پیام موفقیت مذاکرات هسته ای با ایران برای بازار جهانی نفت

روزنامه نیکی آسیا در گزارشی نوشت اتحادیه اروپا که به دلیل جنگ اوکراین در آستانه شروع فصل سرما قرار گرفته، مشتاقانه در انتظار ورود نفت ایران به بازارهای بین‌المللی است.

به گزارش مشرق،  روزنامه نیکی آسیا با انتشار تحلیلی با عنوان «توافق هسته ای ایران برای بازارهای نفتی چه معنایی دارد؟» تاکید کرد ورود یک میلیون بشکه نفت ایران به بازار جهان انرژی، به اروپا تسکین خواهد داد. در ادامه بخش‌هایی از گزارش تحلیلی روزنامه ژاپنی را می‌خوانیم؛

تحلیلگران می گویند ممنوعیت اتحادیه اروپا برای واردات نفت روسیه که قرار است از روز پنجم دسامبر ۲۰۲۲ اجرا شود، به این بلوک اقتصادی، انگیزه مضاعفی برای دستیابی به توافقی داده که تحریم‌ها علیه نفت ایران را کاهش می‌دهد. آخرین تلاش اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای ایران این گمانه‌زنی را که میلیون‌ها بشکه نفت به زودی به بازارهای جهانی سرازیر می‌شود، تقویت کرده، اگرچه کارشناسان اقتصادی این دیدگاه را خوش‌بینانه دانسته و آن را تعدیل می‌کنند. تهران به پیشنهاد نهایی برای فعال کردن دوباره توافقنامه ۲۰۱۵ پاسخ داد و اتحادیه اروپا اکنون در حال مشورت با ایالات متحده در مورد راه‌حلی پیشرو است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در صورت تحقق این توافق، تهران می‌تواند درمدت چند ماه فروش و عرضه نفت خود را به میزان صدها هزار بشکه در روز افزایش دهد که این موضوع به بهبود وضعیت بازارهای بین‌المللی نفت که به دلیل جنگ اوکراین تحت فشار بوده و متزلزل شده، کمک خواهد کرد.

در واقع افق بازگشت سریع ذخایر نفتی ایران به بازارهای بین‌المللی، سبب شده قیمت پایه نفت خام در ماه جاری میلادی در کمتر از ۱۰۰ دلار در هربشکه حفظ شود. بهای جهانی نفت پس از شروع جنگ اوکراین در روز ۵ اسفند ۱۴۰۰ (۲۴ فوریه ۲۰۲۲) در بازارهای بین المللی روند صعودی به خود گرفت و روند متلاطمی را پشت سر گذاشت.

رهبران اتحادیه اروپا در ماه مه سال جاری میلادی (خرداد) اعلام کردند که بر سر کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت از روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ به توافق رسیده‌اند. مقامات اتحادیه اروپا ادعا می کنند این سخت‌ترین تنبیه اقتصادی است که علیه مسکو پس از شروع جنگ در اوکراین اتخاذ شده زیرا طبق آن دو سوم از کل واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه قطع خواهد شد و همه کشورهای عضو این بلوک ملزم به اجرای آن هستند. طبق گزارش‌های منتشره قرار است، تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا از روز ۵ دسامبر(۱۴ آذر ۱۴۰۱) اجرایی شود.

«هلیما کرافت» رئیس بخش تحقیقات کالا در موسسه RBC Capital Markets با ارسال یادداشتی به روزنامه نیکی، گفت: باید توجه داشته باشیم که اروپایی‌ها با توجه به کمبود عرضه احتمالی نفت که با اعمال تحریم‌های روسیه در دسامبر با آن روبه‌رو می‌شوند، احتمالاً انگیزه مضاعفی برای دستیابی به توافق با ایران دارنداروپایی‌ها با توجه به کمبود عرضه احتمالی نفت که با اعمال تحریم‌های روسیه در دسامبر با آن روبه‌رو می‌شوند، احتمالاً انگیزه مضاعفی برای دستیابی به توافق با ایران دارند.

«واندانا هاری» بنیانگذار و مدیرعامل سازمان Vanda Insights و متخصص تحلیل بازارهای جهانی نفت در این زمینه با ارائه دیدگاه مشابهی به این رسانه ژاپنی گفت: اتحادیه اروپا اگر قصد دارد ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از طریق دریا را پس از روزپنجم دسامبر ادامه دهد، گزینه‌های جایگزینی ندارد. در واقع ورود یک میلیون بشکه اضافی در روز یا بیشتر از نفت خام ایران یک تسکین خوشایند برای قاره سبز خواهد بود.

برخی دیگر از تحلیلگران درعین حال می گویند حتی اگر توافقی با ایران حاصل شود، ممکن است این موضوع تسکین کمی برای واردکنندگان تشنه نفت ایجاد کند.

«عامد شکری» مشاور سیاست خارجی و استراتژیست حوزه انرژی موسسه آمریکایی Gulf State Analytics نیز به نیکی آسیا گفت: البته باید در نظر داشت که هیچ کشوری نمی‌تواند به طور کامل جایگزین روسیه در بازار جهانی انرژی شود.

«ایمان ناصری» مدیرعامل شرکت FGE فعال در حوزه انرژی مستقر دردبی هم می‌گوید: ایران می‌تواند درمدت سه ماه پس از کاهش تحریم‌ها، ۹۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کند و به طور بالقوه پس از ۶ ماه نزدیک به ظرفیت کامل خود یعنی حدود۳.۷ میلیون بشکه در روز تولید کند.

این رسانه ژاپنی نتیجه گرفت همزمان با افزایش تقاضای سوخت در بازارهای جهانی انرژی و نزدیک شدن به اجرای تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه، بسیاری از کشورهای عرضه‌کننده در این بازارها رقابت بیشتری با یکدیگر خواهند داشت و خریداران نفت هم از چنین عرضه‌هایی استقبال می‌کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 0
    مذاکرات با شکست موجه شد تو برای خودت خیال بافی کن
  • جواد IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 0
    حالامگه ماقراره نفتمون صادرکنیم به اروپا ک اینجورذوق مرگ دارن میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس