کد خبر 1420896
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
نگرانی از درگیری هسته‌ای/ پوتین چه نوع حمله ای را آغاز می کند؟

رئیس‌جمهور روسیه تهدید کرده است که از «تمام ابزارهای موجود» استفاده خواهد کرد و برای اولین بار از سال ۱۹۴۵، نگرانی از درگیری هسته‌ای را افزایش داده است.

به گزارش مشرق، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تهدید کرده است که از «تمام ابزارهای موجود» استفاده خواهد کرد و  برای اولین بار از سال ۱۹۴۵، نگرانی از درگیری هسته‌ای را افزایش داده است.جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تیمی متشکل از متخصصان نظامی و غیر نظامی را برای ارزیابی خطرات هسته‌ای تشکیل داد و به روسیه هشدار داد که جنگ هسته‌ای پیروز شدنی پیروز نخواهد داشت.

در این باره، کارشناسان و مقامات درباره سناریوهای احتمالی توضیح می‌دهند که به شرح زیر است:

پوتین چه نوع حمله‌ای ممکن است انجام دهد؟

«جیمز کامرون» عضو مرکز مطالعات هسته‌ای اسلو، استفاده پوتین از زرادخانه راهبردی هسته‌ای روسیه که قادر به حمله به ایالات متحده است را رد می‌کند.

کامرون با بیان اینکه روسیه قدرت شماره یک هسته‌ای جهان با ذخایری در حدود ۴۵۰۰ کلاهک هسته‌ای است افزود: مسکو دارای سلاح‌های هسته‌ای «تاکتیکی» با قدرت تخریبی کمتر از بمب هیروشیما است که ممکن از آنها در جنگ اوکراین استفاده کند.طبق دکترین هسته‌ای «تشدید جنگ برای کاهش تنش» روسیه، مبنی بر استفاده از یک سلاح هسته‌ای سبک در درگیری متعارف با غرب، رئیس‌جمهور روسیه ممکن است تصمیم بگیرد یکی از این سلاح‌های هسته‌ای «کوچک» را در حریم هوایی اوکراین یا در دریای سیاه منفجر کند.

به گفته جیمز کامرون، ستون نویس واشنگتن پست، این حمله همچنین می‌تواند یک منطقه کم جمعیت اوکراین یا یک تأسیسات نظامی اوکراین را هدف قرار دهد تا مردم را به وحشت انداخته و تسلیم شوند، یا حتی غربی‌ها را وادار کند که اوکراین را متقاعد کنند که تسلیم شود.

چه چیزی می‌تواند پوتین را به استفاده از سلاح هسته‌ای ترغیب کند؟

پوتین تاکید کرد که در صورت تهدید تمامیت ارضی روسیه ممکن است به سلاح هسته‌ای متوسل شود. او نگفت که آیا این شامل کریمه است که در سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شد یا چهار منطقه اوکراینی که تحت کنترل ارتش روسیه در دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس (شرق)، خرسون و زاپوروجیا (جنوب)، می‌شود یا خیر؟

به عقیده «مارک کانسیان»، متخصص استراتژی هسته‌ای در نیروی دریایی سابق آمریکا، این ابهام به این معنی است که موضوع شامل دونباس و کریمه نمی‌شود.

کانسیان که در حال حاضر کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) است، گفت: اینگونه تهدیدهای مبهم فایده‌ای نخواهند داشت. دولت ایالات متحده آمریکا هیچ حرکتی از تسلیحات هسته‌ای را مشاهده نکرده است که حاکی از آمادگی برای چنین حمله‌ای باشد.

ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه در این باره گفت: ما چیزی ندیدیم که موضع ما را تغییر دهد.

پاسخ غربی‌ها چه خواهد بود؟

از زمان آغاز درگیری در اوکراین، دولت ایالات متحده تلاش کرده است تا از هرگونه تشدید تنش با روسیه جلوگیری کند.

همچنین ناتو به اوکراین نیرو اعزام نکرد و تسلیحاتی که متحدان کی‌یف برای نیروهای اوکراینی فرستادند، در سطح دفاعی بود و قادر به هدف گیری مواضع داخل روسیه نیستند.

به گزارش واشنگتن پست، در این زمینه، دولت آمریکا طی ماه‌های گذشته چندین پیام خصوصی برای رهبران روسیه ارسال کرده است تا آنها را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای منصرف کند.

با این حال، به گفته خبرگزاری فرانسه، واشنگتن باید حتی در صورتی که مسکو تصمیم به حمله هسته‌ای محدود به اوکراین که عضو ناتو نیست، بگیرد، از خود قاطعیت نشان دهد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که ناکامی در پاسخگویی قاطعانه ممکن است متحدان غربی را دچار تفرقه کند.

در این راستا، «متیو کرونینگ»، مشاور سابق پنتاگون و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا پیشنهاد کرد که در صورتی که روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی در جنگ اوکراین استفاده کند، ایالات متحده نیز با یک حمله متعارف هسته‌ای به نیروهای روسیه یا پایگاهی که حمله هسته‌ای از آن آغاز شده، پاسخ دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • گشتاسب IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    12 8
    احتمال حمله اتمی روسیه خیلی زیاد هست.اروپای غرب و ایالات متحده آمریکابا پرویی تمام کازهایی میکنند مستقیم با روسها وارد جنگ بهتره تا بدون جنگ کشوری رو نابود کنند.خیلی سخت قبولادنش هضمش که آمریکا و غرب میخواد بدون رقباش رو از میان بردارند.من جای پوتین بودم دشمن رو با چندین بمب هسته ای پی درپی نابودش میکردم.تا اینکه شاهد سقوط و تجزیه روسیه باشم.
    • یوسف از همدان IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      10 5
      لابد شما فکر نی کنید مثل جنگ جهانی دوم فقط بمب اتم در انحصار یک کشوره . نخیر عموجان باشگاه هسته ای ۹ عضو داره و کشوری مثل آلمان هم توانایی هسته ای شدن در اسرع وقت رو داره اگر روسیه بخواهد از سلاح هسته ای استفاده کنه چرا باید دیگران تعلل کنند ؟ در ضمن استفاده قدرت های شرقی و غربی از بمب اتم چه فایده ای به حال من و شما داره؟ آیا تشعشعات و عوارض زیست محیطی منحصر به اونهاست یا نه تاثیر جهانی داره؟ ضربالنثلی در تورکی داریم که میگه اسب با اسب دعواش میشه این وسط خر بیچاره تلف میشه منظورم که روشنه؟
    • گشتاسب IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      1 2
      اقدامات و سیاست اعمالی کشورها در روابط بین المللی بر اساس قدرت و پتانسیل و منافع اتخاذ میشود نه ضرب المثل کوچه بازاری فهمیدی همدانی
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    8 9
    پوتین اگر به سمت استفاده از این سلاح رود،به وسیله اطرافیان خود یا مامورین اطلاعاتی امریکا یا انگلیس ترور خواهد شد.
    • DE ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      1 1
      بوسیله خدا ملعون نامیده خواهد شد.
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    12 10
    جوانان روسی از ترس اعزام به خط مقدم دارند از کشور فرار میکنند.
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      2 1
      برو بمیر بابا دروغگو
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      1 1
      منبع ات بی بی سی
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    8 4
    الاغ روسیه بزنه آمریکا هم بزنه خوب معلومه اینبار روسیه آمریکا رو میزنه و تمام سکوت.
  • نیما IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    9 0
    احتمال چنین حمله ای بعید است
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    6 2
    خوب پوتین بهتر است با یک بمب اتمی کوچک زلنسکی را از بین ببرد تا تمام اینکه اوکراین را این راه بصرفه تری می باشد
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    6 2
    روسیه استفاده میکنه از سلاح هسته ای بصورت محدود
    • DE ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 2
      هم پوتین غلط میکنه هم تو با این فارسی نوشتن
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    5 2
    خوب پوتین بهتر است با یک بمب اتمی کوچک زلنسکی را از بین ببرد تا تمام اینکه اوکراین را این راه بصرفه تری می باشد البته راحتر از این کار دادن گندم یک از دو جمهوری دونسک و لوهانسک به کره شمالی و نابودی اوکراین توسط ارتش کره شمالی
    • محمد IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      1 1
      دکتر گندم بده کره شمالی ، که اوکراین کره شمالی نابود کنه، مراقبت کن از خودت ندوزدنت
    • گودرز منصوری IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 1
      برادر غیرت نیست این همه سلاحهای بی رحم وخطرناک دست ارتش روسیه است اینا از همون اول خاله بازی کردند نه جنگ وگرنه اگر ارتشی اینقدر امکانات داره پس حتما یه مرصی داره که کاری نمیتونه بکنه ظرف چهار روز با بی رحمی کی‌یف را بکوبه همزمان منطقه هوایی را اشغال کنه والسلام اتم دیگه چیه
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 3
    روس ها در تاریخ ثابت کرده‌اند که از جنایتکارترین انسان های روی زمین هستند بعید نیست که حمله اتمی انجام دهند
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      2 0
      برو به پرونده ارباب کودکش ات رسیدگی کن
  • محمد IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 0
    به نظر بنده در صورت استفاده روسیه از سلاح هسته ای بر علیه اوکراین، غرب به هیچ وجه وارد جنگ هسته ای نخواهد شد چون منافعی برای غرب نداره. غرب فقط به دنبال منافع خودش هست.
  • خسرو IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 2
    پوتین تو چاله بدی افتاده بود حالا که افتاده توی چاه عمیق برای بقا هر کاری که دستش برسه میکنه ولی تو حکومتش افراد ساکت ولی مخالف زیادی داره که به موقع وارد عمل میشن .البته حوادث عجیبی در پیش روی جهانه که روسیه اصلا در مقابلش بحساب نمیاد .
  • حالا IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 1
    باید از فرصت استفاده کنیم، و سرمایه جوانان روس را بیاریم داخل بورس، یک پناهندگی هم بهشون بدیم.
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 0
    ۱۷ بمب هسته ای برای کشتن تمام جمعیت آمریکا کافی هست
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 0
    در ضمن روسیه نیازی به استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین ندارد ولی با ضمیمه شدن بخش های تازه استقلال یافته روسیه از خاک خود بصورت هسته ای اقدام خواهد کرد برای همین نیروهای ذخیره را فراخوانده تا از مناطق جدید حفاظت کند. با این رویداد یک جنگ سرد جدید بوقوع پیوسته و کشورهای شرق و غرب اروپا ارایش جدید خواهند یافت.
  • حجت IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 1
    از علایم آخرالزمان، جنگیست در رم که عده زیادی از رومیان کشته میشوند و موجب تضعیف شدید آنها می‌شود
  • حسین IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 0
    خوب سریع اقدام کندپس چراحرف می زنداگرنمی ترسداقدام کند
  • Shahin IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    سلام.روسیه حتی اگربه یک عضوناتودرجه دومثل لهستان حمله اتمی درمقیاس کوچک کنه .ناتوخودشو درگیرجنگ هسته ای نمیکنه چه برسه به خاطراوکراین.روسیه اگرقسمت بیشتری ازاوکراین روتصرف کنه هم بهترمتونه دفاع کنه وهم حمله کنه.درسته نیرووتجهیزات بیشتری می خوادوهمچنین هزینه اما اوکراین به شدت ضعیف میشه.مثال شمااگریک انگشتت بشکنه ممکنه دردشوتحمل کنی ولی وقتی یک دست ویک پاروازدست بی نهایت سخته تحملش.به دلیل اینکه اول اوکراینیها روحیشونوازدست میدن دوم به خاطربزرگترشدن تصرفات سخته حمله برای اوکراین وسوم دفاع برای روسیه ازمنطقه بزرگتربهتره چون اوکراینیها دورترمیشن.این حمله روسیه میتونه شامل تمام منطقه شمال شرق اوکراین مثل خارکیف واطرافش تابه سمت جنوب ادامه داشته باشه طوری که بیش ازچهل درصداوکراین رودربربگیره وبه روسیه الحاق بشه البته روسیه بعداین تصرفات میتونه اودساروهم بگیره والحاق کنه اینطوری اوکراین به شدت تضعیف میشه وسقوط میکنه.
  • ساس IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    ثواب داره . رادیواکتیویته باعث رشد سریع گندم و ذرت میشه. برلین لندن مسکو سنپترزبورگ پاریس فرانکفورت بن کیف ورشو استکهلم هلسینکی نیوجرسی بستون اتاوا ویسکانسین شیکاگو واشنگتن دی سی سیاتل سیدنی کانبا پرث توکیو کی یوتو کپنهاگ اسکاتلند آمستردام. کلی پروژه درست میشه. همه ی دنیا نون میخورند. بزنید تاکتیکی نه استراتژیک بزنید. بپکونید چیزی ازش نمونه
  • حسين DE ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    جنگ روسيه در عمل جنگ روسيه با آمريكا و اتحاديه اروپا و تمامى كشورهاى عضو سازمان تروريستى ناتو ميباشد،و روسيه به تنهائى در برابر مجموعه قدرت نظامى غرب به سركردگى آمريكا ايستاده و تا اينجا عليرغم همه فراز و نشيبها روسيه پيروز اين ميدان است كه يك نمونه اين پيروزى نظامى برگزارى همه پرسى در مناطق تحت كنترل روسيه در جهت بهم پيوستن اين مناطق به روسيه است،از منظر و ديد روسيه اين جنگ يكبار و براى هميشه بايد تكليف روسيه را با غرب به سركردگى امريكا آمريكاى جنايتكار مشخص و روشن كند،اين تهديد آقاى پوتين مورد جديدى نيست در همان آغاز جنگ اوكراين آقاى پوتين فرمان آماده باش تسليحات هسته ائى را خطاب به وزير دفاع روسيه صادر كرد و آمريكا و غرب بخوبى اين پيام را دريافت كردند و ميدانند كه روسيه مصمم است زيرا با توجه به سياستهاى آمريكائيها و اتحاديه اروپا در قبال روسيه بعد از فروپاشى روسيه هيچ راهى به جز پيروزى در اين جنگ ندارد و در غير اينصورت يعن شكست روسيه در اوكراين يعنى نابودى و پايان روسيه قدرتمند،براى روسيه فقط و تنها يك راه باقيمانده و آن پيروزى در اين جنگ تقريبًا تمام عيار بر عليه آمريكا و اتحاديه اروپا است پيروزى روسيه در اين جنگ به نفع تمامى دنياى خارج از اروپا و آمريكاست ، در حقيقت روسيه هم براى حفظ بقاى خودش و هم در عمل براى نجات بقيه دنيا از چنگال آمريكا و اروپائيهاى مزدور آمريكا در اوكراين بر عليه آنها مى جنگد و تا بامروز خوشبختانه پيروز اين جنگ است ،همه پرسى در مناطق باز پس گرفته از اوكراين يك نكته را هم كاملًا روشن كرد و آن اينكه حدود و اختيارات ديپلماسى را اين ميدان است كه تعين ميكند و نه چيز ديگر،بر خلاف اون اراجيفى كه اون يارو خائن و مزدور و وطنفروش جواد نيويوركى مطرح ميكرد،دنيا وارد فاز يك نظم نوين جهانى شده است و خوشبختانه ما هم در اين مرحله نقش تعين كننده ائى را بعهده داريم،در عرصه نظامى پهپادهاى ما كيفيت و كارآئى بالاى خودشان را در عمل و در هياهوى جنگ نشان دادند و در عمل ورق به نفع روسيه برگشت ،در حقيقت پيروزى روسيه پيروزى ما هم است آمريكائيها و اتحاديه اروپا خوابهاى آشفته ائى ديده بودند كه خوشبختانه تبديل به كابوس خودشان شد كه يك نمونه آن بحران انرژى أست كه اروپا را فلج خواهد كرد،با اميد پيروزى كامل روسيه در اين جنگ كه پيروزى ما هم خواهد بود.
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    خوب غرب اگر بخواهد اوکراین را در اندازه المان در درجه اول اهمیت قرار بدهد باید خودکشی هسته ای را قبول کند
    • ناشناس IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      0 0
      پوتین نمیتواند جنگ هسته ای راه بیندازد. چون میداند که کشورهای غربی هم جواب هسته ای میدهند. همین حالا از هر روشی که پوتین حمله کرده به اوکراین، کشورهای غربی جوابشو داده اند. جنگ هسته ای فقط باعث پیچیده تر شدن اوضاع میشود و کمکی به حل مشکل نمی کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس