کد خبر 1416843
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
نیروگاه برق

روزنامه شرق بدون اینکه بر نقش منفی دولت روحانی در عقبگرد صنعت برق کشور اشاره کند نوشت: قطع برق در سال گذشته، ۷ میلیارد دلار خسارت به صنایع ایران وارد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه شرق بدون اینکه بر نقش منفی دولت روحانی در عقبگرد صنعت برق کشور اشاره کند نوشت: قطع برق در سال گذشته، ۷ میلیارد دلار خسارت به صنایع ایران وارد کرد. این روزنامه می‌نویسد: بحران انرژی و جهش قیمت برق و گاز این روزها سوژه داغ بسیاری از رسانه‌های جهان است و برخلاف تصور بسیاری، این بحران می‌تواند دامنگیر ایران هم شود. قطع برق سال گذشته هفت میلیارد دلار خسارت به صنایع ایران وارد کرد. این آماری است که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران منتشر کرده و گوشه‌ای از زیان سنگین ناترازی انرژی در بازار ایران را به تصویر کشیده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ایران دومین مالک بزرگ ذخایر گاز جهان است و بخش عمده‌ای از نیروگاه‌های برق آن با سوخت گاز کار می‌کنند، اما عقب‌ماندگی تاریخی در بهره‌برداری از منابع گازی و تحریم موجب شده که ایران نه‌تنها نتواند در بازار انرژی جهان حرفی برای گفتن داشته باشد که خود حالا یکی از واردکنندگان برق و گاز است.

ناترازی در بازار انرژی ایران این روزها، موجب جیره‌بندی برق و گاز صنایع شده است. صنایعی که تابستان‌ها با کمبود برق و زمستان‌ها با کمبود گاز مواجه هستند و به ناچار به مازوت‌سوزی روی می‌آورند. مازوت‌سوزی صنایع بارها ایران را به صدر فهرست کشورهایی با بیشترین آلایندگی هوا رسانده و هنوز هم روشنایی شهری در بسیاری از بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر تهران ضعیف است تا کمبود برق رقم واردات انرژی را درشت‌تر نکند.

دود ناترازی انرژی در ایران بیش از همه در چشم صنایع رفته است و اگرچه ایران یک کشور صنعتی به شمار نمی‌آید، اما تأمین انرژی همین تعداد صنایع موجود با مضیقه مواجه شده و دولت برای اینکه مانع از قطع گاز و برق منازل شهروندان ایرانی شود، ناچار شده است که تابستان‌ها برق و زمستان‌ها گاز صنایع را جیره‌بندی کند. البته گه‌گداری دامنه ناترازی برق به خانه شهروندان ایرانی هم رسیده و سال گذشته قطع برق خانگی بارها موجب اعتراض بسیاری از شهروندان شد. سال گذشته دامنه ناترازی برق به زمستان هم رسید و دولت برای صرفه‌جویی در مصرف برق، روشنایی شهری معابر را کاهش داد. در آن زمان شرکت توزیع برق توضیح داد که ذخایر سوخت نیروگاه‌ها به حد کافی تأمین نشده و نیروگاه‌های گازسوز دچار مشکل شده‌اند. هم‌زمان صنایع برای تأمین گاز زمستانه خود هم دچار مشکل شدند و به مازوت‌سوزی روی آوردند که نتیجه آن آلودگی شدید هوا و تعطیلی ادارات و مدارس بود.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران هم به «شرق» می‌گوید که هیچ استراتژی و نقشه راه دقیق و کارشناسی برای توسعه نیروگاه‌های برق وجود ندارد و در ۱۰ سال گذشته تقریبا هیچ سرمایه‌گذاری برای ایجاد نیروگاه‌های جدید انجام نشده است.

نویسنده روزنامه شرق به روی خود نیاورده که وزیر نیروی دولت روحانی ادعا می‌کرد «ساخت نیروگاه برای ۲۰۰ ساعت، توجیه اقتصادی ندارد زیر بار فشار مافیای نیروگاه‌سازی نمی‌روم»!

از سوی دیگر، دولت وقت براساس توافق پاریس؛ تعهد داده بود که استفاده از سوخت‌های فسیلی را کم کند بنابراین نیروگاه‌سازی هم از زاویه دیگر به حاشیه افتاد» از طرف دیگر، دولت برنامه هسته‌ای را هم که می‌توانست از جمله در تأمین انرژی مورد استفاده قرار گیرد، با برجام تعطیل کرد و بنابراین تمام فرصت‌های افزایش تولید برق را از کشور دریغ کرد. بنابراین کشور به جای اینکه طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تبدیل به صادرکننده بزرگ برق شود، ناچار به واردات شد.

به همین دلیل هم ظرف سال گذشته شاهد قطع مکرر و بی‌حساب آن به برق صنایع و کارخانه‌ها و منازل مردم بودیم. اما با روی کار آمدن دولت جدید و به کار بستن برخی تدابیر، کشور توانست تابستان امسال را بدون آن خاموشی‌های افسارگسیخته سپری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس