جزئیاتی از دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ در وین

در آستانه ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، نشریه آمریکایی جزئیاتی از جمله درباره شکل این دور از مذاکرات ارائه کرد.

به گزارش مشرق، در آستانه ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از روز پنجشنبه، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در گزارشی توضیحاتی را در خصوص این دور از مذاکرات ارائه کرد.

این نشریه به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا در آخرین تلاش برای نجات توافق هسته‌ای، همه مذاکره‌کنندگان را برای از سرگیری غیرمنتظره و ناگهانی مذاکرات در روز پنجشنبه جمع می‌کند.

طبق این گزارش، دیپلمات‌هایی از ایالات متحده، ایران، چین، روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه و همچنین اتحادیه اروپا به عنوان میانجی به دلیل عدم مذاکره مستقیم ایران با آمریکا حضور خواهند داشت. پیش‌تر، «انریکه مورا» مقام ارشد اتحادیه اروپا که مذاکرات را هماهنگ می‌کند، در توییتر ازسرگیری مذاکرات را تایید کرد.

به گزارش این رسانه، هنوز مشخص نیست مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و جلسات عمدتاً در هتل مجلل کوبورگ برگزار خواهد شد. به نوشته پولیتیکو، آماده‌سازی برای نصب مجدد چادر رسانه‌ای در خارج از هتل نیز از امروز آغاز می‌شود.

طبق این گزارش، «منابع آگاه از مذاکرات انتظارات را کم جلوه دادند و هشدار دادند که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا مذاکرات موفق خواهد بود یا خیر. هنوز تعدادی از اختلافات باقی مانده که باید حل و فصل شود و مشخص نیست که آیا ایران موضع خود را پس از شکست دور قبلی مذاکرات در ماه مارس تغییر داده یا خیر».

با این حال به ادعای این نشریه، پیش‌نویس نقشه راه در مورد چگونگی دستیابی به توافق اساساً از اوایل سال جاری آماده شده است. به گزارش پولیتیکو، موضع ایران در مورد آخرین متن اتحادیه اروپا مشخص نیست. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیراً گفت که ایران آماده است تا در وین جزئیات بیشتر را مورد بحث قرار دهد که به تحلیل این نشریه، نشان می‌دهد تهران همچنان از پیش‌نویس اخیر راضی نیست.

طبق این گزارش، یکی از موضوعات حل نشده مربوط به وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های مختلف در ایران است. همچنین هنوز سوالاتی در مورد دامنه رفع تحریم‌ها و همچنین درخواست‌های ایران برای تضمین عدم خروج آمریکا از توافق در دولت جدید این کشور وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: در هفته‌های اخیر نگرانی‌های فزاینده‌ای در میان دیپلمات‌های غربی وجود داشته که انتخابات میان‌دوره‌ای آتی آمریکا قدرت بیشتری را به جمهوری‌خواهان ضد توافق خواهد داد، به این معنی که ممکن است پنجره سیاسی برای حل‌وفصل بسته شود. در همین حال، ایران نیز به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه داده است. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دوشنبه اعلام کرد که ایران در حال فعال سازی «صدها» سانتریفیوژ جدید و پیشرفته است که قبلاً در سایت زیرزمینی هسته‌ای ایران در نطنز نصب شده بودند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه چهارشنبه ۱۲ مرداد ضمن اعلام خبر عزیمت هیأت مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست باقری به وین تا ساعاتی دیگر، گفت در این دور از مذاکرات در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    2 0
    چون آمریکای ها و اروپایی ها بی منطق، بی وجدان، بی انصاف، بی تعهد، دیکتاتور، دروغگو و نفهم هستند و از طرفی دیگر چون از خودشان هیچگونه اراده ای نداشته و افسار بر گردن خود را بدست صهیونیست ها سپرده اند و صهیونیست ها هستند که برای آنها خط مشی ترسیم می کنند و بجای آنها تصمیم می گیرند ، امیدی به توافق برجانی نیست و ایران باید فرصت را از دست ندهد و غنی سازی ۹۹ درصد را آغاز کند‌ . هم اکنون هم خیلی دیر شده‌ . ایران از کردنه های سخت تحریم‌ها عبور کرده و دیگه نیازی به برجان نخواهد داشت‌ . اروپایی ها چون می دانند که زمستان سختی در پیش خواهند داشت به دیت و پای ایران افتاده اند و التماس می کنند. ایران هم چنانچه آمریکا و اروپا تمامی خواسته ها و شرط و ایران را پذیرفتند و تمامی خسارت‌های وارده به ایران را پرداخت کردند و تعهد بدهند که دیگر هیچ شخصی همانند ترامپ قمار بازِوحشی مرتکب خلاف و نقض تعهد نشد ، آن موقع می تواند به برجام برگردد.
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      3 0
      با توجه به مفاد برجام که نهایتاً بند و زنجیری است به دست و پای ایران، بهترین سیاست همین کاری است که دولت انقلابی جناب آقای رئیسی و وزارت امورخارجه ایشان می کند! یعنی سر کار گذاشتن غربی ها به اسم ما اهل مذاکره ایم تا برای ایران زمان خریده شود و طرف مقابل روز به روز دست پایین تری برای ادامه مذاکرات داشته باشد! به علاوه حداقل رسانه های وفادار به نظام، نباید مذاکرات برجام را جزء اخبار مهم خود تنظیم کنند و آن را بزرگ جلوه دهند! بلکه باید در حاشیه و به دور از جنجال رسانه ای منتشر کند تا زحمات دولت آقای رئیسی برای کم اثر کردن روند برجام بر اقتصاد هدر نرود!
  • مهدی مختاری 291 IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    1 0
    با سلام. خسته نشدید از این همۀ مذاکرۀ بی نتیجه؟! من که خسته شدم. شما دارید وقت تان را بیهوده تلف می کنید؛ اگر 1000 بار دیگه هم مذاکره کنید باز هم به نتیجه نمی رسید. بایدن روز به روز هم تحریم های جدیدتری اعمال می کنند (هر چند که هیچ اثری ندارد)؛ اسرائیلی های جنایتکار هم که می گویند اگر توافق نشود به ایران حمله می کنیم؛ اگر هم توافق بشود ما آن را یک توافق بد می دانیم چون هر توافقی با ایران باعث می شود تا آنها فرصت بیشتری برای ساختن بمب اتمی (که ادعای دروغی بیش نیست) به دست بیاورند؛ پس بنابراین اگر هم توافق بشود باز هم به ایران حمله می کنیم. با این حال ما نمی دانیم که چرا شما همچنان به مذاکره کردن اسرار دارید؛ اگر هم دوباره به توافق برسیم باز هم خودتان را متعهد می دانید که در نیروگاه هایمان بتن بریزید. برجام یک قرارداد ننگین است؛ چرا از برجام خارج نمی شوید؟!!!
  • عباس IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    1 0
    آمریکا هیچ اعتبار ندارد تمام مسولان آمریکا اندازه یک زن هرزه اعتبار ندارند ایران نبایدگول این سگهارابخورد
  • RU ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    4 0
    مرگ بر برجام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس