کد خبر 1404982
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵

شیراز فقط یک شهر تاریخی نیست. اینجا لهجه‌ها شیرین است، غذاها خوشمزه‌تر است و هوا عاشقانه و به‌یادماندنی‌تر است. حتی کتاب‌هایی که درباره شیراز هم نوشته می‌شود، دلنشین‌تر هستند. اگر شما هم عاشق شیراز و کتاب هستید، چرا کتاب‌هایی با موضوع شیراز نخوانید. حتی کتاب‌هایی که قهرمان‌های آن شیرازی باشند حال و هوای دیگری برای خواندن دارد. در ادامه چند کتاب معرفی می‌کنم که درباره شیراز نوشته شده و یا اینکه قهرمان‌های آن شیرازی هستند.

قهرمان این 5 کتاب شیرازی هستند!

کتاب شیرازی، نگاهی به لهجه مردم شیراز

این کتاب جذاب توسط محمود سپاسدار نوشته شده و انتشارات آوند اندیشه آن را چاپ کرده است. در این کتاب می‌توانید با لهجه شیرازی آشنا شوید. لهجه‌ای که فقط و فقط یک گویش خاص نیست، بلکه خصیصه‌های فرهنگی و اجتماعی شیراز را به نمایش می‌گذارد.

انگیزه ابتدایی برای نوشتن این کتاب در این بود که واژه‌نامه‌ای از کلمات و لهجه شیرازی نوشته شود تا برای حفظ و نگهداری لهجه‌ی اصیل شیرازی باشد. علاوه بر آن با نگارش این واژه‌نامه بتوان  تفاوت‌های این لهجه شیرین را با زبان فارسی معیار نشان داد. اما جالب است که مؤلف در طول یادداشت‌برداری و نوشتن واژه‌نامه‌های این لهجه متوجه شد که بسیاری از واژه‌های این گویش در قالب ضرب‌المثل، کنایه و سروده‌های عامیانه، به‌خوبی می‌توانند مفاهیم مختلف را نشان ‌دهند و به همین دلیل تصمیم گرفت که علاوه بر نوشتن واژه‌ها، قالب‌ها را هم به آن اضافه کند.

شاید در نگاه ما نوشتن این کتاب کاری آسان و راحت باشد؛ اما جالب است بدانید که مؤلف زمان زیادی را با صبر و حوصله زیاد صرف کرد و با تعداد زیادی از شیرازی‌های اصیل هم‌صحبت شد تا بتواند تمام واژه‌ها و قالب‌های مختص این لهجه را جمع‌آوری کند. اگر شما هم دوست دارید با این لهجه بیشتر آشنا شوید، خواندن این کتاب را به شما توصیه می‌کنم.

شیراز، سی و یک داستان

این مجموعه داستانی با 424 صفحه از 31 داستان مختلف تشکیل شده و تعدادی از نویسندگان در تهیه آن تلاش کردند. البته کار تالیف و جمع‌آوری آن توسط نویسنده مشهور محمد کشاورز انجام شده که از نویسندگان پرافتخار در ادبیات معاصر محسوب می‌شود.

در این کتاب جذاب می‌توانید 31 داستان مختلف را بخوانید که تمام آن‌ها در شهر شیراز اتفاق می‌افتد. محمد کشاورز درباره این شهر می‌نویسد که شیراز از نگاه هر کسی متفاوت است و این موضوع شگفتی بیشتری به شیراز داده است. او در توضیح شیراز می‌گوید که این شهر هر انسانی را مسحور خود می‌کند.

شهری اصیل که حتی صنعت و مدرنیزه هم نتوانسته در بافت درونی آن نفوذ کند و اصالت آن را از بین ببرد. به همین خاطر است که وقتی به شیراز می‌رویم، گویی که به فطرت خود برگشتیم. اگر شما هم عاشق شیراز هستید، شاید بد نباشد که با بلیط لحظه آخری تهران شیراز خودتان را به این شهر برسانید. شهری با مردم دلنشین و مهربان که به دلیل ادب، عناصر فرهنگی، شاعران درخشان و هنر شناخته می‌شود.

قهرمان این 5 کتاب شیرازی هستند!

خواندن کتاب شیراز هم شما را به حال و هوای شیراز خواهد برد. این کتاب جذاب توسط نویسندگان چیره‌دستی مانند صادق چوبک و سیمین دانشور نوشته شده و تمام داستان‌های آن مربوط به دوره معاصر است. همچنین هر نویسنده از نگاه خودش این شهر را توصیف می‌کند. بنابراین می‌توانید این شهر را از نگاه نویسندگان ادیب ایران ببینید و بشناسید.

شیراز، خیابان افرا

نویسنده این کتاب جذاب خانم زهرا اسماعیل زاد است و در آن به موضوعی حساس در زندگی اجتماعی زنان پرداخته است. داستان این کتاب هم در شیراز می‌گذرد و قهرمان آن هم زنی شیرازی به نام افرا است. در این کتاب داستانی درباره موضوع تابوی ازدواج مادران نوشته شده و زندگی مادری 48 ساله که از همسر خود جدا شده، بررسی می‌شود. افرا در این داستان قصد دارد دوباره ازدواج کند و حالا با نگاه‌های مردم، حرف‌وحدیث‌ها و اتفاقات مختلف روبرو می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید: اهمیت سفر در سلامت روانی افراد

کتاب صوتی عاشقانه های حافظ

نویسنده این کتاب را همه می‌شناسیم، حافظ شیراز!

شما چقدر به شعرهای حافظ علاقه دارید؟ بیشتر ما با شعرها و ضرب‌المثل‌های ایرانی انس و الفت داریم. در این میان حافظ شیرازی با شعرهای عاشقانه خود جذابیت دیگری دارد. حتی بعضی روزها می‌توانیم از زبان حافظ شیراز فالی بگیریم و از اتفاقات روزهای آینده باخبر شویم.

کتاب صوتی عاشقانه های حافظ با انتخاب شعرهای عاشقانه این شاعر بزرگ و برجسته شیرازی، ما را به شنیدن عشق نابی دعوت می‌کند که در شعر حافظ ظهور کرده است. در این اثر صوتی 22 غزل مختلف از حافظ انتخاب شده که شاخصه اصلی آن عاشقانه بودن محتواهای اشعار است. بنابراین اگر شما هم به شعر حافظ علاقه دارید، شنیدن این کتاب با صدای زیبا و گیرای احمدرضا احمدی و موسیقی داریوش دولتشاهی، روشی جذاب است تا صندوق عشق را باز کنید و کمی از شلوغی شهر کناره بگیرید.

حتی شاید خوب باشد که خودتان را به شیراز برسانید و از نزدیک با حافظ درد و دل کنید. شاید وقت آن رسیده که به اقامتگاهی مانند هتل ارگ شیراز بروید و بعد از استراحتی کوتاه با حافظ خلوت کنید. شاید نوید روزهای عاشقانه آینده را در شعر حافظ پیدا کنید....

کتاب مینا عروسک شیرازی

اگر عاشق کتاب‌های تاریخی هستید و دوست دارید در حال و هوای شیراز قدیم گام بردارید، خواندن این کتاب از اردشیر صالح پور را به شما پیشنهاد می‌کنم. در این کتاب با تاریخچه عروسک بازان و صورتگران شیراز، دسته‌های هنری این شهر و مراسم آیینی  و عروسی شیرازی آشنا می‌شوید. علاوه بر آن کتاب دارای نوشتاری آسان و روان است، گویی که نویسنده داستان و تاریخچه هنر این شهر را با زبانی ساده برای شما بیان می‌کند.

قهرمان این 5 کتاب شیرازی هستند!

شما چقدر به مطالعه کتاب درباره شیراز علاقه دارید؟ وقت آن شده که یک کتاب با موضوع این شهر به کتابخانه اضافه کنید و حال و هوای شیراز را به خانه ببرید.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس