واکنش جوزپ بورل به تحولات اوکراین و مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخواست کرد دور جدیدی از مذاکرات صلح اوکراین در «سریعترین زمان ممکن» برگزار شود.

به گزارش مشرق، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنرانی خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت: «من نمی دانم که زمان نخستین دور مذاکرات صلح چه زمانی است. من نمی توانم توصیه ای به رئیس جمهور اوکراین در مورد این مساله بکنم زیرا او با این حمله مواجه است. از نظر ما هر چه زودتر انجام شود بهتر است.»

به نوشته خبرگزاری تاس، جوزپ بورل بیان داشت، این مذاکرات صلح قرار نیست به ناگهان از ناکجا آباد ظاهر شود بلکه نیازمند برقراری شرایط مناسب است.

اخیرا «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین گفته بود، در حال حاضر آماده مذاکرات با روسیه برقرار نیست و این که از تعامل در مذاکرات با کسانی که «اولتیماتوم می‌دهند» خودداری می‌کند.

به گفته بورل، اتحادیه اروپا که از ابتدای شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین انواع کمکها را به کی‌یف داده است، به دنبال این است که پول بیشتری به اوکراین برای صرف آن در هزینه‌های نظامی بدهد. این در حالی است که این اتحادیه تا همین الان نیز بیش از دو میلیارد یورو را به اوکراین داده است.

بورل رقمی برای این کمک بیان نکرد، اما اتحادیه اروپا تاکنون میزان ۲.۵ میلیارد یورو را در مجموع به اوکراین داده و طبق اعلام دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بسته جدید کمک مالی به اوکراین نیز اندازه یکسانی با پنج بسته قبلی که هر یک ۵۰۰ میلیون یورو بودند، دارد.

در روزهای اخیر نیروهای اوکراینی بر اساس گزارشها از تسلیحات موشکی و توپخانه‌ای پیشرفته‌ای که غربی‌ها در اختیار آنها گذاشته‌اند برای عقب راندن سربازان روسیه استفاده کرده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین بر سر ارائه ۹ میلیارد یورو کمک مالی برای امور غیرنظامی به اوکراین توافق کرده است.  از این میزان یک میلیارد یورو تاکنون داده شده و مجوز اعطای پنج میلیارد یوروی دیگر آن هم صادر شده است.

بورل اظهار کرد، اعطای مبلغ سه میلیارد یوروی باقی مانده این بسته وابسته به رضایت دادن کشورهای عضو است

بورل به تحولات جدید بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان هم واکنش نشان داد و گفت: «ضروری است خصومتها متوقف شوند و بازگشت به میز مذاکرات رخ دهد.»

بورل بیان کرد: «در چند ساعت گذشته، درگیری جدی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داده و وقوع تلفات در آن گزارش شده است. همه نیروها باید به مواضعی که قبل از این تشدید درگیری داشتند برگشته و آتش‌بس باید به طور کامل رعایت شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «اتحادیه اروپا متعهد به تداوم عمل به عنوان یک واسطه صادق بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای تحقق هدف مشترک داشتن یک منطقه قفقاز جنوبی امن، موفق و صلح آمیز، به نفع همه مردمش است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس