کد خبر 1415128
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰
چه عواملی موجب گرفتگی گوش می‌شوند؟

گرفتگی گوش (ear-congestion) زمانی رخ می‌دهد که شیپور استاش (eustachian tube) شما مسدود می‌شود یا به‌درستی کار نمی‌کند. شیپور استاش کانال کوچکی است که بین حلق و گوش میانی شما قرار دارد.

به گزارش مشرق، هنگامی که شیپور استاش مسدود می‌شود، احساس پری و فشار در گوش خود می‌کنید. همچنین ممکن است شنوایی خفه شده و گوش درد را تجربه کنید. این علائم احتقان گوش همچنین می‌تواند ناشی از مشکلاتی در گوش میانی یا کانال گوش باشد که پرده گوش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هر شرایطی که بر سینوس‌های شما تأثیر بگذارد می‌تواند منجر به گرفتگی گوش شود، مانند سرماخوردگی‌های معمولی، آلرژی‌ها و عفونت‌های سینوسی. سفرهای هوایی و تغییرات ارتفاع نیز می‌تواند باعث اختلال در عملکرد شیپور استاش شده و علائم احتقان گوش را ایجاد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه که می‌تواند باعث احتقان گوش شما شود و چگونه می‌توانید درد آن را تسکین دهید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دلایل احتقان و گرفتگی گوش به همراه درمان آن

برای درمان گرفتگی گوش ابتدا باید علت آن را شناسایی کنید. موارد زیر به دلایل احتقان گوش و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

مسائل مربوط به سینوس

هر شرایطی که باعث احتقان سینوس شود نیز می‌تواند باعث گرفتگی گوش شود. این موارد شامل:

سرماخوردگی

آنفلوانزا

آلرژی

سینوزیت/sinusitis (عفونت سینوس)

مواد محرک مانند دود تنباکو

در این مطلب مواردی وجود دارد که می‌توانید برای از بین بردن احتقان سینوس و گرفتگی گوش مربوطه انجام دهید:

قطره ضد گرفتگی گوش با تجویز پزشک مصرف کنید

از شستشوی بینی استفاده کنید

از مرطوب کننده هوا استفاده کنید، زیرا هوای خشک می‌تواند مجرای بینی شما را تحریک کند

از دود تنباکو، سیگار و سایر عوامل تحریک کننده دوری کنید

تجمع مایعات

رفتن آب در گوش هنگام دوش گرفتن یا شنا می‌تواند باعث کیپ و بسته شدن گوش شود. برای خارج کردن آب از گوش، موارد زیر را امتحان کنید:

در حالی که گوش خود را به سمت شانه متمایل کنید، لاله گوش خود را تکان دهید یا بکشید.

به پهلو دراز بکشید و گوش کیپ شده رو به پایین باشد.

قطره‌ پراکسید هیدروژن را با تجویز پزشک داخل گوش بریزید و سپس چند دقیقه در حالی که گوش خود رو به پایین است دراز بکشید.

به پهلو دراز بکشید و یک کمپرس گرم به مدت ۳۰ ثانیه روی گوش بگذارید، یک دقیقه آن را بردارید، سپس چهار یا پنج بار تکرار کنید.

تجمع موم گوش

جرم گوش (ear wax) توسط غدد داخل گوش شما تولید می‌شود تا پوست شما را مرطوب و محافظت کند. طبق گفته آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا، معمولاً نیازی به برداشتن و پاک کردن موم از گوش شما نیست، مگر اینکه علائمی ایجاد کند (مانند کیپ کردن گوش) که باعث اذیت شما شود.

آلرژی

آلرژی می‌تواند باعث گرفتگی گوش شود. مصرف داروهای آلرژی مانند آنتی هیستامین‌ها(Antihistamine) و ضداحتقان‌ها می‌تواند #گرفتگی گوش و سایر علائم را تسکین دهد.

مسافرت هوایی

تغییرات سریع فشار هوا در طول سفر هوایی، به ویژه در هنگام برخواستن و فرود، بر گوش میانی و پرده گوش شما فشار وارد می‌کند. می‌توانید با جویدن آدامس یا آب نبات سفت، بلعیدن یا خمیازه کشیدن در هنگام برخواستن و فرود، از گرفتگی گوش در سفر هوایی جلوگیری کنید یا آن را برطرف کنید.

انسداد مجرای گوش

اگر مشکوک به وجود جسم خارجی در داخل مجرای گوش خود هستید، سعی نکنید خودتان آن را خارج کنید. فوراً به پزشک خود مراجعه کنید یا به نزدیکترین اورژانس بروید.

عفونت گوش میانی و خارجی

عفونت گوش میانی(otitis media) می‌تواند باعث کیپ شدن گوش و همچنین سرگیجه(vertigo)، گوش درد(ear pain) و گاهی ترشح مایعات شود. عفونت‌های گوش معمولاً ناشی از سرماخوردگی یا سایر مشکلات تنفسی هستند که از طریق شیپور استاش به گوش میانی می‌روند.

عفونت گوش خارجی، که به نام گوش شناگر(swimmers ear) نیز شناخته می‌شود، معمولاً به دلیل آبی که پس از شنا یا حمام در گوش شما باقی می‌ماند، ایجاد می‌شود و بستر ایده آلی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. ممکن است درد، خارش، قرمزی و تخلیه مایع شفاف یا ترشح چرک را تجربه کنید.

عفونت گوش(ear infection) اغلب بدون درمان برطرف می‌شود. قطره‌های گوش بدون نسخه و داروهای مسکن می‌توانند به تسکین علائم شما کمک کنند. اگر علائم شما شدید باشد یا بیش از دو روز طول بکشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

گرچه کیپ شدن گوش چندان رایج نیست، اما می‌تواند ناشی از شرایط پزشکی باشد که برخی از آن‌ها جدی هستند و می‌توانند منجر به کاهش شنوایی و مشکلات تعادلی شوند. این دلایل شامل:

بیماری منییر(menieres disease): این یک اختلال گوش داخلی است که باعث سرگیجه شدید و کاهش شنوایی می‌شود. این بیماری در افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله شایع‌تر است. علت این بیماری در حال حاضر ناشناخته است، اما علائم ناشی از اتساع مایع اندولنف در لابیرنت‌ها، که بخش‌های گوش داخلی هستند، دیده می‌شود.

کلستئاتوم(cholestatoma): کلستئاتوم یک رشد توده غیرطبیعی است که به دلیل عملکرد ضعیف شیپور استاش یا عفونت گوش میانی در گوش میانی ایجاد می‌شود.

نوروم آکوستیک(acoustic neuroma): تومور با رشد آهسته و غیر سرطانی روی عصب هشتم است که از گوش داخلی به مغز منتهی می‌شود. علائم معمولاً ظریف هستند و به تدریج با رشد تومور ظاهر می‌شوند و همچنین ممکن است شامل صدای زنگ در گوش (وزوز گوش/tinnitus)، سرگیجه و مشکلات تعادلی باشد.

عفونت قارچی گوش خارجی: عفونت‌های قارچی گوش در افرادی که اغلب شنا می‌کنند، در آب و هوای گرمسیری زندگی می‌کنند، یا مبتلا به دیابت یا بیماری‌های مزمن پوستی هستند، شایع‌تر است. بیش از ۶۰ نوع قارچ وجود دارد که می‌تواند بیماری‌های ذکر شده را ایجاد کند. علاوه بر احتقان گوش، عفونت قارچی گوش نیز می‌تواند باعث زنگ زدن گوش، تورم، درد، خارش و مشکلات شنوایی شود.

اوتیت میانی سروز(serous otitis media): یک نوع اختلال گوش میانی با تجمع مایع شفاف یا سروز است. اغلب باعث کاهش شنوایی نیز می‌شود. این نوع مشکل در کودکان پس از عفونت گوش شایع‌تر است.

اختلال مفاصل فک (مفاصل گیجگاهی فکی): مفاصل گیجگاهی فکی (TMJ) در امتداد دو طرف فک شما قرار دارند و به شما اجازه می دهند دهان خود را باز و بسته کنید. اختلالات TMJ می‌تواند علائمی ایجاد کند که در گوش احساس می‌شود. این علائم معمولاً ناشی از عدم تراز بودن فک شما به دلیل آسیب، آرتریت یا دندان قروچه مزمن است.

منبع:پانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس