بحران انرژی اروپا زمستان سخت

«بحران جهانی انرژی، بسیار وخیم‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و سیاستمداران واقعیت را از مردم پنهان کرده‌اند».

به گزارش مشرق،روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

این گزارش را نشریه تخصصی نفت وانرژی، «اویل پرایس» منتشر کرده است.

اویل پرایس که طی هفته‌های اخیر چندین بار درباره بحران فزاینده قیمت نفت به‌ویژه در زمستان هشدار داده، می‌نویسد: هیچ سیاستمداری نمی‌خواهد واقعیت ماجرا در مورد کمبود سوخت‌های فسیلی را به ما بگوید. داستان واقعی این است که ما در حال حاضر با کمبود نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی مواجه هستیم، زیرا هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم استخراج به نقطه‌ای می‌رسد که قیمت فروش مواد غذایی و سایر مایحتاج اولیه باید به‌طور غیرقابل قبولی بالا باشد تا چرخ اقتصاد به درستی بچرخد.

 گیل تیوربرگ تحلیلگر ارشد انرژی در مورد این وضعیت بحرانی در اویل پرایس نوشت: تجربه سال‌های اخیر نشان داده که باد و خورشید و دیگر منابع انرژی پاک نمی‌توانند جایگزین مقدار سوخت‌های فسیلی از دست رفته باشند و اساساً کارایی آنها زیر سؤال است.

این داستان ناگوار انرژی، اساساً یک مشکل با دلیلی روشن است. سرانه انرژی و در واقع سرانه منابع باید به ‌اندازه کافی برای جمعیت رو به رشد یک اقتصاد بالا برود، وقتی این اتفاق نمی‌افتد، طبیعتا ما با مشکل مواجه خواهیم شد.

به باور من سیاستمداران نمی‌توانند بپذیرند که اقتصاد جهانی امروز به روشی مشابه با تمدن‌های قبلی به سمت فروپاشی پیش می‌رود. امروز همه به این باور رسیده‌اند که اقتصاد ممکن است در کوتاه مدت به سمت یک رکود جدی پیش برود.

سیاستمداران امروز نمی‌توانند به مردم دنیا بگویند که وضعیت انرژی تا چه ‌اندازه وخیم است. اکثر سیاستمداران رده بالا از مسئله تامین انرژی آگاه هستند، اما آنها نمی‌توانند در مورد آن صحبت کنند و در عوض، مدام دم از لزوم کاهش سوخت‌های فسیلی می‌زنند تا اذهان را گمراه کنند.

بدون شک ارتش‌های سراسر جهان به خوبی از این واقعیت آگاه هستند که منابع انرژی کافی برای عبور از این بحران وجود

نخواهد داشت. این بدان معنی است که جهان درگیر رقابتی خطرناک خواهد شد و این یکی از چیزهایی است که حاکمان دوست ندارند مردم در مورد آن بدانند.

گفتنی است اویل پرایس هفته قبل هم نوشته بود: «ایران درباره نفت و گاز به اروپایی‌ها وعده داده. وزیر نفت ایران، گفته که ایران آماده تحویل محموله‌های نفت و گاز به اروپا برای زمستان است. وی با تاکید بر اینکه قیمت انرژی در اروپا از کنترل خارج شده‌، آلمان را مثال زده و گفته که ممکن است به دلیل هزینه‌های بیش از حد انرژی، برخی مشاغل در آنجا تعطیل شوند».

جنگ اوکراین ظرف شش ماه گذشته موجب افزایش چند ده دلاری قیمت نفت شد و برخی محافل پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت تداوم بحران فعلی، قیمت نفت تا ۱۴۰ دلار هم افزایش یابد.

همچنین برخی محافل رسانه‌ای غرب هشدار می‌دهند که قیمت گاز ظرف چند ماه آینده در برخی کشورهای بزرگ اروپایی ۱۰ برابر شود. فصل سرما تا چند هفته دیگر در اروپا آغاز می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    2 0
    زمستان خوش بگذره اروپای وحشی
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    1 0
    بیکاران زیادمیشن
  • خسرو IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    این بحران کاملا ارادیه . اراده ای فراتر که میخواد انسانیتی جدید به صحنه بیاره . شرق و غرب مواد اولیه این دستور پخت هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس