روحانی

افزایش ظرفیت تولید برق در دولت روحانی، یک چهارم دولت قبل از آن بود و به همین دلیل هم سال‌های آخر دولت روحانی، کشور با قطع برق‌های آزار دهنده مواجه شد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

«با کم‌کاری دولت روحانی در سرمایه‌گذاری برای تولید برق، پس از دو دهه کشور دوباره گرفتار خاموشی‌های گسترده در تابستان ۱۴۰۰ شد. دولت سیزدهم اما طی یک سال اخیر توانست با مدیریت عالمانه مانع تکرار آن شود. با این حال حل اساسی این معضل، نیازمند صرف هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است».
 
روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، به مقایسه عملکرد دولت‌های مختلف در زمینه تولید برق پرداخت.
براین اساس، افزایش ظرفیت تولید برق در دولت روحانی، یک چهارم دولت قبل از آن بود و به همین دلیل هم سال‌های آخر دولت روحانی، کشور با قطع برق‌های آزار دهنده مواجه شد.


روزنامه آفتاب یزد با بیان این که دولت رئیسی توانسته بر «میراث خاموشی» دولت روحانی فائق آید می‌نویسد: افزایش ظرفیت تولید برق کشور در ۸ سال دولت گذشته فقط ۲۳ درصد بود در حالی که در دولت‌های نهم و دهم ۸۵ درصد بود و این کم‌کاری در تولید برق موجب خاموشی‌ها شد که تا دو سال دیگر هم ادامه خواهد داشت زیرا تا دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کارش هم اقدام به احداث نیروگاه‌های جدید کند، تا بهره‌برداری آنها ۲ سال زمان می‌برد. خاموشی برق یکی از معضلاتی است که پس از دو دهه دوباره مهمان ناخوانده مردم ایران شد.

دلیل خاموشی‌ها هم عدم توسعه صنعت برق در دولت گذشته است؛ اما متاسفانه توسعه صنعت برق، همچون واکسن کرونا نیست که بتوان فوراً آن را تأمین کرد، تکمیل کمبود تولید برق کشور حداقل دو سال زمان می‌برد، یعنی دولت رئیسی تا سال آینده هم مجبور است چوب کم‌کاری دولت گذشته را بخورد. پس از مصرف، تولید و عرضه برق مهم‌ترین چالش کشور است. پرواضح است که اگر توسعه ظرفیت‌های شبکه برق متناسب با نیازهای کشور نباشد، قطعی برق اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این خصوص برنامه ششم توسعه در مواد مختلف به موضوع توسعه ظرفیت‌های شبکه برق کشور اشاره می‌کند. اما بررسی آمارها نشان می‌دهد در حالی برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ ظرفیت شبکه برق کشور را ۲۵ هزار مگاوات افزایش دهد، اما ظرفیت شبکه برق کشور از ۷۶ هزار و ۴۲۸ مگاوات در سال ۱۳۹۵ با افزایش ۸ هزار و ۹۰۶ مگاواتی به  ۸۵ هزار و ۳۳۴ مگاوات رسیده است. این عقب‌ماندگی بسیار قابل توجه و چشمگیر از تکالیف برنامه است. اما مورد دیگر، سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک است که در این خصوص نیز برخلاف تکالیف برنامه ششم، سهم این بخش در حال حاضر ۱/۱ درصد است و فاصله چشمگیر با رقم ۵/۵ درصد دارد.


اما مقایسه مجموع ظرفیت نصب‌شده شبکه نیروگاهی کشور در دولت‌های مختلف نیز نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۹ دولت احمدی‌نژاد طی دوره ۸ ساله خود با توسعه ۶۸ درصدی ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور رتبه اول را در بین دولت‌های مختلف دارد. پس از آن، دولت خاتمی با توسعه ۶۰/۴ درصدی ظرفیت نیروگاهی کشور در رتبه دوم و دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز با توسعه ۵۵/۲ درصدی ظرفیت نیروگاهی ایران، رتبه سوم را دارد؛ اما طی دوره ۸ ساله دولت گذشته ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور تنها ۲۱/۴ درصد توسعه پیدا کرده است.


با بروز خاموشی‌های گسترده در سال‌های اخیر، مسئولان دولت دوازدهم تلاش داشتند مواردی همچون گرمای هوا یا استخراج رمزارز را عامل کمبود برق معرفی کنند، اما واقعیت آن است که کم‌کاری دولت در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، دلیل اصلی خاموشی‌ها است.


بر اساس آمار وزارت نیرو، دولت گذشته در بین دولت‌های پس از انقلاب، کمترین میزان توسعه ظرفیت تولید برق کشور را انجام داده است.


از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ ظرفیت اسمی تولید برق کشور فقط ۲۳ درصد افزایش یافت که در بین دولت‌های پس از انقلاب، با فاصله بسیار، بدترین عملکرد محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 6
    شماچکارکردید
    • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 0
      خطاب به ۲۳.۵۰جناب همتی بازهم اعاده فیض نمودن
    • علی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 0
      نه خاموشی داشتیم و هم اینکه کلی طرح اجرا کردیم و داریم اجرا میکنیم که ظرفیت تولید برق بره بالا
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 3
    روحانی لااقل قبض برق رو برای تمام کم مصرف ها مجانی کرد، دولت سیزدهم هم یه کارهایی کرده ولی مشروط! یعنی در مقایسه با پارسالت باید کمتر مصرف کرده باشی
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 0
      سربازان اصلاحات مرید آمریکا سخت مشغول کار اینترنتی هستند علیه دولت مردمی
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 3
    دولت مستضعفین چیکار کرده؟ تو ۵ سال اول روحانی قیمت ها بیشتر بالا رفت یا ۱ سال شما؟
    • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 0
      دولت روحانی با چاپ اوراق و بدهکار کردن دولت های بعدی اینکارا کرد
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 0
      یه نفرچه همه کامنت میزاره واسه حمایت از دولت منافق روحانی.خسته نباشی دلاور منافق .حداقل با اسامی مختلف بیا کامنت بزار کسی شک نکنه
    • رضا IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      فعلا که استاد چوب سه سال آخر رو میخوریم. مگه درست میشه خجالت هم خوب چیزیه.
    • فرزاد IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      0 0
      روحانی دلار را از وقتی که تحویل گرفت تا وقتی که تحویل داد چند برابر کرد؟
  • حمیدرضا IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 1
    دولت روحانی یک زمین سوخته تحویل سیدابراهیم رییسی داده!
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      حمیدرضا رضا خودت
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 3
      لعنت الله علیه( روحانی)
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 6
      لعنت الله علیه
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    برج ۶ سال ۹۷ قیمت یک ملک ۶۵ میلیون بود، اما سال ۱۴۰۰ رسید به ۱میلیاردو ۲۰۰. تقریباً ۱۷ برابر!! باقی اقلام هم به همین شکل. چه کردی شیخ حسن با ملت ایران!!!
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    رئیس جمهور یعنی قوه اجرائی برداشتید یک دیپلمات تایید صلاحیت کردید واقعا کارهای عجبی میکنید سال پیش برداشتن سعیدمحمد حذف کردن بعد قاضی زاد و همتی یا رئیس بیمه را تایید صلاحیت کردن
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    روحانی روی کدام تپه .... که اینجا درست عمل کرده باشد!
  • کلیم IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 1
    امسال چیکا کردین ؟ برق کارخونه ها رو قطع کردین تا برق خونه ها قطع نشه و تبلیغات بشه براتون؟
  • اریا IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 6
    اخه ایده روحانی ملعون این بود که با بایدن میبندنو برجام میارن و کلی پول و به خصوص برق وارد کشور میشه
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 1
    فقط در زمینه تولید برق وای که چقدر شما رو دارین رو که رو نیست سنگ پای قزوینه 😲😲

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس