کد خبر 1411069
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحیلگر سیاسی و فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

آمریکا و برخی دولت های اروپایی، قافیه در جنگ اوکراین باخته و گرفتار بحران قیمت نفت و گاز شده اند. این بحران که از جهات مختلف، در چهل تا هفتاد سال گذشته بی سابقه است، در حالی رو به تصاعد گذاشته که هنوز تابستان است. اما یکی دو ماه دیگر که سرمای استخوان سوز آغاز شود، تازه بحران، روی واقعی خود را نشان می دهد.

آنچه باز هم بحران را شدت می بخشد، کاهش بی اسبقه ذخائر استراتژیک نفت آمریکا در طول چهار دهه گذشته است. آمریکا ماه های آینده قادر نیست مثل شش ماه گذشته، بخشی از ذخائر خود را برای مهار قیمت نفت عرضه کند.عربستان و امارات هم نتوانستند تولید و عرضه را افزایش دهند.

شاخص گاز در اروپا، فقط در هفته گذشته، 14 درصد افزایش یافت.  گاز در این قاره نسبت‌ به ماه دو ماه قبل، دو برابر گران تر شده است. اگر روسیه عرضه گاز خود را کاملاً متوقف کند، آلمان تنها برای دوماه‌و نیم مصرف، ذخایر گاز طبیعی دارد.

دیروز در نخستین روز کاری هفته در کشورهای اروپایی، بهای گاز و برق در اروپا رکوردشکنی کرد. قیمت هر مگاوات ساعت برق در برخی کشورهای اروپایی، ۵۷۱ دلار تعیین شد. قیمت گاز هم دیروز بار دیگر شاهد جهش بود و با افزایش 15 درصدی به 2900 دلار در هر هزار لیتر مکعب رسید که بالاترین قیمت، ظرف 6 ماه اخیر است

قیمت گاز در هلند به ۲۹۵ یورو (برای هر مگاوات‌ساعت) رسیده و قیمت  برق در فرانسه و آلمان هم به ترتیب به ۸۰۰ و ۷۰۰ یورو رسیده است. برخی منابع رسانه ای می گویند قیمت برق در آلمان ۱۴۰۰ درصد گران شده است

 «یواخیم ناگل» رئیس بانک مرکزی آلمان هشدار داده: "تورم احتمالاً برای اولین بار از سال ۱۹۵۱ دو رقمی می‌شود. قیمت گاز طبیعی و برق بیش از حد انتظار افزایش یافته و با عمیق‌تر شدن بحران انرژی، به نظر می‌رسد که در زمستان، رکود اقتصادی در پیش باشد".تاسیسات از کار افتاده زغال سنگ به بازار برق آلمان بر می گردد.

شهردار لندن هم گفته؛ مردم انگلیسباید در زمستان، بین غذا و گرم‌شدن یکی را انتخاب کنند. تورم در انگلیس هم دو رقمی شده و عامل اصلی آن، صعود قیمت مواد غذایی است.

بحران در ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا جدی است. وزارت انرژی اعلام کرد ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا،  ۸.۱ میلیون بشکه طی یک هفته کاهش‌یافته و به ۴۵۳.۱ میلیون بشکه، یعنی پایین‌ترین رقم طی ۳۵ سال گذشته رسیده است.

بایدن ماه مارس (اواخر زمستان گذشته) تصمیم گرفت طی ۶ ماه، روزانه ۱ میلیون بشکه از این ذخایر را برای مقابله با افزایش قیمت سوخت برداشت کند. بالا رفتن قیمت سوخت در آمریکا تورم در این کشور را به اوج رسانده و موجب تشدید نارضایتی ها از دولت شده است.

در چنین شرایطی، خبرگزاری بلومبرگ گزارشی داده: "احیای توافق با ایران، می‌تواند منجر به افزایش صادرات نفت و جبران کمبودها در بازار جهانی شود. ایران با برجام، طی ۱۲ ماه، صادرات خود را یک میلیون بشکه افزایش داد. با توافق جدید، ۱۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران می‌تواند با سرعت زیادی وارد بازار شود".

اما قرار نیست ایران برای چند ماه سخت زمستانی، تنفس مصنوعی به دشمنان خبیث خود بدهد، تا هنگامی که خرشان از پل شکسته گذشت، دوباره دشمنی های تحریمی و غیر تحریمی را از سر بگیرند. آورده توافق، بدون گرفتن تضمین های محکم و لغو پایدار تحریم ها، خسارت های راهبردی در شش ماه بعد است.

مولوی در مثنوی معنوی، از مرد مارگیری حکایت می کند که در زمستان، به اژدهایی بزرگ رسید و او را مرده یافت. اژدها را به شهر آورد. غافل از اینکه در سرمای زمستان فسرده شده و تاباندن آفتاب و رساندن گرما، جان دوباره به اژدها می بخشد. همین هم شد و اژدهایی که جان خود را مدیون آن مرد بود، جان گرفت و حمله کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سام ذالی GB ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    9 0
    سلام دوستان شک نکنید که اگر برجام آمریکا به نتیجه نرسید، قیمت نفت و گاز چنان بالا خواهد رفت که سود فروش اون صد میلیون بشکه نفت ما روی آب از تمام مزایای برجام بیشتر است چون انرژی ، چین و آمریکا نداره و همه در زمستان امسال دنبال انرژی و تو جیب ما پر از نفت و گاز.
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      6 0
      احسنت
    • سید IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      5 0
      امیدواریم دولت ایران و هیئت مذاکره کنندۀ رفع تحریم ها قدر این زمان را بدانند و از هول هلیم در دیگ نیفتند! به قول جناب خوش چشم اکنون زمان کاملاً به سود ایران در گذر است و نیازی به عجله و شتاب برای توافق نیست! دولت گام به گام درحال تضعیف و بی اثر کردن تحریم ها است و هرچه زمان بگذرد دولت یانکیستان مطمئناً مجبور به دادن باج و امتیاز بیشتری به ایران خواهد بود! تحریم ها حداکثر تأثیرشان دوساله است و پس از آن چنانچه به اهداف شان نرسیده باشند خود به خود استحاله می شوند!
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 3
    جان گرفت و حمله كرد ؟! پس تو چكاره بيدى ببم جان ؟!
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 10
    خیال پردازی نکن از عریستان و قطر و کویت گزفته تا خود انگلیس و امریکا از این خلاء استفاده کرده و جای روسیه را در بازار نفت و گاز میگیرن مولانا هم کاری نمیتونه براتون بکنه
    • ایرانی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      2 0
      عمو جان مگه نفت رو از دریا پر میکنن؟ هر کشوری ظرفیتی داره و الان همه اون کشورا در ماکزیمم ظرفیت استخراج هستن و افزایش ظرفیت حداقل یک پروسه یکی دوساله است علاوه بر این مشکل اصلی الان گازه که فقط با لوله قابل انتقاله و lpg هم نیاز به تانکرهای خاص داره که تعدادشون کافی نیست در ضمن انگلیس خودش وارد کننده است جناب
  • سید IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 0
    امیدواریم دولت ایران و هیئت مذاکره کنندۀ رفع تحریم ها قدر این زمان را بدانند و از هول هلیم در دیگ نیفتند! به قول جناب خوش چشم اکنون زمان کاملاً به سود ایران در گذر است و نیازی به عجله و شتاب برای توافق نیست! دولت گام به گام درحال تضعیف و بی اثر کردن تحریم ها است و هرچه زمان بگذرد دولت یانکیستان مطمئناً مجبور به دادن باج و امتیاز بیشتری به ایران خواهد بود! تحریم ها حداکثر تأثیرشان دوساله است و پس از آن چنانچه به اهداف شان نرسیده باشند خود به خود استحاله می شوند!
  • SE ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 1
    دقیقا!
  • دلاوری نیک IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    حالا که شما دارین میگین اونا محتاج نفت و گاز ما هستن،فقط بالاغیرتا اگه توافق کردین زیر بار قیمت پایین فروختن نرین،
  • محمد IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    2 0
    توماجرای حمله به یمن،عربستان چند بارآتش بس رو نقض کرده حالا یمن ییهو دوباره با چند تا از اون موشک ها وپهبادهای خوشکلش ناغافل بزنه یه چند تا از او پالایشگاه های عربستان و امارات بره هوا،تو این بلوشو چه شود...
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    8 0
    هیچ تضمینی وجود ندارد . اصلا خود امریکا دیگه یک حکومت غیر قابل اعتماد است چطوری می خواهیم تضمین های دروغینش را بپذیریم. داریم خودمون را گول میزنیم. عمر برجام احیا شده هم بیشتر از شش ماه نخواهد شد. یعنی وقتی نفت ما را مفت بردند و زمستانشان را از سر گذراندند و درست وقتی قرار است پول نفتمان تسویه بشود و مثلا به خیال خاممان راستی آزمایی کرده باشیم دوباره امریکا برجام را پاره می کند و پولمان را بلوکه. خر خودش هم که از پل گذشته . حالا گیرم شما بگو ما اورانیوم غنی شده را برای تضمین داخل ایران نگه داشتیم، ولی از اون طرف دشمن در حال خورد شدن را با دست خودمون نجات دادیم و مشکل امریکا هم که اروانیوم ما نیست که غمیش باشه. در چنین شرایط گرفتاری غرب، ایران به هیچ وجه نباید توافق کند و نفتی به غرب بفروشد، ما که اینهمه سختی کشیدیم این چند ماه هم روش. بگذارید یک بار هم که شده آنها طعم فشار و گرانی را بچشند. آب در آسیاب دشمن نریزید .بگذارید یک بار هم که شده یک ضربه خورد کننده به اقتصاد آنها وارد شود .
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • یوسف از همدان IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 1
    آقای ایمانی ، برای دیدن نتیجه تحلیلتان 6ماهه دیگه شما رو میبینم. به احتمال خیلی قوی هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد اروپا برای فصل زمستانش فکری خواهد کرد .آمریکا هم که مثل دو جنگ جهانی قبلی با کمترین هزینه بیشترین استفاده را خواهد برد. فراموش نکن تلفات انگلیس و فرانسه در جنگ های جهانی کمتر از تلفات ایران بی طرف در آن سال ها بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس