کد خبر 1415691
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
مسواک

مسواک زدن نقش مهمی برای در دهان و دندان شخصی و حذف پلاک ایفا می کند. اما صرف انجام این عمل تضمین کننده سلامت دندان ها و به طور کلی بدن شما نیست.

به گزارش مشرق، عدم رعایت اصول بهداشتی می تواند به سادگی به پوسیدگی دندان و بیماری منجر شود. بنابراین مراقبت از مسواک و نگهداری درست آن نیز از ملاحظات مهم در بهداشت دهان است.

آلودگی مسواک:

در سال های اخیر، دانشمندان وجود میکروارگانیسم ها بر روی مسواک و انتقال بیماری ها را مورد مطالعه قرار داده اند. می دانیم که حفره دهان محل صدها نوع مختلف از میکروارگانیسم است. بنابراین، تعجب آور نیست که برخی از این میکروارگانیسم ها در طول استفاده از یک مسواک به بدن فرد منتقل شوند. همچنین ممکن است میکروارگانیسم های محیط اطراف مسواک نیز در آن جای گیرند. از سوی دیگر ممکن است مسواک از درون جعبه آلوده به باکتری باشد، زیرا فروش مسواک در بسته بندی استریل ضروری نیست.

سیستم دفاعی بدن:

بدن انسان به طور مداوم در معرض میکروب های به طور بالقوه مضر قرار دارد. با این حال، بدن به طور معمول، از طریق ترکیبی از مکانیسم های فعال و غیر فعال، قادر به دفاع از خود در برابر عفونت است. پوست سالم و غشاهای مخاطی به عنوان یک مانع غیر فعال در برابر باکتری ها و موجودات دیگر عمل می کند. هنگامی که این موانع به چالش کشیده شوند یا دچار نقص شوند، مکانیسم های فعال مانند آنزیم ها، اسیدهای گوارشی، اشک، سلول های سفید خون و آنتی بادی ها برای محافظت از بدن در برابر بیماری شروع به کار می کنند.

تاثیر آلودگی مسواک بر بدن:

مطالعات مختلف نشان داده اند که میکروارگانیسم های مختلف می توانند بر روی مسواک رشد و زندگی کنند. قراردادن مسواک در محیطی مانند دستشویی این امر را تشدید می کند. مسواکی که دچار آلودگی باشد در عین انتقال بیماری، در حذف جرم و پلاک نیز به خوبی عمل نمی کند. در برخی موارد زرد بودن دندان ها به دلیل استفاده از مسواک آلوده است. این امر ضرورت مراقبت از مسواک را تشدید می کند. در ادامه به اصول اساسی حفظ و نگهداری از مسواک می پردازیم.

توصیه های کلی برای مراقبت از مسواک:

عدم به اشتراک گذاری مسواک:

استفاده از مسواک دیگری می تواند به تبادل مایعات بدن و یا میکروارگانیسم ها منجر شود. در نتیجه بدن افراد در برابر ابتلا به عفونت قرار می گیرد. لزوم پرهیز از این کار در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی و یا بیماری های عفونی بیشتر است.

شستشو:

پس از استفاده مسواک را به طور کامل بشویید و بقایای مواد و خمیر دندان را از بین آن بیرون بکشید. مسواک را در حالت ایستاده قرار دهید تا در معرض هوا خشک شود. اگر بیش از یک مسواک در محفظه قرار دارد، هر یک را از دیگری جدا کنید تا از انتقال بیماری در اثر تماس برس ها جلوگیری کنید.

عدم استفاده از درپوش:

برخی مسواک ها با درپوش به فروش می رسند. برخی از افراد به تصور جلوگیری از انتقال بیماری بعد از استفاده از مسواک درپوش را روی آن قرار می دهند. به یاد داشته باشید که قرار دادن مسواک در محیط مرطوب به رشد باکتری، قارچ و سایر میکروارگانیسم ها کمک زیادی می کند.

تعویض مسواک:

مسواک را حداقل هر ۳-۴ ماه عوض کنید. برس مسواک در اثر استفاده فرسوده می شود یا در بهترین حالت مانند قبل اثر نخواهد داشت. مسواک ها بسته به عواملی که به نحوه استفاده مصرف کننده مربوط هستند، فرسوده می شود. مسواک کودکان اغلب زودتر از بزرگسالان فرسوده می شود. اگر برس های مسواک هر زمانی قبل از ۳ ماه، حالت خود را از دست داده اند و مستقیم نیستند، آن را هر چه سریع تر عوض کنید.

منبع:اقتصادآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس