کد خبر 1403629
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
گزارش| چرا غرب نتوانست روسیه را به «عصر حجر» برگرداند

در حالی که کشورهای غربی مدعی بودند با بمباران اقتصاد روسیه، این کشور را به عصر حجر باز می‌گردانند اما در حال حاضر و پس از حدود شش ماه از آغاز جنگ اوکراین، تاثیر منفی تحریم‌های غربی بر این کشورها روز به روز آشکارتر می‌شود.

به گزارش مشرق، در حالی که بیش از پنج ماه از جنگ در اوکراین می‌گذرد، تحریم‌های غرب علیه روسیه نتوانسته است به اهداف خود که به زانو در آوردن مسکو بوده، دست یابد.

نشریه انگلیسی گاردین در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: «تحریم‌ها علیه روسیه نادرست‌ترین و غیر سازنده‌ترین سیاست در تاریخ اخیر عرصه جهانی به شمار می‌آید».

در این گزارش آمده است: «کمک نظامی به اوکراین توجیه پذیر است اما جنگ اقتصادی علیه رژیم در مسکو بی تاثیر بوده و برای اهداف ناخواسته خود، ویرانگر بوده است. قیمت‌های جهانی انرژی به شدت بالا یافته و تورم در حال افزایش است. زنجیره تامین آشفته شده و میلیون‌ها نفر در کمبود گاز، غلات و کود به سر می‌برند».

گاردین در ادامه گزارش خود نوشت: « تحریم‌های غرب علیه روسیه در وضعیت مبهمی قرار دارد. تحلیلگران دفاعی درباره این موضوع گنگ بوده، اندیشکده‌ها نیز سکوت اختیار کرده‌اند و "لیز تراس" و "ریشی سوناک" نخست وزیران احتمالی آینده انگلیس نیز تنها به لفاظی پرداخته و بدون اینکه هیچ راهبرد هدفمندی را اعلام کنند تنها وعده تحریم‌های سخت‌تر علیه مسکو را مطرح می‌کنند با این حال اگر هرگونه شبهه افکنی و شک و تردید درباره کارایی تحریم‌ها اعلام شود به عنوان طرفدار پوتین و ضد اوکراین مورد انتقاد قرار خواهید گرفت».

چرا غرب نتوانست روسیه را به «عصر حجر» برگرداند
گازپروم روسیه، تامین کننده اصلی گاز اروپا به شمار می‌آید

پوتین زمستان امسال می‌تواند اروپا را منجمد کند

در این گزارش آمده است: «واقعیت تحریم‌ها علیه روسیه این است که باعث شده تا مسکو را به اقدام متقابل ترغیب کند. پوتین آزاد است که در زمستان امسال اروپا را منجمد کند. وی عرضه گاز از خط لوله اصلی مانند نورد استریم ۱ را تا ۸۰ درصد کاهش داده است».

این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: «قیمت‌های جهانی نفت افزایش یافته و انتقال گندم و دیگر مواد غذایی از شرق اروپا به آفریقا و آسیا به حالت تعلیق در آمده است».

سه برابر شدن قبض گاز شهروندان انگلیسی در یک سال اخیر

قبض گاز شهروندان انگلیسی طی یک سال اخیر سه برابر شده است. بهره‌بردار اصلی این شرایط کسی جز روسیه نبوده که صادرات انرژی‌اش به آسیا افزایش یافته و تراز دریافتی‌های این کشور مازاد بی‌سابقه‌ای داشته است.

روبل (واحد پول روسیه) به یکی از قدرتمندترین ارزهای جهان طی سال جاری رسیده و از ماه ژانویه تا کنون افزایش ۵۰ درصدی داشته است. اگر چه دارایی‌های خارجی روسیه بلوکه شده و ثروتمندان روس نیز مجبور شده‌اند تا کشتی‌های تفریحی خود را منتقل کنند اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پوتین به این موضوع اهمیت داده است.

گاردین در ادامه گزارش خود نوشت: «وابستگی متقابل اقتصادهای جهان که از مدت‌ها قبل به عنوان ابزار صلح تلقی می‌شده است هم اکنون به سلاح جنگ تبدیل شده است. سیاستمداران در ناتو درباره افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین هشدار داده‌اند. آنها بازدارندگی نظامی را درک می‌کنند اما به نظر می‌رسد که آنها در علم اقتصاد کاملا مبتدی هستند. همه این کارشناسان این نظریه را تکرار می‌کنند که می‌خواهند اقتصاد روسیه را به عصر حجر بازگردانند».

غرب از طریق تحریم‌ها درصدد شکل دادن به نظم جهانی است

بر اساس این گزارش، «فرض بر این است که اگر تحریم‌ها به کشور تحریم شده آسیب برساند، کارایی دارد و از آنجایی که این تحریم‌ها به طور مستقیم مردم را نمی‌کشند، تا حدودی تهاجم قابل قبول به شمار می‌آیند. تحریم‌ها بر اساس فرضیه نئوامپریالیستی بوده که طبق آن، کشورهای غربی این حق را دارند که آنطور که می‌خواهند نظم جهانی را شکل دهند. و خواسته خود را نه از طریق قایق‌های توپدار بلکه از طریق عضله‌های سرمایه داری در اقتصاد جهانی، محقق می‌کنند و از آنجایی که این تحریم‌ها اغلب علیه کشورهای کوچک و ضعیف تحمیل شده بود، همواره در سرتیترها قرار داشته است».

«نیکولاس مالدر» تاریخدان اقتصادی آمریکا در تحقیقی نوشته بود که ۳۰ جنگ اقتصادی در ۵۰ سال گذشته، حداقل تاثیرات را داشته اگر نگوییم که تاثیر معکوس داشته است. آنها قصد دارند از طریق تحریم‌ها مردم را ترسانده تا مقامات کشورهای خو را کنترل و مهار کنند.

چرا غرب نتوانست روسیه را به «عصر حجر» برگرداند

تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه طی ماه‌های اخیر

اکثر کشورهای تحت تحریم از تحریم‌های غرب سود برده‌اند

این تاریخدان با اشاره به تحریم‌های غرب علیه کوبا، کره‌شمالی، ایران، میانمار، ونزوئلا و روسیه افزود که تحریم‌ها ثبات و اتکا به خود را حتی به ضعیف‌ترین قربانیان خود نیز القا می‌کند و تقریبا تمامی این کشورها، از تحریم‌های غرب سود برده‌اند. اما روسیه نه کشور کوچکی بوده و نه ضعیف است. «ریچارد کانولی» کارشناس امور روسیه به ترسیم پاسخ پوتین به تحریم‌های اعمال شده از زمان الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ پرداخت.

غرب به زودی برای صلح به پوتین التماس خواهد کرد

وی در تحلیل خود گفت: «هدف تحریم‌ها تغییر وضعیت روسیه در این مناطق و ایجاد بازدارندگی از حملات بیشتر بوده اما شکست آنها در این زمینه آشکار شده است. برخی اینگونه توجیه می‌کنند که تحریم‌ها ضعیف بوده‌اند اما موارد کنونی تحریم‌ها علیه روسیه، سخت‌ترین تحریم‌هایی است که تا به حال به یک قدرت جهانی تحمیل شده است. آنها گفته‌اند روسیه با قحطی ریزپردازنده‌ها و قطعات یدکی پهپادها مواجه خواهد شد اما به زودی آنها برای صلح به پوتین التماس خواهند کرد».

ایران، چین و هند بیشترین بهره را از تحریم غرب علیه روسیه برده‌اند

این تحلیلگر اضافه کرد: «پوتین در میدان جنگ به اقدامات خود ادامه داده و در داخل نیز به آرامی با شرایط جدید خود را وفق می‌دهد. تحریم‌های غرب تنها باعث افزایش تجارت روسیه با چین، ایران و هند شده است. این کشورها منافع زیادی از جایگزین شدن به جای واردات از کشورهای غربی به دست آورده‌اند. اگر چه اقتصاد روسیه ضعیف‌تر شده اما پوتین قدرتمندتر شده است این در حالی است که تحریم‌ها در حال منسجم کردن یک قلمروی اقتصادی جدید در سراسر آسیا بوده و نقشی تقویت شده برای چین ایجاد کرده است».

بزرگترین قربانی تحریم‌ها،‌ خود تحریم‌کنندگان خواهند بود

وی ادامه داد: «این در حالی است که غرب و مردم آن در رکود فرو رفته‌اند، دولت‌های غربی متزلزل شده و بی ثباتی در انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آمریکا گسترده شده است. قحطی گاز سبب شده تا آلمان و مجارستان به زودی با آهنگ پوتین برقصند. هزینه‌های زندگی در همه جا افزایش یافته است. با این حال هنوز کسی جرات نمی‌کند تحریم‌ها را زیر سوال ببرد. در نهایت بارزترین قربانی تحریم‌ها، خود تحریم کنندگان خواهند بود شاید پس از همه این گفته‌ها، عرب همچنان باید به جنگ پایبند باشد».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    3 1
    آمریکا و اروپا در برابر روسیه قدرتمند عددی نیستند.
  • از شهرستان سراب IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    0 1
    با محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین باید عرض کنم ایران و روسیه دو کشور وسیع هستند که جمعیت زیادی هم دارند و نیروهای نظامی قدرتمندی هم دارند و دارای عظیم ترین منابع نفت و گاز هستند
  • CN ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 1
    البته اگر مسیولین روسی همانند مسئولان ایرانی عمل میکردند به سرعت وارد عصر زیبای حجر میشدند و همانند ایران در روسیه نیز، بزهکارییها، اختلاسها و تورم سر به فلک میکشید.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 0
    موضع ایران نابودی ناتو و بازوهای منطقه ای آن است چون ناتو خیلی وقت است جنگ خود را با ایران شروع کرده است ایران باید فروش پهبادهای شاهد و فطرس را به روسیه به تعداد زیاد آغاز کند
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 0
    فعلا که جنگ فرسایشی جلومیره وایران هم پروژه ی اتمی موشکی عمادرو انجام داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس