نتایج محاصره و تجاوز هشت ساله علیه یمن به روایت اعداد و ارقام

وزارت بهداشت یمن با انتشار آماری از جنگ هشت ساله در این کشور از شهادت و زخمی شدن بیش از ۴۷ هزار یمنی در حملات مستقیم و جان باختن بیش از ۴۰ هزار زن و ۱۰۰ هزار کودک بر اثر محاصره خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از المسیره، وزارت بهداشت یمن امروز شنبه با انتشار آمار مربوط به بخشی از خسارت‌ها و تلفات ناشی از محاصره و تجاوز هشت ساله سعودی - آمریکایی علیه مردم این کشور، از قربانی شدن صدها هزار نفر در این جنگ ظالمانه و نابرابر خبر داد و تأکید کرد که بازگشایی محدود فرودگاه صنعا و بندر الحدیده تحت آتش بس، پاسخگوی حداقل نیازهای بخش بهداشت و درمان و نیازهای بیماران در یمن نیست.

وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در نشستی خبری برای اعلام آمار مربوط به هشتمین سال متوالی تجاوز و محاصره و پیامدهای آن بر بخش بهداشت، اعلام کرد که تعداد تلفات غیرنظامیان تا امروز به ۴۷ هزار و ۸۱ نفر رسیده است که از این تعداد ۱۵ هزار و ۴۸۳ نفر شهید و ۳۱ هزار و ۵۹۸ مجروح شده‌اند و ۲۵ درصد قربانیان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، ائتلاف متجاوز سعودی در طول هشت سال جنگ علیه یمن، ۱۶۲ مرکز بهداشتی این کشور را به طور کامل و ۳۷۵ مرکز را به طور جزئی تخریب و از کار انداخته است. در این مدت، ۶۶ نفر از پرسنل پزشکی با بمباران مستقیم ائتلاف متجاوز به شهادت رسیدند و ۷۰ آمبولانس منهدم شد. این در حالی است که ائتلاف متجاوز همچنان به کاهش حقوق کادرها و کارمندان بخش بهداشت ادامه می‌دهد.

وزارت بهداشت یمن با اشاره به پیامدهای محاصره بر وضعیت بهداشتی این کشور اعلام کرد که محاصره، نرخ سو تغذیه حاد را به بیش از ۶۳۲ هزار کودک زیر پنج سال و ۱.۵ میلیون زن باردار و شیرده افزایش داده است.

این وزارتخانه از جان باختن ۴۰ هزار و ۳۲۰ زن باردار و ۱۰۳ هزار و ۶۸۰ کودک در هشت سال محاصره مستمر یمن خبر داد. همچنین محاصره و بمباران شدید با سلاح‌های ممنوعه باعث افزایش ناهنجاری‌های مادرزادی به ۳۵۰ هزار مورد و سقط جنین به ۱۲ هزار مورد شده است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت یمن، در نتیجه محاصره تولدهای نارس نسبت به قبل از تجاوز به هشت درصد افزایش یافته و به طور متوسط سالانه ۲۲ هزار و ۵۹۹ مورد بوده است. محاصره و تجاوز هشت ساله همچنین باعث افزایش ۵۰ درصدی تعداد بیماران تومور نسبت به میانگین در آغاز تهاجم در سال ۲۰۱۵ شد و تعداد موارد ثبت شده در سال ۲۰۲۱ به ۴۶ هزار و ۲۰۴ بیمار رسید.

در بخش دیگری از گزارش این وزارتخانه آمده است که ائتلاف متجاوز از ورود تجهیزات پزشکی حیاتی به این کشور جلوگیری می‌کند، در حالی که شرکت‌های بین المللی در نتیجه محاصره از عرضه دارو به یمن خودداری می‌کنند. همچنین تاریخ مصرف چندین محموله امدادی در نتیجه توقیف در کشور جیبوتی به عنوان ایستگاه اجباری برای انتقال به یمن، به پایان رسیده است.

وزارت بهداشت یمن در پایان گزارش خود با اشاره به اینکه گشایش محدود فرودگاه صنعا و بندر الحدیده تحت آتش بس، پاسخگوی حداقل نیازهای بخش بهداشت و درمان و نیازهای بیماران این کشور نیست، تأکید کرد: لغو کامل محاصره و توقف نهایی تجاوز، گام اول و صحیح برای حل بحران انسانی در یمن است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    معنی "قطعا پوزه سعودی در یمن به خاک مالیده خواهد شد" را هم فهمیدیم.
    • علی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      خخخخ آره معنی پوزه جهان تو جنگ تحمیلی هم فهمیدی حالا....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس