کد خبر 1409695
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
چطور از همسرمان پول توجیبی بگیریم؟ | نحوه تقاضای پول از همسر

نحوه تقاضای پول از همسر مهمترین بخش مسائل اقتصادی بین زوج‌هاست. حتی ممکن است مدتی از ازدواج گذشته باشد، اما خانم هنوز در مطرح کردن خرید لوازم شخصی و دریافت پول با همسرش مشکل داشته باشد.

به گزارش مشرق، «دوران عقد و نامزدی برای هر دختری دوران شیرینی است که شاید با یادآوری آن در سال‌های پس از ازدواج هم لبخند بر لبانش جاری کند. اما برای من آن‌طور که تصور می‌کردم، نبود. دلیلش به ظاهر «یک شهریه کوفتی دانشگاه» بود، اما واقعیت چیز دیگری بود که از شیرینی این دوران برای من خاطرات تلخی ساخت.

یادم می‌آید ساعت‌ها شبکه‌های اجتماعی را بالا و پایین می‌کردم. ساعت‌ها مشغول فکر کردن به این بودم که چطور درباره این موضوع با همسرم صحبت کنم. نقشه‌های زیادی می‌کشیدم. اما هیچ کدام فایده‌ای نداشت. به محض رو به رو شدن با او جنگی داخلی در سرم به پا می‌شد. صدایی در ذهنم فرمان می‌داد: «الان وقتشه، بگو.» اما صدای دیگری فریاد می‌زد: «نه اگه فکر کنه دختر پول پرستی هستی چی؟» در نهایت صدای اول پیروز می‌شد و مرا از بیان نیاز مالی اساسی که داشتم منع می‌کرد.

فرصت زیادی نداشتم. دو روز مانده بود به انتخاب واحد دانشگاه. باید قبل از آن شهریه را به حساب دانشگاه می‌ریختم. تصمیم گرفتم برای بار چندم از مادرم کمک بگیرم. اما او هم آب پاکی را روی دستم ریخت. راست می‌گفت. نمی‌توانستم از پدرم توقعی داشته باشم. او درگیر و دار خرید جهیزیه برای من بود.

از آن ترم قید دانشگاه رفتن را زدم. روزهای شیرین نامزدی‌ام با یک شرم بی‌جا تلخ شده بود. از دست خودم عصبانی بودم. چرا خجالتم می‌آمد از همسرم که نزدیک‌ترین فرد به من بود، پول بگیرم!؟ دلیل ترک تحصیل و تلخ شدن دوران نامزدی‌ام فقط یک چیز بود، نمی‌خواستم یا نمی‌توانستم از همسرم درخواست پول کنم! اکنون بعد از گذشت چند سال دلیل ترک تحصیلم را برای همسرم تعریف کردم. هم ناراحت شد. هم باورش نشد.»

اینها صحبت‌های دختری است که پول گرفتن از همسرش بزرگ‌ترین مشکل روزهای شیرین نامزدی‌اش شده بود. مشکلی که عاقبت منجر به ترک تحصیل او شد.

چطور از همسرمان پول توجیبی بگیریم؟ | نحوه تقاضای پول از همسر

مسئله‌ای ساده اما کلیدی بین زوجین

درخواست پول از همسر شاید موضوعی پیش پا افتاده و شرم آور تصور شود، اما مطرح نکردن همین موضوع کوچک ممکن است در آینده باعث دلخوری‌هایی ‌شود. 

با اینکه زوج‌های بسیاری با این مشکل نه چندان بزرگ اما کلیدی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما هنوز هم زوجین بسیاری پیش از ازدواج درباره آن صحبت نمی‌کنند. آنها در مورد عواقب مطرح نکردن یا درست مطرح کردن آن بی‌خبر هستند، اما می‌توان با استفاده از اصول و روش‌های صحیح از زوج خواسته‌های خود را مطالبه کنند.

«ژیلا آهنگرزاده » روانشناس بالینی درباره حقوق خانم‌ها بعد از ازدواج، می‌گوید:«با ازدواج و آغاز زندگی مشترک هر یک از زوج‌ها نسبت به هم حقوق و تکالیفی دارند. یکی از حقوق‌های خانم بعد از ازدواج، حق نفقه است. مرد موظف است به همسر خود نفقه برای تامین هزینه‌های لازم برای تهیه لباس و غذا و غیره دهد. اما ممکن است در برخی افراد ویژگی‌هایی مانند خجالتی بودن و شرم و حیا وجود داشته باشد که نتوانند نیازشان را با همسرشان در میان بگذارند.»

افراد تحصیلکرده هم مستثنی نیستند!

«اخیرا مراجعه‌ای داشتم که خانم و آقا دکترای جامعه شناسی داشتند، هر دو  افراد تحصیلکرده و شاخصی بودند اما در کمتر از دو سال زندگی مشترک قصد جدایی داشتند. یکی از دلایل اصلی آنها مسائل مالی بود، چرا که قبل از ازدواج توافقی صورت نگرفته بود و اگر توافقی هم بود کلامی بود و توسط یکی از زوجین بی‌مبالاتی صورت گرفته بود. متاسفانه جلسات مشاوره را هم ادامه ندادند.» اینها اظهارات یک مشاور خانواده است.

صبری که عاقبت لبریز شد

برخی از افراد هم هستند که از همان ابتدای ازدواج نیازشان را مطرح نکردند و بعد از گذشت چند سال از ازدواجشان تحملشان را از دست می‌دهند و به اصطلاح «از آن ور بوم می‌افتند» و هرچه تاکنون نخواسته بودند را به یکباره طلب می‌کنند.

می‌گوید:« من از همان اوایل ازدواج هیچ وقت درخواستی از همسرم نمی‌کردم که مبادا از توانش خارج باشد و خجالت زده شود. حتی برای خانه هم خریدی داشتیم از «سر و ته آن» می‌زدم و هر چیزی که ضروری‌تر بود را برای همسرم لیست می‌کردم. اما این موضوع باعث شد بسیاری از مواقع به خودم و فرزندان و حتی همسرم سخت بگذرد. یک روز به تنگ آمدم. حالا نیازهایم را از او درخواست می‌کنم و در نگاه او یک زن پرتوقع هستم.» اینها صحبت‌های یکی از مراجعین به مشاور خانواده است.

قبل از ازدواج در مورد مسائل مالی صحبت شود

«دکتر آهنگرزاده» درباره راهکارهای اصولی برای گرفتن پول از همسر، می‌گوید: «همانطور که در آموزه‌های دینی و عرفی مطرح شده است، هر موضوع مهمی باید در مسئله ازدواج نوشته شود. مسائلی مانند سیاهه جهیزیه یا دفتر بله برون که در آن جهیزیه، مهریه، زمان برگزاری مراسم و باقی موضوعات مطرح می‌شود و شاهدان آن را امضا می‌کنند و زوج‌ها یک سند مکتوب در دست دارند و باید طبق مسائل شرعی و عرفی به عهد و توافق خود پایبند باشند. هر چند بحث نفقه در دین اسلام بسیار قوی وجود دارد و می‌توان به آن استناد کرد. علاوه بر این‌ها قبل از ازدواج حتما باید در مورد مسائل مالی صحبت شود.»

چطور از همسرمان پول توجیبی بگیریم؟ | نحوه تقاضای پول از همسر

زوجین مشاوره پیش از ازدواج بروند

البته یکی از دلایل دیگری که افراد شرم دارند که درباره مسائل مالی صحبت کنند این است، می‌ترسند فرد مقابل تصور کند که آنها فردی مادی‌گرا هستند. «دکتر آهنگر زاده» می‌گوید: «اگر زوجین شرم می‌کنند در مورد مسائل مالی با شریک زندگی‌خود صحبت کنند، آن را با مشاور خانواده خود مطرح کنند و از او بخواهند که مسائل مالی را با زوج در میان بگذارد».

اگر افراد قبل از ازدواج مهارت‌های زندگی و حل مسئله و تصمیم‌گیری را بلد نباشند، تصمیمات غیر منطقی می‌گیرند و این مسئله به روابط آنها خدشه می‌زند. بنابراین زوجین باید مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند.

خوش‌زبانی شاه کلید مشکلات

برخی از زوجین هم نیازهایشان را با همسرشان در میان می‌گذارند، اما چون به درستی این کار را انجام نمی‌دهند، هر دو طرف از هم ناراحت و دلگیر می‌شوند.

در حقیقت موضوعی که خانم‌ها و آقایان باید به درستی بیاموزند، نحوه درخواست از همسرشان است که در بسیاری از مواقع به دلیل نحوه غلط درخواست، کار را سخت می‌کند. در این جور مواقع با نگاهی عمیق‌تر و شناختی دقیق‌تر و استفاده از تجربیات بزرگترهایمان می‌توانیم به راحتی از پس این مسئله بربیایم. حتی نزد همسرمان هم عزیزتر شویم. می‌گویید چطور؟

کاری ندارد، همانطور که مادر بزرگ‌هایمان می‌گفتند «زبان خوش مار را از سوراخ بیرون می‌آورد». با زبان خوش و مهربانی می‌توانیم درباره نیازهایمان با همسرمان گفتمان مثبت داشته باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 5
    مصداق کَندن مو از خرس
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      3 1
      مصداق یک کاربر بی‌تربیت، و البته می‌تونستی مثال کفتارهای طماع رو بزنی
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 0
    خخخخخخ خب ولخرجی می کنی پس انداز کردن صرفه جویی بلد نیستی اصلا به فکر آینده نیستی مدیریت مالی بلد نیستی
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    4 0
    زنان مومن
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    2 3
    ازدواج با زن شاغل همه مشکلات را حل می‌کند!!! مردهای این دوره زمانه چیزی به عنوان خرجی و نفقه نمیشناسند اما از همان لحظه عقد دنبال راهی برای فرار از مهریه ای هستند که شاید زن مطالبه کند !!!!
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      3 1
      مردی تو این دوره زمونه وجود نداره همه نا مردن یکیش خود تو
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 0
      مرد خسیس و باید سوزوند
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    5 0
    این موضوعات خیلی وقت پیش طبق قوانین ومقررات اسلامی حل وفصل شده.
  • محمد IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    1 0
    درآمد نسبی شاه کلید مشکلات!. بدون درآمد و شغل مناسب متاسفانه همه حرف هایی که مطرح کردید حرفی بیش نیست.
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 1
      اگه غیرت و تلاش باشه ان شاءالله و صددرصد درست میشه
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    3 0
    آقایان محترم به خانم ها دوبرابر چیزی که انتظار دارن بدید ، اما یه کارت عابر داشته باشید و یه کارت فقط به اسم همسر، هرماه فقط فقط فقط به اون حساب پول بریزید ، یه کارت برای خرجی خانه هم جدا باز کنید ، حتما پول خرجی منزل رو جدا بریزید تا مورد گزش قرار نگیرید
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 0
      تو اگر انقدر حسابگر هستي و خرجي دادن برايت جان كندن است توصيه ميكنم اصلا زن نگير و تا اخر عمر با مامان جون زندگي كن دست پختش هم بهتره!!!!!
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    باید گربه از اول دمه حجله کشت تا حساب دسته بعضی از اقایون بییاد
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    تیترتون به نظرم اصلا جالب نیست ! پول توجیبی ؟ به نظرم روانشناسی نحوه ی نوشتن خبر و مطلبتون خیلی ضعیفتر از چیزیه که باید باشه.
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    سلام. آخه مثال‌تون از بیخ مشکل داشت! طرف ازدواج کرده شهریه قبلیشو نامزدش بده؟! خب اونم تشریف بیاره خونه مرد، مثلا. بعد مادر دختره میگه دیگه درس نخون نمی‌تونیم شهریه بدیم می‌خوایم جهیزیه بدیم؟! اگرم واقعی بود، مشکل بی‌برنامگی بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس