کد خبر 1244547
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
کاهش نرخ ازدواج در تهران طی سال ۹۹

وزیر ورزش و جوانان گفت: آمار ازدواج در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال قبل از ان حدود ۴.۶ درصد افزایش پیدا کرده، اما طلاق هم بیشتر شده که این نگران کننده است.

به گزارش مشرق، مسعود سلطانی فر، در مراسم آغاز هفته ازدواج افزود: فرا رسیدن ایام مبارک دهه اول ذی حجه و روز پیوند تاریخی و باشکوه امام علی و حضرت فاطمه را به همه مؤمنین مسلمین و جوانانی که در سن ازدواج هستند تبریک می‌گویم و امیدوار هستم پیوند جوانان مستحکم باشد، همه یقین داریم هرچقدر بنیادهای خانواده محکم باشد، توسعه کشور منظم تر، سریع‌تر و بهتر خواهد شد.

آقای سلطانی فر افزود: تلاش کردیم در چند محور به توسعه ازدواج و فراهم کردن زمینه ازدواج برای جوانان کشور کمک کنیم و مجموعه نظام و دولت در جهت فراهم کردن امکانات مالی برای زوج‌های جوان تلاش خوبی کردند و سال به سال رقم آن را افزایش دادند.

سلطانی فر تصریح کرد: سال ۱۳۹۱ تسهیلات زوجین ۳ میلیون تومان بود، اما در سال گذشته به ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و نزدیک به ۵۰۰ هزار زوج توانستند این تسهیلات را دریافت کنند.

وزیر ورزش و جوانان گفت: امسال این رقم به ۷۰ میلیون تومان و برای زوج‌های آقایان زیر ۲۵ و خانم‌های زیر ۲۳ به ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کمک بسیار خوبی به وزارت ورزش و جوانانکرد و همیشه حامی ما بودند و هرجایی که کمک خواستیم همه کمک کردند تا بتوانیم برنامه‌ها و سیاست‌های خود را اجرا کنیم.

سلطانی فر گفت: تلاش کردیم شرایطی را به وجود بیاوریم تا با ارائه مشاوره قبل و بعد ازدواج آگاهی‌های لازم را به زوج‌ها بدهیم، چون بسیاری از طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی در اثر مدارا نکردن‌ها و کوتاه نیامدن‌ها اتفاق میفتد بنابراین تلاش همه بر این است ساز و کاری فراهم کنیم تا این آگاهی را به زوج‌های جوان بدهیم و موجبات استحکام بنیان خانواده را فراهم کنند.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: کاهش تمایل به ازدواج و تشکیل خانواده چالش عمده مسئولان فرهنگی کشور است و از شخص رهبری نظام تا سران سه قوه و نهادهای فرهنگی و اجتماعی الان به عنوان چالش مهم روی این مسئله متمرکز هستند که چگونه می‌توانند تمایل و رغبت جوانان را برای ازدواج افزایش دهند. آیا فقط فراهم کردن امکانات مالی می‌تواند موثر باشد؟ آیا ارائه شناخت موثر است؟ مجموعه‌ای از این شرایط و امکانات و مولفه‌ها باید فراهم شود تا اتفاقات خوبی بیفتد.

سلطانی فر بیان کرد: به هرشکل ممکن باید موانع را برطرف کنیم و جوانان را به بلوغ فکری برسانیم تا به این باور برسند که در مسیر ازدواج پا بگذارند.

او ادامه داد: باید تلاش کنیم جامعه پویا داشته باشیم اگر کشور و جامعه رشد کند، آثار مثبت آن متوجه همه مردم جامعه خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر ۳۷۰۰ سازمان مردم نهاد مرتبط با جوانان در کشور داریم که حدود ۲ میلیون نفر جوان و نوجوان در آن‌ها با ما در تماس هستند و در همه امور اجتماعی و عام المنفعه از جمله سیل و زلزله و. به ما کمک می‌کنند درحالی که در سال ۱۳۹۲ کمتر از ۱۰۰ سازمان داشتیم و این رشد ۴۰ برابری بسیار خوشایند است.

یک و نیم میلیون دختر دهه شصتی هنوز ازدواج نکرده‌اند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در هم در این مراسم گفت: حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دختر دهه شصتی داریم که یک و نیم میلیون نفر از آن‌ها ازدواج نکردند. امیرحسین بانکی پور افزود: برای اینکه نسل جوان را از نظر ارزش‌های اخلاقی حفظ کنیم چاره‌ای نیست جز اینکه سن ازدواج را پایین بیاوریم و باید ازدواج به هنگام جوانان شکل بگیرد.

وی افزود: ازدواج باید در سن پایین و مناسب صورت بگیرد تا با الگوی نامزدی، نشان کردن و... که در فرهنگ ما وجود دارد، جوانان را تا زیر یک سقف رفتن پیش ببریم.

بانکی پور گفت: باید کمک کنیم تا جوانان به جای اینکه به فضاهای ارتباطی غلط کشانده شوند و نیازهای خود را پاسخ دهند، در شرایط مساعدی رابطه عاطفی احساسی داشته باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: شعار ازدواج ۲۰ ساله‌ها را باید سر دهیم تا محیط دانشگاه‌ها ازدواجی شوند و پیش بینی کردیم در طرح جوانی جمعیت خوابگاه‌ها مملو از دانشجویان متاهل شود، اگر این شرایط فراهم شود مشکلات جهیزیه و مسکن در دوره دانشجویی برطرف خواهد شد.

بانکی پور ادامه داد: در طرح جوانی جمعیت جهشی در وام ازدواج ایجاد کردیم به این ترتیب که پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال ۱۰۰ میلیون تومان و باقی ۷۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت میکنند. این کار را انجام دادیم تا جوانان ترغیب شوند، زودتر ازدواج کنند.

بانکی پور بیان کرد: پیری جمعیت ابر بحرانی است که در چندسال آینده نصیب ایران می‌شود و با سایر بحران‌های دیگر ایران قابل مقایسه نیست و برای اینکه بتوانیم پیری جمعیت را جبران کنیم باید نهضت ازدواج و فرزندآوری را به وجود بیاوریم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی گفت: الگوی فرزندآوری باید متحول شود و ما وارد ۳ فرزندی شویم تا سیاه چاله جمعیتی ما را نبلعد. کشور ما لحظه‌ای پیر می‌شود که ایران لکه قهوه‌ای رنگ است و کشورهای اطراف آن زرد هستند و این موضوع از لحاظ امنیتی فوق العاده برای ایران خطرناک است و سابقه نشان داده است هر وقت ایران ضعیف شد، طمع کشورهای منطقه سرازیر شده و به لحاظ امنیتی مشکل پیش آمده است.

بانکی پور تاکید کرد: اگر در سیاه چاله جمعیتی گیر بیفتیم تا ۱۵۰ سال درگیر آن خواهیم بود و البته چندسال بیشتر وقت نداریم بنابراین باید هرچه سریع‌تر سن ازدواج را پایین بیاوریم و شرایط ازدواج دهه شصتی‌ها را که الان آماده ازدواج و فرزندآوری هستند فراهم کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجرد... IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    وام ازدواج از نظر شرعی ربویه یا خیر؟ لطفا اگر کسی اطلاع داره بگه، متشکرم
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      اخه عزیز اگه قرض الحسنه باشه دیگه ربویش کجا بود !
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    ۹:۱۵ منظور سود یا بهره یا کارمزدی هست که به وام ازدواج میخوره. اینو میخواد بدونه از نظر شرعی اشکالی داره؟ باید از کارشناس بپرسه
  • A ANA IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    این بخاطر وام ازدواج اگر بیشتر هم بشه امارش بالاتر میره یکی هم شرایط کرونایی خوب شد دیگه خرجهای انچنانی نمیشه و سختی گیری هم نمیشه اینها عامل اصلی هستن
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    شما ها هیچ غلطی نکردین این کورونا بود که باعث شد ازدواج بیشتر بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس