کد خبر 1415714
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۰
درمان‌های خانگی بزرگ شدن طحال

رایج ترین مشکل مربوط به طحال بیماری ورم یا بزرگ شدن طحال است. عملکرد درست طحال برای داشتن خون سالم و بدنی قوی بسیار حیاتی است.

به گزارش مشرق، طحال بزرگ شده معمولاً به نام اسپلنومگالی نیز معروف است. این وضعیت یک نوع بزرگ شدن در طحال است که اغلب با بیماری هایی که مربوط به سلول های خونی قرمز می باشند، مرتبط است. زمانی که طحال بیش از حد کار و فعالیت داشته باشد و سرعت آن بسیار بالا باشد، این اتفاق رخ خواهد داد.

طحال عضو کوچکی است که سایز آن به اندازه یک مشت دست کوچک می باشد که در قسمت بالا و راست شکم قرار دارد. طحال از طریق قفسه سینه محافظت می شود و وزن میانگین آن تقریباً ۲۰۰ گرم می باشد که حدود ۱۱ سانتیمتر در افراد جوان درازا دارد. وظیفه این ارگان سالم به نوعی سالم نگهداشتن بدن می باشد. وظیفه طحال این است که خون را فیلتر و یا پاک سازی کند و مواد اضافی از سلول های خونی را از بین ببرد و سپس آن را وارد رگ ها کند و همچنین به سیستم ایمنی کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

طحال بزرگ

علل بزرگ شدن طحال

 عفونت های باکتریایی

 ویروس ها

 سرطان پخش شده در بدن

 مصرف الکل یا داروهای روانگردان

 التهابات مربوط به رژیم غذایی با مواد شیمیایی بالا ، مواد نگهدارنده ، حشره کش ها و یا دیگر سم ها

 بیماری های کبدی

 بیماری های خونی

 سلول های خونی غیر طبیعی

 اختلال در غدد لنفاوی

 واکنش های خود ایمنی

 بیماری هایی مثل آرتروز

 ضرب دیدگی طحال یا جراحت

 انگل

ویروس

علائم بزرگ شدن طحال

 تغذیه یا احساس ناراحتی هنگام غذا خوردن مخصوصاً بعد از مصرف وعده غذایی سنگین

 درد در ناحیه طحال مخصوصاً در قسمت سمت چپ بالای شکم که به قسمت های دیگر شکم منتقل می شود و به شانه سمت چپ نیز می رسد.

 کم انرژی بودن و یا خستگی مزمن

 عفونت های پی در پی

 خونریزی و کبودی

 علائم یرقان

 علائم کم خونی

 کاهش وزن بدون دلیل

درمان های خانگی بزرگ شدن طحال

ورزش کردن:

درمان های خانگی برای بزرگ شدن طحال شامل ورزش ها نیز می شود. برای اینکه غدد لنفاوی بتوانند مایعات را به طور صحیح به درون خود بکشند، باید حرکت کنید. ورزش کردن جریان خون را در بدن افزایش می دهد و التهاب را می کاهد. تمرین های ورزشی به طور منظم به شما کمک می کند تا مایعات درون بدن جریان پیدا کند که این امر یک فاکتور ضروری در سالم بودن طحال می باشد . طحال مسئول پاکسازی مایع لنفاوی است.

رژیم غذایی سالم:

رژیم غذایی سالم به تدریج تمام مواد مغذی را به سوخت و انرژی در بدن تبدیل می کند. طحال ناسالم معمولاً در وضعیت های مختلف می تواند باعث کم خونی و خستگی شود. برای اینکه طحال و همچنین غدد لنفاوی را سالم نگه دارید، باید از یک رژیم غذایی سالم با آنتی اکسیدان بالا، ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید تا التهاب را تا حد امکان کاهش دهید و بدن خودتان را از شر رادیکال های آزاد محفوظ بدارید.

از غذاهایی که به بدن شما فشار وارد می کنند ، مثل آلرژن ها، محصولات حیوانی با کیفیت پایین، مواد غذایی پر از قند، میان وعده های مضر، غذاهای فرآوری شده و روغن های ناسالم دوری کنید. باید به سمت مواد غذایی ضد التهابی، مثل میوه، سبزیجات، آجیل خام و دانه ها بروید.

کاهش استرس:

استرس مزمن سیستم ایمنی را ضعیف می کند و باعث التهاب و مشکلات گوارشی می گردد. استرس همچنین روی سیستم لنفاوی، ایمنی و گوارش تاثیر می گذارد و علائم بزرگ شدن طحال را بدتر خواهد کرد. پس باید با ورزش کردن و شرکت کردن در سرگرمی های آرامش دهنده ، قدم زدن در طبیعت و دوش آب گرم و انجام فعالیت های از بین بردن استرس به جنگ با اضطراب درونی خود بروید.

استفاده از روغن های گیاهی:

بسیاری از روغن های گیاهی می تواند به طور طبیعی طحال بزرگ شده را درمان کند . روغن های گیاهی که التهاب، عفونت ها و درد را کاهش می دهند، شامل لیمو و کندر می باشند. چند قطره از روغن های گیاهی و ترکیب آن با روغن های سالم دیگر را دو الی سه بار در روز روی طحال ماساژ دهید تا جریان خون را در آن افزایش داده و از بزرگ شدن طحال جلوگیری کنید.

برخی مواد خانگی مفید برای درمان مشکلات طحال

درخت گنه

این درخت یکی از درمان های خانگی است که از درد، ورم و التهاب در طحال جلوگیری می کند. کم خونی شدید را نیز بهبود می بخشد و خواص طبیعی آن به کنترل درد بسیار کمک خواهد کرد.

زنجبیل

زنجبیل همچنین می تواند مواد مغذی را به خوبی جذب کند و به درمان مشکلات مربوط به طحال کمک کند زیرا طحال گاهی اوقات در جذب مواد معدنی و مغذی برای تقویت بدن دچار مشکل می شود و در نتیجه التهاب را به وجود می آورد و سایزش کاهش پیدا می کند که زنجبیل از این مشکلات جلوگیری خواهد کرد.

فلفل چیلی

یکی از بهترین راهکارهای خانگی برای از بین بردن ورم طحال، استفاده از فلفل می باشد. فلفل چیلی می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد زیرا حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است و تب مالاریا را نیز از بین خواهد برد.

ویتامین ث

ویتامین ث اختلالات مربوط به طحال را کاهش می دهد زیرا این ویتامین یک آنتی اکسیدان طبیعی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث می شود که سلامت عمومی فرد در حالت متناسب قرار بگیرد . اگر به طور منظم از ویتامین ث استفاده کنید، می توانید رادیکال های آزاد و دیگر مواد سمی موجود در بدن را از بین ببرید و وضعیت طحال را بهبود بخشید.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بسم الله حامی IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 1
    علت بزرگ شدن طحال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس