کد خبر 1419077
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
اظهارات طلبکارانه فرانسه درباره مذاکرات وین

سفیر فرانسه در آمریکا در اظهاراتی طلبکارانه مدعی شد که ایران باید با آژانس بین‌الملل انرژی اتمی همکاری کند.

به گزارش مشرق، سفیر فرانسه در آمریکا در اظهاراتی طلبکارانه مدعی شده که مواضع اخیر ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها، روند مذاکرات را به عقب برده است.

«فیلیپ اتین» سفیر فرانسه در آمریکا در گفت‌وگو با وبگاه «المانتیور» مدعی شد که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده خود همکاری کند.

وی گفت: «برای ما قابل قبول نیست که به آژانس  بین‌المللی اتمی که متولی این مسائل است و ایران باید با آن همکاری کند، فشار بیاوریم.»

این در حالی است که «محسن نذیری اصل»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین و آژانس در سخنرانی خود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشریح علل و عوامل مسبب وضعیت کنونی برجام، خواستار جبران وضعیت موجود از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی طرف برجام شد و در خصوص ادامه رویه غلط پیموده شده از سوی آنان هشدار داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: «آژانس متأسفانه هنوز به تعهدات خود تحت موافقتنامه جامع پادمان در مورد محرمانه بودن اطلاعات در نتیجه فعالیت های راستی آزمایی خود عمل نکرده است. افشای چنین حجمی از جزئیات فنی و اطلاعات تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تناقض آشکار با اصل محرمانه بودن بین آژانس و کشورهای عضو است که متاسفانه آژانس تاکنون آن را به طور جدی مورد توجه قرار نداده است.»
وی خاطرنشان کرد که  ایالات متحده باید به نگرانی‌های ناشی از سوء رفتار قبلی خود رسیدگی کند، که کمترین آن این است که بتوان به اجرای آینده تعهدات این دولت اعتماد کرد.

نذیری همچنین افزود که سه کشور اروپایی طرف برجام و اتحادیه اروپا مسئول حمایت مستقیم و غیرمستقیم خود از ایالات متحده و موضع جانبدارانه خود در قبال رویکرد حداکثری ایالات متحده هستند. مایه تاسف است که اتحادیه اروپا به عمد مسیر اشتباه را برای منحرف کردن توجهات از مشکل واقعی که همان خروج آمریکا از برجام است، انتخاب کرد.

 به گزارش المامنیتور، سفیر فرانسه در آمریکا در بخش دیگر این مصاحبه مدعی تلاش‌های فرانسه برای احیای برجام شد.

فیلیپ اتین در پاسخ به سئوالی درباره تعامل ایران با کشورهایی مانند یمن، لبنان و عراق گفت که مهم است که در برخورد با ایران «بعد امنیت منطقه‌ای» در کنار موضوع هسته‌ای مورد توجه قرار گیرد.

وی  در پاسخ به سئوالی در خصوص نقش منطقه‌ای ایران و دیدگاه فرانسه اظهار داشت:«مطمئناً بعد امنیت منطقه‌ای واقعا مهم است. این  موضوع به موازات مذاکره در مورد فعالیت‌های هسته‌ای مهم است. خاورمیانه منطقه‌ای است که ثبات برای کشورهای آن و جهان بسیار مهم است.»

این دیپلمات فرانسوی در زمینه روابط پاریس با کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله عربستان نیز گفت: «ما نشست‌های زیادی با آن کشورها در سطح سران داشتیم. آن‌های شرکای مهمی هستند. شما از شراکت راهبردی ما با امارات متحده عربی اطلاع دارید. ما نه تنها با عربستان سعودی و امارات، بلکه با سایرین مبادلات در سطح بالا داریم.»

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران  در روزهای گذشته در مصاحبه‌ با شبکه خبری «الجزیره » گفت که گرفتن تصمیم نهایی برای رسیدن به توافق هسته‌ای به عهده آمریکا است.

رئیس‌جمهور ایران متذکر شده که پیشبرد مذاکرات هسته‌ای در وین مستلزم حل و فصل مسائل پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    5 0
    فرانسه کیه دیگه
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 0
    باتوجه به اعتراف فرانسوی ها در متجاوز بودن صدام ، چرا ایران از فرانسه در تجهیز صدام متجاوز در دادگاههای بین المللی طرح شکایت نمی کند ؟ فرانسه در جنایات صدام بر علیه ملت ایران شریک است
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 0
    هنوز آمریکای زاقارت یه قدرتی هست ولی این فرانسه نکبت که هیچی نیسن. اینا بهتره اول برن اون زبون مسخره فرانسوی رو درست کنن. همش قوقولی لی قوقو! یه صفت با 4 حالت! خخخخ
  • ش. AE ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 0
    فرانسه خیلی غلط کرده باید مثل انگلیس‌ها سر جاش نشونده بشه این همه جنایت در آفریقا و مکیدن خون و استثمار آفریقا بس نیست
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    مورچه چیه که دیگه کله پاچش چی باشه؟فرانسه چیه که سفیرش چی باشه؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس