ادعای ارتش اوکراین در مورد حمله شبانه روسیه به زاپوریژیا

ارتش اوکراین امروز مدعی شد که ده‌ها نفر در گلوله‌باران شبانه شهر زاپوریژیا در جنوب شرقی کشور کشته یا زخمی شدند.

به گزارش مشرق، فرماندهی مرکزی ارتش اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که شبانه نیروهای روسیه به ساختمان‌های مسکونی و زیرساخت‌های غیر نظامی حمله کردند.

این نهاد از ارتش اوکراین افزود که اطلاعات درباره تلفات حادثه در دست بررسی است، اما از پیش مشخص است ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

پیش از این آناتولی کرتو یکی از مسئولین شهر زاپوریژیا گفته بود که پس از شلیک چند موشک به ساختمان‌ها و یک مجموعه مسکونی، دست کم ۱۷ تن کشته شدند.

شهر زاپوریژیا در ۱۲۵ کیلومتری نیروگاه هسته‌ای این شهر که در تصرف روس‌ها قرار دارد، واقع شده است. کی‌یف و مسکو بارها همدیگر را به گلوله‌باران تاسیسات این نیروگاه که خسارت به ساختمان‌هایش نگرانی از وقوع یک فاجعه هسته‌ای را به وجود آورده، متهم کردند.

مسکو در ماه مارس اندکی پس از شروع جنگ، نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین را تصرف کرد و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به دولت خود دستور داد تا کنترل آن را در دست بگیرد.

در متن حکم رییس‌جمهوری روسیه آمده است: دولت روسیه در جهت صدور مالکیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا و سایر تاسیسات مورد نیاز برای ادامه فعالیت آن اقدامات لازم را انجام دهد.

طبق این فرمان، تا زمان صدور مجوزهای جدید مطابق قوانین روسیه، تمامی مجوزهایی که پیش از تاریخ ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) برای این نیروگاه و کارکنان آن صادر شده است، معتبر خواهد بود.

پس از امضای این حکم توسط پوتین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که رافائل گروسی مدیرکل این آژانس در سفرهای آتی خود به کی‌یف و مسکو، درباره تغییر مالکیت نیروگاه اتمی به روسیه با «مقامات مربوطه» گفت‌وگو خواهد کرد.

زاپوریژیا بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است و کارکنان اوکراینی به فعالیت خود در این نیروگاه ادامه می دهند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس