کد خبر 1410548
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸
حسن رشوند نمایه

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تخلف مالی ۹۲هزارمیلیارد تومانی شرکت فولاد مبارکه که منتشر شد، تازه افکارعمومی متوجه این نکته شد که چرا مجلس در این ۳-۲سال اصرار بر بررسی بودجه شرکت‎های دولتی داشت.

به گزارش مشرق،حسن رشوند طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: یکی از شعارهای اصلی مجلس یازدهم در اسفندماه۱۳۹۸ این بود که این مجلس در بررسی بودجه سالانه کشور، دیگر ملاحظه هیچ دستگاه یا شرکتی را نخواهد کرد و جزئی‌ترین بخش بودجه کشور از زیر تیغ مجلس خواهد گذشت تا با شفافیت در بررسی بودجه، جلوی رانت‎خواری برخی افراد و دستگاه‎ها گرفته شود.

ایستادگی محکم مجلس یازدهم که مشکل بودجه‎ریزی کشور را احصاء کرده بود هم نتوانست دولت روحانی را برای بودجه سال ۱۳۹۹و ۱۴۰۰زیر بار محاسبه مجلس قرار دهد و آنها که چند سالی بود بر بودجه شرکت‎های دولتی چنبره زده بودند را برآن داشت همچون گذشته با ارائه بودجه عمومی به مجلس بسنده کنند تا از زیر بار حسابرسی مجلس در امان بمانند.

 تأخیر در ارائه لایحه بودجه و نداشتن فرصت مجلس برای بررسی کلیات و جزئیات بودجه شگرد خوبی شده بود تا مجلس از این مطالبه مهم خود صرف‎نظر کند. این بود که در بودجه ۲هزارو ۸۸۲هزارمیلیارد تومانی سال ۱۴۰۰فقط ۱۳۱۱هزار میلیارد تومان آن را بررسی و درآمدها و هزینه‎های آن شفاف شد و مجلس نتوانست دولت روحانی را پای بررسی و محاسبه کل بودجه بکشاند.

سال ۱۴۰۱دیگر دولت جدید آمده بود و مجلس امیدوارتر از قبل، بحث بررسی بودجه شرکت‎های دولتی، بانک‎ها و مؤسسات انتفاعی را پیش کشید و دولت هم مخالفتی در این قضیه نداشت. سقف کل بودجه کشور در سال ۱۴۰۱بیش‎از ۳۶۰۰هزارمیلیارد تومان بود که از این رقم ۲۲۰۰هزارمیلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و ۱۵۰۰هزارمیلیارد تومان بودجه عمومی دولت است. این تقریبا نخستین تجربه مجلس در بررسی بودجه شرکت‎های دولتی بود که زیریک‌خم کل بودجه رفته بود.

با بررسی کل بودجه ۳۶۰۰میلیارد تومانی در کمیسیون برنامه و بودجه به‎نظر می‎رسید مجلس یازدهم توانسته حداقل به بخشی از شعارهای خود و قولی که به مردم داده است عمل کند. همان مقطع وقتی سخن از علل زیان‎ده بودن شرکت‎های دولتی مطرح بود، یکی از نمایندگان مجلس در کنار عللی همچون «فرسودگی تجهیزات و ماشین‎آلات» و «ارائه کالا و خدمات براساس قیمت‎گذاری دستوری»، به ۲سرفصل مهم در زیان‎دهی این شرکت‎ها یعنی «مشکلات مدیریتی» و «افزایش بی‎رویه حقوق و دستمزدها و مزایای پرسنلی» اشاره داشت.

گزارش ۳۰۰صفحه‎ای تحقیق و تفحص مجلس از تخلف مالی ۹۲هزارمیلیارد تومانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان که منتشر شد، تازه افکارعمومی متوجه این نکته شد که چرا مجلس در این ۳-۲سال اصرار بر بررسی بودجه شرکت‎های دولتی داشت. گزارش مجلس از حقوق‎های بالای ۷۰، ۸۰میلیونی مدیران شرکت فولاد مبارکه نشان داد ۲سرفصل «مشکلات مدیریتی و افزایش حقوق و دستمزدهای آنچنانی»، جدی‎تر از آن چیزی است که تصور می‎شد.

سؤال اینجاست با توجه به تعریف شرکت‎های دولتی مبنی بر اینکه اگر مجموعه‎ای بیش از ۵۰درصد سهام آن متعلق به دولت باشد، شرکت دولتی محسوب می‎شود، چرا در طول این سال‎ها دولت‎ها زیربار بررسی بودجه آن در مجلس نمی‎رفتند؟ مگر قرار بود چه اتفاقی در این شرکت‎ها بیفتد که این همه مقاومت در این زمینه صورت می‎گرفت؟ طبیعی است شرکت‎هایی مانند فولاد مبارکه که عملا دولتی و عمومی هستند و فقط با برخی روابط و ترفندهای به ظاهر ضابطه‎مند، ولی فاسد به‎عنوان شرکت خصوصی تلقی می‎شوند چون مالکیت مشخص و روشنی ندارند، زمینه سوءاستفاده را فراهم می‎کنند.

شرکت فولاد مبارکه یک نمونه است و شاید باشند شرکت‎های دیگری که با بررسی و تحقیق و تفحص از آنها، پرده‎های دیگری از فساد و حیف و میل سرمایه ملی این کشور از آنها درز پیدا کند.

وقتی از ۱۵۰۰هزارمیلیارد تومان بودجه همه شرکت‎های دولتی، بانک‎ها و مؤسسات غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۰، سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان حدود ۱۸۴هزارمیلیارد تومان، یعنی ۱۴درصد از بودجه کل کشور باشد و ۹۲هزارمیلیارد تومان - البته با احتساب تخلفات چندساله - آن باشد، شرکت نفت و شرکت‎های وابسته به آن‌که بیش از ۹۰۰هزارمیلیارد تومان از بودجه ۱۵۰۰میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰را به‌خود اختصاص داده است آیا مجلس نباید نسبت به بررسی و تحقیق و تفحص از آن حساس باشد؟ این صرفا یک درخواست از مجلس است و چه بسا مجموعه شرکت نفت کوچک‎ترین تخلفی نداشته و در طول این سال‎ها منزه از هرگونه تخلف بوده است.

نکته مهم دیگر در سوءاستفاده‎های سیاسی از مجموعه‎هایی است که از منابع مالی زیادی برخوردارند و چشم طمع جریان‎های سیاسی به آنها دوخته شده است. انتخابات، گذرگاه اصلی این سوءاستفاده‎های سیاسی است. وقتی گفته می‎شود منابع مالی تبلیغات انتخاباتی افراد باید شفاف باشد، اهمیت این تأکید دوچندان می‌شود. چگونه است که یک فرد با بنیه مالی اندکی که دارد برای ورود به انتخابات ده‎هامیلیارد تومان هزینه می‌کند و کمتر واکنشی نسبت به این هزینه‎ها صورت نمی‌گیرد؟ آیا نمی‎شود رد این پول‎های هزینه شده در انتخابات را از انتصاب‎های صورت گرفته پس ‎از انتخابات سراغ گرفت؟

به‎نظر می‎رسد کاری که مجلس با تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه انجام داد آغاز مبارکی است که ضمن گستراندن چتر این تحقیق و تفحص روی شرکت‎های دیگر، در بررسی قانون انتخابات و تأکید بر شفافیت منابع هزینه شده برای تبلیغات انتخابات که در دستورکار مجلس و شورای نگهبان قرار دارد، می‌تواند تکمیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • احمد IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    25 14
    به نظر شما آیا به تخلفات این افراد رسیدگی می شود یا محاکمه ای در کار خواهد بود ولی فی نفسه همین هم خوبه
    • میم IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      25 0
      رد پای آقای تاج توی این پرونده هم هست ولی هیچ کاریش نمیکنن
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      23 1
      طرف همچین میگه پیگیر بودیم که انگار تخلف مال ما عوامه . نه داداش همه از خودتون هستند بیچاره مردم . کاش تو بحث جابه جایی مدیران این شرکتها بین اصفهان و دیگر شهرها و یا پاداش و عیدی و ماشینهایی که گرفتند هم یکی ورود می کرد
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      8 0
      مگه تاج به خاطر کارایی که قبلا تو فدراسیون انجام داد محاکمیه شد؟
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      10 0
      زندگی و دار و ندار دزدها را مصادره کنید
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      چی میگی، دار ندار دزد ها را مصادره کنبد
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      0 0
      متاسفانه مجلس نادان با ندانم کاری و انتشار گزارش غلط موجبات بدنامی نظام اسلامی را فراهم کرد. دلسوزان متخصص از همان اول فهمیدند گزارش فولاد مبارکه سرتا پا غلطست ولی چه سود که تیر جهل مجلس از چله کمان رهیده بود. یک نفر نبود به آقایان بگوید میفهمید با اعلام این اعداد کذایی چه ضربه ای به حیثیت نظام میزنید؟ آیا عدم نفع فولاد که به دستور دولت وقت بوده فساد است؟آیا ترک تشریفات الزاما به معنی دور زدن قانون است؟ یقینا عدد تخلفات پس از بررسی در قوه قضاییه به کمتر از عشر مقدار اعلامی خواهد رسید ولی چه فایده که در ذهن ملت همان عدد درشت خواهد ماند
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      خصولتی ها و شترمرغ ــ همه خصولتی ها (شرکت های دولتی) را باید تحقیق و تفحص کنید ـــ شرکت های خصولتی مانند شترمرغ هستند. می گی بپر میگه من شترم . می گی بار ببر میگه من مرغم. به این شرکتها می گی چرا حقوق نجومی و پاداش نجومی میدی میگه من خصوصیم هر قدر بخوام حقوق و پاداش می دهم و هر کی را هم بخواهم استخدام می کنم.. وقت هم می گی مالیات بده ؛ و هزینه مواد اولیه و انرژی را به قیمت جهانی بده ؛ میگه وا صنعتا ؛ صنعت از دست رفت و دولت باید اینها را مفت به من بده. من دولتیم. تفاوت هزینه مواد اولیه مفت و محصول را هم بعنوان تخم دو زرده خودش حساب می کنه . ــ برخی شرکت های خصولتی حیاط خلوت برخی شده اند ــ و هر کی را هم بخواهد ـــ الان که همه در به در دنبال کار می گردندـ استخدام می کند با حقوق ها ی آنچنانی ـ فساد سیستمی در برخی خصولتی ها یافت میشه.
  • محمدایوب IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    15 4
    بررسی تحقیق وتفحس از نهاد ریاست جمهوری هم باید خیلی سریعتر انجام شود از سازمان برنامه و بودجه از بانک مرکزی چه شود علی برکت الله چه کرده
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      17 0
      شرکت های خصولتی مانند شترمرغ هستند. می گی تخم بذار می گه من شترم .می گی بار ببر میگه من مرغم. به این شرکتها می گی چرا حقوق نجومی ، پاداش نجومی می دی میگه من خصوصیم. وقت هم می گی مالیات بده ، مواد اولیه و انرژی را به قیمت جهانی باید بخری میگه من دولتیم.
  • م IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    13 2
    تمام خائنین به بیت المال زندگی خوبی دارند لطفا زندگی انها را اشفته نکنید شاید چند روزی بعدش مطمئن باشید این شبکه فاسد وصل به سیاستمداران قلدر غربگدا با قدرت بیشتر بیت المال را زیر چنبره خودمیگیرد لطفا شعار مبارزه با فساد در این کشور ممنوع کنید فاسدین محترم راحت باشید کسی مزاحم شما نمیشود تا حال راحت می خوردید لطغا ادامه بدهید همیشه خندان باشید
  • رضا IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    28 0
    ازبس این شرکتهای دولتی دزدی واختلاس است که همه درصورتهای مالی زیان ده هستندویک چیزهم ازد لت طلبکارند
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    28 0
    فولاد مبارکه یک شرکت تولیدی هست، چرا باید از بودجه کشور استفاده کند که در نتیجه چنین تخلف مالی ایجاد گردد؟
    • بودجه چیست IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      5 0
      از بودجه دولت استفاده نمی کند. شرکتهای دولتی درآمد و هزینه هایشان در بودجه درج می شود. یعنی درآمد پیش بینی شده خود را در بودجه درج نمود و هزینه های برآوردی خود را نیز در بودجه درج می نمایند این هزینه ها از محل درآمدهای شرکت پرداخت می شود. مابه التفاوت درآمد و هزینه ها سود یا زیان می شود شرکتهایی که زیان ده باشند از دولت کمک دریافت می نمایند. لازم به ذکر است شرکت فولاد زیان ده نمی باشد. و سهم سود دولت هر ساله به حساب دولت واریز می گردد.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    17 8
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • علی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    24 0
    چرا شرکت ملی حفاری را مورد بررسی قرار نمیدهید؟؟؟؟؟؟؟!!!!
  • ali IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    8 0
    خاوری مهره همینها بود چسبوندش. به احمدی‌نژاد و گفتند احمدی‌نژاد سه هزار میلیارد اختلاس کرده
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    10 0
    اف تو این مدیریت فقط مشرق پخش کن
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      اوه چقدر گوهر بار و پر از فائده هست این اف شما.
  • هاشم IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    13 0
    یک بار برا همیشه و اجرای قوانین در کشور ملاحظات جناحی را کنار گذاشته و به منافع ملی فکر کرده هر کس در هر رده از حکومت را که کوتاهی و دخالت در اختلاس به هرنحوی اعم از مستقیم و غیر مستقیم محاکمه کنید
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    18 1
    نمیدونم اینجا مملکت است یا دزدخونه؟؟؟خدادردنیاوآخرت لعنتشون کنه!
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      4 4
      خدا یا دستش با دزدها تو یه کاسه است یا عملاً زورش به این جماعت نمیرسه
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 1
    شرکت های خصولتی مانند شترمرغ هستند. می گی تخم بذار می گه من شترم .می گی بار ببر میگه من مرغم. به این شرکتها می گی چرا حقوق نجومی ، پاداش نجومی می دی میگه من خصوصیم. وقت هم می گی مالیات بده ، مواد اولیه و انرژی را به قیمت جهانی باید بخری میگه من دولتیم.
  • ... IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    12 0
    مجلس باید شفافیت رو از خودش شروع کنه اونوقت کسی نمیتونه زبون درازی کنه
  • محمد IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    8 3
    چرا کسی جرات نمی کند همه مقصران این فاجعه را معرفی کند؟ چرا وقتی سازمان های جهانی که نقشه رنگی کشورها را از نظر فساد ترسیم می کنند و رنگ نقشه کشور ما را جگرکی یعنی از قرمز گذشته نشان می دهند کسی نگران نمی شود سهم نهاد های نظارتی که در این فساد تقصیر یا قصور داشته اند چقدر است؟ این فساد ها ست که مردم را نا راضی می کند دشمن از همین ها سوء استفاده می کند و مردم را بد بین می کند این ها فساد می کنند آن وقت >...
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 0
    سازمانهای غيردولتي مردمی رو هم بررسی کنید.
  • عبدالله IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    با $ هزار تومان یارو ٣٠٠٠ ملیارد چپو کرد
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    8 0
    زندان ایران شده بهشت مفسدان دزدان معتادان قاچاقچیان چرا مثل امثال من کارگر وقتی کسی بالای چشمت ابرو به آنها نمی گوید بیاین 30سال با 5تا6میلیون ماهیانه کار کنن میدانند هرکار بکنن آقایان بعد ازهتل 5ستاره زندان با افتخار به آغوش خانواده بر میگردند روز ازنو
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 1
    حقیقتا درچندسال اخیر قوه قضائیه ود یوان محاسبات عملکرد خوبی داشته درمبارزه بااختلاس وفساد اقتصادی خوب عمل کرده ودولت ریسی هم همکاری خوبی داشته باید به آنها کمک کرد چون این میزان برخورد بامفاسداقتصادی واقعا ازاول انقلاب تاحالا بین ی وجای تشکردارد وبایداوامه یابدونل باید بجای قدردانی مدام سیاه نمایی کرد
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    9 0
    انصافا فساد سيستماتيك تماممممم لايه هاي كشورو گرفتهو واگرنه امكانننننن نداره 3 ميليارد دلار (90 هزار ميليارد تومن) بتونه اينجور هاپولي بشه
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 1
      چی میگی بابا
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 0
    این حرفای الکی رو میگید که دوباره اعتماد ملت رو جلب کنید ؟اون اختلاسهای قبلی رو گرفتین ،سلاطین دلار و سکه و..گرفتین،مفسدین قوه قضایی رو گرفتین،انبارهای احتکار رو گرفتین،و.....چه فرقی به حال ملت کرد؟
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 2
      هر اختلاسی رو شد عواملش دستگیر شدند اعدام یا زندان بلند یا در پناه امریکا و انگلیس شاه دزد رفتند تو هم اگر مورد خاصی داری مصداقی بیان کن بجای شلوغ کاری
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 1
    به اختلاس میگه مشکل مدیریتی ای خدا اگه این مجموعه ناظرازچندارگان داشت امروزه شاهداشرافی گری مسئولین نبودیم
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 0
    خود مجلس بیمار است . مجلس چقدر حقوق می گیرد ؟
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    به نظر می آید بسیار ضروریست که نهادهای نظارتی بخصوص سازمان بازرسی و مهمتر دادگستری باید اصلاح و به روز شود،علی برکت الله
  • داریوش از اهواز IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 0
    اینا هم مثل خاوری میرکند کانادا یا مثل زنجانی مدتی یه شو تلویزیونی پخش و خبرش درمیاد بعد هم همه چیز خوش و خرم و آروم میشه برای اختلاسگر یقه سفید
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 0
    خب حالا همه این پولها را جمع کنید وبین ملت تقسیم کنید اگه راست میگین چون طلبکار اصلی مردم هستند که بار مشکلات اینهمه رانت وفساد را بدوش کشیدند
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    هیچ کس در این مملکت نیست سوال کند چطور میشود در حال حاضربه ثروت انچنانی رسید؟
  • سلیمان سلطانی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    مجلس باید جلو اختلاس رو میگرفت
  • محمد نفیسی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    این مشت نمونه خروار است هروقت نمایندگان مجلس این بساط بخوربخور را دراین کشور حل کنند خواهید دید که اگر ما در چاه های نفتمان را ببندیم بدون اتکابه نفت میتوانیم یکی از بزرگترین اقتصاد های جهان باشیم از مجلس بخاطر این تحقیق وتفحص وبرملا کردن این سو استفاده ممنونیم
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 0
    افکار عمومی سالهاست متوجه است
  • ایرانی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    مردم منتظرند...
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 2
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    دزدان و غارتگران بیت المال را به اشد مجازات محاکمه و اموال بین المال را از آنها بستانید.
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    امیدوارم بودجه بقیه شرکتها هم بررسی بشه
  • حامد IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    این تحقیق و تفحص باید بصورت پروژه ای بلند مدت در مورد همه شرکتهای دولتی انجام شود. الان بخش عمده بودجه کشور خرج این شرکتها می شود. مثل چاهی شدند که بیت المال توش گم میشه. امیدواریم اراده کافی برای این اقدام اساسی باشه.
  • محمود IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    مدیری که نفهمه زیر مجموعش دزده اصلا مدیر نیست خودش مجرم اصلیه..امان از این مال دنیا که چه انسان هایی را حرام خوارکرد وچه برسر مردم مستضعف آورد.‌‌بازم خدا را شاکریم ...ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازس...خیلی ها نون رانت را نخوردند نمی دونندچقدر راحت ووسوسه کنندس.شاید خودمون هم پامون بلغزه....خدایا اگه قابل هدایتیم هدایتمون کن وگرنه ...‌‌‌....
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    این یه موردشه. بقیه بهتر از این نیستند تمام این پولهای نامشروع مجدد بخاطر پولشویی و گم شدن رد پول وارد ارز سکه و طلا و ملک و خودرو میشه و باعث تورم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس