.

وزارت دفاع بریتانیا در به روز رسانی اطلاعاتی خود در ۱۴ سپتامبر اعلام کرد که به احتمال زیاد روسیه برای اولین بار پهپادهای ایرانی را در اوکراین مستقر کرده است.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ مسئله همکاری نظامی میان تهران و مسکو و ارسال تسلیحات ایرانی از جمله پهپادهای رزمی و شناسایی برای ارتش روسیه یکی از داغترین شایعاتی است که در ماه‌های اخیر توسط رسانه‌های غربی پوشش داده شده است.

اگرچه در چند دهه اخیر جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه همکاری های دفاعی و انتقال تکنولوژی و تجربیات میدانی ارتباط گسترده‌ای با یکدیگر داشته و یک نبرد بزرگ (در خاک سوریه) را نیز در کنار یکدیگر تجربه کرده‌اند، اما تا کنون هیچ مقام رسمی سیاسی یا نظامی از دو کشور مسئله دریافت تسلیحات به ویژه پهپادهای رزمی را تایید نکرده است.

با این وجود در ۲ ماه اخیر مقامات رسمی امریکایی از جمله جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا چندین بار در خصوص مسئله خرید پهپادهای رزمی توسط روسیه از جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی شدند ایران در حال آموزش کاربران روسی برای استفاده از پهپادهای ساخت خود است تا در جنگ اوکراین از آنها استفاده کنند.

در هفته گذشته نیز رسانه‌های غربی با انتشار تصاویری از بقایای بدنه و موتور ۲ فروند پهپاد انتحاری در جبهه استان خارکیف اوکراین، مدعی شدند این پهپادها از مدل ایرانی شاهد۱۳۶ هستند که ارتش روسیه استفاده از آنها را آغاز کرده است.

فرمانده اوکراینی: پهپادهای ایرانی ضربات سنگینی به ما زده‌اند/ تلاش کشورهای غربی برای تقویت پدافند هوایی اوکراین +تصاویر

اما روز گذشته مقاله‌ای در وبسایت وال استریت ژورنال منتشر شد که حاوی مصاحبه‌ای با یک فرمانده میدانی ارتش اوکراین بود که ادعا می‌کرد در هفته های اخیر ارتش روسیه استفاده گسترده‌ای از پهپادهای انتحاری ایرانی علیه مواضع ارتش اوکراین داشته است.

فرمانده اوکراینی: پهپادهای ایرانی ضربات سنگینی به ما زده‌اند/ تلاش کشورهای غربی برای تقویت پدافند هوایی اوکراین +تصاویر

*طبیعتا مطالب منتشر شده در این پایگاه خبری امریکایی، ادعای منابع اطلاعاتی و نظامی غربی بوده و قابل تایید نیستند و تنها ترجمه‌ای مستقیم از آنچه در مقاله فوق ذکر شده است به مخاطبان ارائه خواهد شد.

" وقتی‌ شاهد بر هدف قفل می‌شود، سخت میتوان آن را متوقف کرد "

این جمله‌ای است که سرهنگ رودیون کولاگین فرمانده تیپ ۹۲ مکانیزه ارتش اوکراین در جبهه استان خارکیف در توصیف پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ به زبان می‌آورد؛ وی در ادامه در خصوص جزئیات عملیات این پهپادها می‌گوید:

_ پهپادهای شاهد-۱۳۶ تحویل داده شده به روسیه طی هفته گذشته چندین حمله ویرانگر در منطقه خارکیف اوکراین انجام دادند.

_ طی هفته گذشته، پهپادهای شاهد-۱۳۶ که به رنگ های روسی رنگ آمیزی شده و به "ژرانیوم ۲" تغییر نام داده شده است، بر فراز مواضع زرهی و توپخانه اوکراین در شمال شرقی منطقه خارکف ظاهر شدند.

_ پهپادهای ایرانی معمولاً به صورت جفتی پرواز می کنند و سپس به سمت اهداف شیرجه می‌روند؛ این پهپادها در جبهه استان خارکیف ۲ هویتزر خودکششی ۱۵۲ میلی متری، دو هویتزر خودکششی ۱۲۲ میلی متری و همچنین دو خودروی زرهی BTR را منهدم کرده اند.

فرمانده اوکراینی: پهپادهای ایرانی ضربات سنگینی به ما زده‌اند/ تلاش کشورهای غربی برای تقویت پدافند هوایی اوکراین +تصاویر

_ روسیه قبل از استفاده گسترده کنونی از شاهد ۱۳۶، آزمایشی را در ماه گذشته انجام داد و یک هویتزر خودکششی ۱۵۵ میلی‌متری M۷۷۷ تحویل داده شده توسط ایالات متحده را با این پهپاد مورد اصابت قرار داد.

_ در مناطق دیگر، روس‌ها قدرت آتش توپخانه‌ای دارند و با آن مدیریت می‌کنند. در اینجا اما دیگر آن مزیت توپخانه ای را ندارند و بنابراین شروع به توسل به این پهپادها کرده اند.

_ پهپادهای ایرانی نسبتاً کوچک هستند و در ارتفاع بسیار پایین پرواز می‌کنند و بدین روی شناسایی آنها را برای سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین دشوار می‌کند.

_ امیدوار هستیم که ایالات متحده و متحدانش بتوانند فناوری‌های پیشرفته‌تر ضد پهپاد را در اختیار اوکراین قرار دهند یا برای ایجاد اختلال در ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه وارد عمل شوند.

همچنین وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد:

 _ به نظر می رسد تاکنون پهپادهای ایرانی بیشتر در منطقه خارکیف استفاده شده اند، جایی که تیپ ۹۲ و سایر نیروهای اوکراینی در ماه جاری حمله بزرگی را انجام دادند و حدود ۸۵۰۰ کیلومتر مربع از زمین های اشغال شده توسط روسیه را بازپس گرفتند و صدها تانک، هویتزر و نفربرهای زرهی روسی را به غنیمت گرفته یا منهدم کردند.

غنایم گسترده ارتش اوکراین در شهر ایزیوم/ آیا رویای تصرف شهر صنعتی خارکیف به پایان رسیده است؟ +نقشه و تصاویر
غنایم زرهی ارتش اوکراین در شهر ایزیوم

_ کارشناسان مستقلی که عکس‌های لاشه هواپیمای بدون سرنشین اخیر را از منطقه خارکیف بررسی کردند، می‌گویند که به نظر می‌رسد شاهد-۱۳۶، آخرین تکامل طراحی بال دلتا در تهران باشد.

فرمانده اوکراینی: پهپادهای ایرانی ضربات سنگینی به ما زده‌اند/ تلاش کشورهای غربی برای تقویت پدافند هوایی اوکراین +تصاویر

_ اسکات کرینو، بنیانگذار و مدیر اجرایی Red Six Solutions LLC، یک شرکت مشاوره استراتژیک، گفت که شاهد-۱۳۶ می تواند یک وزنه متقابل قوی برای سیستم های تسلیحاتی پیشرفته مانند پرتابگرهای موشک هیمارس که ایالات متحده به اوکراین تحویل داده است، به روسیه ارائه دهد. وی گفت: حضور شاهد-۱۳۶ در جنگ اوکراین بدون شک برنامه های عملیاتی کی‌یف را تغییر می دهد؛ وسعت میدان نبرد اوکراین، دفاع در برابر شاهد-۱۳۶ را سخت می‌کند؛ شاهد-۱۳۶ را می توان با تأثیرگذاری بسیار زیاد با هدف قرار دادن سیستم های راداری و توپخانه ای مورد استفاده قرار داد.

_ ایران همچنین دارای سیستم های ضد جمینگ است که می تواند مقابله نیروهای اوکراینی با آن را سخت کند. هنگامی که شاهد روی هدف قفل شود، توقف آن دشوار خواهد بود.

_ استفاده روسیه از پهپادهای شاهد-۱۳۶ در اوکراین نشان دهنده چالش برانگیزترین گسترش زرادخانه تهران در خارج از خاورمیانه است، منطقه ای که ایران با موفقیت از هواپیماهای بدون سرنشین خود برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و متحدانش استفاده کرده است. همچنین کاستی‌های برنامه پهپاد خود روسیه را نشان می‌دهد که نتوانسته با قدرت شلیک پهپادهای مسلح مستقر توسط اوکراین برابری کند.

_ وزارت دفاع بریتانیا نیز در به روز رسانی اطلاعاتی خود در ۱۴ سپتامبر اعلام کرد که به احتمال زیاد روسیه برای اولین بار پهپادهای ایرانی را در اوکراین مستقر کرده است. وی با اشاره به اینکه شاهد-۱۳۶ برد ادعایی ۲۵۰۰ کیلومتری دارد، اضافه کرد که تاکنون به نظر می رسد مسکو از این پهپادها برای حملات تاکتیکی در نزدیکی خطوط مقدم به جای نابود کردن اهداف استراتژیک بیشتر در عمق خاک اوکراین استفاده می کند.

مسئله ادعای فروش پهپادهای نظامی ایرانی به ارتش روسیه موجب شده است تا غرب با دستپاچگی به دنبال راهی برای تقویت دفاع هوایی ارتش اوکراین و مقابله با این تهدیدات بالقوه ادعا شده از سوی آنها باشد.

کشورهای مختلف عضو ناتو تا کنون هزاران تیر موشک پدافند دوش پرتاب نظیر استینگر و استار استریک و همچنین سیستم های توپخانه ضد هوایی گپارد آلمانی را برای ارتش اوکراین ارسال کرده‌اند؛ همچنین وزارت دفاع امریکا از ارسال یک سامانه پدافند نسبتا ناشناس به نام "ومپایر" به اوکراین خبر داد که با استفاده از راکت‌های هدایت لیزری برای مقابله با ریزپرنده‌ها استفاده می‌شوند.

فرمانده اوکراینی: پهپادهای ایرانی ضربات سنگینی به ما زده‌اند/ تلاش کشورهای غربی برای تقویت پدافند هوایی اوکراین +تصاویر
سیستم ضد پهپاد ومپایر

همچنین امریکا و آلمان قرار است در ماه‌های آینده سیستم‌های پدافندی میانبرد NASAMS و IRIS-T SLM با بردی حدود ۴۰ کیلومتر را به ارتش اوکراین تحویل دهند.

فرمانده اوکراینی: پهپادهای ایرانی ضربات سنگینی به ما زده‌اند/ تلاش کشورهای غربی برای تقویت پدافند هوایی اوکراین +تصاویر
سامانه پدافندی NASAMS

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 154
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    ماشالله ایران دنیا داره به سمت یه ارباب جدید یعنی ایران میره
    • پدی ازپیج همسایه IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      لازمه ی ارباب بودن، نوکر نبودن هست! دونفر دعوا میکردن یه دیوانه پرید وسط گفت:ما سه تاروکجا میبرید؟
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      مشرق چرا دروغ میگی کی فرمانده اوکراینی چنین حرفی زده هیچ خبررسانی چنین چیزی نگفته فقط به دروغ میخواییین پهبادهای ایرانی را چیزی به حساب بیارید
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      دقیقا لازمه ارباب بودن نوکر وطن فروش آلبانی نشین نبودن هست ، دو تا مرد قوی داشتن صحبت میکردن یه خر لنگ پرید وسط که تیز در کرد و رفت
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      7 74
      ۱۱:۳۳ پس احمق با این دروغ ها خوش باش واحساس غرور کن اونم غرور الکی وکاذب برو خدا شفات بده.هههههه
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      25 13
      روسیه چنانچه مسلمان و شیعه بود و کمک میخواست میرفتم
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      56 6
      این منافقین و اصلاح طلبان اگر اخبار ایرانی به ضررشان باشد از اخبار خارجی استفاده می کنند و حالا که bbc و وال استریت ژورنال این خبر پهپاد های ایرانی را پخش کرده اند به آن استناد نم کنند و خبر را تکذیب می کنند. یعنی این اصلاح طلبان دچار مازوخیسم روانی هم هستند.
    • محمدایوب IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      15 1
      پدی پس بفهم دفعه دیگه نپر وسط
    • US ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      28 2
      11.38 تو توهمات احمقانت غرق باش زیاد مهم نیست دونستن یا ندونستن تو اخرش دنبال هواپیما اربابت باید بدویی خخخخ
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      27 1
      جنگ بین روسیه واکراین حکم طلاروبرای تجهیزات نظامی ایران وارتقاءنقاط قوت وبرطرف کردن نقاط ضعف احتمالی داره،فقط امیدواریم ارتفاع پروازی پهپادهای ایرانی به بیست هزار مترمعادل۲۰بیست کیلوترازسطح زمین برسد
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      30 3
      بعععله!یه خرلنگی پریدوسط تیزی درکردبه روح سقط شده مسعود رجوی وخائنین پایه گورکمپ آلبانی
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      15 0
      بعععله!یه نفهم مثل توناخاسته تیزدرکردبه روح سقط شده مسعودرجوی وخائنین پابه گورکمپ آلبانی
    • ز IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 5
      مشرق وجودش رو داری چاپ کن
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 5
      ۱۳:۲۶ عزیزم من تو توهمات نیستم شما تو توهم هستی که خبر از هیچی نداری از اتفاقاتی که تو کشور ومنطقه می افته معلومه که امثال شماهها تو توهم هستید چون یا نمیخوایید بفهمید ویا اشتباه به حضورتون میرسونن
    • DE ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 19
      مفت پهپاد و گرفت، هیچی هم نداد بهمون. سوخو ۳۵ چی شد پس؟ باید به روس ها فشار بیشتر بیاریم
    • پدی ازپیج همسایه IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      5 14
      ... ننه ی البانی و مسعود رجوی و زنش.چی میگی توی داعشی؟.تا یکی مخالفتون حرف میزنه برچسب میزنید و خونشو حلال میکنید به اسم همین مزخرفات.
    • DE ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      11 1
      لطفا در مورد دستیابی به سلاح بازدارنده ی هسته ای به عنوان نیاز آینده ی کشور جهت مقابله با تهدیدات کشورهایی که خود این سلاح را دارند، گزارش تهیه کنید.
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      5 16
      ۱۲:۲۸ تااونجایی که ما می دونیم مشرق تنها رسانه ای هست که این خبر کذب را نشر داده اینم که از خودتونه پس حرف زیادی نزن.خواهشا خودتا یا خودتون را گول نزنید.ههههه
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 22
      مشرق هرچه سریعتر این خبر کذب را از تیترت حذف کن وخودت وکاربرات را بیشتر از این ضایع نکن
    • DE ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      4 10
      مفت پهپاد و گرفت، هیچی هم نداد بهمون. سوخو ۳۵ چی شد پس؟ باید به روس ها فشار بیشتر بیاریم// یعنی از همین نوع فشاری که به تو اومده و آتیش گرفتی یا از نوع فشاری که کلا به غربگداها از روابط گرم ایران با همسایه هاش اومده و دودشون با هواست از کدوم فشار . تا نترکیدی برو آپاراتی تنظیم باد تیوپ لاستیکت زده بیرون
    • DE ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 2
      قابل توجه توجه دقت بفر مایید این زمستان سرد دروغی بیش نیست .غربی ها اول با مطرح کردن خودروی الکتریکی دنبال غارت مفت نفت و گاز بودند که دستشون روشد
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 3
      آواکس اوجب واجب آواکس آواکس آواکس
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 2
      دنیا سیاه یا سفید نیست بلکه خاکستری است! با اینکه روسیه را در این جنگ متجاوز میدانم اما فروش پهپاد به سود منافع ملی کشور است
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 3
      اینا همش نقشه اس برا اینکه پای ایران رو به جنگ باز کنن
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      4 0
      پدی لهجه ات آشنا است.
    • DE ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      3 1
      آواکس اوجب واجب آواکس آواکس آواکس/ باز در دارالمجانی باز شد این دیوونه زد بیرون . آخه تو که آواکس میخوای شیشه خالی آوردی پر آواکس کنی ببری یا بریزیم داخل زنبیل برات . یه بار یه نیسان آبی بیار پر آواکس کن ببر برا یکسالت کافیه. روش هم نوشته قبل از مصرف تکان دهید.
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 0
      باید بدانیم علاوه بر جنگ نظامی یک جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی هم وجود دارد. غربی ها برای بزرگنمایی یا پنهان کردن تسلیحات و تجهیزاتی که غربی ها به ارتش اکراین واگذار کرده اند اخبار جعلی میسازند و برای کوچک کردن حملات روسیه به اکراین هم دروغ پردازی میکنند. ما نباید در دام عملیات روانی انها بیافتیم
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    بیرقدار ساخت ناتو، Sentinel, Triton (Global Hawk), Predator آمریکایی مقابل توان بچه های ایران زمین کم آوردند. البته مغرور نشوید و بی وقفه به تحقیق و توسعه ادامه دهید
  • جواد IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    اگه واقعا به روس‌ها پهپاد داده باشیم پ تو جنایات روسیه همدستیم
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      117 8
      وقتی اروپا به داعش صدام القاعده سلاح میده و منافقین همین الان زیر پر بالشون هستند جوون های ما رو زنده زنده سوزوندن تو کدوم طویله ای بودی ؟
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      155 6
      فروش سلاح حق هر کشوریه کمتر مزخرف بگو
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      روسیه در حال صدور دموکراسی و آزادی و حقوق بشر به اوکراین هست درست مثل یانکی‌ها که همین کارو با عراق و لیبی و.... انجام دادن، کدوم جنایات؟! خخخخخخخخخ
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      63 18
      ناشناس ۱۱:۱۰ وقتی میگ ها و سوخوها توپولوفها موشک‌های اسکاد و تانکهای تی ۵۴ و تی ۷۲و...ساخت روسیه در جریان جنگ بدن هموطنهای ما رو تکه تکه می کردند کجا بودی؟
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      35 2
      ناشناس 30 :11 اروپا هم بمب شیمیایی به عراق داد و آمریکا هم رسما با ایران وارد جنگ شد و هوا÷یمای مسافربری ما را زد . شما آن وقت کجا بودی ؟
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      24 6
      تو وقتی سلاحهای شیمیایی و بمب‌ها و موشک‌های گاوچرونها و اروپایی‌های نوکر بدن رزمنده‌های مارو تکه تکه میکردن و زن و بچه ها رو خفه میکردن کجا بودی غربگدا، البته میدونم ، حتما تو پستو قایم شده بودی!!!!
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      27 2
      آقای جواد خان ، همین نیروهای اوکراینی وقتی تو عراق داشتن شیعه رو سلاخی میکردن جنایت نبود؟؟
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      14 3
      اون کشوری که سلاح به عراق صدام میداد شوروی بود نه روسیه مثل اینه بگی هنوز توایران قاجاریه حکومت می‌کنه
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      10 0
      شماها که می گفتید اینا اسباب بازیه،کاربردی نداره.حالا میگی شریک.شما اول ثابت کن کارایش رو. بعد نسخه جدید بپیچد.
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      12 3
      افتخار می کنیم که داعشی ها و تروریستهای اجاره ای اردوغان را بکشیم
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      5 2
      مقابله با ناتوی متجاوز، تجاوز نیست. دفع تجاوزه. فهمش برای خودفروخته‌های کمپ آلبانی و صهیون‌های تازه فارسی یادگرفته سخته
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    15 99
    شما بايد اين خبر رو تکذيب کنيد نه تاييد، اين تاييد يعنی شما درغگوييد
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      12 1
      شما وقتی یه ماشین میخرید مالک اون ماشین هستید دیگه شما می خواین با ماشین تون کجا بریدو چه کسی روسوارش کنید ربطی به شرکت سازنده اش نداره ابته کیفیتش چرا ولی کاربریش نه هرچند بزرگترین فروشنده سلاح و با استدلال شما بزرگترین جنایت کار همین آمریکا روسیه و سایر سازندگان وفروشندگان جنگ افزار هستند
  • ایرانی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    122 4
    باش تا صبح صادقت بدمد کین هنوز از نتایج سحر است🇮🇷💪🏻
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    63 72
    چرا اين خبر رو بلد ميکنيد مگه ميخايد بهونه دست دشمن بدين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      14 8
      نه میخوایم تو دهنی بزنیم به دشمن و نوکرهای داخلیش که انگار خوب هم جواب داده، تمام سوسکها و جونورها از لونه شون اومدن بیرون!!! خخخخخخ
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      4 4
      قدرت پهبادی ایران باعث افتخار است اما ارسال آنها به اوکراین بهترین نشانه از نفوذ اسرائیل در ارکان نظامی کشور و به خصوص فرماندهی سپاه است. اسرائیل فرصت طلایی پیدا کرد تا کل مبحث تکنیکی و استراتژیک این بهباد ها را برای خود حل کند.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    97 81
    اين جنگ نشون داد که ارتش روسيه حقيقتا پوشالی و ناکارآمد و بزرگنمايی شده بوده و واقعا توان جنگيدن نداره، ثابت کرد روسها درغگوهای بزرگی هستن، کلا برند روسيه تو اين جنگ سوخت و نابود شد.
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      17 6
      فرار یانکی‌های گاوچرون بعد از بیست سال نشون داد که یانکی‌های گاوچرون تروریست اصلا توان جنگیدن نداره و کاملا قدرتی پوشالی و بزرگنمایی شده بوسیلهٔ هالیوود بوده، به کشورهای تحت سلطهٔ یانکی‌ها پیشنهاد میکنم گول این تبلیغات رو نخورن و عین ایران و افغانستان و... با اردنگی این گاوچرونهای آدمکش رو از کشورهاشون پرت کنن بیرون!!!
    • مهران IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      13 4
      دقیقا همان طور که جنگ عربستان علیه یمن نشون داد سلاح های امریکایی و مخصوصا پدافندشون چقدر بدرد نخور و داغون هستند
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      12 8
      اگه جنگی بین ایران و یانکی ها و اعراب مفت خور حاشیه خلیج فارس اتفاق بیفته، آنگاه چنان فرار را بر قرار ترجیح میدن که نتونند و وقت نکنند ساکهای پر دلارهایشان را با خود ببرند . و آمریکایی ها هم از ترس ، تا ۳۰۰۰ کیلو متر از ایران فاصله بگیرند
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      8 15
      ۱۲:۴۶ این همون رجز خونی وبلوف زنی توخالی هست که همیشه بهش عادت کردین پس چرا اسرائیل که هر روز پایگاهاتون را تو سوریه شخم میزنه نمیتونید جواب بدید وفقط تماشا میکنید
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      9 2
      اسرائیلی 12:46 ، رژیم صهیونیستی مگر مغز ... خورده پایگاه‌های ایرانو بزنه؟! اونایی که می‌زنه مال سوریه اس! تازه از بالای آسمان اسرائیل می‌زنه؛ مرده بیاد تو آسمون سوریه بزنه!! بازار مسگرهای اسقاطیلی رو نیگا!!
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      5 12
      ۱۵:۲۶ اتفاقا اسرائیل مغز متفکر هست تا حالا هم زیاد پایگاهاتون را تو سوریه زده که خود مشرق هم زیاد نشر داده لطفا شما که هر وتر چیزی حالیت نیست زیر کامنت من نظر مزخرف نذار الانم داره سلاح هایی که از طرق شما به فرودگاه سوریه ارسال میشه را میفرسته روی هوا یعنی سلاح بی سلاح.خخخخخخ
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      3 1
      ناشناس 12:46 قبلا نیروی مسلح ایران اعلام کرده که پاسخ می دهیم ولی رسانه ای نمی شود . همین حالا خبرها پیگیری کنید ببینید چند صهیونیست توسط نیروی خودی و یا در حادثه های معمولی از پای درآورده می شوند . کرانه باختری مسلح هم که جای خود دارد
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      7 1
      14:19 جون ، برای کامنت من بحث بلوف کردی 😂🤣 اصلا ایران برای تعدیب اراذل و اشرار و اوباش شیخکهای حاشیه ی خلیج فارس نیازی به جنگ ندارد. فقط لازم است یک سنگ گنده وسط تنگه ی هرمز بیندازد تا شیخکهای خلیج فارس همچون آبا و اجدادشان به ملخ خوری و مارمولک خوری بیفتند . 👌👌👌 بماند که کل بنادرشان و پالایشگاهها و مخازن نفت و دبی و ریاض و ... با موشک و پهپادهای نقطه زن پودر خواهد شد . 👌👌👌👌 اگه بحث عدم واکنش ایران به زدن پایگاههای ادعایی شما توی سوریه باشه ، هر روز چندین عملیات در عمق خاک اسرائیل انجام میشه هر روز چند نفر از افسران و دانشمندان صهیونیستی میترکند 😅 . هر چند روز یک کارخونه ی صهیونیستها ضایعاتی میشه 😁😁. خبر ها به گوش تو نمیرسه .
    • ناشناس IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 5
      کی گفته یانکی ها ۲۰ سال تو افغانستان بودن؟آخه بیسواد تو هنوز نمیدونی آمریکا سال ۲۰۱۴ جنگ افغانستان رو تموم کرد و اکثریت نیروهاش رو خارج کرد.مجبوری حرف بزنی در ضمن طالبان با برنامه ریزی خود آمریکایی ها تو افغانستان قدرت گرفت
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      3 0
      اسرائیلی 15:51 سوختی نه؟! اسرائیل باهوش(زکی!) اگه شجاعت داره جلوی دوربین بگه ما فلان پایگاه ایرانیا رو زدیم
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      2 0
      آخه بی سواد، اولأ خود گاوچرونها گفتن بیست سال تو افغانستان بودن و هیچ...... نتونستن بخورن، دومأ طالبان خودشون اومدن سر کار و یانکی‌ها این لطفو بهشون نکردن دلیلشم اینه که پولها شونو بهشون نمیدن در صورتی که اگر دست نشانده اونها بودن فوری بهشون پول میرسوندن که حکومتشون تثبیت بشه، سومأ پس اون یانکی‌های گاوچرون تروریست که مثل سگ با دم آویزون از افغانستان داشتن فرار میکردن کی بودن؟ نکنه فک و فامیلهای تو بودن تیرانایی؟؟!
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    136 9
    ایران نبوده خودزلنسکی فاسدمثل بمباران راکتوراتمی اوکراین میخوادتنش افزایی کنه وگرنه ایران کاری بااوکراین نداره
    • علی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      65 34
      اگر روسیه میخواست همون کاری که آمریکا با عراق و افغانستان کرد با اوکراین بکنه اونوقت سلاحهایی داره که عملا چیزی از شهرهای اوکراین باقی نگذاره. روسیه استراتژیش اینه که تا حد امکان کمتر تلفات غیر نظامی بگیره و منتظر زمستون بشه تا اروپا تسلیم بشه.. و اگرنه اگر هدف صرقا تصرف اوکراین بود اونقدر بمب و موشک داشت که اونجا رو شخم بزنه.. باز هم میگم من طرفدار روسیه نیستم ولی واقعیت طولانی شدن جنگ اینه که روسیه تصمیم نداره (لا اقل تا الان) که اوکراین رو کلنگی کنه.. به دلایل مختلف.. قصدش کشوندن جنگ به زمستون و تسلیم اروپا و ناتو هست. اونا که تسلیم بشن، اوکراین بدون سلاح میمونه و تسلیم خواسته های روسیه میشه. این اون چیزیه که در فکر روسهاست.
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      9 14
      ۱۱:۳۱ این تخیلات شماست این متن را چند نفر دیگه هم امثال شما گفتن که زمستون وتسلیم اوکراین وناتو معلوم نمیشه اینا از کدوم سایت های داخلی می زنید اینجا چنین چیزی هرگز نبوده درفکر روسها روسیه کم اوردند وعقب نشینی کردن میگی نه پس نگه کن حتی زمستون امسال هم اروپا زیاد سرد نخواهد شد وبه راحتی قابل تحمل خواهد بود
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      10 0
      اعتصابات وامارتورم وبیکاری دراروپا روببینین دیگه بیشترازاین طاقت کش دادن بحران اوکراین روندارن گاز وشغل وتوریسم وشرکتهای مشترک باروسیه وبلاروس که بابرق وراکتوراتمی تامین نمیشه این کاملا جنگی کاخ سفیدی صهیونیستیه داعش وصهیونیست ونازیها ومبارزین خصوصی عکساشون قشنگ توکانالاهست
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 9
      ۱۳:۳۰ شما هم که همچی را ربط میدین به صهیونیسم معلومه تنها حربه ی نا کارامدی که دارین همینه.ههههههه
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      3 1
      همچی روبه صهیونیست مربوط هست ازانقلاب رنگی جرج سوروس صهیونیست تااوردن مزدوری فاسداخلاقی ومملکت به میدون جنگ تبدیل کن اوکراین تانبردعلنی وانداختن سلفی باسلاح های صهیونیستی ازتل اویوبه اوکراین تااستفاده عملی ازمبارزین ومستشاران صهیونیست که رسانه های اپارتایدی صهیونی رسما تایید کردندتقصیرخودم بودتوکامنت قبلی مصداق نگفتم
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      4 0
      مصداق اهدف وراهبردی ایران خوبی وامنیت واصلاح وکمک ودوری ازفساد وتبعیض قلدرمابانه است
    • ناشناس US ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      3 0
      دمکراتهای آمریکا و بلوفهای رسانه ایشون در مورد ایران
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 0
      کلا گیر دهدین به گرما سرما مردم بیچاره، این یک بُعد داستانه عمق فاجعه که خیلی روش زوم نمی کنیم افزایش سرسام آور هزینه های تولید تو کشور های صنعتی اروپایی علی الخصوص آلمان
  • حسن LT ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    کمک به متجاوز با چه توجیهی؟
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      10 1
      عزیزم بنظرم روسیه اصلامثل امریکایاناتو نبردروباهدف غارت نفت وایجادشکنجه خانه مثل ابوغریب وگوانتاناموشروع نکردبه اجبارمجبوربه حمله شد بعدازکودتای رنگین واومدن زلنسکی فاسدوکشتارمردم روس طلب دونباس وتحریکات به مناطق مرزی خاک روسیه که 3روس کشته شدند واولتیماتوم وصحبت ازناتونیزه وامی کردن اوکراین برای نابودکردن روسیه مجبورشد البته من هیچ وقت ویرانی ونابودکردن مسکن وزیرساخت روتاییدنمیکنم روسیه میتونیست بانفوذفرهنگی وکشوندن پاپ واخوندهاودیپلماسی حدقل میدون روقبل ازاتشی کردنش توسط کاخ سفیدمهارکنه به هرحال مشاغل زیادوکمبودگازوچیزهایی که دراروپا نابودمیشوند هم بحثی قابل توجه است که قطعاروسیه هم ازاین حملات اقتصادی بدون خسارت نمونده
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    54 64
    خیلی کنجکاو‌م بدونم برای این لطف بزرگ به روس ها که جدای از تکنولوژی این انتقال برای ایران دردسر هم خواهد داشت ، چی گرفتیم . روس ها خرشون از پل گذشت دبه نکنند.
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    8 129
    روسیه در حال غرق شدن ایران را هم غرق خواهد کرد
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      2 0
      به چند فروند پهباد دادن به وسیه غرق میشیم؟ این همه غربیها ما را این چهل سال اذیت کردن و زجر دادن که نگو
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    69 3
    بجای این پهپاد ها اگر کمتر از انتقال فناوری حداقل موتور AL21 باشه ، ضرر کردیم و انتقال کل نقشه ها یک‌جنگنده مثلا میگ 23 , دست پایین حساب کردم که شدنی باشه وگرنه میشد سوخو 27 باشه .
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      3 5
      اگر بتونیم mig 23 mld را بگیریم ، کامل با همه نقشه ها ، فضای بزرگ دماغه برای رادار ، بال متغیر ، قدرت مانور بسیار عالی ، یک پلتفرم خوب برای توسعه .
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      6 7
      وايسا تا روسيه بهت هواپيما و موتور al21و ... بده، يا روسيه رو نشناختی يا خودتو زدی به اون راه، اون ايران رو به عنوان کارت بازی ميبينه، تاحالا ديدی از روسيه به ايران خير برسه فقط ضرر
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 2
      روس ها پلتفروم سوخو27 را نمی دهند . انتقال فناوری میگ 23 اگر با ایجاد زیر ساخت باشد خوب است .
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      9 4
      ایران روپهباداش موشکایی نصبن که کروزوباسرعتی ودقتی هستند که 13برابرسرعت صوت است واپتیکی هستند راحت میتونن هرپرنده رواز300کیلومتری باهوش مصنوعی شکارکنه برای چی فرمانده ارتش سنتکام میگه قدرت هوایی رادرافریقا هم ازدست دادیم چون یه موشک راحت هواپیمارومنفجرمیکنه
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    9 122
    خب الان با این پهبادها مردم بی دفاع اوکراین رو به خاک و خون کشیدین چه نفعی برای ملت ایران داره؟؟
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      11 7
      اولا که ملت اوکراین بی دفاع نیست. کل انبارهای سلاح ناتو خالی شده تو اکراین تاجایی که دیگه کشورهای اروپایی خالی شدند. دوما این ها علیه مردم به کار گرفته نمیشه و همان طور که فرمانده نظامی اوکراینی گفته علیه ادوات و وسایل نظامی استفاده شده است سوما فروش تسلیحات نظامی در جهان یکی از راه های تقویت اقتصاد و به کارگیری نخبگان و جوانان مستعد در بخش های نظامی و اشتغال این دست افراد است. بازم بگم یا لال میشی؟
    • صادق IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      19 4
      آخه کله پوک! هویتزرها و موشک اندازهای هیمارس آمریکایی شدن مردم بی دفاع اوکراین؟! میدونم پیر و خرفت شدی و تو آلبانی هم زیاد اطلاعات بهت نمیرسه ولی دلیل نمیشه هر مزخرفی بگی به امید اینکه نخاطب هم مثل خودت باشن!
    • US ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      12 3
      نقطه زنه برادر. زنو بچه کجا بود
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      12 1
      اگه مردی و خودت رو از اینها جدا میدونی برو اوکراین و بهشون کمک کن.نشستن اینجا برات چه منفعتی داره
    • GB ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      16 3
      مردم بی دفاع اوکراین 😂 چه احمقی هستی تو بی سواد تمام دنیای غرب دارند روزی میلیاردها دلار سلاح میفرستند اکراین و خود اوکراین جز ۱۰ تولید کننده سلاح در دنیا هست قرازه 😅😇
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    6 146
    روسيه فقط به منافع ايران ضربه ميزنه، اين کار ما فقط باعث تحريم بيشترمون ميشه، شما فقط يه بار، يه بار بگين روسيه يه کار خوب برای ايران انجام داده، تا کی و تا کجا ما بايد تاوان روسيه رو پس بديم، اگه اين قضيه برعکس بود آيا روسيه به ما کمک ميکرد؟؟؟ صد درصد و قطعا نه
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      8 1
      کدوم کار؟ اوکراین یه چرندی گفته از اول جنگ تا االان هر روز یک دروغی گفتن
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      9 2
      اولابامصداق حرف بزن نه اینکه مثل جیره بگیراحرف روبپرونی وبری فکرم کنی مردم باورمیکنن ایران دربحث سوریه باکمک روسیه تونست باکمترین هزینه داعش رامهارکنه رابطه ی الان ایران وروسیه بخصوص بامشاورینی شیعه مثل دوگین وضدجنایتکاران صهیونیست جشن ایرانی کشی بگیرپوریوم رشدزیادی داشته
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 9
    به نظرم احتمال اینکه ایران خط تولید چند نوع پهپاد از جمله همین شاهد 136 رو به روسیه داده باشه کم نیست.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    8 24
    طرف بد تاریخ ایستادید!مطمئن باشید شوروی کمونیستی استالینیستی پوتین محکوم به شکست خواهد بود
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      16 3
      شوروی فروپاشیده و روسیه امروز مسیحی است. شماهم شدید مثل اعرابی که ایرانیان رو مجوس خطاب میکنند چون قبل از اسلام زرتشتی بودند؟ آدم باش. طرف بد تاریخ اینجا امریکا و اروپا است. ما دقیقا در جای درست ایستادیم. همان طور که در سوریه و ... درست ایستادیم و تاریخ ثابت کرد.
  • ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    15 4
    مشخصه غربگداها حسابی سوختند! تازه اینها قابل فروش بود نه آخر قدرت ایران :) همه جوره پای آمریکا و غرب وحشی و متجاوز هستن تو یمن سوره عراق فلسطین و... حالا به فروش سلاح ما میرسه اخ میشه.بزودی سوخو 35ها رو که در ایران ببینند دیگه چقدر بسوزند :)
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      7 20
      فعلا که شما شرقگداها دارين تو جنگ شکست ميخورين
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      12 3
      غربگدا ، کار ارباب یانکی گاوچرونت تمومه، بیخودی دست و پا نزن و زودتر برو چینی یاد بگیر، باریکلا!! خخخخخخخخ
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    9 0
    احتمالا این انتقام گسترش کرونا توسط اوکراین است
  • GB ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    9 1
    دقت کردید آمریکا هم داره از ایران کپی برداره میکنه، مثل ما که سلاح هامونو میزاریم روی سواری تویوتا اونها هم سلاحاشونو جدیدان روی ماشینهای وانت مثل شورلت سوار میکنن
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      5 1
      من دقت کردم تو جنگ اکراین کامیون ها فاجعه بودن و بنظر بهترین راهکار و ارزان ترین راهکار همین تکنیکال وانت ها هستند .
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 0
      این سامانه همون طور که گفته شده علیه ریزپرنده هاست بنابراین خود سامانه و تیرش کوچیکه. پس بهتره روی یه خودرو کوچکتر نصب بشه در ضمن امیدوارم ما هم در کنار سامانه پدافند لیزری سامانه های اینچنینی علیه ریزپرنده ها داشته باشیم یا در جال کار روش باشیم. لازم میشه
    • TR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 5
      من به پنج زبان مسلط هستم تو هیچ خبرگزاری خارجی ننوشته اوکراین اعتراف کرده
  • TR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    8 25
    کم دروغ بگید اولا هیچ فرمانده اوکراینی چنین چیزی نگفته بعدش هم کو مدرک پهپاد های اوکراینی فیلم منهدم شدن تسلیحات روسی رو نشون میدن اما شما فقط ادعا بدون مدرک
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      19 8
      پانترک ... سوخته تصاویرش هم اومده بسوز بدبخت بی وطن :)
    • TR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      4 9
      فیلم شو نشون نمیدید نکنه بد آموزی داشته باشه خخخ
    • DE ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      13 3
      چرت نگو خود اکراینی ها اعتراف کردن کانال های اوکراینی زده بود و بسیار ترسیده بودن سوختی قارقارک های ارباب مونتاژید هروز سقوط میکنه کارایی درستی نداره
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      6 1
      پانترک اونقدر خری که یاوه میگی کانالهای اوکراینی تصاویر باقی مونده از متور و بدنه نشون دادن بدبخت معلومه .... خیلی سوخته بی وطن
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      6 0
      یا بلد نیستی در اینترنت جستجو کنی و یا معاند و دشمن پیشرفت ایران هستی برو از اربابت bbc درستی خبر را بپرس.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    5 20
    مطلب شما که :"...استفاده روسیه از پهپادهای شاهد-۱۳۶ در اوکراین نشان دهنده چالش برانگیزترین گسترش زرادخانه تهران در خارج از خاورمیانه است، منطقه ای که ایران با موفقیت از هواپیماهای بدون سرنشین خود برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و متحدانش استفاده کرده است. همچنین کاستی‌های برنامه پهپاد خود روسیه را نشان می‌دهد که نتوانسته با قدرت شلیک پهپادهای مسلح مستقر توسط اوکراین برابری کند" خب روسیه . نقص پهبادیش را از ایران جبران کرد کما اینکه ایران نقص جنگنده اش را ان شاءالله از روسیه جبران می‌کند حالا میخوام ببینم آمریکا نقص پهبادیش را از کجا میخواد جبران کنه ؟؟؟!!!! اوکراین بیچاره دلش به کی گرمه !!!
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      11 12
      ۱۲:۴۳ بدبخت اون چکمه ای که امیدش به شما باشه.خخخخ غرب که به کمک اوکراین روسیه را شخم زدن معلوم حالت اصلا خوب نیست
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      6 10
      ۱۲:۴۳ شما که هر روز اسرائیل داره تو سوریه پایگاهاتون را شخم میزنه هیچ کاری نمیتونید بکنید روسیه وارسال پهباد پیشکش.خخخحح
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    6 0
    کمک به پوتین مظبوم در جنگ با اوکراینی های ظالم ازسیاست های راهبردی نظام مقدس ماست احسنت
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 25
    ترکیه آقای منطقه هست شما ایرانی ها باید تسلیم ابرقدرت ترکیه بشید و شمال غرب رو تحویل بدید به زبان خوش
    • احمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      6 0
      باشه
    • طاها IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      11 1
      یک زمانی صدام وطرفداراش هم همین نظرروداشتند.ترکیه خودش درگیرمشکلات شدید اقتصادی و سیاسی هست.دوره این اردوغان منافق هم تموم میشه.
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      8 1
      چرت نگو مزدوربی همه چیزترکیه باایران یگانگی مذهبی داره مامران تفرقه وهیچی ندارهم نمیتونن منفصلش کنن
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      13 1
      ترکیه غلط کرد با مزدورهای پانترکش
    • عبدالله IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      1 0
      جناب! از دور که نمیشه تحویل داد، بیا جلوتر تا تحویل بدهیم!!!
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 4
    خخخخ آره
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    5 3
    بازهم این پیر و پاتالهای اجاق کور آلبانی نشین ریختن تو فضای مجازی موقع حرف زدن و کامنت گذاشتن مواظب باشید دندون مصنوعیتون نیافته.
  • رضا IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    4 3
    قابل توجه همه مزدوران اجنبی بی همه چیز و منافقین کوردل بی وجود.. ایران مقتدر و قوی با رهبری دانا بسوزید و از این سوزش سقط شوید
    • ناشناس IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      قابل توجه
    • ناشناس IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 0
      جناب اقتدار تو منطقه ای که پهپادهای شما مورد استفاده قرار گرفته یعنی خارکیف
    • ناشناس IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      0 1
      روس ها شکست خوردن خخخخخو عقب نشینی کردن
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    12 1
    اگر روس ها به خوبی آموزش دیده باشند و این پهباد انتحاری به شکل گسترده وارد خطوط درگیری شده باشد ورق جنگ در خارکیف را کاملا برمی گرداند و جبهه خرسون و زاپروژیا را بیمه می کند درواقع اگر روس ها با این پهبادها , مراکز فرماندهی اوکراینی ها را بزنند (که قطعا فرماندهان ناتو درواقع فرماندهی این اتاق ها را به عهده دارند به خصوص انگلیسی ها و آمریکایی ها) و همچنین تسلیحاتی مثل سامانه موشکی هیمارس , نیروهای ناتو کاملا در موضع ضعف قرار می گیرند هیچ راه حل موثری هم برای زدن این پهبادهای انتحاری وجود ندارد منطقه ایی هم که سامانه های لیزری و یا امثال NASAMS یا گپارد داشته باشد نهایتا مهمان پرواز چندین شاهد 136 به شکل فوجی خواهد بود به این صورت که نهایتا یک یا سه فروند اولی با سامانه های پدافندی منهدم می شن (که هدفی بسیار سخت خواهند بود) سامانه در حال شارژ یا برگشت باشد با شاهد 136های بعدی منهدم می شه همچنین اگر روس ها از روز اول جنگ , شاهد 136 را داشتند این همه جنگنده و هلیکوپتر روی هوا و این همه زرهی و موتوری روی زمین از دست نمی دادند ابتدا با زدن سامانه های پدافندی و دسته های چریکی ضدزره , مسیر را پاکسازی می کردند بعد یورش می بردند یا شاهدهای 136 را زیر پرنده های خود حرکت می دادند تا شلیک های احتمالی به پهباد بخوره نه جنگنده و هلیکوپتر .
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      3 0
      قراربوداوکراین روغیرنظامی کنن منتهااینقدرمزدوروسلاح وپول ریختن شده مثل باتلاق هرچقدربیشترکارمیکنن بیشترفرومیرن وامریکامیدوشدشون برای اوکراین وولشم کنن میشه مرکزداعشی وخلافکارمسلح بااین همه سلاح که اروپای غربی اجازه ورودنمیده اوکراینی هام که اواره وفقیروبی خانمان شدن
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    6 3
    یعنی مسئولا ن کشورمان دروغ گفتن؟ مگه میشه ؟ نه امکان نداره!!
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    3 4
    آمریکا وقتی میخواست هیرو شیما و ناگاساکی را بمب باران اتمی کند، با ااین توجیح که ژاپن ب این سادگی ها تسلیم نخواهد شد و چنانچه از بمب اتم استفاده نشود میلیون ها کشته خواهند شد، گفت بهتر است 200، 300 هزار نفر کشته شوند تا از فاجعه جلوگیری شود. چرا روسیه از این استدلال استفاده نمی‌کند.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 3
      بحث هیروشیما بعدازاطمینان ازندادن جواب توسط ژاپن ونداشتن متحددینی وهمنژادوهم میهنان باتعدادزیادوافرادموثرمفیدایجادشدالان دیگه پدافندها ونفوذازهرلحاظ اینقدرقویه که به ریسکش نمیارزه وعاملینش مجازات میشن وحتی ازبمب های الکترومگناتیس که ایران هم رونمایی کردبرای خنثی سازی بمب اتم دراسمان وافتادن روی توده های ابری درهمین رزمایش پیامبراعظم رونمایی کردجداازجنگال وسایبری به موشکی وگرفتن باپدافندهای چنگال دارباسرعت موشک برای خنثی سازی وانتقال به محل امن است
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    9 8
    من به عنوان یک ایرانی راضی نیستم
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      4 5
      سلاح نمیفرسته خودرهبرفرمودند ماازپایان نبردحمایت میکنیم ممکنه ازبازارازادچندتاایرانی یاطرح ایرانی خریده باشه ولی کارخانجات ایران هرگزخط تولیدبرای نبرداوکراین نمیفرسته
    • FI ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      2 2
      واقعا توجیه کردن تو این سایت داره به جاهای باریک میرسه آخه پهپاد مگه سیب زمینی پیازه که تو بازار آزاد بفروشن؟!
  • ناشناس IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 12
    تو همین گزارش اومده پهپادهای ایرانی در جبهه خارکیف استفاده شده اگه جنگ اوکراین رو دنبال میکنید باید بدانید سنگین ترین شکست رو روس ها تو خارکیف خوردند و عقب نشینی کردن خخخخخخ تقریبا کل خارکیف توسط اوکراین باز پس گرفته شده پس پهپادهای شما کاملا شکست خورده هستن الکی داستان سرایی نکنیدخخخ
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      9 2
      کودن بعد عقب نشینی استفاده شده خدایی مغز داری برو تو کانالهای اوکراینی ببین عکس گذاشتن چرا اینقدر خری همین خخخخخخ گذاشتنت معلومه جاییت سوخته پانترک بیچاره
    • ناشناس IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 9
      خودتی خخخ طبق این گزارش استفاده از پهپادهای ایرانی دقیقا در هفته ای که اوج حمله نیروهای اوکراینی در خارکیف بود انجام شده و پهپادهای حتی نتونستن نتونستن پیشروی نیروهای اوکراینی رو کند کنن
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      7 1
      ۱۸:۴۲ کم مزخرف بگو گزارشی برات فرستادن خوندی
    • ناشناس IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 8
      اولا فحش نده دوما گزارش وال استریت داره میگه پهپادهای ایران توسط روس ها درست زمانی استفاده شد که اوکراینی ها حین انجام عملیات در خارکیف بودن نه بعد از عملیات سوما تو کانال های اوکراینی و حتی روسیه پر از تصاویر بازپس گیری استان خارکیف توسط ارتش اوکراین و افتادن تسلیحات روسی بدست اوکراینی ها هس
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      1 0
      میگم مزخرف میگی تازه استفاده پهپادها بعد عقب نشینی شروع شده پانترک بیچاره معلومه بدجور فشاری شدی به قول اربابت فتوشاپه اینقدر حرص نخور حق با توئه :)
    • ناشناس IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      0 2
      آره بعد عقب نشینی استفاده کردن خخخخخ گزارش وال استریت داره میگه طی هفته گذشته که اوکراین داشته عملیات انجام می‌داده از پهپادها استفاده کردن نه بعد عقب نشینی مزخرف رو تو میگی وگرنه کسی برای من گزارش نفرستاده
  • ناشناس IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    4 0
    این خبر درسته بی بی سی یورونیوز و.... اونا هم گفتم
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    5 0
    متاسفم چه بحث های بی معنی !وقتی فرمانده ارتش تروریست امریکا به صراحت اعلام میکند که بهبادهای ایرانی مانع تسلط هوایی ارتش تروریست امریکا هستند کافی نیست ؟وقتی پهباد ایرانی بیش از نیمساعت از ناو هواپیما بر ارتش تروریست یانکی ها فیلمبداری میکند اونم نه یکبار بلکه بدفعات کافی نیست ؟
  • عطار IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    7 0
    دمت گرم سلطان شاهد ۱۳۶ توی قلب اروپا رو سفیدمون کردی داداش
  • رسول FI ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    8 1
    وال استریت ژورنال از قول فرماندهان اوکراینی: روسیه با استفاده از پهپاد‌های ایران، ضربات سنگینی به اوکراینی‌ها در منطقه خارکف وارد کرد..
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 1
    جنگ اوکراین در حال تبدیل شدن به یک جنگ جهانیست، اول فقط بین اوکراین و روسیه بود ، بعد بلاروس میدان درگیری شد، بعدا لهستان به اکراین سلاح فرستاد، بعدا آمریکا سلاح فرستاد، بعد آلمان و فرانسه و انگلیس و چک و ... . بعد ارسال نیرو های مستشاری و آموزش اوکراینی ها شروع شد، بعد از اون هم ارسال جنگجویان مزدور و شرکت‌های امنیتی غربی به اوکراین. الان هم یه تیکه فایبرگلاس رنگ زده نشون دادن میگن این پهپاد ایرانیه. مثل زمان جنگ جهانی دوم که به بهانه جانبداری از هیتلر ایران رو اشغال کردن. بعید نیست این داستانها و فیلم ها بهانه ای برای کشوندن ایران به جنگ یا تحریم های جدید باشه. خودشون کل انبارهاشونو فرستادن اوکر این ولی با یه تیکه حلبی که ساختنش از یمن هم برمیاد در حال شانتاژ خبری ضد ایران هستن. باید مواظب جنگ اقتصادی یا نظامی بود.
  • ناشناس IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 8
    این روسیه شاید به ترکیه و اسرائیل و سایر دشمنان ایران سلاح بدهد مانند اس ۴۰۰ که به ترکیه داد، ولی چیزی به شما نخواهد داد.
  • محمد US ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    4 1
    این یعنی ایران از روسیه قویتره. ایران سرور روسیه.
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 6
    شعار نه شرقی نه غربی چی شد؟
    • رضا IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      6 0
      بابا تو دیگه چقدر شوتی یعنی وابستگی نباشه تعامل که اشکال نداره
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 9
    هر قدر پهباد بفرستید روسیه دست آخر یه سوخو هم بهتون نخواهد داد
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 5
    ضرر بزرگ ایران دستیابی اسرائیل به تکنولوژی پهپادی ایران بوده
  • خسرو IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 1
    میخوان ایران رو آلوده به روسیه نشون بدهند .
    • DE ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      5 0
      خرسه ۲۱:۵۶ - نوشته میخوان ایران رو آلوده به روسیه نشون بدهند ../ ایران اونوقت آلوده میشه که دست صهیونیستها یا امریکائی های جنایتکار خونخوار بهش بخوره خیلی غربگداها سالها از عموسام دلار گفتند تا گند و عفونت و جنایت امریکائی ها و صهیون و انگل لیس ...را پاک کنند ولی هرچه زور زدند بدتر شد.چون , سگ به دریای هفتگانه مشوی چون که تر شد پلید تر باشد / نوکر غرب اگر به غرب بری چون بیاید باز خرتر باشد
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 2
    قابل توجه اون خودتحقیر حقیر که هی مسخره میکنه و میگه روسیه باخته ..... بدبخت خود اربابت یعنی اینترنشنال خبر رو تایید کرده بعد اونوقت تو از شدت سوزش داری اینجا میپری ؟؟؟؟ خود ایندپنت و یورونیوز و بی بی سی و ..... تاکید کردند که یک چالش بزرگ برای ما شده پهپاد های ایرانی پس تو حرف نزن نوکر جیره خوار .
  • محمد IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 0
    آمریکا با ذخایر طلای اوکراین اونس جهانی را از 1900 دلار به 1675 دلار رسانده. نه با بالا بردن نرخ سود توسط فدرال رزرو. غرب عمری پول چاپ کرد و نفت برد و جنگ راه انداخت و پولاشو پس گرفت.دست کم بخشی از تورم یک رقمی در غرب، نرخ پایین بیکار در غرب، پایین ماندن قیمت نفت و گاز طی سالیان سال، نتیجه جنگهایی است که غرب راه انداخته اونم در کشورهایی که نفت خیز بودن مانند لیبی سوریه عراق ایران.ضربان قلب اقتصاد آمریکا به جنگ بست است. دلایل جنگ همیشه اختراع می‌شوند. مانند سلاح کشتار جمعی، نقض حقوق بشر، و چرندیاتی اینچنینی. حالا بگردید ببینید پهباد کی بهتره.
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    این شکست خارکیف چند نکته جالب دارد 1- اوکراین جنگ چریکی را توسط نئونازی ها ومزدوران النصره و تیپ گولانی براه انداخته است و روسیه نیز باید نیروهای کاماندو و داوطلب برای این جنگ باید وارد نبرد کند نه نیروهای کلاسیک چون شکست نیروهای کلاسیک در این نبرد قطعی است 2- شهرهای و روستاهای پر از جمعیت اوکراین همانند جنگ سوریه علیه بشاراسد بعنوان سپر انسانی علیه ارتش روسیه استفاده می شود در نتیجه باید ارتش روسیه باید تمامی شهرهای تحت تسلط خودش و حتی تا 30 کیلومتری خطوط مقدم در مناطق تحت تصرف اوکراین را نیز خالی از سکنه نماید 3- خلبانان پهبادهای ایرانی باید به همراه پهبادهای شاهد اگر بخاطر منافع اقتصادی دولت رئیسی و مذاکرات هسته ای محافطه کاری کنند تا ارتش روسیه شکست بخورد ما باید جنگ را از داخل شهر تبریز و تهران باید آغاز کنیم 4- هدف از جنگ اوکراین سوریزاسیون اوکراین و نابودی ارتش اوکراین است ایران اگر بمانند بحران سوریه در بحران اوکراین نیز دیر وارد میدان شود اینبار روسیه سوریه نیست و ایران در صورت تاخیر وقت را از دست خواهد داد و دیگر کاری نمی تواند بکند 5- ایران باید بمانند جنگ سوریه باید به روسیه برای تشکیل بسیج مردمی از مردم خود روسیه و در صورت امکان از شرق اوکراین کمک نماید 6- در دنیای امروز هیچ کشوری به کشور دیگر بدون ائتلاف حمله نمی کند نه امریکا و نه عربستان همه اول یک ائتلاف جنگی تشکیل دادند روسیه نیز قبل از فرسوده شدن ارتش این کشور باید این خطا را تصحیح نماید و یک استان اوکراین را که درجه دوم اهمیت قرار دارد به نیروهای متحد بسپارد 7- بدون حمایت عملی ایران از روسیه نباید انتظار حمایت عملی روسیه از نیورهای ایرانی در عراق و سوریه را داشته باشیم و امروز باید پدرخوانده های داعش را باید در اوکراین شکست داد 8- مهمتر از موارد بالا از اول نیز معلوم بود که با شکست داعش پدرخوانده های داعش خود وارد میدان خواهند شد حالا تصمیم با مقام معظم سپاه است که ما 3 سال دیگر جنگ را از داخل شهر تبریز و تهران شروع می کنیم یا در همان شرق اوکراین جنگ را تمام می کنیم 9- همه کارشناسان نظامی بر این اعتقادند که حمله نوعی دفاع محسوب می شود و همیشع حمله کردن آسانتر و کم هزینه تر از دفاع کردن است باید ارتش روسیه تا زمستان باید بصورت مرتب در مناطق شرق اوکراین پیشروی نماید والسلام و رحمه الله و برکاته
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      1 0
      یه جوری نوشتین روسیه سقوط کنه النصره میادتبریزانگاری روسیه روستای با50سکنه است عزیزم روسیه خدانکنه سقوط نکنه همونطورکه فرانسه خدانکنه بدست النصره سقوط کنه که نمیکنه چون تعدادشون بعدازسوریه خیلی کم شده ذرات خانه های اوکراین اگرقبل ازحمله روسیه بدست النصره افتاده بودشک نکنین ایران رامیزدند بخصوص اگراوکراین اتمی میشد
  • نعیم IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    7 1
    جبران کمک روسها در حملات ایران به داعش میشه فروش همین پهپادها به روسیه... هل جزاء الاحسان الا الحسان؟
  • انسان IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    در هرصورت روسیه متجاوز و اشغالگر میباشد
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    مطمئنا این مساله به نفع ایران نیست اول اینکه باشکایت اکراین اموال بلوکه شده ایران مصادره میشه دوم اینکه از کجا معلوم این درخواست روسیه بدستور اسراییل نباشه تاایران ذخیره پهباد و موشکش کم بشه و راحت بتونن به ایران حمله کنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس