کد خبر 1420706
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
چه چیزی باعث چاقی در کودکان می‌شود؟

یک متخصص تغذیه گفت: چاقی در کودکان مشکلی است که بعضی از کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، مریم شعبان متخصص تغذیه اظهار کرد: چاقی در کودکان مشکلات زیادی را به بار می‌آورد، مشکلاتی مانند دیابت، فشار خون و کلسترول بالا که از کودکی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه دارد، بسیاری از کودکان چاق تا بزرگسالی نیز چاق باقی می‌مانند، به خصوص اگر یکی از والدین و یا هردو چاق باشند.

وی ادامه داد: یکی‌از بهترین راهکارها برای کاهش چاقی در کودکان، بهبود تغذیه و عادت‌های ورزشی کل خانواده است، درمان و جلوگیری از چاقی در کودکی، به سلامت فعلی و آینده فرزندتان کمک می‌کند.

شعبان با اشاره به این‌که هر کودکی که کمی اضافه وزن دارد لزوماً چاق نیست، بیان کرد: بعضی از کودکان استخوان‌بندی درشتی دارند، علاوه‌بر آن، کودکان به طور طبیعی مقدارهای متفاوتی از چربی را در مراحل مختلف رشد در بدن خود دارند، پس تنها با نگاه کردن نمی‌توان تشخیص داد که اضافه وزن کودک ناشی از یک مشکل در سلامتی وی است.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: شاخص توده بدنی یک راهنمای آماری وزن نسبت به قد، و معیار پذیرفته شده اضافه وزن و چاقی است، پزشک کودک شما می‌تواند با استفاده از این شاخص، نمودار رشد و در صورت لزوم، از طریق دیگر آزمایش‌ها مشخص کند که آیا کودک اضافه وزن و مشکلات متعاقب آن را دارد یا خیر.

وی با اشاره به این‌که کودکان به دلایل مختلفی چاق می‌شوند، بیان کرد: ازجمله عوامل اصلی این اختلال می‌توان به عوامل ژنتیکی، بی‌تحرکی فیزیکی و الگوهای غذایی ناسالم و یا ترکیبی از این عوامل اشاره کرد، این درحالی است که چاقی در کودکان به دلیل شرایط پزشکی مانند مشکلات هورمونی جزء موارد نادر است.

شعبان ادامه داد: اگرچه در اغلب موارد، کل اعضای خانواده مشکلات وزنی را به ارث می‌برند، اما هر کودکی که خانواده‌ای چاق دارد لزوماً اضافه وزن نخواهد داشت، کودکانی که والدین، برادر و یا خواهر چاق دارند به شدت در معرض خطر اضافه وزن هستند اما ممکن است این چاقی از رفتارهای خانوادگی مانند تغذیه و عادت‌های ورزشی نشأت بگیرد.

این متخصص تغذیه افزود: کودکان چاق هرچه بزرگتر می‌شوند، سلامتی شان در معرض مشکلات جدی تری مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، آسم، آپنه خواب و برخی از انواع سرطان قرار بگیرد، همچنین چاقی مفرط می‌تواند باعث بیماری‌های کبدی و آرتروز شود.

وی در پاسخ به این سؤال که از کجا بفهمیم کودک ما اضافه وزن دارد؟، اظهار کرد: کودک در طول رشد خود تغییرات وزنی را تجربه می‌کند که امری طبیعی است، بنابراین، تشخیص اینکه آیا فرزند شما چاق است برایتان دشوار خواهد بود، اگر نگران وزن فرزندتان هستید، برای سنجش وزن وی با پزشک خانوادگی خود صحبت کنید چراکه دکتر با اندازه‌گیری شاخص توده بدنی بر مبنای قد و وزن می‌تواند چاقی یا اضافه وزن کودک را تشخیص دهد.

شعبان تأکید کرد: شما به عنوان والدین یا مراقبان اولیه کودک، تأثیر زیادی بر او دارید، کودک رفتارهای شما را دنبال خواهد کرد؛ پس الگوی خوبی برایش باشید، همه اعضای خانواده باید قانون تغذیه سالم و داشتن فعالیت بدنی را اجرا کنند و این قانون نباید تنها به کودکی که اضافه وزن دارد منحصر شود.

منبع: سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس