کد خبر 1413218
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷
نشریه تایم: روسیه برنده جنگ انرژی است

خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ در گزارشی هشدار داد؛ روسیه از جهات مختلف، در حال پیروزی در جنگ انرژی در مقابل آمریکا و اروپاست.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: بلومبرگ می‌نویسد: شش ماه قبل‌، یعنی بیست و چهارم فوریه‌، نیروهای ارتش روسیه به اوکراین حمله کردند که در پی آن‌، دهها کشور از جمله آمریکا، انگلستان و اعضای اتحادیه اروپا، در واکنش به این حمله‌، تحریم‌های فراگیری را علیه روسیه و شخص ولادیمیر پوتین‌، رئیس‌جمهور این کشور اعمال کردند.

مردم کشورهای اروپایی و غیر اروپایی به هر شکل که توانسته‌اند، تلاش کرده‌اند به اوکراین در دفاع از خود کمک کنند. کمک‌های مالی و غیرمالی ادامه دارد و مشخص نیست‌، این جنگ که اکنون شش ماه از آغاز آن می‌گذرد، چه وقت و به چه شکلی پایان خواهد یافت‌، هیجان‌های اولیه پایان یافته و جنگ وارد فاز اقدامات پراکنده در جنوب اوکراین شده است.

اگر چه وضعیت همچنان نگران‌کننده و وخیم است؛ اما برای دولت‌های دموکراتیک‌، متقاعد کردن مردم به لزوم تداوم حمایت از اوکراین و مقابله با روسیه به شیوه‌های مختلف‌، سخت‌تر شده است؛ زیرا مردم اروپا شـاهد افزایش شدید قیمت انرژی و مواد غذایی هستند. 

برخی تحلیلگران معتقدند، شش ماه دوم جنگ تفاوت زیادی با شش ماه نخست خواهد داشت و شاید تفاوت‌ها بسیار غیرمنتظره باشند. جنگ اوکراین بر تمامی کشورهای جهان به شکل‌های مختلف اثر گذاشته است.

برای مثال‌، روسیه و اوکراین‌، صادرکنندگان بزرگ غلات به جهان‌، به ویژه اقتصادهای در حال توسعه بوده‌اند و طی ماه‌های اخیر، اختلال‌ها در صادرات این محصولات سبب بحران غذایی برای ده‌ها میلیون نفر شـده است. همچنین رشد قیمت‌ها در بازار جهانی به کشورها فشار وارد کرده است. اثرات تورم‌زای افزایش قیمت محصولات کشاورزی و انرژی بسیار شدید بوده و بانک‌های مرکزی وادار شده‌اند با سرعت بیشتر نرخ‌های بهره را بالا ببرند تا تورم مهار شود.

این اقدام ریسک رکود را بیشتر کرده اسـت. از سوی دیگر، موضع‌گیری‌های منفی غرب علیه روسیه‌، مسکو را به سمت چین سـوق داده است و شاهد تغییرات عمیقی در مناسبات سیاسی و تجاری دو کشور هستیم. شش ماه از شروع جنگ اوکراین می‌گذرد و اکنون مناسـب است‌، به چند جنبه از این جنگ اشاره کنیم. 6/7 میلیون نفر از مردم اوکراین در کشورهای اروپایی سکونت دارند. در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از آنها به کشورشان بازگشته‌اند. 

سومین موضوع این است که حمایت‌های جهانی از اوکراین در حال کاهش است اقدامات هولناک ارتش روسیه در اوکراین سبب اتحاد جهان دموکراتیک علیه این اقدامات و حمایت مردم از اوکراین شـد در بریتانیا هنوز هم پرچم‌های اوکراین در حمایت از این کشور به اهتزاز درآمده است.

دولت‌ها میلیاردها دلار کمک نظامی‌، مالی و انسان دوستانه به اوکراین ارائه کرده‌اند و تحریم‌های فراگیری علیه روســـه و پوتین اعمال شده است؛ اما این اقدامات به جنگ پایان نداده و واقعیت این است که هرچه جنگ بیشتر طول بکشد، حمایت‌های عمومی از اوکراین کمتر می‌شود؛ به‌ویژه از آن جهت که مردم کشورهای غربی با مشکلاتی نظیر هزینه بسیار بالای زندگی مواجه شده‌اند.

در یک نظرسنجی که ماه مه در ۱۰ کشور اروپایی انجام شد، ۴۲ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که دولت‌شان بیش از آنکه به مشکلات داخلی کشور توجه کند، به جنگ اوکراین توجه کرده است. نرخ تورم در اقتصادهای اروپایی در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و فشار هزینه زندگی بسیار شدید بوده است.

چهارمین موضوع این است که پوتین در حال برنده شدن در جنگ انرژی است. پوتین از انرژی به عنوان سـلاح علیه اروپا استفاده کرده و در نتیجه‌، زمینه برای رشد قیمت‌ها و شدت پیداکردن فشارها تورمی فراهم شده است. افق بازار انرژی نگران‌کننده است و از جنبه‌های مختلف‌، پوتین در حال برنده شدن در جنگ انرژی است.

رشد قیمت انرژی سبب شده است تا درآمد روسیه از محل فروش انرژی بالا برود. افزایش قیمت نفت‌، یعنی اینکه روسیه می‌تواند درآمد صادرات گاز را نادیده بگیرد و صادرات این حامل انرژی به اروپا را متوقف کند. 

به این شکل‌، فشار بیشتری به برلین، پاریس و لندن وارد خواهد شد. اکثر اقتصادهای اروپایی‌، به ویژه آلمان و ایتالیا که به گاز صادراتی روسیه وابستگی بیشتری دارند، از رشـد قیمت‌ها و کمبود عرضه لطمه دیده‌اند و همزمان با رشد نرخ تورم در آنها، ریسک رکود اقتصادی بالا رفته‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    4 0
    خواهیم دید که اروپا در چند ماه آینده از درون خواهد شکست و رهبرانی مه در مقابل آمریکا سر تغظیم خم کردند همه با فشار مردم برکنار خواهند شد. اگر آمریکا با قلندری نظامی و دستکاری سیاسی برای خودش کشور همراه درست میکند چرا روسیه به این کشورها انرژی و مواد غذایی و بازار صادرات بدهد. این شرایط فرصتی برای مردم اروپا هست که رهبران قابل اعتماد خود را بر سر قدرت بیاورند تا از منافع مردم پشتیبانی کند نه از منافع آمریکا. در مرحله بعد چنان آمریکا را منزوی مرد که به یک کشور عقب افتاده در آفریقا مبدل گردد
  • TR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    روسیه اولین دسته از پهپاد ها رو از ایران دریافت کرده طبق گزارشات روس ها اصلا از پهپاد های ایرانی راضی نیستند چندین اشکال سیستمی دارند
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      پهپاد ایرانی چه ربطی به شکست شیطان بزرگ در بحث انرژی دارد. تو یا غربگرای یا جاسوس در روسیه چگونه از عدم رضایت روس‌ها مطلع شدی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس