کد خبر 1499743
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
اصل ماجرای مرگ گورخرهای ایرانی چیست؟

تصاویری در فضای مجازی از تلف شدن گورخرهای ایرانی حفاظت شده در منطقه بهرام گور به دلیل تشنگی دست به دست بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده که مسئولان مربوطه این مساله را تکذیب کردند.

به گزارش مشرق، عکس‌ها و مطالبی در فضای مجازی منتشر شده که گویا گورخرهای منطقه بهرام گور از تشنگی در حال تلف شدن‌اند.

در این مطالب در فضای مجازی عنوان شده که خالی بودن آبشخورها در منطقه بهرام گور در شرق استان فارس موجب تلف شدن این گونه حفاظت شده است.

 اصل ماجرای مرگ گورخرهای ایرانی چیست؟+ عکس

یکی از موارد مطرح شده در فضای مجازی

مسئول پارک ملی قطرویه اما این مطلب را تکذیب کرده است.

منطقه بهرام گور آخرین زیست گاه گورخر آسیایی در جهان است که حفاظت از آن اهمیت زیادی دارد.

تکذیب مرگ گورخرها و اعلام غیرواقعی بودن تصاویر

مسئول پارک ملی قطرویه انتشار تصاویر تلف شدن گونه های حیات وحش در این پارک را تکذیب کرد و آن را غیر واقعی خواند.

علی اکبر صفایی با توضیح درباره چگونگی تامین آب مورد نیاز گونه های حیات وحش در پارک ملی قطرویه اظهارکرد: این پارک با وسعت حدود ۳۲ هزار هکتار دارای ۱۶ منبع آبی اعم از چاه و چشمه های متعدد و ۱۰ باب آبشخور حیات وحش است، دراین پارک فواصل منابع آبی به گونه ای است که اگر یکی از این منابع از کار بیفتد یا خالی شود بقیه منابع در دسترس حیات وحش است. بنابراین خالی شدن یکی از آبشخورها نمی تواند عاملی برای تهدید حیات وحش باشد.

مسئول پارک ملی قطرویه در ادامه گفت: گونه کل و بر و قوچ و میش در این پارک زیست می کنند، گونه گورخر نیز دراین منطقه وجود دارد که می تواند تا ۱۰ کیلومتر پیمایش کند تا منابع آبی را بیابد، در حالی که فواصل آبشخورها در این منطقه کمتر از سه یا چهار کیلومتر است بنابراین، خشک شدن یا کم آب شدن یک یا دو آبشخور نمی تواند تهدیدی برای حیات وحش باشد.

صفایی افزود: در حالی که کل و بز و قوچ و میش معمولا در ارتفاعات زیست می کنند و از چشمه های جاری ارتفاعات استفاده می کنند و آبشخورها استفاده زیادی برای قوچ و میش و کل و بز ندارد.

این مقام مسوول توضیح داد: در عین حال خارح از محدوده پارک ملی هم تعداد زیادی باغ و استخر و منابع آبی وجود دارد، در محدوده ۴۰۰ هزار هکتاری منطقه حفاظت شده بهرام گور جایی نیست که فارغ از منابع آبی باشد و هر جایی که احتمال تهدید حیات وحش وجود داشته سازمان محیط زیست اقدام به مکان یابی و توسعه منابع آبی کرده است.

صفایی ادامه داد: در منطقه بهرام گور از ۲ طریق انتقال آب با لوله و همچنین با استفاده از تانکرهای آبرسان که کار انتقال آب از منابع موقت به منابع دایمی را انجام می دهند کار آبرسانی به آبشخورها انجام می شود.

وی اضافه کرد: بنابراین با قاطعیت می توان گفت تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که با کمی دقت می‌توان دریافت که سعی شده است یک مورد از چند زاویه و در فواصل زمانی متعدد و شیوه های مختلف به تصویر کشیده شود و از طرفی معلوم نیست مربوط به کدام مقطع زمانی بوده کاملا کذب و شایعه پراکنی است و اداره کل حفاظت محیط زیست حق قانونی خود را برای پیگیری قضایی علیه نشر اکاذیب محفوظ می داند.

خوشبختانه براساس آخرین سرشماری های انجام شده نشان از افزایش جمعیت گور خر ایرانی در پارک ملی قطرویه دارد که این خود مبین تلاش های محیط بانان زحمت کش منطقه به منظور حفاظت اصولی از حیات وحش پارک ملی قطرویه است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • نونا IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    3 6
    همه چیز مثل همیشه گل و بلبل است وتکذیب می کنید
  • RO ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    2 5
    تابلو حرف میزنم قسم میخورم راست میگن بخاطر بی آبی تلف شدن
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    1 3
    حواستون به این گور خر ها باشه یه نخ مو از سرشون کم نشه
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    4 0
    مسولان استان فارس در حال افزودن به اموال خود هستند همچنانکه دونفر شان دستگیر شدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس