چرا بایدن حق دارد از مشاوران و تیم امنیت ملی خود عصبانی باشد؟

اقدام عربستان‌سعودی اثبات می‌کند که در زمینه سفر بایدن به عربستان حق با منتقدان بود و مشاوران کاخ سفید سخت در اشتباه بودند؛ موضوعی که از درک نادرست سیاستمداران آمریکا از خاورمیانه نشان دارد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» (MSNBC) در گزارشی به تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت و نقش عربستان در این سیاست گذاری پرداخت و سفر اخیر بایدن به ریاض را به شدت به باد انتقاد گرفت که در ادامه بخش هایی از آن را می خوانیم؛

طبق شواهد و بنابر باور منتقدان، بایدن باید بر دیدگاه خود پافشاری و علیرغم تلاش مشاورانش از سفر به عربستان‌سعودی که در اوایل سال جاری صورت گرفت، خودداری می‌کرد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده دلایل زیادی برای عصبانیت از تیم امنیت ملی خود دارد زیرا آنان برخلاف باورهایی که داشت، او را به مدت ۱۸ ماه تحت فشار قرار دادند تا دربرابر عربستان چنین سیاستی را در پیش بگیرد.

طبق گزارش‌های موجود از روز چهارشنبه، مشخص شد که چند تن از شرکای آمریکا در حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان و امارات قصد دارند کاری را انجام دهند که کاخ سفید آن را اقدامی خصمانه می‌داند. این تصمیم چیزی نیست جز کاهش گسترده تولید نفت هماهنگ با روسیه؛ موضوعی که از اواسط نوامبر موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد و به احتمال زیاد این امر به دموکرات‌های آمریکا آسیب خواهد رساند. کاخ سفید از زمان انتشار این خبر به هراس و وحشت افتاده است.

مشاوران بایدن به وی گفته ‌بودند به‌ جای اینکه برای حفظ منافع آمریکا در مقابل عربستان، ریاض را تحت فشار قرار دهد، بهتر است که روابط خود با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را بهبود بخشد اما بن‌سلمان در پاسخ به این نرمش واشنگتن از پشت به بایدن خنجر زد.  

کاهش قیمت گاز در ماه‌های گذشته دموکرات‌ها را برای اینکه بتوانند افزایش قیمت‌ها را در ماه نوامبر کنترل کنند، امیدوار کرد. رسیدن به این هدف در حال حاضر امکان‌پذیر نخواهد بود چراکه احتمالا با این تصمیم، قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت؛ امری که به اعتقاد تحلیلگران منجر به افزایش ۱۰ درصدی پرداخت توسط آمریکایی‌ها خواهد شد.

کاهش تولید به ویژه تحت رهبری عربستان موضوعی فاجعه‌بار خواهد بود زیرا این اقدام به شدت تهاجمی‌تر از تصمیمی است که اعضای اوپک پلاس اعلام کرده‌بودند. این تصمیم نه تنها به شدت بر اقتصاد ایالات‌ متحده و جهان تاثیر خواهد گذاشت بلکه به دیگر حوزه‌هایی که برای واشنگتن دارای اهمیت ژئوپلیتیکی هستند نیز از آن متاثر خواهد شد به عنوان مثال، افزایش قیمت نفت می‌تواند به روسیه کمک کند تا از این طریق منابع مالی لازم را برای جنگ علیه اوکراین به‌ دست آورد. این امر احتمالاً عزم و اراده کشورهای حامی اوکراین به‌ویژه قدرت‌های اروپایی‌ را تضعیف می‌کند.

در این راستا برای کاخ سفید چاره‌ای نماند جز اعتراف به اینکه عربستان و دیگر شرکای ایالات‌متحده در خلیج فارس با روسیه همسو می‌شوند. به نظر می‌رسد که ولیعهد عربستان در جولای عمداً با یک افزایش جزئی در تولید نفت، احساس امنیت کاذبی برای بایدن ایجاد کرد اما ماه‌ها بعد با کاهش شدید تولید در زمانی که بایدن آسیب‌پذیرتر بود، از پشت به او خنجر زد.

نکته جالب این است که بایدن در ابتدا تمایلی برای سفر به عربستان و دلجویی از دیکتاتور سعودی نداشت و مشاوران، وی را به این راه کشاندند. کل این ایده که آرام کردن ریاض یک ضرورت استراتژیک است، نشان دهنده این است که سیاستمداران آمریکا شناخت دقیقی از خاورمیانه ندارند.  

بایدن باید به غرایز خود پایبند می‌ماند. هیچ یک از دلایلی که برای کوتاه آمدن در برابر سعودی‌ها مطرح کردند، قانع کننده نبود. او هرگز شانسی برای متقاعد کردن سعودی‌ها در زمینه افزایش تولید نفت را نداشت. از طرفی، همراه شدن اسرائیل با دیگر کشورهای خاورمیانه بدون پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی، زمینه را برای تثبیت شرایط منطقه فراهم نخواهد کرد.

دلجویی از بن‌سلمان زمینه‌ساز آتش بس طولانی مدت بین عربستان و یمن نخواهد شد. همانطور که در اوایل این هفته نیز این آتش بس برای چندمین بار نقض شد.

افزون بر آن، بایدن نمی‌تواند سعودی‌ها و اماراتی‌ها را بدون ارائه تضمین‌های امنیتی قوی، متقاعد کند که به‌ جای روسیه و چین به آمریکا نزدیک‌ شوند.  

بنابراین بهتر بود بایدن به جای مشاورانش به حرف مردم کشورش گوش می‌داد زیرا کمتر از یک چهارم آمریکایی‌ها موافق سفر بایدن به عربستان بودند.

صبر برخی از اعضای کنگره نیز در مورد سیاست خاورمیانه‌ای بایدن به پایان رسیده‌است. چند تن آنان از شکست قابل پیش‌بینی بایدن خشمگین بودند و از تغییر در تیم امنیت ملی بایدن حمایت کردند.

«تام مالینوفسکی» نماینده دموکرات نیوجرسی، در توییتی نوشت: « علیرغم اقدامات رئیس جمهور بایدن، این اقدامی خصمانه از سوی عربستان و امارات است و برای صدمه زدن به ایالات ‌متحده و متحدان ما و کمک به روسیه طراحی شده است.»

وی اضافه کرد که با همکاری «شان کاستن» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، قانونی را ارائه خواهیم کرد که از ایالات ‌متحده می‌خواهد نیروهای خود را از عربستان‌ سعودی و امارات خارج کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    عربستان همسو با روسیه سوریه همسو با روسیه ایران همسو با روسیه اسرائیل همسو با روسیه بنظر می رسد آمریکا هم همسو با روسیه بشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس