونقل دریایی در جهان رکوردهای جدیدی را ثبت کرد و بازار حمل‌ونقل جهان دچار اختلال شد [۳۲] . «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» وزارت خزانه‌داری آمریکا که بازوی اصلی اجرای تحریم‌های آمریکاست [جزئیات بیش‌تر] به سرعت با انتشار توضیحاتی اعلام کرد که کمپانی کاسکو به طور کامل مورد تحریم قرار نگرفته، بلکه صرفاً دو زیرمجموعه آن تحریم شده‌اند.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست و در رأس آن چه کسانی هستند؟

›› «برایان هوک» کیست و در «گروه اقدام ایران» چه مأموریتی دارد؟

›› پشت پرده استعفای مسئول تحریم ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا چیست؟

 

با این حال، این شفاف‌سازی هم کار زیادی از پیش نبرد، چراکه «قانون مالکیت ۵۰ درصدی» که در آن توضیح داده شده بود، این‌بار بانک‌ها، نهادهای مالی، کمپانی‌های بیمه‌ای، کمپانی‌های چارتری و برخی صنایع دیگر وابسته به حمل و نقل دریایی را گیج کرد [۳۳] . اوایل سال ۲۰۲۰ وزارت خزانه‌داری آمریکا بالأخره یکی از واحدهای تحریم‌شده کاسکو را از فهرست تحریم‌ها حذف کرد [۳۴] و از آن‌جایی که کمپانی‌های بین‌المللی باز هم از جزئیات این خبر اطلاعی نداشتند، اوضاع کم‌کم به حالت عادی برگشت. با توجه به این‌که پکن هنوز هم بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران محسوب می‌شود، علاوه بر تحریم، دولت آمریکا بارها به کمپانی کاسکو درباره حمل‌ونقل نفت ایران اخطار نیز داده و کشتی‌های این کمپانی را به خاموش کردن فرستنده‌هایشان برای جلوگیری از ردیابی آن‌ها هنگام تحویل نفت ایران متهم کرده است [۳۵] .

کشتی باری «گلکسی» متعلق به کمپانی کاسکو؛ این کمپانی چینی بزرگ‌ترین ناوگان حمل‌ونقل دریایی جهان را در اختیار دارد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› فوربس: ایران صادرات نفتش را مخفی می‌کند

›› توافق محرمانه ایران با روسیه برای صادرات نفت؟

 

بانک کونلون؛ بانکی که دولت اوباما تحریم کرد

«بانک تجاری کارامای سیتی [۳۶] » سال ۲۰۰۶ در شهر کارامای چین که یکی از مراکز فعالیت‌های نفتی این کشور است، تأسیس شد، اما چهار سال بعد پس از آن‌که «شرکت ملی نفت چین» بخش عمده‌ای از سهام آن را خرید (سهمی که اکنون بیش از ۷۷ درصد است [۳۷] ) به «بانک کونلون [۳۸] » تغییر نام داد. این بانک چینی از آن پس یکی از راه‌های اصلی انجام تراکنش‌های بانکی میان ایران و چین، به ویژه تراکنش‌های مربوط به صادرات نفت از ایران به چین بود؛ کاری که موجب شد تا آمریکا سال ۲۰۱۲ این بانک را تحریم کند [۳۹] .

شعبه‌ای از بانک کونلون در پکن، پایتخت چین؛ این بانک چینی به خاطر ارتباط با ایران از دسترسی به نظام مالی مبتنی بر دلار محروم شده است (+)

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که بانک کونلون با بانک‌های ایرانی، از جمله «بانک تجارت»، تعامل داشته است. اگرچه بانک تجارت و سایر بانک‌های ایرانی‌ای که بانک کونلون با آن‌ها همکاری داشته، در هیچ‌یک از فهرست‌های تحریمی سازمان ملل قرار ندارند، اما دولت آمریکا این بانک‌ها (و به تبع آن بانک کونلون [۴۰] ) را به تأمین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران متهم کرده و بنابراین بر اساس قوانین داخلی خود، اقدام به تحریم بانک کونلون کرد [۴۱] .

به علاوه، دولت آمریکا صرفاً به خاطر این‌که بانک مرکزی ایران نزد بانک کونلون حساب داشته است، این بانک چینی را تحریم کرده و حتی اشاره‌ای به این نکرده است که آیا مقامات بانک کونلون و یا دولت چین از امکان استفاده از سپرده‌های بانک مرکزی ایران برای تأمین نیروی قدس باخبر بوده‌اند یا خیر. این در حالی است که بانک کونلون صرفاً وظیفه داشت تا هزینه خرید نفت از ایران را به عنوان سپرده نزد خود نگه دارد تا تهران بتواند بدون نیاز به انتقال پول، از همین سپرده برای روابط تجاری با پکن استفاده کند.

بانک کونلون توسط دولت اوباما و به موجب «لایحه جامعه تحریم‌ها، پاسخگویی و عدم سرمایه‌گذاری ایران [۴۲] » (۲۰۱۰) تحریم شد. این لایحه که اکنون یکی از جامع‌ترین لایحه‌های تحریمی علیه ایران است در هر دو مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا با رأی تقریباً مطلق تصویب شد و ۱ جولای ۲۰۱۰ به امضای باراک اوباما رسید. بانک کونلون پس از تحریم در قالب این لایحه از هرگونه همکاری با نهادهای مالی آمریکایی یا نظام مالی بین‌المللی مبتنی بر دلار محروم شده است.

 

کرونا و دیپلماسی چینی

شیوع ویروس کرونا و کشف آن در شهر ووهان چین، اهرم فشار دیگری در اختیار دولت ترامپ قرار داد تا فشار سیاسی به پکن را افزایش دهد، در حالی که گزارش‌های روزافزونی خبر می‌دهند که چه‌بسا خود آمریکا منشأ این ویروس مرگ‌بار بوده است [جزئیات بیش‌تر]. در عین حال، چین در واکنش به اتهامات آمریکا درباره شیوع کرونا از چین به تمام جهان، نوعی «دیپلماسی کرونایی» در پیش گرفته و به بیش از ۱۲۰ کشور جهان، از جمله خود آمریکا، تجهیزات پزشکی ارسال کرد و به کشورهایی که بیش از دیگران از ویروس کرونا آسیب‌دیده بودند، از جمله ایران، پزشک متخصص اعزام نمود. در طرف مقابل، آمریکا نه تنها تحریم‌های ایران را لغو نکرد، بلکه افراد و نهادهای دیگری را در همین دوره شیوع کرونا به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد و همچنان در تلاش است تا مانع از کمک کمپانی‌ها یا سازمان‌های بین‌المللی به ایران در مبارزه با بیماری کووید-۱۹ شود.

ارسال کمک‌های پزشکی از چین به ایران با شعار «ایران قوی باش!» (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› مرگ مشکوک یک زن آمریکایی/ آیا منشأ ویروس کرونا آمریکاست؟

 

استفاده آمریکا از یک بحران انسانی برای تشدید فشارها علیه ایران از یک سو و کمک‌های چین به تهران با وجود سابقه تحریم‌های شدید واشینگتن علیه پکن به خاطر روابط با جمهوری اسلامی، بار دیگر به خوبی نشان می‌دهد که دولت ایران باید به جای تلاش برای لغو تحریم‌های آمریکا، تمرکز خود را معطوف به تقویت روابط با کشورهایی کند که منافع آن‌ها در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکاست.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› روحانی اگر «میراث دیپلماسی» می‌خواهد به شرق رو کند

 

اگرچه تا کنون ده‌ها شهروند و ده‌ها نهاد چینی به خاطر همکاری با ایران و به موجب تحریم‌های گسترده‌تر آمریکا به فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری این کشور اضافه شده‌اند، اما در ادامه، فهرست ۴۰ نهاد چینی آمده است که به طور مستقیم به خاطر روابط با ایران و به استناد تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا به طور خاص علیه ایران تحت تحریم واشینگتن قرار گرفته‌اند:

 

DALIAN ZHENGHUA MAOYI YOUXIAN GONGSI TEREAL INDUSTRY AND TRADE LIMITED

DALIAN ZHONGCHUANG CHAR-WHITE CO., LTD.

SUCCESS MOVE LTD.
SINOTECH DALIAN CARBON AND GRAPHITE MANUFACTURING CORPORATION

SINOTECH INDUSTRY CO., LTD.

MTTO INDUSTRY AND TRADE LIMITED KARAT INDUSTRY CO., LTD.
CPMIEC SHANGHAI PUDONG COMPANY CHINA NATIONAL PRECISION MACHINERY IMPORT/EXPORT CORPORATION

BEIJING ALITE TECHNOLOGIES CO., LTD.

LIMMT ECONOMIC AND TRADE COMPANY, LTD.

SHANGHAI NORTH TRANSWAY INTERNATIONAL TRADING CO. SHANGHAI GANG QUAN TRADE CO. SHANGHAI NORTH BEGINS INTERNATIONAL COSAILING BUSINESS TRADING COMPANY LIMITED
SUNWAY TECH CO., LTD. RAYTRONIC CORPORATION, LIMITED RAYBEAM OPTRONICS CO. LTD.

ABASCIENCE TECH CO. LTD.

ESAIL SHIPPING LIMITED

ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN - CHINA SHIPPING LINES BOCHUANG CERAMIC, INC. WUHAN SANJIANG IMPORT AND EXPORT CO. LTD.
SUZHOU A-ONE SPECIAL ALLOY CO., LTD. SUZHOU ZHONGSHENG MAGNETIC INDUSTRY CO., LTD. HENAN JIAYUAN ALUMINIUM INDUSTRY CO., LTD.

SANMING SINO-EURO IMPORT AND EXPORT CO., LTD.

GOMEI AIR SERVICES CO., LTD. KUNLUN SHIPPING COMPANY LIMITED COSCO SHIPPING TANKER (DALIAN) SEAMAN AND SHIP MANAGEMENT CO., LTD. ZHUHAI ZHENRONG COMPANY LIMITED

TRILIANCE PETROCHEMICAL CO. LTD.

PEAKVIEW INDUSTRY CO., LIMITED PAMCHEL TRADING BEIJING CO. LTD. HONGYUAN MARINE CO LTD.
AOXING SHIP MANAGEMENT SHANGHAI LTD. TIANYI INTERNATIONAL DALIAN CO., LTD.

DALIAN GOLDEN SUN IMPORT AND EXPORT CO., LTD.

SHANDONG QIWANGWA PETROCHEMICAL CO., LTD.


[۱] Huawei Link

[۲] Who’s afraid of Huawei? Link

[۳] A rare look inside Huawei, China’s tech giant Link

[۴] Huawei beats Apple to become second-largest smartphone maker Link

[۵] Huawei's ۲۰۱۹ revenue to jump ۱۸%, forecasts 'difficult' ۲۰۲۰ Link

[۶] Huawei, sanctions and software: everything you need to know Link

[۷] Microsoft's top lawyer: Trump's Huawei ban makes no sense Link

[۸] Meng Wanzhou Was Huawei’s Professional Face, Until Her Arrest Link

[۹] Huawei C.F.O. Is Arrested in Canada for Extradition to the U.S. Link

[۱۰] Power Play Link

[۱۱] Huawei Helped Iranian Firms Skirt U.S. Technology Sanctions, Documents Show Link

[۱۲] Huawei, Meng Face New US Charges Of Trade Secrets Theft Link

[۱۳] ۱۸ U.S. Code § ۱۸۳۲.Theft of trade secrets Link

[۱۵] Record U.S. Plea Deal With Chinese Firm Comes With Big Hitch Link

[۱۶] ZTE Will Pay Record $۱.۱۹B Fine for Sales to Iran, North Korea Link

[۱۷] Secretary Ross Announces Activation of ZTE Denial Order in Response to Repeated False Statements to the U.S. Government Link

[۱۸] US companies banned from selling components to ZTE Link

[۱۹] ZTE can no longer buy Qualcomm chips after US ban Link

[۲۰] ZTE Seeks Fix With U.S. Ban Threatening Access to Android Link

[۲۱] The Trump administration just forced smartphone maker ZTE to shut down Link

[۲۲] Chinese Tech Giant on Brink of Collapse in New U.S. Cold War Link

[۲۳] Senator Schumer and Obama Administration let phone company ZTE flourish with no security checks… Link

[۲۴] Exclusive: China's ZTE signed preliminary agreement to lift U.S. ban: sources Link

[۲۵] Confirmed: ZTE to reopen after $۱ billion fine, new leadership Link

[۲۶] China Contributing $۵۰۰ Million to Trump-Linked Project in Indonesia Link

[۲۷] Senate rejects Trump’s plan to lift ZTE export ban Link

[۲۸] The U.S. and ZTE reach a deal that will lift export ban Link

[۲۹] New law bans US gov’t from buying tech from Chinese giants ZTE and Huawei Link

[۳۰] China COSCO Shipping Link

[۳۱] Group Profile Link

[۳۲] U.S. lifts Iran sanctions on one unit of Chinese shipping giant COSCO Link

[۳۳] COSCO Shipping & OFAC Sanctions - The Nightmare in the Haystack Link

[۳۴] Iran-related Designations Removals and Designation Update; Non-proliferation Designation Update Link

[۳۵] U.S. 'deeply concerned' about untrackable China ships carrying Iran oil: officials Link

[۳۶] About KLB Link

[۳۷] Exclusive: As U.S. sanctions loom, China's Bank of Kunlun to stop receiving Iran payments – sources Link

[۳۸] بانک کونلون لینک

[۳۹] Treasury Sanctions Kunlun Bank in China and Elaf Bank in Iraq for Business with Designated Iranian Banks Link

[۴۰] Exclusive: Iran uses China bank to transfer funds to Quds-linked companies – report Link

[۴۱] U.S. imposing sanctions on Bank of Kunlun severely violated the principles of international relations Link

[۴۲] لایحه جامع تحریم‌ها، پاسخگویی و عدم سرمایه‌گذاری ایران ۲۰۱۰ لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 43
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    90 35
    هر وقت اسم چین میاد یاد دکتر جهانپور میفتم و ناخودآگاه برای داشتن چنین مسئولانی تاسف میخورم.
    • ali IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      23 13
      نگران نباش اینقدر خورده الانم جبران میکنه شماها چقدر ساده اید از حول حلیم افتادید تو دیگ یا به عبارت دیگر از اون ور خر افتادید
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      6 31
      نویسنده ابله برو «قرآن کریم» رو مطالعه کن تا بدونی خداوند در مورد رابطه با کفار چه نظری داره
    • به IR ۱۳:۵۸ IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      49 18
      نظر قرآن این است.. سوره ممتحنه آیه 8:" لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین ولم یخرجوکم من دیارکم ان تبّروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحبّ المقسطین". خدا شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی‌کند؛ چرا که خداوند عدالت‌پیشگان را دوست دارد. چین هیچ دشمنی در حق ما نکرده و طبق این آیه وظیفه داریم با چین دوست باشیم.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      28 9
      برو از کارگران ایرانی بپرس یاد چی می افتند؟
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      21 10
      من یاد ماشین چینی های مزخرف با توان ۱۰ اسب بخار و بدنه ۲ تنی می افتم
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      23 27
      برو بپرس سال ۱۳۵۵ نه جنگی بود نه تحریمی روزی ۶ میلیون بشکه صادرات نفت چهل دلاری داشتیم با جمعیت ۳۰ میلیون نفر، با اون درآمد همه ایرانیها باید تو قصرهای طلایی زندگی میکردن نه فقط شاه و فرحش، حالا چرا ۵۰ درصد ملت زاغه نشین بودن و بیسواد چون اون درآمد میرفت تو جیب آمریکا ...
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      27 19
      به 13:58، وقتی سواد ندارید نظر ندهید. رابطه با کفار حربی (که با دین اسلام مشکل دارند و دنبال تسلط بر مسلمانان هستند) جایز نیست، یعنی آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی که دشمنان درجه 1 اسلام هستند، نه چینی‌ها. چینی‌ها هر مشکلی هم در اعتقادات خودشان باشد، حداقل با مسلمانان خصومت ندارند. شما هم که به چین حمله می‌کنید، نه به خاطر دلسوزی برای اسلام و ایران، بلکه برای این است که می‌خواهید کشور تحت فشار قرار گیرد تا بهانه به دست شما بیفتد که با همان کفار حربی که دشمن دینمان هستند رابطه برقرار کنیم.
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      2 9
      در آیه ۵۷ سوره مائده به حرمت برقرار ساختن پیوندهای دوستانه با کافران اشاره شده است: «یـایها الذین ءامنوا لا تتخذوا الذین اتخذوا دینکم هزوا و لعبـا من الذین... و الکفار اولیاء و اتقوا الله ان کنتم مؤمنین؛ ‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید کسانی را که دین شما را به ریشخند و بازی گرفته‌اند (چه) از کسانی که پیش از شما به آنان کتاب داده شده و (چه از) کافران دوستان (خود) مگیرید و اگر ایمان دارید از خدا پروا دارید.»
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      12 2
      اطلب العلم ولو به سین علمکرا بجویید اگر چه در چین باشد
    • به IR ۱۴:۴۱ IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      13 12
      و مصداق این آیه یعنی آمریکا و اسراییل و اروپا. کسانی که کاریکاتور پیامبر را کشیدند و اسلام را مسخره کردند چین ابدا چنین کارهایی نکرده است.
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      8 0
      عباس عبدی: بخاطر کرونا به چین حمله می کنند تا مسئولیت خود را فرافکنی کنند.
    • امیر IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      0 0
      واقعا خوارجید نادان و احمق به فرموده مولی علی از دست شما مردم نادان با چاه باید صحبت کرد قبل انقلاب یه مشت احمق شاهی داشتیم و الان جور دیگر
  • ایران DE ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    42 18
    میخوام یک واقعیت رو بگم که اصلا هم غیر قابل انکار است ، یکی از اصلی ترین گروه هایی که تو کشور ما به تنها کشور های نزدیک ایران مثلا چین و روسیه حمله میکنند، پان ترک ها هستن که تعدادشان کم هم نیست ، مثلا در قضیه ادلب سوریه دیدیم که چه حملاتی رو ضد روسیه در شبکه های اجتماعی و همین نمایندگان مجلس منتصب به این طیف ضد روسیه و استعمارگر و کمونیست خواندن این کشور برای خراب کردن رابطه ایران و روسیه به نفع ترکیه به راه انداختن ، یا در مسئله چین مدام دم میزنند از مسلمان چین و ایغور که اگر دنبال کنید ، میبینید اکثر این افراد نشانه هایی از طیف پان ترک قبلا به جا گذاشته اند ، من خواستی که از جریان اصلاحات دارم اینه که فریب این گروه ها که به بهانه نه شرقی نه غربی توهم های ضد ملی دیگری دارند رو نخورند تا برای کشور هزینه ایجاد نشه ، ممنون
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      9 15
      چرا قیمه هارو میریزی رو ماستا اخوی :)
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      5 16
      چی زدی تو؟ ردیفی؟
    • على FI ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      11 18
      خيلى از سخنگوى وزارت بهداشت بدم مياد . مشرق ممنون از اين گزارش
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      11 3
      البته یکی از بزرگترین دشمنان روابط ایران با ترکیه و اذربایجان و کشورهای اسیای مرکزی پانکردها هستند انها منافع خودشونو در گرو دشمنی ایران با این کشورها مخصوصا ترکیه میدانند چون انها بزرگترین مانع برای ایجاد کشور جعلی کردستان را وجود ترکیه و نیز روابط مستحکم ایران و ترکیه میدانند
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      5 2
      کارهای اونا از روی عشقه مگه.اول از همه بازار برای اونا انحصاری شده و با قیمتهایی که اونها تعیین میکنن.ریسک هم داره.
  • ایران DE ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    14 6
    میخوام یک واقعیت رو بگم که اصلا هم غیر قابل انکار است ، یکی از اصلی ترین گروه هایی که تو کشور ما به تنها کشور های نزدیک ایران مثلا چین و روسیه حمله میکنند، پان ترک ها هستن که تعدادشان کم هم نیست ، مثلا در قضیه ادلب سوریه دیدیم که چه حملاتی رو ضد روسیه در شبکه های اجتماعی و همین نمایندگان مجلس منتصب به این طیف ضد روسیه و استعمارگر و کمونیست خواندن این کشور برای خراب کردن رابطه ایران و روسیه به نفع ترکیه به راه انداختن ، یا در مسئله چین مدام دم میزنند از مسلمان چین و ایغور که اگر دنبال کنید ، میبینید اکثر این افراد نشانه هایی از طیف پان ترک قبلا به جا گذاشته اند ، من خواستی که از جریان اصلاحات دارم اینه که فریب این گروه ها که به بهانه نه شرقی نه غربی توهم های ضد ملی دیگری دارند رو نخورند تا برای کشور هزینه ایجاد نشه ، ممنون
  • ایران DE ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    7 5
    میخوام یک واقعیت رو بگم که اصلا هم غیر قابل انکار است ، یکی از اصلی ترین گروه هایی که تو کشور ما به تنها کشور های نزدیک ایران مثلا چین و روسیه حمله میکنند، پان ترک ها هستن که تعدادشان کم هم نیست ، مثلا در قضیه ادلب سوریه دیدیم که چه حملاتی رو ضد روسیه در شبکه های اجتماعی و همین نمایندگان مجلس منتصب به این طیف ضد روسیه و استعمارگر و کمونیست خواندن این کشور برای خراب کردن رابطه ایران و روسیه به نفع ترکیه به راه انداختن ، یا در مسئله چین مدام دم میزنند از مسلمان چین و ایغور که اگر دنبال کنید ، میبینید اکثر این افراد نشانه هایی از طیف پان ترک قبلا به جا گذاشته اند ، من خواستی که از جریان اصلاحات دارم اینه که فریب این گروه ها که به بهانه نه شرقی نه غربی توهم های ضد ملی دیگری دارند رو نخورند تا برای کشور هزینه ایجاد نشه ، ممنون
  • علی DE ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    10 12
    دستگیری «مِنگ وانجو» دختر بنیانگذار هوآوی و مدیر ارشد مالی این کمپانی. منگ در اولین روز از ماه دسامبر سال ۲۰۱۸، در کانادا و به درخواست مقامات آمریکایی به اتهام نقض تحریم‌های ایران دستگیر شد . آمریکایی‌های خواستار تحویل منگ به واشینگتن شده بودند.
  • رضا NL ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    23 17
    حالا که چین توسط جامعه ی جهانی تحت فشار قرار گرفته کم کم قضیه رو میشود.امروز چین 2000 نفر به تلفات کرونا در ووهان اضافه کرده کرده و گفته اشتباه شده.پنهانکاری چند هفته ای این بیماری مورد دیگه ای هست که چین تحت فشار قرار گرفته.خواهشا چاپ کنید
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      6 9
      چین؟ راستگویی؟ چه انتظار ها دارین.. منکر وجود خدان.. منتظری راست بگن؟
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      8 13
      به فرض که اختلافاتی از لحاظ علمی و آماری وجود داره این رو باید از طرق مجاری علمی تخصصی پیگیری کرد نه اینکه یه سخنگوی رسمی دولت تو رسانه بیاد اینجور ابلهانه حرف بزنه!
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
      1 0
      بیش از ۲۰۰ درصد تعداد تلفات رو زیاد کرده، یعنی کمتر از یک سوم آمار امروز رو قبلا اعلام کرده بود
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    18 31
    مشرق نیوز شرق پرست
    • محمد IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      16 16
      دوست عزیز برای کشورت دوست داری باران ببارد یازلزله بیاد غربگرایان برای نزدیکی به ارباب انگشت گذاشتند روی دو سه کشورکه باکمک انها میتوانیم تحریم ها راتحمل کنیم انها برای رساندن کشوربا استیصال میخواهنداین کدرگاه ها راببندند میبینید هرروزشایعه سازی میکنند روسیه اس ۳۰۰ رابموقع نداد چین با مسلمانان فلان وبهمان کرده درصورتیکه میدانیم دغدقه ای که ندارندهمین است عراقی ها درمشهد کارافرین شدند ایرانی ها درعراق دخالت میکنند غربگرایان بهروسیله ای مردم راعاصی وناراضی میخواهندادرس دریران علاوی های زیادی داریم که رفتارشان برای اگاهان به مسائل روز رسواوچندش انگیز است برایند مجموع تفکر امثال تاج زاده وزیباکلام ارمان نویس هاواعتمادیون والبانیون مسی علینژاد است البته بعضی رندندوبسادگی مسی خانم دست خودرارونمیکنند
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      10 5
      سال ۱۳۵۵ روزی ۶ میلیون بشکه صادرات نفت چهل دلاری داشتیم با جمعیت ۳۰ میلیون نفر، اما کسی نان هم نداشت یخوره
  • رستم DE ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    18 22
    چین در شروع بحران کرونا 500 هزار کیت تشخیص کرونا برای ایران فرستاده ، که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تا امروز 1399/1/29، 270 هزار تست تشخیص کرونا در کشور انجام شده ، که نشان دهنده ی حجم کمک های چین است
  • Zahra DE ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    26 19
    به کوری چشم منافقان و کینه به دلان داخلی ، آینده ی جهان توسط مثلث طلایی ایران و چین و روسیه ساخته خواهد شد ، تمام
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      1 5
      خخخخخ... دمت گرم با مزه بود
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      18 8
      دمت گرم روز جمعه ای خندیدیم ..
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      9 5
      ان شالله آمریکا که بدجور تو سراشیبیه سقوطه.
    • مصطفی IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      7 12
      آفرین. کاملا درسته
  • NZ ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    7 29
    درسته ما با غرب مشکلات اساسی داریم اما این چینی ها تا منفعتی نباشد قدمی برنمی دارند آنهم فقط در جایی که صحبت از هزینه کردن نظامی و جانی نباشد و این بسیار مهم است که دائما اینرا برای خودمان تکرار کنیم که راه فشار و تجزیه چین و روسیه توسط آمریکا فقط از طریق فروپاشی ایران شدنی است. بنابراین این فقط ایران است که مردانی آسمانی در آن وجود دارد تا در سوریه و عراق حماسه آفریدند نه فقط برای دفاع از امنیت و ناموس خودمان بلکه برای دفاع از تمام مظلومین در منطقه. جدا از فتنه جریان خاص که حتما هم فتنه است چون مأموریت آنهاست اما دقت بفرمایید همانطورکه بصورت صد در صدی باید پای غرب و الخصوص رژیم صهیونیستی را از این منطقه قطع کنیم, واجب است که بسیار در مورد چین و نیات آنها دقت کنیم. مضاف بر این دقت کنیم از تحرکات رژیم صهیونیستی بسمت چین! دوران روبجلو بسیار پر هزینه خواهد بود اگر امروز هوشیارانه برخورد نکنیم! بنابراین اجازه ندید در شرایطی که به دشواری در حال شکل دادن توسعه هستیم احساسات و تعارف سیاسی در تعاملات با شرق شکل بگیرد چراکه طرف مقابل شما با تکنیک خاص سکوت, لبخند, تولید و قیمت رقابتی در حال ویران کردن صنایع رقبا و تسلط بر خانه هاست. آنچه مهم است استفاده بجا از اهرمهای بدست آمده در جهت عادت دادن قدم به قدم شرق در بازی کردن در یک زمین فرامنطقه ای است و شکل پیدا کردن این مهم در ذهن آنها که به حوزه ما ورود نکنند تا احترام متقابل پابرجا و پایدار باشد.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    12 7
    روحانی و امثال او، که همون غربزده ها هستند، دنیا رو خلاصه در چند کشور اروپایی و از همه بالاتر آمریکا میبینن. زمان احمدی نژاد هم مسخرش میکردن که با کشورهای آفریقایی و فقیر چرا رابطه برقرار می کنه، در حالی که همین کشورها هستن که از ما جنس میخریدن. الان هم دولت کاملا با روسیه قطع ارتباط کرده و با چین هم درافتاده تا نظر کدخدای اعظم، آمریکای بزرگ رو کمی آسوده کنه. این چه بلاییه سر ما اومده که همچین مسئولینی باید داشته باشیم
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    4 10
    این حقیقتی هستش که چین یکی از شرکای تجاری کشورمون هست ولی از این نکته هم نباید غفلت کرد که اگر چین این گونه متحمل خسارات هایی شده به خاطر ایران نبوده بلکه بخاطر اینه که می خوان از رقابت با آمریکا جا نمونن. نه این که مشرق نیوز بیاد مظلوم تراشی کنه. مال چین را مثل بعضی غرب زده ها تخریب نمی کنیم که با چین و روسیه کاری نداشته باشید برید سراغ غربی ها ولی از طرف مقابل هم ساده لوح نیستیم که نبینیم اقدامات روسیه و چین برای منافع خودشون هست تا بیاییم اشک تمساح براشون بریزیم.
  • جلال میاندوآب IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    8 25
    خدا کنه این سخنگوی احمق بهداشت دولت روحانی جریان تحریم ها را بخوانه
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      2 6
      مخصوصا قطعنامه هایی که چین یکیش رو هم وتو نکرد
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      1 15
      کدوم قسمت؟ چطوره وتو نکردن حتی یه قطعنامه تحریمی رو بخونه؟
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      5 5
      دوست عزیز تو نخوندی وگرنه بیشتر قطعنامه های ضد ایرانی رو وتو میکنن چشاتو باز کن میبینی.
    • صرفا جهت اطلاع IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      7 11
      دوست عزیز چین ستیزمون درسال 96چین و روسیه قطعنامه انگلیس فرانسه و آمریکا رو که درباره تحریم های بیشتر به ایران به دلیل ادعای کمک تسلیحاتی ایران به یمنی ها بود رو وتو کردن چشاتو باز کن و خوب ببین!!!
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      1 0
      قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیستن و هیچ نقشی در تحریم ها ندارند زیرا خود روسیه که حق وتو دارد و هیچ قطعنامه ای بر علیه اش تصویب نمی شود تحت تحریم است.
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    11 5
    مشرق سال ۱۳۵۵ نه جنگی بود نه تحریمی روزی ۶ میلیون بشکه صادرات نفت چهل دلاری داشتیم با جمعیت ۳۰ میلیون نفر، با اون درآمد همه ایرانیها باید تو قصرهای طلایی زندگی میکردن نه فقط شاه و فرحش، حالا چرا ۵۰ درصد ملت زاغه نشین بودن و بیسواد چون اون درآمد میرفت تو جیب آمریکا و تفاله های تهش هم به شاه و خاندان هزار فامیلش میرسید
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    25 4
    این غربگراها همیشه ادعای تعامل سازنده با دنیا را دارند و میگویند قصد دارند دشمنان را به دوست تبدیل کنند ولی در عمل شاهد بودیم که حتی میخواهند دوستان ایران را هم به دشمن تبدیل کنند و اصلا صلاحیت سیاسی ندارند.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    1 1
    تعبیر به عنوان" بشارت " در موردی که سخن از" عذاب الیم" است یا بعنوان استهزاء نسبت به افکار پوچ و بی اساس آنها است، و یا به خاطر آن است که کلمه بشارت که در اصل از" بشر" به معنی صورت گرفته شده، معنی وسیعی دارد، و هر گونه خبری را که در صورت انسان اثر بگذارد و آن را مسرور یا غم آلود کند، شامل می‌شود. و در آیه اخیر، این دسته از منافقان چنین توصیف شده‌اند: " آنها کافران را به جای مومنان دوست خود انتخاب می‌کنند". (الذین یتخذون الکافرین اولیاء من دون المؤمنین). سپس می‌گوید: هدف آنها از این انتخاب چیست؟ " آیا راستی می‌خواهند آبرو و حیثیتی از طریق این دوستی برای خود کسب کنند"؟! (ا یبتغون عندهم العزة). در حالی که تمام عزتها مخصوص خدا است. (فان العزة لله جمیعا). زیرا عزت همواره از" علم" و" قدرت" سرچشمه می‌گیرد و اینها که قدرتشان ناچیز و علمشان نیز همانند قدرتشان ناچیز است، کاری از دستشان ساخته نیست که بتوانند منشا عزتی باشند. این آیه به همه مسلمانان هشدار می‌دهد که عزت خود را در همه شئون زندگی اعم از شئون اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و مانند آن، در دوستی با دشمنان اسلام نجویند، بلکه تکیه گاه خود را ذات پاک خداوندی قرار دهند که سرچشمه همه عزتها است، و غیر خدا از دشمنان اسلام نه عزتی دارند که به کسی ببخشند و نه اگر می‌داشتند قابل اعتماد بودند، زیرا هر روز که منافع آنها اقتضا کند فورا صمیمی‌ترین متحدان خود را رها کرده و به سراغ کار خویش می‌روند که گویی هرگز با هم آشنایی نداشتند، چنان که تاریخ معاصر شاهد بسیار گویای این واقعیت است!
  • حسين DE ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    3 8
    آقاى جهانپور خجالت بكشيد .
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    1 1
    اینهمه پولهای نفت ما توحسابهاشون مونده،،اونا کجا حساب میشن،ضمنا خیلی ازین شرکتها شریک ایرانی دارند ،مثل بانک کونلون که واسه خودمونه
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    2 0
    کسانی که چین رو با امریکا مقایسه میکنند، جایت های امریکا در ایران و جهان رو به یاد آورند.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام بر همه دوستان عزیزان کشور ما در حال حاضر توسط دولتهای غربی به ویژه آمریکا و اروپا تحت سخت ترین تحریمها حتی تحریم دارو قرار گرفته است و آنها نه تنها دشمن نظام بلکه دشمن مردم ایران هم هستند و تنها رونه امید بعد از خدا در روی زمین کشورهای بلوک شرق می باشند و با صرف نظر از خوبی و بدی این کشورها ما مجبور به دوستی با آنها هستیم لذا در این برهه از زمان دشمنی با آنها به صلاح کشور نیست و ما نباید تمام درها را با دست خود به روی خود مان ببندیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس