.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان بدون اشاره به علل مرگ برجام نوشت: «در احیای برجام، فرصت‌سوزی کردیم».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: «آرمان» از قول یک نماینده سابق مجلس نوشت: «دولت طی یک سال گذشته در سیاست منطقه‌ای خود نمره قبولی گرفته اما در سیاست جهانی و مشخصا موضوع برجام هنوز نمره قابل قبولی دریافت نکرده است. به ویژه اینکه ضعفی در سیاست خارجی ایران در دولت‌های مختلف همیشه وجود داشته و آن نگاه یکجانبه به سیاست خارجی بوده است. مثلا دولتی مثل دولت حسن روحانی به دنبال سیاست کلان خارجی و جهانی بوده و بخش عمده‌ای از سیاست خارجی را در رابطه با برجام شکل می‌داد. اما مشاهده می‌کنیم که دولت آقای رئیسی سعی می‌کند که نوعی موضع استغناء از برجام و سیاست جهانی را در پیش بگیرد و به مناسبات منطقه‌ای و مناسبات دوجانبه روی بیاورد.

هرچند که هر دو سیاست نیز خالی از اشکال نبوده‌اند. یعنی ما می‌بینیم که بسیاری از مناسبات منطقه‌ای و دوجانبه آقای روحانی معطل برجام ماند و در طرف دیگر نیز می‌بینیم که سیاست‌های منطقه‌ای که در دولت آقای رئیسی شکل گرفت به‌عنوان مثال مثل پیمان شانگهای و دیگر مناسبات منطقه‌ای تا حدی به‌رغم ادعایی که وجود داشت به‌دلیل مسائل جهانی با موفقیت همراه نبوده است.

نویسنده می‌افزاید: «با این حال آنچه امروز در حوزه سیاست خارجی ایران اهمیت دارد بحث برجام است که دولت هنوز در این خصوص کارنامه خوبی از خود نشان نداده است. در حال حاضر شورای عالی امنیت ملی متن پیشنهادی آقای بورل را بررسی می‌کند و در خود دولت و طرفدارانش نیز نوعی تقسیم کار شکل گرفته است. اگر بازهم فرصت‌سوزی ادامه پیدا کند و مانند ۱۵ ماه گذشته اقدام درستی صورت نگیرد قابل توجیه نیست. حال اگر توافق هم صورت بگیرد دو سوال باقی می‌ماند؛ نخست اینکه توافقی که الان دولت به دست آورده چه تفاوت معناداری با توافق۱۵ ماه گذشته دارد؟ به عبارتی چه رابطه معناداری بین یافته‌های منافع ملی کشور با این متن وجود دارد؟ یعنی اگر یک سال پیش توافق می‌کردیم آیا چیزی بیش از آنچه اکنون هست به دست ایران می‌رسید؟

موضوع اساسی دیگر این است که دولت باید پاسخگوی فرصت‌سوزی‌هایی باشد که در این مدت شکل گرفته است. در طی این دورانی که توافق صورت نگرفت به‌طور مشخص جنگ اوکراین شکل گرفت و بالاترین تقاضای انرژی از دهه ۱۹۶۰ میلادی شکل گرفت. به عبارت دیگر در طول ۵۰ سال گذشته هیچ وقت به اندازه چند ماهه اخیر بازار انرژی تقاضامند نبوده است. درست در ایامی که ایران می‌توانست سه میلیون بشکه نفت مازاد به بازار تزریق کند با بشکه‌ای بیش از ۱۰۰ دلار و یک‌سری قراردادهای بزرگ برای انتقال گاز ایران منعقد کند و بازارهای پایداری را به دست بیاورد فرصت‌سوزی صورت گرفت».

به‌نظر می‌رسد این نماینده سابق که از بانیان تصویب برجام در مجلس نهم نیز بوده، سرنا را از سر گشاد آن نواخته است. به بیان دیگر، امثال وی باید پاسخ دهند چرا توافقی را تصویب کردند که کمیسیون ویژه مجلس برای رسیدگی به برجام، ایرادهای مبنایی درباره آن مطرح کرده و هشدار داده بود؟ توافقی که این طیف از نمایندگان در کمتر از ۲۰ دقیقه در مجلس نهم به تصویب رساندند، آن‌قدر بی‌چفت و بست و فاقد ضمانت بود که دولت اوباما و کنگره آمریکا از همان هفته‌های اولیه پس از آغاز اجرا، بارها آن را زیر پا گذاشتند و سپس دولت ترامپ (با اطمینان از ماندن دولت روحانی در برجام به هر قیمت و با هر وضعیت و بی‌هزینگی نقض برجام) اقدام به خروج کامل و لغو کامل همه تعهدات آمریکا کرد.

با عنایت به این واقعیت تلخ تاریخی و با فشاری عملی دولت بایدن به دنباله‌روی از سیاست موذیانه دولت ترامپ ظرف ۱۸-۱۹ ماه گذشته و تن ندادن به لغو تحریم‌های اصلی یا دادن تضمین‌هایی معتبر، باید بررسی شود که چرا برخی محافل اصرار دارند نیاز آمریکا در دسترسی به مکانیسم ماشه در کنار کاهش قیمت نفت را برآورده سازند، بی‌آنکه تکلیف منافع و مصالح ایران معلوم شده باشد؟

به‌عنوان نمونه اگر همین حالا با توافق نیم‌بند، ایران بتواند ذخایر نفت خود را در بازار عرضه کند و موجب کاهش ۲۰-۳۰ دلاری قیمت جهانی نفت شود، اما آمریکایی‌ها دو ماه دیگر در مقابل دسترسی ایران به درآمدهایش کارشکنی کنند، آن موقع تکلیف چیست؟ آیا می‌توان آمریکا را مجددا از برجام بیرون کرد و مانع دسترسی‌اش به مکانیسم ماشه (احیای خودکار تحریم‌ها بدون جلب نظر سایر اعضای شورای امنیت) شد؟

به نظر می‌رسد منظور برخی عناصر غربگرا از فرصت‌سوزی در احیای برجام، نگرانی آنها برای منافع آمریکا باشد وگرنه، طبیعتا اگر کسی نگران منافع ایران باشد، حاضر نمی‌شود کلاهبرداری قبلی با ابعادی بزرگ‌تر و خطرناک‌تر احیا شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • وطن پرست DE ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 2
    مگه اصلا برجام زنده هم بود؟ یک مترسک سر دست گرفتن حالا بقیه رو دارن می چاپن.
    • محمد IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      به فرض اينكه همين امروز احيا شد و تمام و زهر جام امضا شد بعد از چند سال اين مردك بيمار رفت و يكي وحشي تر از ترامپ آمد و به محض ورود به كاخ سياه همه چي رو نابود كرد واقعأ قراردادي كه معلوم نيست چند سال دوام دارد چه آخر و عاقبتي دارد
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 8
    لعنت بربرجام .آدم باید به توان داخل روبیاره و پرورش دهنده استعدادها باشد نه فراردادن آنها .
    • علی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 3
      موافقم زنده بااااااااااااد ارررررابه مرگ (پراید )
    • GB ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      ما بچه های انقلابی همیشه طرفدار رفع تحریم ها بودیم ولی مساله اینجاست آمریکا هیچ وقت تحریم های ایرانو برنمی‌داره حتی در رمان اوباما هم وقتی برجام امضا شد بسیاری از تحریم های آمریکا هم به بهانه های دیگه برگشت الان هن برجام امضا بشه و هسته ایمونو بدیم بازم مطمئن باش دوباره تحریمیم و باید سوار همون ارابه جنگ بشی پس تنها راه گرفتن تضمین دولت رئیسیه
  • سعید IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 2
    حالا انگار این توافق بهتر از قبلی است !
    • GB ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      این قرار داد همون برجامه ولی نه برجام خسارت بار بلکه با تضمین
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 6
    آفرین خوب جواب اصلاح طلبان کثیف وشیطان پرست و واجنبی را دادی
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 7
    برجام نمیخایم فقط دهن آمریکا باید سرویس بشه
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    12 6
    اف بر حسن روحانی را
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      3 4
      احتمالاً نه؛ که قطعاً منظور این وکیل دولت حسن روحانی از واژه و مفهوم جانی همان کدخدا و رضایت او هست که جناب آقای رئیسی و دولت ایشان را در این زمینه ناموفق تعربف می کند!!!!
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 1
      احتمالاً نه؛ که قطعاً منظور این وکیل دولت حسن روحانی از واژه و مفهوم جهانی همان کدخدا و رضایت او هست که جناب آقای رئیسی و دولت ایشان را در این زمینه ناموفق تعربف می کند!!!!
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    8 11
    اف بر حسن روحانی
  • خائن شناس IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 1
    لعنت بر بانیان ننگ نامه ی بر جام چای و اصلاطلبان
  • نورمحمد IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 11
    حرف بی جا نزنید. کدام فرصت سوزی؟! برجام را چطور قبول کنیم در حالی که به ضرر ما باشد باز هم می خواهید فریب بخوریم
  • محمد IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 4
    باسلام احیای برجام جزباخیانت به سرانجام نمیرسد خیانت کنیدوپاداش هم بگیرید
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 1
    خداوند در قران کریم میفرماید ای پیامبر ایا تو میتوانی به کسی که گوشهایش را با انگشتان بسته و به تو پشت کرده و از تو فرار می کند چیزی بفهمانی ؟ من نمیدانم چرا مشرق از این یابوها اسم می آورد ؟
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 6
    با ساخت سلاح هسته ای به کفتگوهای بی حاصل و توافقهای بدون پشتوانه و متزلزل و التماس به دشمنان پایان دهیم.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 6
    همه تون برید گم شوید که به کشور ومردم خیانت کردید انشالله خداوند شما را نابود کند
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    5 2
    چرا دولت کار جدی روی پیمانهای اوراسیا،شانگهای و بریکس رو کنار گذاشت...اون مسیر داشت عالی جواب میداد
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 6
    برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ
  • محمدایوب IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 7
    یکی تو کله این اصلاح طلبان فرو کنه وقتی در سال 2015 به همت برجام فتح الفتوح وبرجامی که خدا آورد تحریمها بالمره لغو شد کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری به ایران هجوم آوردند و هزاران ال سی در روز تعطیل باز شد صدها هواپیما خریدند واخوندی مجلسیان دهم با هواپیما سلفی گرفتند موگرینی آمد مجلس مازنی با او سلفی گرفت پس رییسی ودولت دنبال چه هستند بیچاره شیخ ریش طوسی باغ را گرفت ودرختهای گلابی را غرض کرد حسین فریدون را گذاشت با ظریف آبیاری کردند پس تموم شده دیگه
  • سروش IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 1
    فرصت سوزی نشده شما اصلاح طلبها نفهمید آمدیم ما سه هزار بشکه نقت صد دلاری در روز را می فروختیم با این برجامی که روحانی توی دامن کشور انداخت که نتوانیم به بد عهدی غرب و اروپا و آمریکا اعتراض کنیم و تضمین دادیم که به هر بد عمدی این ما باشیم که بیمانیم و متعهد باشیم، تمام موجودی و و دارایی ما همچون پول های بلوکه شده در کره نزد اروپاییان و خریداران نفت به علت رفع نشدن تحریم می ماند و این همه سرمایه ملت را به بهانه های حقوق بشری و ... به پالانیها و منافقین می دادند تا ارتزاق کنند و کشور را بیشتر با پول های خودمان مورد حمله قرار دهند
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    نان دانی دولتها
  • جوادشیراز IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    این نماینده قطع به یقین حاضرم قسم بخورم چنان رانتی ازسمت اصلاحات رفته توجیبیش بااینکه میدونه خرابکاری کرددولت قبل اماهنوزسنگشوبه چه دلیل به سینه میزنه نمیدونم؟؟
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 1
    برجام می آید و می رود چون شما ناشی هستید و فرا قانون بین الملل رفتار می کنید و دنبال خوش خیالی حسن نیت!!
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 1
    انقدر طول ميدن تا دوباره جمهوري خواهان بيان.قوانين سخت تر اتخاذ كنن.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 4
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
    • رضایی IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      از خواب بیدار شو صبح شد
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    واقعا بحال خودمان تاسف میخورم
  • مهدی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    الان هم باید به کمیسیون ویژه گوش کنید و مقابل دنیا بایستید !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس