کد خبر 1405257
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
بورل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه یک نشست آسیایی، مسائل پیرامون مذاکرات وین و برنامه هسته‌ای ایران را به بحث گذاشتند.

به گزارش مشرق، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه رد حاشیه نشست «آسه‌آن» با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن در این دیدار، از تلاش بورل در راستای «دستیابی به بازگشت مشترک به تعهدات برجام» قدردانی کرده و مدعی شد آمریکا همچنان به صورت «صادقانه و ثابت‌قدم» خواستار تحقق آن است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است، دو طرف همچنین اهمیت صلح و ثبات تنگه تایوان برای منطقه و جهان و ادعای مسئول دانستن روسیه در قبال جنگ اوکراین را تکرار کردند.

به نوشته وبگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بورل پیش از دیدار با بلینکن در جمع خبرنگاران گفت: «از این فرص برای تبادل نظر با وزیر خارجه [آمریکا] درباره مذاکرات برجام استفاده خواهم کرد که این روزها تلاش داریم آن را پیش ببریم. دور جدیدی از مذاکرات در راه است و امیدواریم که ثمربخش باشد».

 هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها امروز (پنجشنبه) وارد شهر وین پایتخت اتریش شدند.

روز گذشته نیز «انریکه مورا» در توئیتی اعلام کرده بود که در مسیر وین است و نوشت: «در راه سفر به وین هستم تا بازگشت به اجرای کامل برجام بر اساس متنی که هماهنگ‌کننده بیستم جولای روی میز گذاشت را به بحث بگذارم. از مقامات اتریشی بسیار قدردانی می‌کنم».

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها ۲۰ اسفند ماه در وین دچار وقفه شد و پس از سفری که بورل در اوایل تیرماه به تهران انجام داد توافق شد که مذاکرات از سر گرفته شود که بر همین اساس روزهای هفتم و هشتم تیر ماه این مذاکرات در دوحه به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و به واسطه انریکه مورا برگزار شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و آمریکا مدعی شد که ایران درخواست‌های فرابرجامی مطرح کرده که این ادعا از سوی حسین امیرعبداللهیان رد شد.

متعاقباً چهارم مرداد ماه بورل در یادداشتی در فایننشال تایمز از پیشنهادی که روی میز گذاشته خبر داد و نوشت: «بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است».

بورل افزود: «من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌ است.این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است».

همان روز علی باقری در توئیتی در این خصوص نوشت:‌ «در طول هفته گذشته، تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است. هماهنگ کننده ایده‌های خود را برای جمع بندی مذاکرات ارائه کرده است. ما نیز ایده‌هایی برای جمع بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد».

با انتشار خبر برگزاری دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت روسیه طرفدار احیای سریع توافق هسته‌ای با ایران است، اما باید در نظر داشت که گام‌های غیردوستانه غرب در قبال مسکو ممکن است بر تعدادی از مفاد آن تأثیر غیرمستقیم داشته باشد. وی افزود باید جزئیات آن مشخص شود.

پیش‌تر، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین نتیجه‌بخش بودن مذاکرات رفع تحریم‌های ایران را در گرو پاسخ مثبت آمریکا به درخواست‌های مشروع ایران دانست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    2 0
    تمام تمرکز و باور بایدن و تیم او این است که ایران را پای میز برجام بکشاند تا از این طریق از ایران امتیاز بگیرد. آن‌ها از این طریق می‌خواهند دوباره منطقه را به دست بگیرند؛ چرا که تنها از این طریق است که می‌توانند امنیت رژیم صهیونیستی را تأمین کنند و نفت ارزان به دست آورند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس