کد خبر 1411265
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
نفت ایران

با کاهش ذخایر نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح در ۳۷ سال گذشته، پیش‌بینی‌ها از جهش قیمت نفت و گاز در آینده نزدیک حکایت می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «لرزه بازار انرژی در زمستان» نوشت: گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد ذخایر استراتژیک این کشور به دلیل طرح دولت مبنی بر آزادسازی روزانه یک میلیون بشکه به کمترین مقدار طی ۳۷ سال گذشته رسیده است. ادامه این طرح یک معضل برای آینده کوتاه‌مدت بازار است و توقف آن اجتناب ناپذیر.

تداوم این برنامه تا پاییز، منجر به افت بیشتر ذخایر و به تبع آن کاهش امنیت انرژی در برهه اضطراری زمستانه خواهد شد. از سوی دیگر، برداشت از ذخایر نفت خام استراتژیک آمریکا طبق برنامه در اکتبر متوقف خواهد شد که باعث کاهش عرضه جهانی می شود. علاوه بر این، با توجه به افزایش سنتی تقاضای گاز در زمستان، کاهش عرضه روسیه و پیش بینی جهش ۶۰ درصدی بهای گاز، احتمالا گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر سوئیچ تقاضای گاز به سمت فرآورده‌های نفتی سریع‌تر از انتظار محقق خواهد شد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند زمستان پیش‌رو فصل سخت و سردی برای اروپا و شاید آمریکا خواهد بود. کاهش عرضه گاز روسیه و پیش‌بینی جهش ۶۰ درصدی قیمت آن در زمستان، اروپا را بیش از پیش به سوزاندن سوخت های جایگزین همچون فرآورده‌های نفتی (برای تولید برق) سوق خواهد داد. اما ظرفیت مازاد تولید طلای سیاه هم بسیار محدود است و ذخایر تجاری و استراتژیک آمریکا نیز در سطوح به‌شدت پایینی هستند. در این شرایط، احتمال تنگنای عرضه نفت و رسیدن به ساعت صفر تولید اضافی کم نیست.

ذخایر تجاری نفت آمریکا هفته گذشته با کاهشی که داشت به ۶ درصد پایین‌تر از متوسط ۵ ساله رسید و در کنار آن برنامه جو بایدن، برای آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک این کشور باعث شده این ذخایر به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۸۵ برسد. نکته اینجاست روند فروش این ذخایر که طبق این طرح روزانه یک میلیون بشکه عنوان شده تا اکتبر (مهر و آبان) ادامه خواهد داشت که سطح آن را بیش از پیش پایین خواهد آورد. پایان آزادسازی این ذخایر از پاییز به معنای کاهش یک میلیون بشکه‌ای در هر روز از عرضه جهانی است.

این سطح از ذخایر به‌شدت برای امنیت انرژی آمریکا نگران‌کننده است و با توجه به اینکه بخشی از ذخایر آزادشده طی ماه‌های گذشته به بازارهای خارجی راه یافته است، توقف آن در اکتبر می‌تواند برای کل بازار نیز ریسک بالایی داشته باشد.

نکته جالب اینکه پایان طرح جو بایدن زمانی اتفاق خواهد افتاد که فصل سرد در شرف آغاز است و تقاضای سوخت در نیمکره شمالی به خصوص اروپا افزایش چشمگیری خواهد داشت. در قاره سبز، روسیه عرضه گاز را کاهش داده و احتمال افت بیشتر آن در ماه‌های آتی وجود دارد.

شرکت گازپروم روسیه نیز اخیرا با ذکر دلایلی از جمله تحریم‌های غربی پیش‌بینی کرده قیمت گاز در زمستان به ۴۰۰۰یورو در هر ۱۰۰۰ مترمکعب برسد. این به معنای تقاضای بالاتر، کمبود عرضه و قیمت‌های تاریخی بالا خواهد بود.

روزنامه اصلاح‌طلب در پایان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای می‌نویسد: تحت سناریوی مطرح‌شده، احتمال ایجاد کمبود عرضه شدید در زمستان قوی وجود دارد. در عین حال، مدیرکل شرکت مشاوره انرژی FGE، گفته ایران دارای ۱۰۰ میلیون بشکه ذخایر نفتی است که ۴۰ تا ۴۵ میلیون بشکه آن نفت خام است و بقیه میعانات گازی. با توجه به ظرفیت تولید ۳/۸ میلیون بشکه ای ایران، حدود ۱/۳ میلیون بشکه از ظرفیت تولید ایران اکنون خالی است و امکان بازگشت آن به بازار وجود دارد. همچنین میلیون ها بشکه نفت ذخیره شده در خشکی و دریا صرفا آماده رفع تحریم هستند. با این شرایط، به نظر می‌رسد ایران بتواند در زمستان در صورت احیای توافق ناجی مصرف‌کنندگان شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • عبدالله IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 0
    الآن مرد میخواهیم تحریمگران غذا و داروی ملّت ایران را با نفروختن نفت و گاز به آن درندگان جبران نماید نه با التماس دادن چاقوی برجام به قصاب که تو رو خدا بیا سرم را ببُر. و السلام
  • محمود IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    اگر تضمین قطعی از این خبیثان آمریکایی و تروریستهای کرواتی اروپایی اخذ نشود پس از رفع مشکل انرژی دوباره با استفاده از پروندهpmd از برجام خارج و مشکلات تحریم چندین برابر بر اقتصاد ایران وارد می‌شد.یک فرد عاقل چند بار باید از یک سوراخ گزیده شود
  • علی IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 1
    مهم پیدا کردن خریدار واقعی نفت ایران است که پولش را پرداخت کند و با قیمت واقعی بخرد.....نه فروش نسیه نفت با قیمت زیر قیمت جهانی .....آن هم به مقدار کمتر از ظرفیت..... گزارشی در مورد کاهش تولید نفت در قسمت های غربی کشور پس از واگذاری به روسیه در سالهای اخیر تهیه کنید ..... آیا این کاهش عمدی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 0
    آقا بالاغیرتأ با همکاری روسیه و ونزوئلا و چین و.... حداقل تا بعد از زمستون این برجام و عرضهٔ نفت رو کش بدین تا این گاوچرونهای تروریست و نوکراشون آب بندی بشن حال کنیم!!!!!
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    6 0
    و شما ساده لوحان هم می گویید بله و بعد دوباره تحریم می شوید
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      1 0
      امیدواریم دولت ایران و هیئت مذاکره کنندۀ رفع تحریم ها قدر این زمان را بدانند و از هول هلیم در دیگ نیفتند! به قول جناب خوش چشم اکنون زمان کاملاً به سود ایران در گذر است و نیازی به عجله و شتاب برای توافق نیست! دولت گام به گام درحال تضعیف و بی اثر کردن تحریم ها است و هرچه زمان بگذرد دولت یانکیستان مطمئناً مجبور به دادن باج و امتیاز بیشتری به ایران خواهد بود! تحریم ها حداکثر تأثیرشان دوساله است و پس از آن چنانچه به اهداف شان نرسیده باشند خود به خود استحاله می شوند!
  • ج IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 1
    با سلام .به نظرم زمستون ترامپ باید هیزم فروشی بزاره که خدا ازش نگذره با این تحریم کردنش 🤣🤣🤣
  • ... IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 0
    باید مذاکرات را تا زمستان کش بدیم تا امتیازهای بیشتری بگیریم این یانکی ها قابل اعتماد نیستن نفت روسیه که به بازار بیاد میزنن زیر برجام
  • سید IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 0
    چقدر احمق و کودن و خائن هستند کسانی که پس از 43 سال تخاصم و تحریم و جنگ و ترور و توطئه و نقشه های شیطانی توسط نظام سلطه باز هم به خیانت به ملت خود اعتقاد دارند و با آسمان و ریسمان کردن نظریه فروش نفت به دشمنان جمهوری اسلامی میدهند۰ دشمنانی که اگر از این بحران عبور کنند دوباره و صد باره به ضربه زدن به ملت و کشور ایران مبادرت خواهند کرد۰
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 2
    اگر وضعیت آمریکا و اروپا اورژانسی است ایران هم الان در همین وضعیت است نفروخین یا فروختین نفت و گاز ما هم ریسک است معلوم هم نیست ظرفیت تحمل مردم ایران یا مردم امریکا و اروپا کدام زودتر به پایان میرسد
  • سعادت IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 5
    کاری نکنید که اروپا و آمریکا به این نتیجه برسند کاه راهی جز تاوان دادن به تحریم ایران نباشد،،منعطف باشید و مملکت را از تحریم های فلج کننده نجات بدید
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    2 0
    اینقدر نفت مفت نفروشیم اونم با حربه دور زدن تحریم وسوع استفاده های کلان عده ای خاص و تبانی با دلالها برای بال کشیدن پول نفت وگاز وپورورش خاوریها ودیگران که حتی بعد دستگیری وتعقیب قدرت پس گرفتن آنرا نداشته باشیم باتوافق وورود به بازار الان باید با فروش نفت وگاز مرحمی بر اینهمه سختی ومشقتی که که ملت کشیده اند بزارید مردم خسته ایران کم به این انقلاب خدمت نکرده اند الان باید انقلاب اون همه فدا کاری رو جبران کند انقلاب ومسولین خبلی خیلی بدهکار این مردمند تا دیر نشده به مردم فرصت زندگی آرام هدیه کنید
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      0 0
      بنظر میرسه اصل این مشکلات مردم مدیریت و داخلیه و ربطی چندان به تحریم نداره. الکی به تحریم وصلش نکنید.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    اول پول نفت های دزدی را پس بدهند و بعد نفت را به ریال بخرند تا به انها نفت بفروشیم
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 3
    یعنی روسیه رضایت داده؟
  • ناشناس IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    2 0
    نکنه کلک زدن نفت زمستان که گرفتن دوباره تابستان بزنن زیره همه چیز هواسمون جمع باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس