تخریب 745 هکتار از جنگل های ایران در اثر آتش سوزی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که قوانین مناسبی درباره تنوع زیستی وجود ندارد، گفت: قوانین مورد نیاز تدوین و به مجلس تقدیم شده است.

به گزارش مشرق، حسن اکبری در نشست خبری بیان کرد: یکی از اقدام‌های مهم این معاونت از زمان دولت سیزدهم تدوین قوانین درباره تنوع زیستی بوده که به مجلس تقدیم شده است.

وی به اهمیت حفاظت مشارکتی اشاره کرد و افزود: با طرح حفاظت مشارکتی تمام وظیفه و مسئولیت حفاظت برعهده دولت نیست و باید از مشارکت مردم نیز در امور حفاظت بهره ببریم و هزینه سازمان باید به گونه‌ای باشد که از درآمد خود برای حفاظت هزینه کند.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ سال بود که طبقه بندی گونه‌ها تغییر نکرده بود و طی این مدت تغییرات زیادی در برخی از گونه‌ها ایجاد شده بود. بنابراین یک فعالیت کارشناسی در زمینه بررسی و دسته بندی انجام و طی هفته گذشته آماری از گونه‌های در حال انقراض، محافظت شده و عادی تهیه شد.

اکبری با بیان این که راه اندازی سامانه جامع حفاظت محیط زیست یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بوده است گفت: بیست بانک اطلاعاتی در این سامانه دیده شده است که شامل سرشماری‌ها، مسائل باغ وحش‌ها، مراکز تکثیر، آتش سوزی‌های مناطق، تصرفات، حضور تعداد دام‌ها در مناطق و خیلی از مسائل دیگر در این بانک اطلاعاتی پیش بینی و بیش از ۶۰ فیلد اطلاعاتی در این سامانه تعریف و تاکنون ۲۰ هزار رکورد در آنها ثبت شده است.

وی به ویژگی‌های سامانه جامع حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: با تکمیل شدن بانک اطلاعاتی این سامانه زیرساخت خوبی را در اختیار آیندگان قرار خواهد داد. نظارت بر فعالیت‌های باغ وحش‌ها، مراکز تکثیر و بر فعالیت‌های استان‌ها و همچنین عمده صدور مجوزها از طریق سامانه مزبور اتفاق خواهد افتاد.

راه اندازی شبکه بیسیم و تجهیزات حفاظتی در استان‌ها

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی به راه اندازی شبکه بیسیم و تجهیزات حفاظتی در استان‌ها پرداخت و افزود: در سال جاری برای حداقل ۱۰ استان توانستیم طراحی شبکه بیسیم و تبدیل مجوز از آنالوگ به دیجیتال را یا نهایی و یا اعتبار مربوطه را ابلاغ کنیم که در مرحله طراحی است. حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در راه اندازی شبکه بیسیم در استان‌ها را شاهد بودیم و برای ۲۰ استان هم خرید تجهیزات را داشتیم و در صورت تأمین تجهیزات می‌توانیم در یک دوره سه‌ساله دوربین‌ها و مواردی که برای حفاظت نیاز است را تأمین کنیم.

اختصاص ۱۷ میلیارد تومان برای اطفای حریق

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی با بیان این که بیشترین اعتبار به اطفای حریق تخصیص یافت، ادامه داد: مبلغ ۱۷ میلیارد تومان اعتبار در ابتدای سال برای اطفای حریق به استان‌ها تخصیص داده شد که حدود ۲۰۰ دمنده، هزار فلکسی پک، ۴ دستگاه روت فایر و یک دستگاه کانچل چهار چرخ و همچنین هزینه‌های مشارکت جوامع محلی فراهم شد. نکته قابل توجه این است که حضور مردم می‌تواند در اطفای حریق مؤثر باشد.

اکبری با ارائه گزارشی از راه اندازی ایستگاه‌های اطفای حریق اظهار کرد: حدود سه ایستگاه اطفای حریق در کشور و در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمان و خوزستان وجود دارد که تلاش بر افزایش این ایستگاه‌ها داریم. میزان تجهیزات و بودجه اختصاص یافته به استان‌ها هرچند که چشمگیر نیست اما تاکنون چنین رقمی به استان‌ها اختصاص نیافته است.

تخریب ۷۴۵ هکتار از جنگل‌های ایران در اثر آتش سوزی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی گفت: در ۴ ماه اول سال گذشته ۱۴۸ مورد آتش سوزی رخ داد که ۵۵۴۸ هکتار مراتع و جنگل در آتش سوخت. در ۴ ماه اول سال جاری ۷۶ مورد آتش سوزی رخ داد که جمعاً ۷۴۵ هکتار از مراتع دچار حریق شدند.

اکبری گفت: نمی‌توان تمام آتش‌سوزی‌ها را مرتبط به عملکرد سازمان دانست چراکه با توجه به تقلیل پوشش گیاهی جنگل‌ها و تغییرات اقلیمی افزایش این آتش‌سوزی‌ها طبیعی است اما با توجه به افزایش آتش‌سوزی‌ها می‌توان گفت که عملکرد سازمان مناسب بوده است.

وی به تجهیزات هوشمند برای حفاظت در ۶ استان اشاره کرد و گفت: نزدیک به دو میلیارد و ۴ صد میلیون تومان به استان‌های سمنان، کردستان، لرستان، هرمزگان، بوشهر و همدان ابلاغ شده است. نصب فنس الکتریکی برای سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی در مناطق ارژن پریشان استان فارس از دیگر اقدام‌های این معاونت بود.

ثبت ۲۴ هزار نمونه علمی در موزه ملی تاریخ طبیعی کشور

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی با اشاره به این که متنوع‌ترین موزه علمی به لحاظ تنوع و تعداد نمونه‌های رکورد دار در کشور داریم، گفت: در سال جاری ۲۴ هزار نمونه علمی، جانوری، گیاهی، فسیل و سندکامی جمع آوری، شناسایی، ساماندهی و ثبت شده است و در این مدت سعی کردیم در تمام برنامه ریزی ها از متخصصان استفاده کنیم.

اکبری به راه اندازی ۳۵ مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش در کشور برای حیواناتی همچون آهو، جبیر، گورخر و گوزن زرد ایرانی اشاره کرد و افزود: برای گونه‌های مشکل دار مانند یوز، میش مرغ، گوزن زرد ایرانی و هوبره برنامه عملیاتی تهیه و در حال اجرا است. برای گونه میش مرغ یک میلیارد تومان در سال گذشته و سال جاری و برای حفاظت یوزپلنگ در طبیعت ۳ میلیارد تومان در سال گذشته اعتبار پیش بینی شده بود.

وی با تاکید بر این که برای اجرای برنامه‌ها مشکل اعتبار داریم، ادامه داد: برای برخی گونه‌ها مثل پلنگ، خرس سیاه و سیاه خروس اعتبارات کمتری پیش بینی شده که با سازمان برنامه و بودجه مکاتباتی انجام شده است.

وی با بیان این که منطقه توران مهم‌ترین زیستگاه زادآور یوزپلنگ است، گفت: علاوه بر جذب ۳ میلیارد تومان به مناطق توران و میاندشت ۱۰ دستگاه موتور سیکلت به منطقه توران تخصیص داده شد و در حوزه آموزش و افزایش حفاظت فیزیکی قرار است از همان اعتبار استفاده شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی تشکیل کمیته پیگیری مدیریت و کنترل چرای دام توسط دفتر زیستگاه‌ها، تشکیل کمیته تکثیر یوز در اسارت توسط دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش و تقویت حفاظت فیزیکی مناطق توران و میاندشت توسط یگان حفاظت محیط زیست را از دیگر اقدام‌های معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    نماينده ها و مسئولين در مورد محيط زيست چکار ميکنن
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    ديگه کی مسئولين قراره کاری بکنن؟؟؟ وقتی ايران يک دست کوير شد؟؟؟ همون بودجه اختلاس شده فولاد رو به محيط زيست ميدادين کل مشکلات محيط زيست برطرف ميشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس