کد خبر 1413094
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی در کانال تلگرام نوشت:

سندروم تنگ ماهی و مسئله استقلال بانک مرکزی

رنه دکارت، فیلسوف فرانسوی معتقد بود نائل‌شدن به حقیقت، جز از طریق تمرکز ذهن و تعمق طولانی بر ریزترین جزئیات ممکن نیست. مراد از فروکاست‌گرایی و تقلیل‌گرایی که نخستین‌بار توسط او مطرح شد، این بود که می‌توان پدیده‌های پیچیده را به اجزای تشکیل‌دهنده آنها تقسیم کرد، هر جزء را واکاوید و فهمید و سپس با سرهم کردن فهم‌های جزئی، به فهم کل نائل شد. آرای دکارت متفکران غربی را به سویی سوق داد که پدیده‌ها را به اجزای خود تقسیم کرده و در آنها عمیق شدند و به دستاوردهای عظیمی نائل شدند، اما در این تعمق و تمرکز به ‌اندازه‌ای افراط کردند که جایی برای «سرهم کردن فهم‌های جزئی» باقی نماند و خسارات عظیمی نیز به‌بار آمد. حصرگرایی روش‌شناختی، دگماتیسم علمی و تخصص‌گرایی به‌قدری غالب شد که شبکه به‌هم‌پیوسته دانش را پاره‌پاره کرد و باعث به وجود آمدن نتایج ضدونقیض در علوم شد.

دانشمندان هر رشته تخصصی، نتایج تحقیقات خود را حقیقت قلمداد کردند و نتایج به‌دست‌آمده توسط دانشمندان دیگر را انکار کردند. آنها مطالب انبوه و عمیقی درباره موضوعاتی محدود می‌دانستند، اما به کلیت و جامعیت موضوعات کمتر می‌اندیشیدند و برایشان بررسی مسائل در یک گستره چندجانبه قابل تصور نبود. دانشمندان مسلمان این حصرگرایی روش‌شناختی را با «مغالطه کنه و وجه» توضیح می‌دهند: «متفکر هنگام مواجهه با یک صفت از اوصاف پدیده مورد بررسی -هرچند آن صفت بسیار مهم باشد- گمان می‌کند ذات و کنه وجود پدیده مورد نظر چیزی نیست جز همان صفتی که او می‌بیند و می‌فهمد و می‌شناسد. نتیجه چنین گرایشی، ناکامی در فهم و حل مسائل پیچیده بوده که نیازمند نگاه کلان، سیستمی و چندبعدی است. این یک بیماری شناختی است که با سندروم «تُنگ ماهی» شناخته می‌شود و مبتلا، چون ماهی در تنگ همه جهان را به تنگی که در آن محصور است و جز آن نمی‌فهمد و درک نمی‌کند، تقلیل می‌دهد.

سپردن امور مرتبط با مدیریت کلان کشور به نظرات کارشناسانی که در یک حوزه خاص تخصص دارند، موجب ابتلا به همین سندروم تنگ ماهی است. طیفی از متخصصان پولی و بانکی که به تقلی از میلتون فریدمن معتقدند "تورم همیشه و همه‌جا یک پدیده پولی است" و استقراض دولت از بانک مرکزی را عامل اصلی نقدینگی می‌دانند، دنبال پیاده‌سازی نسخه استقلال بونک مرکزی در کشور هستند. این آقایان، نه به نقش بانک مرکزی در توسعه کشور می‌اندیشند، نه به عوامل دیگر تورم -چون ارز و انرژی- نیم‌نگاهی می‌اندازند، نه چیز دیگر. انتظاری هم از آنان نیست که در مسائل کلان مدیریت کشور وارد باشند و در محاسبات‌شان بگنجانند؛ شاید اگر بخواهند هم صلاحیتش را ندارند. اما اشتباه بزرگ اینجاست که سرنوشت بانک مرکزی کشور را بسپاریم به یک تخصص محدود و یک نگاه محدود از یک زاویه خاص به یک نهاد ملی.

‏ارسطو در کتاب سیاست استدلالی لذیذ علیه سپردن امور به متخصصین دارد که حیفم می‌آید نخوانید: "داوری مالک خانه درباره شکل خانه بهتر از داوری معمار، و داوری میزبان درباره یک جشن بهتر از داوری آشپز است". معمار و آشپز در کار خود تخصص دارند، اما سپردن تصمیم‌گیری درباره شکل خانه به معمار و کم و کیف یک میهمانی به آشپز، عین بلاهت است و هیچ مالک و میزبانی چنین نمی‌کند.

اگر شکل خانه را به معمار و نوع غذای جشن را به آشپز می‌سپاریم، سیاست‌گذاری را درباره بانک مرکزی را هم به متخصصان پولی و بانکی بسپاریم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    12 0
    نظریات آقای سید یاسر جبرائیلی همیشه مبتنی بر حقائق و واقعیات بوده است! چه آن زمانی که در روزنامه کیهان قلم می زدند و چه زمانی که در سیما در باره خسارت بار بودن برجام مباحثه و مناظره داشتند! دغدغۀ این جوان مؤمن و انقلابی برای اداره امور کشور به ویژه در موضوعات اقتصادی را ارج می نهیم و از خداوند برای ایشان سلامتی و توفیق در راه خدمت به این نظام مقدس را مسئلت داریم
    • مهندسی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      0 0
      منم مدتی هست که با نوشته های این نویسنده آشنا شدم و دنبال پیدا کردن عیب و ایراد مباحث ایشون هستم ولی اعتراف میکنم که تا اینجا که من دیدم ، قلم ایشون ، کاملا دانش بنیان و صاحبنظر و توپر و فراجناحی و با شناخت دقیقی از نمودار پیچیده فانکشن منافع ملی و متغیرها و ثوابت و ضرایب مربوطه هست.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    2 9
    وفتی با سهمیه ،سفارش، نسبت نسبی و سببی و در لیست قراردادن رای بگیرند همین می شود
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    7 1
    این اقتصاد ندان ها در همون جزء هم به دستاوردی نائل نشدند!!!
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 0
    یکی از اشتباهات بزرگی که در جهان سوم مرتکب میشوند این است که درسخوانده را متخصص فرض میکنند؛ مثلا اقتصاد خوانده را اقتصاد دان میدانند در حالیکه اینها باهم فرق دارند و اقتصاد خوانده فقط نظرات و مدلها و ... را خوانده و چند مسئله از چند کتاب را حل نموده و نمره گرفته و معلوم هم نیست آن تعاریفی که خوانده چقدر با واقعیت های آن کشور منطبق است استادی معروف و مشهور (مورد علاقه سیما و..) در کلاس فرمود که من براحتی میتوانم اتفاقات اقتصادی کشور .. و ... را تحلیل و حتی پیش بینی کنم ولی در ایران چون هر دمبیل است نمیتوانم عرض کردم پس به اقتصاد ایران مسلط نیستید و درس اقتصاد ایران در دوره عالی تدریس میفرمایید در حالیکه تجار و حتی اقتصاد خوانده می شناسم تقریبا حتی تصمیمات دولت را نیز پیش بینی و نتایج را برآورد میکند؛ ناراحت شد و با چنان نمره F جبران نمود که معدل حقیر را به مسلخ برد؛ البته صحبت سی و چند سال قبل است ؛ مشکلات ما اغلب راهکارهای کم هزینه؛ سهل و آسانی دارند ولی همیشه بدنبال روش های پیچیده ای هستیم که خودمان هم از آن روش سر در نمی آوریم
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 1
    بهر صورت با علم و تجربه که از غرب آمده و راه را گوش دادن به علامات صندوق بین المللی و بانک جهانی بداند و جز آن نیست . معادله و راه جواب مشخص فقط اعداد متغیر است . حالا چطوره بانک های قرض الحسنه اکنون هواخواه فراوان دارد و موفق هستند امیدواریم بهر صورت بسیار با دقت و وسواس در وضع قانون جدید بانکداری که بسیار با اهمیت است عمل شود . حتما نظرات حوزه علمیه توجه شود
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      علم و تجربه که از غرب آمده؟؟؟!!! خودشون میگن ما جبر و ریاضی رو از کتاب "الجیر والمقابله" خیام یادگرفتیم و کلمه algebra و algorithm (الگوریتم) بترتیب از نام کتاب و نویسنده آن گرفته شده.
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 0
    آقای سیدیاسر جبرائیلی با این تحلیلی که از reductionism (تقلیل گرایی) داشتید در چشم من بزرگ شدید. معلوم شد آدم حسابی هستید ( این روزها 99% آدمها آدمهای مبتذل سطحی تلگرامی_اینستاگرامی هستند).در خود غرب هم منتقدان به تقلیل گرایی افراطی حرفهای شنیدنی دارند. مثلا حرفهای David Deutsch فیزیکدان در این موضوع خواندنی است (ر.ک. به کتاب Existential Physics: A Scientist's Guide to Life's Biggest Questions نوشته فیزیکدان آلمانی خانم زابینه هوسنفلدر_کتابی عالی که 20 روزه منتشر شده_به فصلی با عنوان آیا علم قابل پیشبینی است)
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 1
    متخصصان پولی بانکیتون کین؟؟؟( همتی؟؟؟ سیف؟؟؟عراقچی؟؟؟ خاوری؟؟؟و...)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا یه متخصص پولی بانکی نام ببرین
  • MN ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 1
    آقای جبرائیل چون میدانم کامنت ها را میخوانید برایتان بدون تعارف چندجمله مینویسم شما جوان دغدغه مندی هستید اما در حوزه های اقتصادی و به اقتضای سن خودتان مثل یک اقیانوس کم عمق هستید که البته در همه جنبه های اقتصادی اظهار نظر دارید لذا در بحث ها خیلی زود دچار مغالطه میشوید دغدغه سپردن به متخصصین به معنی دغدغه سپردن موضوع به بیگانگانی که از نظر شما صاحب صلاحیت اظهار نظر نیستند! نیست. افرادی از متخصصین با تجربه و دنیا دیده که نامه ای مکتوب به رئیس مجلس داده اند از جنابعالی مومن تر و مقیدترند به جای سخن شعاری خوب است علل اشکالات بانکداری در ایران را ریشه یابی واقعی کنید و ببینید آیا در تنگ ماهی منحصریم یا نه موضوع چیز دیگریست؟ لذا نباید بر اساس جو شعاری حاکم در جامعه به تخریب نقادان بپردازیم و من به شما یادآوری میکنم که این نوع گفتارها از جنس تهمت است. به امید روزی که علمی و دقیق هم را زیر سوال ببریم
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 4
    متخصصان پولی و بانکی امثال شماهان حتما که پدر ملت را درآوردید
  • عمار خسروجردی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 0
    استقلال بانک مرکزی توهم است.
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 1
    با احترام اما به نظرم اونی که باید به فکر توسعه کشور و دید جامع تر باشه دولت و در راس اون رئیس جمهوره و وظیفه بانک مرکزی در وهله اول همون کنترل تورم هست و دولت باید خودشو با بانک هماهنگ کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس