کد خبر 1421108
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
مدارس

یک متخصص تغذیه با تاکید بر اهمیت وعده صبحانه در برنامه غذایی دانش آموزان، گفت: عدم صرف این وعده می‌تواند منجر به افت تحصیلی دانش آموزان شود.

به گزارش مشرق، دکتر هادی عبدالله زاد با تاکید بر تاثیر تغذیه مناسب بر سلامت وقدرت یادگیری دانش آموزان گفت: در همین راستا نیاز است والدین توجه جدی به این موضوع داشته باشند.

وی مهمترین وعده غذایی برای دانش آموزان را صبحانه عنوان کرد و افزود: صرف یک وعده غذایی پیش از شروع مدرسه و کلاس درس موجب می شود دانش آموزان انرژی و تمرکز لازم برای یادگیری را داشته باشند.

عبدالله زاد ادامه داد: عدم صرف وعده صبحانه با اختلال در تمرکز و یادگیری دانش آموزان می‌تواند منجر به افت تحصیلی آنها شود و تحقیقات نشان داده که صرف صبحانه نقش موثری در موفقیت دانش آموزان دارد.

این متخصص تغذیه گفت: همچنین با توجه به قرار گیری دانش آموزان در سن رشد، صرف صبحانه مقوی و با ارزش غذایی بالای می‌تواند نقش مهمی در بهبود رشد آنها داشته باشد.

عبدالله زاد با اشاره به تاثیر صبحانه در پیشگیری از افزایش وزن دانش آموزان گفت: صرف وعده صبحانه موجب می شود دانش آموزان در طول روز نتوانند سراغ خوراکی های مضر مانند چیپس و پفک بروند و همین امر در پیشگیری آنها از ابتلا به چاقی و اضافه وزن بسیار موثر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص بی اشتهایی برخی دانش آموزان برای صرف وعده صبحانه نیز گفت: اگر وعده شام زودتر صرف شده  و دانش آموزان زودتر به خواب بروند، به تدریج اشتهای لازم را برای صرف این وعده پیدا خواهند کرد.

عبدالله زاد بر تنوع وعده صبحانه برای علاقمند شدن دانش آموزان به صرف آن هم تاکید کرد و افزود: برای این وعده می توان از انواع مواد غذایی مانند تخم مرغ آب‌پز، عدسی، خوراک لوبیا، پنیر و گردو، کره و مربا، عسل وکره و... استفاده کرد.

این متخصص تغذیه در ادامه صرف وعده نهار برای دانش آموزانی که شیفت بعدازظهر به مدرسه می روند را هم همپای وعده صبحانه بسیار با اهمیت دانست و تاکید کرد: قبل از شروع مدرسه باید یک وعده غذایی برای تامین انرژی صرف شود.

عبدالله زاده در ادامه با اشاره به اهمیت میان وعده ها در تغذیه دانش آموزان گفت: میان وعده ها بعد از سه تا چهار ساعت بعد از صرف وعده صبحانه یا نهار می توانند انرژی مورد نیاز دانش آموزان را برای مابقی فعالیت روزانه آنها تامین کنند.

وی افزود: میوه ها بهترین گزینه برای میان وعده ها هستند و توصیه می شود والدین به جای آبمیوه خود میوه را برای دانش آموزان تهیه کرده و به عنوان میان وعده در کیف آنها بگذارند. همچنین انواع خشکبار مانند بادام، گردو، فندق و پسته هم برای میان وعده مناسب هستند.

عبدالله زاد گفت: مصرف شیر و لبنیات هم برای دانش آموزان و رشد آنها بسیار حائز اهمیت است و توصیه می شود والدین در صورت امکان شیر و سایر انواع لبنیات را هم در میان وعده دانش آموزان قرار دهند.

وی افزود: برای میان وعده ها همچنین می توان از انواع لقمه های خانگی مانند لقمه نان و پنیر، کره و مربا، تخم مرغ آبپز، سیب زمینی آبپز، کوکو و ... استفاده کرد.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: حتما در لقمه های خانگی از سبزیجات مختلف هم استفاده شود که هم مفیدتر بوده و هم برای دانش آموزان جذابیت و تنوع بیشتری داشته باشد.

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • لیلا IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    24 14
    چون همه چیز هم ارزانه ملت بچه ها شون را با صبحانه مفصل می فرستند مدرسه
    • احمد IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      24 14
      یعنی شما پول نون و پنیر و چای رو نداری بدی بچه بخوره؟ پس چطور ملت پول مسافرت و ناخن کار و آیفون و ثبت نام ماشین و مدرسه غیر انتفاعی رو دارن؟
    • ناشناس IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      2 0
      نسلفرت توی چادر و پارک رفتن؟!
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      7 4
      پس چطوریه که۶۰درصدازدانش آموزان دچارچاقی و اضافه وزن هستنداگرشماپول صبحانه ندارید؟
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      4 8
      نون و پنیر باید کنارش گردو هم باشه که تیرامین پنیر رو خنثی کنه. گردویی که کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومنه عزیزم. آخه دانشمند الان بازار موبایل کشور دست چینی هاست همه گوشی چینی دارن کمتر کسی می‌تونه الان سامسونگ بخره چرا چرت و پرت میگی. شما برو تو خیابان ببین چند نفر ناخن کاشتن دارن و کنارش ببین چند نفر دندان خراب دارن! من خودم چهار ساله هیچ سفری نرفتم. سفری هم که ما اگه بریم هتل نمیریم. میریم داخل یه مدرسه ای جای ارزانی می‌خوابیم.
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      10 2
      ما یه عمر صبح نون خالی و چای شیرین خوردیم و رفتیم مدرسه تا ظهر هم فوقش یکی دو دفعه آب خوردیم ظهر هم آنچنان غذایی مهیا نبود .خدا را شکر سالم و سرحال بوده‌ایم و هستیم درسمون هم خوب بود این ادا و اصول امروزی جز دردسر جیزی نداره
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      1 2
      به احمد خان بر خورد
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      6 4
      پول نت داری پول گوشی داری پول نون و پنیر نداری
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    11 0
    باید روی خوردن صبحانه تبلیفات بیشتری شود واقعا روی سلامتی آحاد جامعه نقش دارد
  • ایرانی DE ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    1 0
    احسنت احمد آقا
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    16 0
    چرا در مدارس به دانش آموزان صبحانه مناسب و رایگان نمیدن.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    2 2
    در جواب اونی که فرموده پول نون پنیر نداری نمیدانم واقعا میگن پیاده از سواره خبر نداره همین هست بله دوست عزیز خیلی ها همین پنیر هم دیگه نمیتونن یه دل سیر بخورند بعد هم پنیر برای دانش اموز شد تغذیه!!!! تنوع تغذیه دانش اموز خیلی متنوع تر و غنی تر باید باشه ولی اقشار حقوق بگیرساده تو این مملکت چ جوری دارن میگذرونن فقط خدا میدونه روزی چندتا پسته گردو بادام یا انجیز و فندق و کشمش میوه میزاری تو کیف فرزندت خیلیا دیگه این اقلام رو از یاد بردن این جا سرزمین نفاق و دو رویی است اینجا مردمان با ذهن های یخ زده فقط بدون اگاهی قضاوت میکنن این جا دوست نایاب است
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    1 3
    اگه گرونه می تونید مغز گردو و کله پاچه و جگر براشون بذارید. به توصیه های این سایت وزین همیشه گوش کنید. به دردتون می خوره .
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    2 0
    ۶۰درصد اضافه وزن و چاقی البته صحت دقیق این امار رو نمیدونم علتش تغذیه نامناسب هست خوردن نون نشاسته دار و غذاهای بی خاصیت
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    خواننده های آتش به اختیارت حتی تو مجازی هم دنبال سرکوب اعتراض بحق مردم هستن!!!! فکری بحال بدبختی خودت و این آتش به اختیارات پهن مغز کن مشرق
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    0 0
    ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵ والا بقرآن. یه مشته دروغباف.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس