کد خبر 1409926
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
طالبان پروژه گازی تاپی را عملیاتی می‌کند

مقامات طالبان با تشکیل کمیته تخصصی از چندین وزارتخانه اعلام کرد که طرح تاپی به زودی در افغانستان عملیاتی می‌شود.

به گزارش مشرق، طالبان برای عملیاتی کردن پروژه تاپی کمیته تخصصی ایجاد کرده است. 

به گفته وزارت خارجه طالبان، ملاعبدالغنی برادر، معاون اول نخست وزیر و شهاب الدین دلاور، وزیر معادن از اعضای ارشد این کمیته بوده و قرار است هیاتی برای بررسی روند پیشرفت پروژه تاپی به ترکمنستان سفر کند. 

وزارت خارجه طالبان گفته است که این کمیته، نشست‌های منظم در بارۀ پروژۀ تاپی با هیات‌ ترکمنستانی برگزار می‌کند و تاکنون در بخش تملک زمین و مالیات پیشرفته‌های داشته است.

شفیع اعظم، رییس روابط اقتصادی وزارت خارجه طالبان در این باره گفت: « هیاتی از افغانستان به ترکمنستان سفر خواهد و در چندین مورد از جمله قیمت گاز و همچنین درباره شهرک صنعتی طالبان مذاکره خواهد کرد.»

براساس اعلام وزارت‌خارجه طالبان، وزارت کشاورزی مسئول تامین زمین و وزارت کشور نیز امنیت پروژه تاپی را برعهده خواهد داشت. 

عصمت الله برهان، سخنگوی وزارت معادن نیز در این باره گفته است که کمیته بین وزارتی برای پیشبرد کار پروژه تاپی تشکیل شده و به زودی فعالیتش را آغاز می‌کند.»

پیش از این وزارت کشور طالبان از تشکیل نیروی ویژه برای امنیت تاپی خبر داده و گفته بود که  هر چند در حال حاضر مشکل در مسیر پروژه تاپی وجود ندارد، اما برای اطمینان کشورهای دخیل در این پروژه، قطعه ویژه امنیتی ایجاد خواهد شد.

وزارت کشور طالبان تعداد این نیروهای را ۳۰ هزار نفر عنوان کرد. 

ترکمنستان در تلاش است تا گاز تولیدی این کشور را از طریق خط تاپی به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند صادر کند اما مشکلات متعددی از جمله نبود امنیت در مسیر انتقال خط لوله تاپی در افغانستان و برخی از مناطق پاکستان یکی از مهمترین مشکلات برای ترکمنستان و خط لوله تاپی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    5 5
    و گاز ایران بدون مشتری
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      2 1
      اگر مشتری افغان ها هستند. همان بهتر که مشتری نداشته باشه
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    4 0
    این وحشی ها بعد از تکمیل برای باج گیری ار ترکمن هاروزی سه بار خودشون منفجرش میکنن
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    4 0
    وای بدبخت شدیم. طالبان و افغانستان پیشرفته ما را در انزوای بین المللی قرار دادند
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 3
    قرار بود گاز ایران از طریق خط لوله از خلیج فارس به هند و پاکستان صادر شود که به دلیل تحریم نشد و این هم یکی دیگر از ضررهای تحریم است قابل توجه کسانی که می گفتن قطعنامه ها و تحریمها کاغذ پاره است.
    • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      تا آنجا که حقیر میداند پروزه انتقال گاز جمهوری اسلامی ایران به شبه قاره هند و هندوستان؛ از طریق خشکی(کشور پاکستان) انجام میشد که بعدا پاکستان بدلایلی از به سر انجام رسیدن این پروژه حمایت نکرد(کم لیاقتی فاحش مسئولان دولت روحانی نیز در کنار کشیدن پاکستان ترغیب کننده بود) و در عوض بدنبال گاز ترکمنستان متمایل شد که از طریق افغانستان به پاکستان میرسید و البته ذخایر گاز افغانستان چشمگیر (البته نه در مقایسه با ذخایر جمهوری اسلامی ایران) است و تنها بدلایل امنیتی ؛ سرمایه گذاری مهمی در جهت استخراج آن نشده و گویا ترکیه قصد دارد در اکتشاف آن قدمهایی بردارد
  • US ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 0
    دیگه گازمونو نمیخرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس