مقتدایی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ‌با اشاره به اینکه بیشتر حجم نظارتی آژانس صرف نظارت بر فعالیت‌های ایران می‌شود،‌ گفت: خدمات آژانس به ایران با حجم نظارت‌ها تطابقی ندارد.

به گزارش مشرق، عباس مقتدایی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به اتهامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همواره شفاف، مشخص و قاطع بیان شده است.

وی افزود: رافائل گروسی به عنوان کسی که مسئولیت یک آژانس خدمات‌رسان را دارد باید بداند که در چه چارچوبی می‌تواند صحبت کند و حیطه اختیاراتی که دارد را عملیاتی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از زیرمجموعه‌های شورای اقتصای اجتماعی ملل متحد است، گفت: کشورها و اعضایی که در آژانس عضویت پیدا می‌کنند از یک سو نظارت این نهاد بین‌المللی را می‌پذیرند و از سوی دیگر مشمول خدماتی می‌شوند که آژانس باید به آن ها ارائه کند.

* بیشتر حجم نظارتی آژانس صرف نظارت بر فعالیت‌های ایران می‌شود

مقتدایی درباره سطح نظارت‌های آژانس بر عملکرد و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران علیرغم اینکه حدود ۳ درصد موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز جهان را دارد، بیش از ۲۴ درصد نظارت‌های آژانس را پذیرفته است؛ این نشان می‌دهد که بیشتر حجم نظارتی آژانس صرف نظارت بر فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران شده است و بارها و بارها در گزارشات آژانس بر این نکته تاکید شده که ایران به مفاد تفاهم‌نامه‌ها و مقررات پایبند بوده و نسبت به آن‌ها وفادار مانده و مشکلی از این جهت از سوی بازرسان آژانس اعلام نشده است.

* آژانس بین المللی انرژی اتمی نباید سیاسی کاری کند

وی با طرح این سوالی گفت: کشوری مثل رژیم اشغالگر قدس که عضویت در این آژانس را نپذیرفته چه جایگاهی دارد که رئیس آژانس قبل از صدور قطعنامه به آن کشور صفر کرده است؟ آیا این نشانگر این نیست که عملکرد آژانس به سمت سیاسی کاری پیش می رود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آژانس یک مجموعه کاملاً فنی و خدماتی محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از این جهت مایل نیست که وارد فضای چالش انگیز شود، اما از سوی دیگر منافع ملت برای ما بر هر چیز دیگر ترجیح دارد.

* آژانس در جریان فعالیت‌های هسته ایران قرار دارد

مقتدایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران همه فعالیت‌های خود رابه آژانس اعلامی می‌کند و بر اساس این گزارشات، آژانس در جریان فعالیت‌های هسته ایران قرار دارد.

* خدمات آژانس به ایران با حجم نظارت‌ها تطابقی ندارد

وی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی به هیچ وجه نباید وارد سیاسی کاری شود، گفت: ما هم می‌دانیم که در قبال نظارت‌هایی که می‌پذیریم، باید خدماتی را دریافت کنیم اما آن خدمات اکنون دریافت نمی‌شود یا اگر هم خدماتی می‌گیریم این خدمات با حجم نظارت‌ها تطابقی ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال حفظ منافع ملت ایران است، گفت: ایران به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بوده و تامین نیازهای خودش برای حال و آینده را مورد توجه قرار می‌دهد.

* اتکا به توانمندی‌های داخلی در زمینه فناوری هسته‌ای

مقتدایی بیان داشت: ما در زمینه تحقیقات و زمینه‌های فنی به داشته‌های داخلی خود متکی هستیم و دانشمندان ما در این جهت دائماً در حال پیشرفت هستند و آژانس باید به مسئولیت‌های ذاتی خود عمل کند و ما هم نشان داده‌ایم که صرفاً به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای هستیم

وی درمورد زیاده خواهی‌های آژانس گفت: ما پیشتر بسیاری از بازرسی‌های پادمانی را به صورت داوطلبانه پذیرفته بودیم و فرصت‌های زیادی هم در اختیار طرف‌های مقابل ما از جمله آژانس بود تا به تعهدات خود عمل کنند.

* امروز ایران، ایران دوران استقلال کامل است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اینجا یک جاده یکطرفه نیست، گفت: امروز ایران، ایران دوران استقلال کامل است و به عنوان یک کشور کاملاً مستقل می‌تواند برای خودش تصمیم بگیرد.

مقتدایی با تاکید بر اینکه منافع ملت ما اقتضا می‌کند جمهوری اسلامی ایران بیش از آنچه که بر اساس مقررات بین‌المللی تعیین شده عمل نکند، گفت: یکی از تصمیمات ما در گذشته این بود که داوطلبانه مواردی را رعایت کنیم تا در قبال آن خدماتی را دریافت کنیم؛ چون طرف مقابل ما آن خدمات را نداده است، منافع ملت ما اقتضا می‌کند که بیش از آنچه که بر اساس مقررات بین المللی موظف هستیم را عملیاتی نکنیم؛ ما هم مانند هر کشور دیگری به مفاد قراردادهای خودمان پایبندیم اما اگر آژانس می‌خواهد نظارت بیشتری داشته باشد باید خدمات لازم را به ما ارائه کند.

بر اساس این گزارش، اخیراً رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرده «تا زمانی که ایران نگوید، تجهیزات و اورانیوم یافت شده در سایت‌های هسته‌ای را به کجا منتقل کرده، هیچ پرونده‌ای درباره ایران بسته نخواهد شد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    مگر برجام تطابق با قانون آژانس هم داشت؟
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس